Eli koska muutkin niin Satonen saa levittää väärää tietoa?Ennenkuulumatontahan se on, että ministeri puhuu vastoin faktaa. Ei ole koskaan tapahtunut varsinkaan edeltäneessä hallituksessa.
Eli koska muutkin niin Satonen saa levittää väärää tietoa?Ennenkuulumatontahan se on, että ministeri puhuu vastoin faktaa. Ei ole koskaan tapahtunut varsinkaan edeltäneessä hallituksessa.
Eli koska muutkin niin Satonen saa levittää väärää tietoa?
Mutta onhan siellä EKssa jäsenet saattaneet tutkia pankkitiliä, ja sen on näyttänyt liian tyhjältä. Ja kun ei oikein firman johtokaan ole onnistunut strategioissaan, tai myynti siinä myynnissä ja markkinointikin sakkaa, niin täytyyhän tämä tutkimustieto jalostaa hallituksen toimella käytännöksi, jotta tilillä taas rullaa paremmin.Tällaiset asiat ovat politiikassa hanurista. Tehdään isoja uudistuksia, mutta tämmöinen tavallinen pulliainen ei voi luottaa siihen, että edes ministeri puhuisi totta.
Tässä kohtaa voisi taas lainata erään hallituksen hallitusohjelmaa: "Hallitus hyödyntää yhteiskunnallisia tietovarantoja ja tutkittua tietoa aktiivisesti päätöksenteossaan, jotta rajalliset resurssit voidaan kohdistaa vaikuttaviin toimenpiteisiin."
Ja sitten ministerit jäävät toistuvasti kiinni siitä, että toistellaan papukaijana EK:n lauseita.
Katsotaanpa taas faktoja tähän väliin. Poliittiset lakot ovat kiellettyjä tai rajoitettuja lähes kaikissa Suomen kilpailijamaissa, kuten Saksassa, Ruotsissa tai Tanskassa. Suomessa ei ole ja tämä onneksi muutetaan. Hallituksen on määrä antaa esitys lakko-oikeuden rajoittamisesta eduskuntaan lähiviikkoina. Hallituksen tavoite on, että lainmuutos tulisi voimaan kesällä.
Sitten vain italialainen lakko käyttöön.Jos ja kun tämä muutos runnotaan eteenpäin, tähänkin löytyisi yksi (Akavan) ehdottama tasapainottava elementti eli työehtoja rikkovien sopimusten sakottamismalli. Tätä toki hallitus ei edistä.
Tällä menolla on helppo ennustaa todella laajat lakot ennen lain voimaantuloa.
Jos ja kun tämä muutos runnotaan eteenpäin, tähänkin löytyisi yksi (Akavan) ehdottama tasapainottava elementti eli työehtoja rikkovien sopimusten sakottamismalli. Tätä toki hallitus ei edistä.
Tällä menolla on helppo ennustaa todella laajat lakot ennen lain voimaantuloa.
En olisi niinkään varma, että hallitus ei edistä sellaisia elementtejä, jotka parantaisivat kokonaistulosta. Ainakin Satonen, mutta muistaakseni Orpo on tämän erikseen tuonut esille.
Niin kauan kuin viesti on ettei keskusteluissa oikeasti oteta vastaan kuin hallitusohjelman toteuttavat ehdotukset, en pidätä hengitystäni tässä.
Orpolla ja Satosella on avaimet käsissä miten edetään.
Ennenkuulumatontahan se on, että ministeri puhuu vastoin faktaa. Ei ole koskaan tapahtunut varsinkaan edeltäneessä hallituksessa.
Satonen myönsi virheensä ja kertoi, että hänen käsityksensä Ruotsin käytännöstä on syntynyt esimerkiksi elinkeinoelämän edustajien puheista. Satonen epäilee heidän viitanneen siihen, että poliittiset lakot ovat Ruotsissa tyypillisesti hyvin lyhyitä.
