Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 575 408
  • 18 597

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jo tämä keskustelu alleviivaa sen pohjan miksi kaikki nämä vierailut pitäisi kieltää kategorisesti. On varsin epätodennäköistä että koulu pystyy arvioimaan ja etenkin pitämään näitä linjauksia tasavertaisina koska paine laskea "oikeat" tahot tuomaan tietoisuuttaan on toisilla korkeammat kuin toisilla.
Minusta tämänkaltaiselle kieltolaille ei ole mitään tolkullista perustetta. Kyllä rehtorien ja opettajien arviointikykyyn tulee lähtökohtaisesti luottaa näissä asioissa. Aikoinaan itse ollessani koulussa oli ainakin helkkarin mukavaa, että paikallisen sotaveteraanijärjestön edustaja vieraili ja samoin taisi olla päihteiden käyttöön liittyvä luento jonkin "huumeista irti" -tyyppisen yhdistyksen edustajan toimesta. Surkeaa, jos te konservatiivit haluatte kategorisesti poistaa mahdollisuudet tämän tyyppisiin vierailuihin.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En puhunut tulevista ryhmistä edellisessä viestissä ja hyvä kuulla ettei teillä ole käyty keskusteluita vaikka joulujuhlasta tai suvivirrestä.

Hienoa oikeasti jos teille kaikki järjestöt ovat tervetulleita ja lupa tulee jos lähestytään. Toki asiahan on ihan kunnossa jos opettaja pystyy myös kertomaan näille järjestöille ettei halua heitä kertomaan lapsille näistä asioista vaan menemme opetussuunnitelman mukaan. Täällä ainakin SETA lähestyi päättäjiä melko voimakkaasti asian suhteen.
En ole nyt ihan varma, että mitä haet näillä viesteillä, mutta kyllä nyt seksuaalisuus on niin perustavanlaatuinen asia ihmisen elämässä, että kyllä se pitää pyrkiä mahdollisimman kattavasti sekä turvallisesti avaamaan nuorille.

Ja jos sen avulla vältetään edes yksi kiusaamistapaus, tai pahimassa tapauksessa vaikkappa (erityisesti) se itsemurha, niin se on jo maksanut itsensä takaisin moninkertaisesti.

Tässä ei kyllä sellaiset ideologiat voi olla missään asemassa, jossa edelleen kokee tämän jotenkin yhteiskuntaa, tai edes yksilöä vahinngoittavaksi, saati yrittää sekopäisesti uskotella seksuaalisen suuntautumisen olevan jonkinlainen "ideologia" josta voisi naapurin putken leirillä eroon oppia.

Jos siis asioista puhuminen myös avaa nuorella paremmat eväät tunnistaa itsestään asioita, ilman pelkoa ja syyllisyyttä, niin se on hiton arvokasta asiaa, ja totisesti toivon koulujen jo tämän ymmärtävän, ja tältä osin työntävän kaikki uskonnot ihan sinne mihin aurinko ei paista. Niillä kun ei ole mitään arvoa ihmisen oman arvokkuuden tunteen, ja varsinkaan sen seksuaalisuuden suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En puhunut tulevista ryhmistä edellisessä viestissä ja hyvä kuulla ettei teillä ole käyty keskusteluita vaikka joulujuhlasta tai suvivirrestä.

Hienoa oikeasti jos teille kaikki järjestöt ovat tervetulleita ja lupa tulee jos lähestytään. Toki asiahan on ihan kunnossa jos opettaja pystyy myös kertomaan näille järjestöille ettei halua heitä kertomaan lapsille näistä asioista vaan menemme opetussuunnitelman mukaan. Täällä ainakin SETA lähestyi päättäjiä melko voimakkaasti asian suhteen.
Missä kirjoitin, että kaikki ovat tervetulleita? Opettajan harkinnan mukaan saavat tulla, joissain tapauksissa rehtorikin voi kieltää, samoin kaupungin perusopetuksen johto.

En kirjoittanut mitään joulujuhlakeskustelusta tai Suvivirrestä, mutta kerron nyt, kun kerran kiinnostaa. Uskonnon tunneilla ei saa opettaa tunnustuksellista uskontoa, ja sama koskee kaikkia muitakin tilaisuuksia. Uskonnollisia päivänavauksia ei ole ollut aikoihin. Esimerkiksi joulukirkon saa järjestää, jos on olemassa niille, jotka eivät osallistu, korvaavaa saman tasoista ohjelmaa. Joulujuhlaa ei ole vietetty ainakaan 15 vuoteen, syyslukukauden päätösjuhla kylläkin, milloin milläkin nimikkeellä. Suvivirrestä laulettiin meillä viime keväänä sellainen versio, mistä Jumala on karsittu pois. Uskontoon liittyvät asiat on määritelty perusopetuslaissa, tosin tulkintoja on monenlaisia. Ei ole kielletty esimerkiksi Suvivirren laulamista koulussa vanhoilla sanoilla, koska katsotaan sen liittyvän uskonnon lisäksi vahvasti koulun päättäjäisperinteisiin. Silti monissa kouluissa on siitä luovuttu.