Faktat eivät muuttuneet. Poliittiset lakot ovat kiellettyjä tai rajoitettuja lähes kaikissa Suomen kilpailijamaissa, kuten Saksassa, Ruotsissa tai Tanskassa. Suomessa ei ole ja tämä onneksi muutetaan. Hallituksen on määrä antaa esitys lakko-oikeuden rajoittamisesta eduskuntaan lähiviikkoina. Hallituksen tavoite on, että lainmuutos tulisi voimaan kesällä.
Satonen ei ollut oikeassa Ruotsin poliittisten lakkojen kestosta. Kokonaisuus ei kuitenkaan muutu.
Kuten totesin, tavallisen äänestäjän kannalta on hanurista, että ministeri voi valehdella ja kuitata asian "sori siitä" sen jälkeen kun faktat tulee pöytään. Ihan sama minkä puoleen ministeristä on kyse. Nyt puhuttiin EK:n nuoteista ja jäätiin kiinni, voimmeko siis luottaa siihen että Satosella olisi oikeat tiedot muissakaan asioissa jos lähteet ovat samat.Ennenkuulumatontahan se on, että ministeri puhuu vastoin faktaa. Ei ole koskaan tapahtunut varsinkaan edeltäneessä hallituksessa.
Satonen myönsi virheensä ja kertoi, että hänen käsityksensä Ruotsin käytännöstä on syntynyt esimerkiksi elinkeinoelämän edustajien puheista. Satonen epäilee heidän viitanneen siihen, että poliittiset lakot ovat Ruotsissa tyypillisesti hyvin lyhyitä.
Faktat eivät muuttuneet. Poliittiset lakot ovat kiellettyjä tai rajoitettuja lähes kaikissa Suomen kilpailijamaissa, kuten Saksassa, Ruotsissa tai Tanskassa. Suomessa ei ole ja tämä onneksi muutetaan. Hallituksen on määrä antaa esitys lakko-oikeuden rajoittamisesta eduskuntaan lähiviikkoina. Hallituksen tavoite on, että lainmuutos tulisi voimaan kesällä.
Satonen ei ollut oikeassa Ruotsin poliittisten lakkojen kestosta. Kokonaisuus ei kuitenkaan muutu.
Kuten totesin, tavallisen äänestäjän kannalta on hanurista, että ministeri voi valehdella ja kuitata asian "sori siitä" sen jälkeen kun faktat tulee pöytään. Ihan sama minkä puoleen ministeristä on kyse. Nyt puhuttiin EK:n nuoteista ja jäätiin kiinni, voimmeko siis luottaa siihen että Satosella olisi oikeat tiedot muissakaan asioissa jos lähteet ovat samat.
Orpon hallitus aloittaa työllisyyspakettinsa työttömyyytä lisäämällä.
Toki tämä kehitys ei suoraan hallituksen toimiin liity, mutta jos suhdanne olisi toisinpäin otettaisiin tästä ansaitsematon sulka hattuun.
Asetettu maali karkaa jo nyt kauemmas, sekä lisätyöllisten ja velanoton suhteen.
Kun Orpon hallituksen työllisyystoimet sekä palkansaajien ja monien muiden ryhmien ostovoimaa lisäävät päätökset kohdistuvat pieneltä osin jo tammi-huhtikuuhun 2024, kesän 2024 tilastoissa voi jotain edistystä näkyä. Sekin riippuu pääosin Suomen ja Saksan sekä muun EU:n tilanteesta taloudenkin osalta.
Suhdannesiivotuista luvuista kehitys olisi nähtävissä. Osa toimista tuli voimaan tammikuussa 24, osa tulee huhtikuussa 24.
Monen toimen laskennalliset vaikutukset olivat kyseenalaiset tai epäselvät. Oliko jossain kiteytettynä mikä oli laskennallinen vaikutus näillä 01/24 ja 04/24 toimilla yhteenlaskettuna? Sitä yhteissummaa vasten voisi lähteä trendiä sitten seuraamaan.
Hallitusohjelman liitteistä löytyy ko. toimien työllisyysvaikutus tässä. Mutta ei yksityiskohtaista erittelyä vaan sen joutuu halutessaan laskemaan. Luvut ovat osin koko hallituskautta koskevia.