En kyllä ymmärrä, miten pystyt rinnastamaan koko ajan viesteissäsi biologisista ominaisuuksista puhumisen kulttuurisiin tapoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jaa, kyllä minäkin periaatteellisella tasolla näen ongelman esimerkiksi SETA:n luennoimisen kouluissa.
SETA on (kuten lähes kaikki edunvalvontajärjestöt tuppaavat olemaan) kuitenkin aika poliittisesti latautunut, niin ainakin ko. kaltaisen putiikin luennot pitäisi saada syynättyä etukäteen aika tarkkaan.
Ja lähtökohtaisesti opettaja on epäonnistunut tehtävässään, jos ei saa kerrottua oppilailleen että ketään ei saa kiusata ja syrjiä oli ihminen sitten sininen, punainen tai oranssi, mies, nainen tai yksisarvinen ilman ulkopuolisen etujärjestön apua.

Mutta joo, en silti näe tarpeelliseksi tuollaista kategorisesti kieltää. Eipä tuo opettajan työ vaikuta järin helppoa nykyisin olevan, luotettava se on että osaavat itse päättää keitä kouluissa vierailemassa käy.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Hupaisaa on, että hevosenkenkä kiertää ääripäät yhteen.

SETA:a vastustavat suomalaiset konservatiiviset persut ja Päivi Räsänen.

Ja hevosenkengän toisessa päässä islamilaisten perheiden vanhemmat tuovat aito avioliitto-hankkeen sivuilta tulostetun ”vastustamme setaa”-monisteen opettajalle.
Tällä virheetöntä suomen kieltä sisältävällä monisteella suomen kieltä osaamattomat vanhemmat vaativat, että heidän lapsilleen pitää opettaa, että mies on mies ja nainen on nainen. Ja muuta ei heidän lapsille saa opettaa.

Näin meillä koulussa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hupaisaa on, että hevosenkenkä kiertää ääripäät yhteen.

SETA:a vastustavat suomalaiset konservatiiviset persut ja Päivi Räsänen.

Ja hevosenkengän toisessa päässä islamilaisten perheiden vanhemmat tuovat aito avioliitto-hankkeen sivuilta tulostetun ”vastustamme setaa”-monisteen opettajalle.
Tällä virheetöntä suomen kieltä sisältävällä monisteella suomen kieltä osaamattomat vanhemmat vaativat, että heidän lapsilleen pitää opettaa, että mies on mies ja nainen on nainen. Ja muuta ei heidän lapsille saa opettaa.

Näin meillä koulussa.
Myönnän kyllä, että vanhalle on vaikeaa sopeutua nykyiseen woke ja cansellointimaailmaan, jossa jokaista sanaa ennen pitäisi tunti hengitellä rauhassa ennen suun avaamista, ettei joku jossakin taas loukkaannu henkilökohtaisesti tai toisten puolesta, eikä siis alati terminologia ole hallussa, jonka seurauksena saattaa nimitellä ihmisiä tytöiksi tai pojiksi.

Mutta se ei tarkoita ollenkaan sitä etteikö kaikki kukat saisi kukkia tässä maailmassa sen oman seksuaalisuutensa suhteen.

Hienoa olisi kuitenkin päästä näistä ääripäistä pikaisesti, jotta päästäisiin hissukseen eroon tästä jatkuvasta loukkaantumisesta tapauksissa, joissa toisella ei ole mitään tarkoituksellista halua loukata toista vaikkapa määrittelemällä tämän ns "väärin".
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Seksuaalinen suuntautuminen ei ole ideologiaa.

Mutta siitä olen huolissani, jos joku SETA:n transaktivisti tuputtaa lapsille ja nuorille, että nämä olisivat syntyneet väärän kehoon, ja että sukupuolta voisi vaihtaa. Tälläinen propaganda on vaarallista nuorille, vielä kehittymättömille aivoille. Nämä SETA:t ja muut vastaavat järjestöt ovat aiemminkin pyrkineet liioittelemaan ja osoittamaan, että transsukupuolisia ja sukupuolestaan epävarmoja olisi enemmän kuin heitä todellisuudessa on. Heidän agendaansa kun kuitenkin hyödyttää, mitä enemmän ”jäseniä” heidän yhteisössään on. Jäseniä siis on pyrittävä ”rekrytoimaan”, ja mikäs sen parempi paikka kuin koulu ja epävarmat lapset.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikö meillä ihan aidosta voitaisi lapsille edes turvata opiskelu ilman mitään ideologian tuputtamista? Pidettäisiin koulu niinkuin kouluna.
Usein tällaiset kannanotot, henkilöimättä niitä nyt sinuun, tulevat ns. opetusalan ulkopuolelta. Valmistuneena opettajana koen tarvetta ottaa tähän kantaa yksityishenkilönä, joka toimii opetusalalla.

Ensimmäiseksi:

Ei ole olemassa ideologioista vapaata opettamista, koska opettaminen on aina ideologisesti latautunutta. Ei ole olemassa yhtä, kaiken kattavaa, ja yksiselitteistä tapaa opettaa. Opettaja ei voi opettaa koskaan oman persoonansa ulkopuolella, vaan opettaminen on myös subjektiivisesti latautunutta toimintaa.

Oppilaille tulisi tarjota mahdollisimman laaja kattaus erilaista opetusta, jolloin he voivat itsenäisesti poimia opetuksesta merkityksellisiä asioita. Ja se aina itsessään vaikuttaa siihen, miten paljon tähän on ideologista latausta mennyt sisään. Esimerkiksi historia ei koskaan ole yksiselitteinen totuus, vaan se on aina jollakin tavalla ideologisesti latautunutta. Se, mitä koulu kertoo esimerkiksi Suomen historiasta, se on hyvin paljolti ideologisesti latautunutta.

Miten koulu pidetään kouluna? Onko olemassa jokin yksittäinen määritelmä, joka on koulua ja mikä ei sitä ole? Ja jos koulussa ei esimerkiksi puhuttaisi seksuaalisesta suuntautumisesta ollenkaan, niin olisiko koulu silloin enemmän koulu? Mitä ja millaista ideologiaa koulu tai opettaja tuputtaa oppilaalle kertomalla, että yhteiskunnassa on homoseksuaaleja ja kaksi aikuista saman sukupuolen edustajaa voivat elää samanlaisessa suhteessa keskenään kuin esimerkiksi mies ja nainen?

Biologiassa olen pitänyt luontevana jakona koulussa jakaa sana sukupuoli kahteen: sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti. Sukupuoli on biologinen, joka on kaksijakoinen. Sukupuoli-identiteetti ei ole kaksijakoinen, vaan laajempi.

Yleensä koulussa näkyy enemmänkin asioiden toinen puoli: lapset eivät ole näissä keskusteluissa lainkaan tyhmiä eikä heillä yleensä ole asioihin voimakasta tai palavaa mielipidettä, jota ovat jo oppineet pitämään ainoana oikeana. Sen sijaan se, mikä vuotaa kouluun, on vanhempien asennemaailma.

Karkeasti koulussa kyllä huomataan se, jos opettajalla on ideologiaa ja kaikenlainen täysin normaali opetustyö ilman minkäänlaista tunnuksellista sisältöä leimataan nopeasti ideologiseksi ulkopuolella ja todetaan, että opettaja toimii väärin. Se, mikä monista kodeista kuitenkin puuttuu, on sitten se oma peili. Kuka siellä kotona opettaa lapselleen omia mielipiteitään tosina ja ainoina oikeina vaihtoehtoina ja kuka se onkaan, joka sitten koulussa syyttää opettajaa, joka ei näitä samoja mielipiteitä jaa ja pyrkii opettamaan ne kahtena erilaisena näkökulmana.

Jos joskus opettajana haluaisin ostaa joihinkin koteihin lahjan niin varmasti veisin monelle vanhemmalle peilin. Opettajaan projisoidaan omia tunteita ja monella ne omat tunteet koulusta ovat jääneet ainoiksi oikeiksi tunteiksi elämään.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Seksuaalinen suuntautuminen ei ole ideologiaa.

Mutta siitä olen huolissani, jos joku SETA:n transaktivisti tuputtaa lapsille ja nuorille, että nämä olisivat syntyneet väärän kehoon, ja että sukupuolta voisi vaihtaa. Tälläinen propaganda on vaarallista nuorille, vielä kehittymättömille aivoille. Nämä SETA:t ja muut vastaavat järjestöt ovat aiemminkin pyrkineet liioittelemaan ja osoittamaan, että transsukupuolisia ja sukupuolestaan epävarmoja olisi enemmän kuin heitä todellisuudessa on. Heidän agendaansa kun kuitenkin hyödyttää, mitä enemmän ”jäseniä” heidän yhteisössään on. Jäseniä siis on pyrittävä ”rekrytoimaan”, ja mikäs sen parempi paikka kuin koulu ja epävarmat lapset.
Olisitko sinä nyt Petriina1981 jos joku täti kirkuvan punaisessa tukassa olisi tunnin lässyttänyt liikuntasalista koulussa sinulle ja joukolle muita muksuja, että on olemassa ihmisiä, jotka ovat syntyneet pojan kehoon, mutta ovat mieleltänsä tyttöjä, ja että olisi ihan ok elää sen henkisen identiteetin mukaisesti?