Jos nyt tämä a-kassan kooste oli oikein toimien ajoittumisesta niin laskennallisiin työllisyysvaikutuksiin peilaten:
Nämä pitäisi siis jo vaikuttaa (toki huomioiden että hallituskauden aika koko luvulle). Hyvä kysymys on sitten mikä on se piste jossa voidaan rueta toteamaan laskennallisten ja toteutuvien vaikutusten välistä suhdetta. Mielestäni tätä voidaan rueta arvioimaan jo nyt, mitä pidemmälle mennään sitä paremmin tiedetään.
- Omavastuuaikaa pitenee -> 1000
- Jatkossa lomakorvaus jaksotetaan -> 2200
- Työttömyysturvaan ei tehdä indeksikorotusta 2024-2027 -> 17000
- Lisäksi vuonna 2023 voimassa ollut ylimääräinen lapsikorotuksen osa poistuu -> 10000
Sivuhuomio: Empäs muuten aiemmin ollutkaan edes huomannut että suojaosan poiston laskennallinen työllisyysvaikutus oli "vähäinen". Ja tehtiin silti. Voi jessus.
Sanoisin näin, että takamatkalta lähdetään ja hallituksen toimien tarkkoja vaikutuksia on hyvin haastava arvioida. Osin samaan taisi valtiovarainministeriökin päätyä.
Siinä on vaan vaaransa jos päätöksiä perustellaan laskennallisilla vaikutuksilla ja sitten nopeasti ollaan toteamassa että ne on haastava arvioida.
Koronaa sai käyttää vapaudut vankilasta korttina ihan liikaa. Suhdannetilanne ei saa sellaiseksi muodostua, muuten se kortti on joka laskukaudella takataskussa.
Viimeiseen lauseeseen liittyen, niin juuri siksi kai Hurrikin esiin nosti tuon, että miksi perhenassa hallitus toisensa jälkeen unohtaa kokonaan sisämarkkinat, ja pitävät huolen etteivät nekään vedä. Kyllä sielätkin aina jotkain tukea saisi. Sitävastoin meillä vaan kulut nousee sille, joka edes haluaisi yrittää, ja silleköän ei mitään osata, tai sitten vaan haluta tehdä, ettei vaan omat sijoitukset menetä yhtään arvoaan.Tilanne ei näytä hyvältä. Talous sakkaa, eikä maailmanpoliittinen tilanne lähitulevaisuudennäkymiä ainakaan paranna. Lisäksi vaikka ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta maassamme vallitsee kenties suurin konsensus vuosikymmeniin, sisäpoliittiset poterot näyttävät syvenevän viikko viikolta. Jotain tarttis tehrä.
Vaikka Petteri Orpon hallituksen toimille nyt taantuman orastaessa ei voi täysiä pisteitä antaa, en ole ollenkaan vakuuttunut, että "rahaa on" olisi myöskään kannattava linja tässä suhdanteessa ja maailmanajassa. Leikkaukset ja veronkorotukset sattuvat, mutta ilman kunnon talouskasvua, ei velanottokaan voi olla täysin holtitonta.
Yksi asia lienee suhteellisen varma. Ilman Suomen kansan uutteraa työtä, ei tämä maa uuteen nousuun lähde.
Viimeiseen lauseeseen liittyen, niin juuri siksi kai Hurrikin esiin nosti tuon, että miksi perhenassa hallitus toisensa jälkeen unohtaa kokonaan sisämarkkinat, ja pitävät huolen etteivät nekään vedä.
Jääkiekkopalstalla kun ollaan... Purra antoi tänään puheenvuorollaan syötön lapaan yleislakolle Suomeen.Perussuomalaisten törkeät ja loukkaavat mafiapuheet, sortiliike- ym. ala-arvoiset ja loukkaavat kommentit ay-liikkestä jatkuvat eduskunnassa. Tuollainen ei ollekaan sopivaa eduskuntaan.
Miksi puhemies ei puutu epäasialliseen kielekäyttöön?
Nyt on tulossa iso yhteiskunnallinen riita Suomessa joka ei lopu idän suuntaisten pakkolakien säätämiseen. Orpon hallitus on viemässä Suomen ojasta allikkoon ja syvään suohon.