Tuskin olisit. Mutta sillä, että näiden asioiden olemassaolosta joku lapsille kertoo, auttaa todennäköisemmin toisten, vähän erilaisten lasten ymmärtämisessä. Ja niille harvoille lapsille, joita itseään tämä koskettaa, oppivat ehkä ymmärtämään itseään.

Ei kukaan transuksi tai muuksi rupea sen takia, että joku tantta sanoo sen olevan ok olla.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Olisitko sinä nyt Petriina1981 jos joku täti kirkuvan punaisessa tukassa olisi tunnin lässyttänyt liikuntasalista koulussa sinulle ja joukolle muita muksuja, että on olemassa ihmisiä, jotka ovat syntyneet pojan kehoon, mutta ovat mieleltänsä tyttöjä, ja että olisi ihan ok elää sen henkisen identiteetin mukaisesti?

Tuskin olisit. Mutta sillä, että näiden asioiden olemassaolosta joku lapsille kertoo, auttaa todennäköisemmin toisten, vähän erilaisten lasten ymmärtämisessä. Ja niille harvoille lapsille, joita itseään tämä koskettaa, oppivat ehkä ymmärtämään itseään.

Ei kukaan transuksi tai muuksi rupea sen takia, että joku tantta sanoo sen olevan ok olla.

Nämä perusasiat ovat jo siellä opetussuunnitelmassa. Ei siihen Seta:lta tarvita ketään poliittis-ideologista henkilöä luennoimmaan. Seta:han on hyvin poliittinen järjestö, joka muiden etujärjestöjen tapaan lobbaa aktiivisesti, jos olet heidän toimintaansa yhtään tutustunut. En halua ketään kouluihin tuputtamaan poliittis-ideologisia näkemyksiään. En oikeistoa, vasemmistoa, Setaa, tai muitakaan.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seksuaalinen suuntautuminen ei ole ideologiaa.

Mutta siitä olen huolissani, jos joku SETA:n transaktivisti tuputtaa lapsille ja nuorille, että nämä olisivat syntyneet väärän kehoon, ja että sukupuolta voisi vaihtaa. Tälläinen propaganda on vaarallista nuorille, vielä kehittymättömille aivoille. Nämä SETA:t ja muut vastaavat järjestöt ovat aiemminkin pyrkineet liioittelemaan ja osoittamaan, että transsukupuolisia ja sukupuolestaan epävarmoja olisi enemmän kuin heitä todellisuudessa on. Heidän agendaansa kun kuitenkin hyödyttää, mitä enemmän ”jäseniä” heidän yhteisössään on. Jäseniä siis on pyrittävä ”rekrytoimaan”, ja mikäs sen parempi paikka kuin koulu ja epävarmat lapset.
No on täsdä toki pointtia, mutta oletan ettei näissä asioissa lähestytään ketään ns liian aikaisin.
Sen jälkeen taas tullaan siihen, että seuraavilla portailla on se järki päässä, ja ketään ei leikellä ennenkuin riittävä psykologinen analysointi on suoritettu, ja lukuisia keskusteluita käyty eri ammattilaisten kanssa, joten en heti lähtisi pelkäämään tällaista "rekrytointia".

Mutta jos sellainen todeksi osoittautuu, niin on syytä alkaa tarkastelemaan demokratiaa hyvin kriittisesti, ja myös enemmänkin tarkastella erilaisia salaliittoteorioita uudemman kerran.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
No on täsdä toki pointtia, mutta oletan ettei näissä asioissa lähestytään ketään ns liian aikaisin.
Sen jälkeen taas tullaan siihen, että seuraavilla portailla on se järki päässä, ja ketään ei leikellä ennenkuin riittävä psykologinen analysointi on suoritettu, ja lukuisia keskusteluita käyty eri ammattilaisten kanssa, joten en heti lähtisi pelkäämään tällaista "rekrytointia".

Mutta jos sellainen todeksi osoittautuu, niin on syytä alkaa tarkastelemaan demokratiaa hyvin kriittisesti, ja myös enemmänkin tarkastella erilaisia salaliittoteorioita uudemman kerran.

Seta ilmoittaa sivustollaan, että sukupuolen muuttaminen tulisi ulottaa myös lapsiin. Onko lapsen aivot riittävän kehittyneet tuollaisen päätöksen tekemiseen?
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Se ei ole myöskään keneltäkään pois jos he eivät tule ja koulussa keskitytään siihen mikä sen tarkoitus on. Edelleenkin aliarvostat muita ihmisiä ja heidän ajatuksiaan elämästä sillä perusteella että seksuaalivähemmistöt olisivat jotenkin erikoisasemassa tuodakseen tarinaansa julki. Koet varmasti voimakkaasti että heillä on jotenkin tärkeämpää sanottavaa kuin muilla, mutta valitettavasti näin ei vain ole kaikkien silmissä.
Eivät he missään erikoisasemassa ole. Se on sitä tietoisuuden lisäämistä ja sitä kun asiasta puhutaan koulussa niin sitten osaa ehkä käydä sitä omaa päänsisäistä keskusteluaan ja keskustella vaikkapa vanhempien kanssa. Niin kuin tavalliset ihmiset - toivottavasti kykenevät

Toki, jos kotona on toitotettu pienestä pitäen, että "saa muuttaa heti helvettiin, jos homoksi alkaa!", niin olisihan se silloin hyvä homma, jos olisi jokin taho kenen kanssa asiasta jutella. Jotkut ihan oikeasti vielä ovat sitä mieltä, että kyseessä on oma valinta...
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Ja totuus on sitten se, että Setan sateenkaarioppituntien materiaalit ovat samansuuntaisia Opetushallituksen materiaalien kanssa. Seta on vain otettu tukemaan oppimista ja opettajia.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Välillä kyllä aikuisena ihmisenä pyörittelee silmiään, kun seuraa tätä keskustelua.

Newsflash:
Opetussuunnitelma on poliittinen sekä ideologinen teksti.

Opetussuunnitelma ohjaa opettajan toimintaa monessa asiassa ja antaa vastauksia yleisesti opetukseen liittyen erittäin korkealla perspektiivillä. Mitä tarkoitan korkealla perspektiivillä? Suunnitelma antaa jonkinlaiset raamit, jonka puitteissa opettaja voi yksilöllisesti ja kollektiivisesti paikallistasolla tehdä ratkaisuja. Nämä raamit ovat erittäin leveät ja abstraktit.

Mitä opetussuunnitelma EI sisällä:

1) velvoittavia lakeja, jossa opetus pitää toteuttaa tietyn mallin mukaisesti.
2) yksittäistapauksia ohjaavia käytänteitä.

Mihin se opetussuunnitelma perustuu?
Sen tavoitteena on antaa tieteellisen arvioinnin läpäissyttä tietoa opettajalle sekä kaikille muille sidosryhmille siitä, millaisia asioita meidän yhteiskuntamme on pitänyt oppimisen arvoisina elämäntaitoina.

Opetussuunnitelmassa ei myöskään anneta ohjeistusta siihen, miten opettajan oma vakaumus sekä oma ideologia saa näkyä opetuksessa. Opettaja on yksi toimija luokissa ja toimii sen roolin pohjalta.

Nyt jos tulemme siihen keskusteluun, että pitääkö koulussa opettajan opettaa ylipäätään mitään vähemmistöjen asioihin liittyviä asioita, niin alamme olla siinä fundamentaalisessa opettamisen syvässä ytimessä.

Jos sinä pystyt itse siellä kotona esittämään esimerkiksi seuraavat asiat:

1) suvaitsevaisuudesta erilaisia ihmisiä kohtaan on merkittävää haittaa oppilaalle nykyaikaisessa suomalaisessa yhteiskunnassa.
2) opettajalla on oikeus omassa roolissaan määritellä esimerkiksi sellaisia asioita kuten kehen saa ihastua, kenen kanssa saa seurustella sekä millaisia perheitä meillä on Suomessa, ja tämä näkemys pitää perustua jollakin tavalla "kulttuuriin ja perinteisiin"

Koululaitos tarjoaa oppilaille monenlaista:
se tarjoaa esimerkiksi kulttuuri- ja urheilutapahtumia, se sallii uskonnolliset päivänavaukset sekä se sallii erilaisia vierailuja esim. muista maista, myös Euroopan ulkopuolelta. Mikä oikeus siellä kotona on määritellä on, ketä koulu saa kutsua ja mistä?

Joillakin ihmisillä tuntuu olevan suuria vaikeuksia hyväksyä yhteiskunnan moninaisuutta. Menemme tulevaisuudessa kansakuntina, yksilöinä sekä yhteisönä entistä enemmän sekaisin, koska kaikkialla maailmassa liikutaan ja siirrytään. Siitä, että tulemme toimeen ja kunnioitamme kaikenlaisia ihmisiä eri lähtökohdista, ei ole yhdellekään oppilaalle minkäänlaista haittaa.

Sen sijaan samaa en voi sanoa huoltajista enkä vanhemmista. Asenteelliset, aggressiiviset ja katkerat vanhemmat monistavat asenteensa suoraan lapsiin. Oma ahdasmielisyys ja kapea maailmankuva pakkosyötetään kotona jälkikasvulle ja sen jälkeen normalisoidaan tätä ajattelua. Ihmisten erilaisuutta väheksyvä jonkinlaisen oman elämän normalisoinnin kautta on paljon haitallisempaa lapselle kuin se, onko koulussa SETA kerran vuodessa kertomassa sateenkaariperheistä. Kerran vuodessa, 1x 45 min, yleensä 1x 30 min. Siinä ajassa ei muuteta kuin pieni murunen siitä, että asenteellisten vanhempien kanssa lapset viettävät vuosia elämästään.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Laitetaan nyt vielä opetusministerin kommentit tästä aiheesta ja hallitukselle papukaijamerkki.

Opetusministeri Anna-Maja Henriksson (r.) kuittaa saamansa kirjallisen kysymyksen sukupuolineutraalin ideologian poistamisesta kouluista toteamalla, ettei se johda hallituksen sisällä minkäänlaisiin toimenpiteisiin.

– Päinvastoin tilanne on se, että meidän on tehtävä enemmän, mitä tulee tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, Henriksson sanoo.



 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Usein tällaiset kannanotot, henkilöimättä niitä nyt sinuun, tulevat ns. opetusalan ulkopuolelta. Valmistuneena opettajana koen tarvetta ottaa tähän kantaa yksityishenkilönä, joka toimii opetusalalla.

Ensimmäiseksi:

Ei ole olemassa ideologioista vapaata opettamista, koska opettaminen on aina ideologisesti latautunutta. Ei ole olemassa yhtä, kaiken kattavaa, ja yksiselitteistä tapaa opettaa. Opettaja ei voi opettaa koskaan oman persoonansa ulkopuolella, vaan opettaminen on myös subjektiivisesti latautunutta toimintaa.

Oppilaille tulisi tarjota mahdollisimman laaja kattaus erilaista opetusta, jolloin he voivat itsenäisesti poimia opetuksesta merkityksellisiä asioita. Ja se aina itsessään vaikuttaa siihen, miten paljon tähän on ideologista latausta mennyt sisään. Esimerkiksi historia ei koskaan ole yksiselitteinen totuus, vaan se on aina jollakin tavalla ideologisesti latautunutta. Se, mitä koulu kertoo esimerkiksi Suomen historiasta, se on hyvin paljolti ideologisesti latautunutta.

Miten koulu pidetään kouluna? Onko olemassa jokin yksittäinen määritelmä, joka on koulua ja mikä ei sitä ole? Ja jos koulussa ei esimerkiksi puhuttaisi seksuaalisesta suuntautumisesta ollenkaan, niin olisiko koulu silloin enemmän koulu? Mitä ja millaista ideologiaa koulu tai opettaja tuputtaa oppilaalle kertomalla, että yhteiskunnassa on homoseksuaaleja ja kaksi aikuista saman sukupuolen edustajaa voivat elää samanlaisessa suhteessa keskenään kuin esimerkiksi mies ja nainen?

Biologiassa olen pitänyt luontevana jakona koulussa jakaa sana sukupuoli kahteen: sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti. Sukupuoli on biologinen, joka on kaksijakoinen. Sukupuoli-identiteetti ei ole kaksijakoinen, vaan laajempi.

Yleensä koulussa näkyy enemmänkin asioiden toinen puoli: lapset eivät ole näissä keskusteluissa lainkaan tyhmiä eikä heillä yleensä ole asioihin voimakasta tai palavaa mielipidettä, jota ovat jo oppineet pitämään ainoana oikeana. Sen sijaan se, mikä vuotaa kouluun, on vanhempien asennemaailma.

Karkeasti koulussa kyllä huomataan se, jos opettajalla on ideologiaa ja kaikenlainen täysin normaali opetustyö ilman minkäänlaista tunnuksellista sisältöä leimataan nopeasti ideologiseksi ulkopuolella ja todetaan, että opettaja toimii väärin. Se, mikä monista kodeista kuitenkin puuttuu, on sitten se oma peili. Kuka siellä kotona opettaa lapselleen omia mielipiteitään tosina ja ainoina oikeina vaihtoehtoina ja kuka se onkaan, joka sitten koulussa syyttää opettajaa, joka ei näitä samoja mielipiteitä jaa ja pyrkii opettamaan ne kahtena erilaisena näkökulmana.

Jos joskus opettajana haluaisin ostaa joihinkin koteihin lahjan niin varmasti veisin monelle vanhemmalle peilin. Opettajaan projisoidaan omia tunteita ja monella ne omat tunteet koulusta ovat jääneet ainoiksi oikeiksi tunteiksi elämään.
Hyvä viesti. Vanhemmat eivät nykyään valitettavan useinkaan halua itse ottaa vastuuta lapsensa kasvattamisesta, mutta hyvin ketterästi regoivat kaikkeen mikä koulussa ei miellytä, tai loukkaa heidän lapsensa oikeuksia tahi sitä aatemaailmaa jota yrittävät lapsen kurkusta purematta alas työntää.

Hyvin on koulussa työskennellessäni tullut siis esiin, se miten lapset jo alaluokilta asti ovat hyvin tietoisia oikeuksistaan, mutta velvollisuuksistaan ei juurikaan yhtään mitään.

Monelle opettajalle siis on jo alusta saakka todella vaikeaa saada aikaan sitä "ryhtiä" opetukseen, sillä asennemaailma on jo tuossa iässä hyvin syvällä lasten mielissä. Siksi jo tässä vaiheessa moni vierastaa kaikkea sellaista, mikä ei sovi siihen vanhempiensa "kannustamaan" asennemaailmaan.

Moni lapsista myös purkaa elämänsä tyhjyyttä ja epävarmuuksia, tai kuvittelemaansa erityisasemaasa jo alkuluokilta asti, joka näkyy jo heti lähdössä melko vakavinakin käytöshäiriöinä. Uskomattomia kohtaamisia siis on tullut koulussa koettua, ja osin tuntuukin jo siltä, että ne lasten oikeudet ovat menneet jopa aavistuksen liian pitkälle ajottain. Tästä kuitenkin uskon, että lainaamani kirjoittaja osaa vielä paremmin kertoa.

Hyviäkin asioita oli toki havaittavissa, eli monilla lapsista oli sellainen hyvin solidaarinen asenne elämään, ja olivat valmiita jakamaan asioita muiden kanssa, jos sillä itsellä oli enemmän. Oli jopa hienoa seurata tätä kehityssuuntaa, jossa jakaminen oli enemmän arvossaan, kuin se ahneus. Tuli mieleen, että jos tätä ei pilata tässä matkalla, niin tulevaisuus voi olla joppa hieno, jos tällaiset ihmiset ovat joskus johtamassa tätäkin maata.
Tulikin tunne, että häiriköt ja nämä erityisyytensä kukkuloilla ratsastelevat lapset ovat pienenvä määrä, ja esim omana aikoina näitä "häiriköitä" oli paljon enemmän. Mutta tästäkin varmaan @peterra :lla on enemmän kokemusta ja dataa ongelmien suhteellisesta määrästä vs aiemmin.

Hyvin toit esiin, että opettajallakin varmasti on jokin ideologia, ja sitä on varmastikin melko mahdotonta pitää täysin ulkona siitä opetustyön sisällöstä, mutta toisaalta taas lähtökohtaisesti voidaan ajatella opettajien olevan enemmänkin humanisteja, joka kuitenkin kallistaa sitä ideologiaa enemmän sellaisen tasa-arvoisuuden suuntaan, joka eittämättä vanhoja tapoja paremmin palvelee tulevaisuutta kaikkien kohdalla.

Sellainen antaa tilaa erilaisille mielipiteille, ja luo keskustelua jo melko nuortenkin kohdalla. Kaikkea ei siis enää vain tuutata kalvosulkeisilla, vaan enemmän vuorovaikutetaan kuin ollaan vain auktoriteetteja.
Näihin tietenkin vahavsti toisenlaisen ideologian omaavat vanhemmat reagoivat ja täyttävät sitten vaikkapa sen Wilman viesteillä, joita opettaja sitten saa vapaa-aikansa täytteeksi käsitellä.

Sainpa nähdä -tai paremminkin kuulla- senkin, kuinka opettajan henkeä aivan suorasti uhattiin, kun ei vanhempia miellyttänyt pikku kultansa "koulumenestys".

Siksi onkin käsitys, että tänä päivänä vanhemmilla on enemmän ongelmia kuin niillä lapsillaan olisi ilman niitä vanhempia. ja jotta kuaan ei taas loukkaannu, kuten tapana usein on, niin tietenkään ei ole yleistys, mutta ainakin ollut ihan selkeästi näkyvissä tuolloin, kun koulussa työskentelin eri luokkatasojen kanssa.

Tästä syystäkin joskus totesin, että jokaisen vanhemman pitäisi joutua olemaan vaikkapa pari viikkoa opettajana koulussa, ja katsoa, että kuinka monella pinna kestää tuossa ikeessä. Nostan siis vilpittömästi hattuani opettajille, suon isomman palkankin, ja ehdottomasti sen pitkän kesälomankin. Tokihan se loma kuitenkin kuuluisi sille, joka sen työnkin on tehnyt, eikä sille viranhaltijalle, jos ei edes paikalla ole ollut. Mutta se onkin taas kokonaan toinen asia se.
 

Karpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyvin tuntuu hallituksen strategia puksuttavan onnistuneesti eteenpäin.

Hallituksen toimenpiteet aiheuttivat täysin odotetusti lakon. Nyt Orpon on hyvä käyttää lyömäaseenaan lakon aiheuttamia taloudellisia menetyksiä uusia leikkauksia ja uudistuksia perustellessa.

Seuraavana vuorossa lakko-oikeuden rajoittaminen ja paikallinen sopiminen. Nämä pusketaan läpi vaikka väkisin.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
HS Ympäristö | Halvempaa ja nopeampaa kuin piippujen tulppaaminen – miksi näitä konsteja ei käytetä?: HS Ympäristö | Halvempaa ja nopeampaa kuin piippujen tulppaaminen – miksi näitä konsteja ei käytetä?

Jos välillä jotain muutakin asiaa, kun lakkoja. Hallituksen aiheet tulpata Suomen savupiiput ovat muuten ihan täyttä höpöhöpöä. Tuo tulisi halvimmillaankin maksamaan satoja miljoonia ja mitään edellytyksiä sen tekemiseen ei ole. Edellinen hallitus oli ihan vitsi ympäristöasioissa ja tämä hallitus vetää vielä enemmän läskiksi sen kanssa.
 

Alejandro

Jäsen
Viestintätoimisto: Moro Petteri! Pistätkö x:ään jotain hyvää pöhinää, kun näyttää tuo kansa jakaantuvan kahtia?
Petteri: Moro! Eipä mitn. Justiin Riikan, Willen, Arton ja muiden kanssa keksittiin, että aletaan tykitellä näitä excel-taulukoita nettiin.
Viestintätoimisto: Jes hyvä!



En ymmärrä. Mikä tässä on varsinaisesti ongelmana? Jos Orpo laittaisi vaikka jotain "Yhdessä tässä ohjataan Suomi-laivaa paremmille vesille" -tasoista höpönlöpöä, niin siitä vasta varmaan kritisoitaisiinkin.

Teet niin tai näin, niin vastustajien mielestä kaikki menee aina väärinpäin. Ja ei koske vain Orpoa, vaan pääministeri-instituutiota ihan yleisestikin. Näkihän sen Marininkin kohdalla. Ja oli Sipilästä mitä mieltä tahansa, niin koko kansan kusitolppa -termi kuvaa hyvin pääministerin tehtävänkuvaa.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
En ymmärrä. Mikä tässä on varsinaisesti ongelmana? Jos Orpo laittaisi vaikka jotain "Yhdessä tässä ohjataan Suomi-laivaa paremmille vesille" -tasoista höpönlöpöä, niin siitä vasta varmaan kritisoitaisiinkin.

Teet niin tai näin, niin vastustajien mielestä kaikki menee aina väärinpäin. Ja ei koske vain Orpoa, vaan pääministeri-instituutiota ihan yleisestikin. Näkihän sen Marininkin kohdalla. Ja oli Sipilästä mitä mieltä tahansa, niin koko kansan kusitolppa -termi kuvaa hyvin pääministerin tehtävänkuvaa.
Noh. Kyseessä on vain arvioita, joita jotkut jopa vertaili Marinin hallituksen toteutuneisiin lukuihin. Samalla työllisyys kyykkää huolella koko maassa. Myönnän toki, että katselen sivuvasemmalta huvittuneena tuota Kokoomuksen päälleliimattua viestintää.

Kerkesin jo poistaa koko viestin, vaan voihan tuosta keskustella.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Aloitetaan vaikka siitä, että valehteleeko Orpo tuossa viestissä?
Tuskin se tuossa ainakaan tietoisesti valehtelee, mutta aika paljon jatkokysymyksiä tuosta herää alkaen siitä, että uskooko Petteri ihan oikeasti noihin lukuihin. Kiinostaa kyllä että mihin nuo työpaikat on oikeasti syntymässä ja kuka tai ketkä niihin ovat menossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös