Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 630 482
  • 18 850

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ennenkuulumatontahan se on, että ministeri puhuu vastoin faktaa. Ei ole koskaan tapahtunut varsinkaan edeltäneessä hallituksessa.
Eli koska muutkin niin Satonen saa levittää väärää tietoa?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällaiset asiat ovat politiikassa hanurista. Tehdään isoja uudistuksia, mutta tämmöinen tavallinen pulliainen ei voi luottaa siihen, että edes ministeri puhuisi totta.
Tässä kohtaa voisi taas lainata erään hallituksen hallitusohjelmaa: "Hallitus hyödyntää yhteiskunnallisia tietovarantoja ja tutkittua tietoa aktiivisesti päätöksenteossaan, jotta rajalliset resurssit voidaan kohdistaa vaikuttaviin toimenpiteisiin."
Ja sitten ministerit jäävät toistuvasti kiinni siitä, että toistellaan papukaijana EK:n lauseita.
Mutta onhan siellä EKssa jäsenet saattaneet tutkia pankkitiliä, ja sen on näyttänyt liian tyhjältä. Ja kun ei oikein firman johtokaan ole onnistunut strategioissaan, tai myynti siinä myynnissä ja markkinointikin sakkaa, niin täytyyhän tämä tutkimustieto jalostaa hallituksen toimella käytännöksi, jotta tilillä taas rullaa paremmin.

Seuraava vaihehan voisi olla vaikka sellainen, että työnantaja vapautetaan palkanmaksusta, jos ei firma muuten tuota sijoittajilleen voittoa vähintäänkin 66%, ja leikataan samalla pois kaikki tuet niin alkaa työ maistumaan.

Kyllä jotenkin on pakko ihmetellä tätä kyvyttömyyttä saada neuvotteluita aikaiseksi ja pitää kiinni näistä "viemme kaikki rusinat pullasta, ja puhumme paskaa minkä ehdimme" kuvioista ilman mitään konkreettista niiden tueksi.

Edelleen pitää ihan varmasti tehdä jotakin, mutta ei näin hyvänen aika sentään.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Katsotaanpa taas faktoja tähän väliin. Poliittiset lakot ovat kiellettyjä tai rajoitettuja lähes kaikissa Suomen kilpailijamaissa, kuten Saksassa, Ruotsissa tai Tanskassa. Suomessa ei ole ja tämä onneksi muutetaan. Hallituksen on määrä antaa esitys lakko-oikeuden rajoittamisesta eduskuntaan lähiviikkoina. Hallituksen tavoite on, että lainmuutos tulisi voimaan kesällä.

Jos ja kun tämä muutos runnotaan eteenpäin, tähänkin löytyisi yksi (Akavan) ehdottama tasapainottava elementti eli työehtoja rikkovien sopimusten sakottamismalli. Tätä toki hallitus ei edistä.

Tällä menolla on helppo ennustaa todella laajat lakot ennen lain voimaantuloa.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Jos ja kun tämä muutos runnotaan eteenpäin, tähänkin löytyisi yksi (Akavan) ehdottama tasapainottava elementti eli työehtoja rikkovien sopimusten sakottamismalli. Tätä toki hallitus ei edistä.

Tällä menolla on helppo ennustaa todella laajat lakot ennen lain voimaantuloa.
Sitten vain italialainen lakko käyttöön.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos ja kun tämä muutos runnotaan eteenpäin, tähänkin löytyisi yksi (Akavan) ehdottama tasapainottava elementti eli työehtoja rikkovien sopimusten sakottamismalli. Tätä toki hallitus ei edistä.

Tällä menolla on helppo ennustaa todella laajat lakot ennen lain voimaantuloa.

En olisi niinkään varma, että hallitus ei edistä sellaisia elementtejä, jotka parantaisivat kokonaistulosta. Ainakin Satonen, mutta muistaakseni Orpo on tämän erikseen tuonut esille.

Ja siitä todennäköisesti pidetään silloin kiinni. Mutta kyse on siis parannuksista, ei huononnuksista tai ay-vallan lisäämisestä sen karsimisen sijasta.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
En olisi niinkään varma, että hallitus ei edistä sellaisia elementtejä, jotka parantaisivat kokonaistulosta. Ainakin Satonen, mutta muistaakseni Orpo on tämän erikseen tuonut esille.

Niin kauan kuin viesti on ettei keskusteluissa oikeasti oteta vastaan kuin hallitusohjelman toteuttavat ehdotukset, en pidätä hengitystäni tässä.

Orpolla ja Satosella on avaimet käsissä miten edetään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin kauan kuin viesti on ettei keskusteluissa oikeasti oteta vastaan kuin hallitusohjelman toteuttavat ehdotukset, en pidätä hengitystäni tässä.

Orpolla ja Satosella on avaimet käsissä miten edetään.

Totta. Oikeistohallituksella on kuitenkin raskas kokemus samoista asioista viime hallituskaudella. Kuten Orpo totesi, neljä vuotta tehtiin töitä kolmikantaisissa työryhmissä, ja tuloksena oli tyhjät paperit. Sosiaalidemokraatit johtivat hallitusta, pääministerin, työministerin paikalta, ay-liike oli pöydässä. Ei yhtään uudistusta. Ne on jäänyt tekemättä.

Nyt näin ei käy.

Oma näkökulmani on hieman värittäen se, että 30 vuotta on tehty työtä työryhmissä ja kolmikannassa, mutta ainoan kerran kun jotain saatiin hievahtamaan, oli Sipilän aika. Ja siinäkin ay-liike oli uudistusten esteenä lakkoineen ja uhkailuineen.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ennenkuulumatontahan se on, että ministeri puhuu vastoin faktaa. Ei ole koskaan tapahtunut varsinkaan edeltäneessä hallituksessa.

Satonen myönsi virheensä ja kertoi, että hänen käsityksensä Ruotsin käytännöstä on syntynyt esimerkiksi elinkeinoelämän edustajien puheista. Satonen epäilee heidän viitanneen siihen, että poliittiset lakot ovat Ruotsissa tyypillisesti hyvin lyhyitä.

Faktat eivät muuttuneet. Poliittiset lakot ovat kiellettyjä tai rajoitettuja lähes kaikissa Suomen kilpailijamaissa, kuten Saksassa, Ruotsissa tai Tanskassa. Suomessa ei ole ja tämä onneksi muutetaan. Hallituksen on määrä antaa esitys lakko-oikeuden rajoittamisesta eduskuntaan lähiviikkoina. Hallituksen tavoite on, että lainmuutos tulisi voimaan kesällä.

Satonen ei ollut oikeassa Ruotsin poliittisten lakkojen kestosta. Kokonaisuus ei kuitenkaan muutu.


Ja kuten tässäkin todetaan:

Sisältää linkin: Jatkoajan keskustelupalsta

""Finally, in the remaining five Member States (Austria, Finland, Italy, the Netherlands and Sweden), political strikes are explicitly allowed, generally as a result of court cases having considered them lawful.""
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Ennenkuulumatontahan se on, että ministeri puhuu vastoin faktaa. Ei ole koskaan tapahtunut varsinkaan edeltäneessä hallituksessa.

Satonen myönsi virheensä ja kertoi, että hänen käsityksensä Ruotsin käytännöstä on syntynyt esimerkiksi elinkeinoelämän edustajien puheista. Satonen epäilee heidän viitanneen siihen, että poliittiset lakot ovat Ruotsissa tyypillisesti hyvin lyhyitä.

Faktat eivät muuttuneet. Poliittiset lakot ovat kiellettyjä tai rajoitettuja lähes kaikissa Suomen kilpailijamaissa, kuten Saksassa, Ruotsissa tai Tanskassa. Suomessa ei ole ja tämä onneksi muutetaan. Hallituksen on määrä antaa esitys lakko-oikeuden rajoittamisesta eduskuntaan lähiviikkoina. Hallituksen tavoite on, että lainmuutos tulisi voimaan kesällä.

Satonen ei ollut oikeassa Ruotsin poliittisten lakkojen kestosta. Kokonaisuus ei kuitenkaan muutu.
Kuten totesin, tavallisen äänestäjän kannalta on hanurista, että ministeri voi valehdella ja kuitata asian "sori siitä" sen jälkeen kun faktat tulee pöytään. Ihan sama minkä puoleen ministeristä on kyse. Nyt puhuttiin EK:n nuoteista ja jäätiin kiinni, voimmeko siis luottaa siihen että Satosella olisi oikeat tiedot muissakaan asioissa jos lähteet ovat samat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuten totesin, tavallisen äänestäjän kannalta on hanurista, että ministeri voi valehdella ja kuitata asian "sori siitä" sen jälkeen kun faktat tulee pöytään. Ihan sama minkä puoleen ministeristä on kyse. Nyt puhuttiin EK:n nuoteista ja jäätiin kiinni, voimmeko siis luottaa siihen että Satosella olisi oikeat tiedot muissakaan asioissa jos lähteet ovat samat.

En koe mitään huolta siitä, voiko Satoseen vasemmisto tämän jälkeen luottaa. Eivät luottaneet Orpon hallitukseen sitä ennenkään. Oikeistossa ja uskoakseni keskustassa lähinnä naureskellaan somemenolle kun tiedetään, että ministerit ovat aina välillä väärässä. Niin omat kuin nykyisen opposition.

Mutta asiaan. Satonen ja asiantuntijoina Suomessa kommentoineet ovat aika kaukana faktoista.

Selvitin asian viikonloppuna tutulta juristilta, joka toimii yrityspuolella ja oltiin aikanaan samassa firmassa Suomessa ja Ruotissa. Pääpointti on, että Ruotsissa poliittinen lakko on sallittu ja voi kestää jopa niin kauan kuin varsinainen lakko on laillinen. Jos siis yritys A:ssa on tukilakko yritys B:n sopimusten puolesta, se tulee päättää viimeistään siinä vaiheessa kun B:n lakko päättyy tai se menee laittomaksi. Tähän on sitten useita erilaisia rajoituksia, mutta tuo on iso kuva.

Minulla oli Ruotsin tilanteesta samantyyppinen kuva kuin Satosella ja se oli väärä. Pahoitteluni siitä.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri

Orpon hallitus aloittaa työllisyyspakettinsa työttömyyytä lisäämällä.

Toki tämä kehitys ei suoraan hallituksen toimiin liity, mutta jos suhdanne olisi toisinpäin otettaisiin tästä ansaitsematon sulka hattuun.

Asetettu maali karkaa jo nyt kauemmas, sekä lisätyöllisten ja velanoton suhteen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Orpon hallitus aloittaa työllisyyspakettinsa työttömyyytä lisäämällä.

Toki tämä kehitys ei suoraan hallituksen toimiin liity, mutta jos suhdanne olisi toisinpäin otettaisiin tästä ansaitsematon sulka hattuun.

Asetettu maali karkaa jo nyt kauemmas, sekä lisätyöllisten ja velanoton suhteen.

Karmea ero: Tammikuussa 2024 oli avoinna 133 400 työpaikkaa, mikä on 43 100 vähemmän kuin vuosi sitten. Kun Orpon hallituksen työllisyystoimet sekä palkansaajien ja monien muiden ryhmien ostovoimaa lisäävät päätökset kohdistuvat pieneltä osin jo tammi-huhtikuuhun 2024, kesän 2024 tilastoissa voi jotain edistystä näkyä. Sekin riippuu pääosin Suomen ja Saksan sekä muun EU:n tilanteesta taloudenkin osalta.

Samaa mieltä siitä, että jos kehitys olisi positiivista, tämäkin hallitus poimisi ilmaisen sulan.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Kun Orpon hallituksen työllisyystoimet sekä palkansaajien ja monien muiden ryhmien ostovoimaa lisäävät päätökset kohdistuvat pieneltä osin jo tammi-huhtikuuhun 2024, kesän 2024 tilastoissa voi jotain edistystä näkyä. Sekin riippuu pääosin Suomen ja Saksan sekä muun EU:n tilanteesta taloudenkin osalta.

Suhdannesiivotuista luvuista kehitys olisi nähtävissä. Osa toimista tuli voimaan tammikuussa 24, osa tulee huhtikuussa 24.

Monen toimen laskennalliset vaikutukset olivat kyseenalaiset tai epäselvät. Oliko jossain kiteytettynä mikä oli laskennallinen vaikutus näillä 01/24 ja 04/24 toimilla yhteenlaskettuna? Sitä yhteissummaa vasten voisi lähteä trendiä sitten seuraamaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suhdannesiivotuista luvuista kehitys olisi nähtävissä. Osa toimista tuli voimaan tammikuussa 24, osa tulee huhtikuussa 24.

Monen toimen laskennalliset vaikutukset olivat kyseenalaiset tai epäselvät. Oliko jossain kiteytettynä mikä oli laskennallinen vaikutus näillä 01/24 ja 04/24 toimilla yhteenlaskettuna? Sitä yhteissummaa vasten voisi lähteä trendiä sitten seuraamaan.

Hallitusohjelman liitteistä löytyy ko. toimien työllisyysvaikutus tässä. Mutta ei yksityiskohtaista erittelyä vaan sen joutuu halutessaan laskemaan. Luvut ovat osin koko hallituskautta koskevia.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Hallitusohjelman liitteistä löytyy ko. toimien työllisyysvaikutus tässä. Mutta ei yksityiskohtaista erittelyä vaan sen joutuu halutessaan laskemaan. Luvut ovat osin koko hallituskautta koskevia.

Jos nyt tämä a-kassan kooste oli oikein toimien ajoittumisesta niin laskennallisiin työllisyysvaikutuksiin peilaten:
  • Omavastuuaikaa pitenee -> 1000
  • Jatkossa lomakorvaus jaksotetaan -> 2200
  • Työttömyysturvaan ei tehdä indeksikorotusta 2024-2027 -> 17000
  • Lisäksi vuonna 2023 voimassa ollut ylimääräinen lapsikorotuksen osa poistuu -> 10000
Nämä siis tulivat voimaan 1.1.2024 ja siten pitäisi siis jo vaikuttaa (toki huomioiden että hallituskauden aika koko luvulle). Hyvä kysymys on sitten mikä on se piste jossa voidaan rueta toteamaan laskennallisten ja toteutuvien vaikutusten välistä suhdetta. Mielestäni tätä voidaan rueta arvioimaan jo nyt, mitä pidemmälle mennään sitä paremmin tiedetään.

Sivuhuomio: Empäs muuten aiemmin ollutkaan edes huomannut että suojaosan poiston laskennallinen työllisyysvaikutus oli "vähäinen". Ja tehtiin silti. Voi jessus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos nyt tämä a-kassan kooste oli oikein toimien ajoittumisesta niin laskennallisiin työllisyysvaikutuksiin peilaten:
  • Omavastuuaikaa pitenee -> 1000
  • Jatkossa lomakorvaus jaksotetaan -> 2200
  • Työttömyysturvaan ei tehdä indeksikorotusta 2024-2027 -> 17000
  • Lisäksi vuonna 2023 voimassa ollut ylimääräinen lapsikorotuksen osa poistuu -> 10000
Nämä pitäisi siis jo vaikuttaa (toki huomioiden että hallituskauden aika koko luvulle). Hyvä kysymys on sitten mikä on se piste jossa voidaan rueta toteamaan laskennallisten ja toteutuvien vaikutusten välistä suhdetta. Mielestäni tätä voidaan rueta arvioimaan jo nyt, mitä pidemmälle mennään sitä paremmin tiedetään.

Sivuhuomio: Empäs muuten aiemmin ollutkaan edes huomannut että suojaosan poiston laskennallinen työllisyysvaikutus oli "vähäinen". Ja tehtiin silti. Voi jessus.

Tein muutamia laskelmia keväällä ja kesällä meno- ja kustannusvaikutuksista. Ongelmaksi edes suunnilleen tarkan vaikutuksen osalta tuli se, että Suomen vajoaminen taantumaan, inflaation vaikutus sekä korkokäyttäytyminen oli nekin hinnoiteltava mukaan. BKT supistui 2023 ja kasvuodotus oli silloin vuodelle 2024 noin 0.5-1.0 prosenttia.

Sanoisin näin, että takamatkalta lähdetään ja hallituksen toimien tarkkoja vaikutuksia on hyvin haastava arvioida. Osin samaan taisi valtiovarainministeriökin päätyä.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Sanoisin näin, että takamatkalta lähdetään ja hallituksen toimien tarkkoja vaikutuksia on hyvin haastava arvioida. Osin samaan taisi valtiovarainministeriökin päätyä.

Siinä on vaan vaaransa jos päätöksiä perustellaan laskennallisilla vaikutuksilla ja sitten nopeasti ollaan toteamassa että ne on haastava arvioida.

Koronaa sai käyttää vapaudut vankilasta korttina ihan liikaa. Suhdannetilanne ei saa sellaiseksi muodostua, muuten se kortti on joka laskukaudella takataskussa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siinä on vaan vaaransa jos päätöksiä perustellaan laskennallisilla vaikutuksilla ja sitten nopeasti ollaan toteamassa että ne on haastava arvioida.

Koronaa sai käyttää vapaudut vankilasta korttina ihan liikaa. Suhdannetilanne ei saa sellaiseksi muodostua, muuten se kortti on joka laskukaudella takataskussa.

Totta. Itse en jaksanut omaa työllisyys- ja talousskenaariotani päivitellä erilaisilla muuttujilla. Valtiovarainministeriö on kyllä jaksanut ja Orpon hallituksen eri toimintojen alkuperäisen vaikutusarvion jälkeen 2-3 kertaa.

Viimeisimmässä 12/2023 puhutaan jo Suomen synkeästä näkymästä, vajaakuntoisuudesta ja pallolaajennuksen tarpeesta... Työttömyys nousee vvm:n mukaan 7.5 prosenttiin.

Mutta. Orpon hallituksen päätöksillä palkansaajat, eläkeläiset ja muutamat muut ryhmät saivat lisää ostovoimaa palkka- ja veroratkaisuilla vuodelle 2024. Palkkaratkaisutkin ovat ostovoimamielessä Orpon hallituksen ratkaisuja, koska palkankorotuksia ei mitata veronkorotuksilla pois. Päinvastoin.

Mutta 2. Tilanne muuttuu, jos esimerkiksi alv:ta korotetaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tilanne ei näytä hyvältä. Talous sakkaa, eikä maailmanpoliittinen tilanne lähitulevaisuudennäkymiä ainakaan paranna. Lisäksi vaikka ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta maassamme vallitsee kenties suurin konsensus vuosikymmeniin, sisäpoliittiset poterot näyttävät syvenevän viikko viikolta. Jotain tarttis tehrä.

Vaikka Petteri Orpon hallituksen toimille nyt taantuman orastaessa ei voi täysiä pisteitä antaa, en ole ollenkaan vakuuttunut, että "rahaa on" olisi myöskään kannattava linja tässä suhdanteessa ja maailmanajassa. Leikkaukset ja veronkorotukset sattuvat, mutta ilman kunnon talouskasvua, ei velanottokaan voi olla täysin holtitonta.

Yksi asia lienee suhteellisen varma. Ilman Suomen kansan uutteraa työtä, ei tämä maa uuteen nousuun lähde.
 

Jeffrey

Jäsen
Yksi muutos jolla voisi olla jonkinlainen työllisyysvaikutus olisi takautuvien kelatukien rajoittaminen lyhyempään aikaan. Olen nyt auttanut yhtä "maahanmuuttajaa" työnhaussa ja samalla myös Kela etuuksissa jotka hänelle tietysti ihan kuuluvat. Kyseinen henkilö oli ensimmäiset kuukaudet Suomessa elänyt säästöillään eikä ole onnistunut työtä saamaan.

Sikäli mikäli hän saa nyt hänelle haetut tuet joihin ainakin oman tulkinnan mukaan hänellä olisi oikeus. Jää hänelle vuokran jälkeen Käyttörahaa noin 400 euroa kuukaudessa. Pystyy tuolla elämään pienessä yksiössä Helsingin kantakaupungissa ja 400 eurolla pysynee myös hengissä, mutta varmasti tuo on kuitenkin summa joka jossain määrin vielä kannustaisi työntekoon. Jos onnistutaan hänelle löytämään jokin ravintola-, varasto yms. duuni, nykyisillä verohelpotuksilla hänelle kuitenkin pitäisi jäädä kuukaudessa noin 500 euroa enemmän työttömyyskorvausta enemmän käteen.

Se mistä olen hänen kohdallaan aavistuksen huolissani on se tukien takautuvuus. Eli jos tuet alkaavat rullaamaan, niin nykyisten tukien lisäksi hän saa 3 kuukaudelta takautuvasti noin 3 300 euroa nettona käteen. Tätä summaa hän ei tietenkään menetä vaikka töitä saisi. Kuitenkin jos hän tuosta summasta käyttää elämiseen tuon 500 €/kk erotuksen, hän elää tuilla reilu 6 kuukautta suurinpiirtein samalla ansiolla mitä saisi työtä tekemällä. Toki menettää tässä skenaariossa säästöt, mutta pystyy seuraavat 6 kuukautta elämään siten, että kantakaupungin vuokran lisäksi hänelle jää noin 900 euroa kuussa elämiseen.

Tässä skenaariossa tämä henkilö olisi varmasti täysin onnellinen tukiin ilman takautuvaa osaa. Takautuva osa varmasti jossain kohdin on aiheellinen, mutta silti hieman kyseenalaistaisin tulisiko tällaista saada - ja jos pitää onko 3kk liikaa ja toisaalta voisiko tämän osuuden myös maksaa takautuvasti esimerkiksi kun töitä saa ja tätä myötä poistaa mahdollista kannustinloukkua?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tilanne ei näytä hyvältä. Talous sakkaa, eikä maailmanpoliittinen tilanne lähitulevaisuudennäkymiä ainakaan paranna. Lisäksi vaikka ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta maassamme vallitsee kenties suurin konsensus vuosikymmeniin, sisäpoliittiset poterot näyttävät syvenevän viikko viikolta. Jotain tarttis tehrä.

Vaikka Petteri Orpon hallituksen toimille nyt taantuman orastaessa ei voi täysiä pisteitä antaa, en ole ollenkaan vakuuttunut, että "rahaa on" olisi myöskään kannattava linja tässä suhdanteessa ja maailmanajassa. Leikkaukset ja veronkorotukset sattuvat, mutta ilman kunnon talouskasvua, ei velanottokaan voi olla täysin holtitonta.

Yksi asia lienee suhteellisen varma. Ilman Suomen kansan uutteraa työtä, ei tämä maa uuteen nousuun lähde.
Viimeiseen lauseeseen liittyen, niin juuri siksi kai Hurrikin esiin nosti tuon, että miksi perhenassa hallitus toisensa jälkeen unohtaa kokonaan sisämarkkinat, ja pitävät huolen etteivät nekään vedä. Kyllä sielätkin aina jotkain tukea saisi. Sitävastoin meillä vaan kulut nousee sille, joka edes haluaisi yrittää, ja silleköän ei mitään osata, tai sitten vaan haluta tehdä, ettei vaan omat sijoitukset menetä yhtään arvoaan.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Viimeiseen lauseeseen liittyen, niin juuri siksi kai Hurrikin esiin nosti tuon, että miksi perhenassa hallitus toisensa jälkeen unohtaa kokonaan sisämarkkinat, ja pitävät huolen etteivät nekään vedä.

Puhtaasti oma tulkintani, mutta tämä jatkuva kikytys on saanut sellaiset mittasuhteet, että siinä sivutuotteena helposti unohtuu että kotimaassakin pitäisi talouden vetää. Joo toki pieniä veronalennuksia nyt tarjotaan mutta samassa sivulauseessa palkankorotukset on täyttä myrkkyä.

Nyt kun taas Satosen puheita katsoo tuolla välikysymyksessä ni on se kumma että suomen kilpailukyky on yhtä ripulipaskaa vuodesta toiseen. Oli palkkakehitys sitten millainen vaan niin aina ollaan takamatkalla kilpailijoihin nähden.

Ymmärrän kyllä että rakenteellisia haasteita on, mutta tuota mantraa hokemalla tilanteesta riippumatta, ei pedata mitään muuta kuin jatkuvia heikennyksiä työelämään. Osa niistä on tarpeellisia (varsinkin joustot) mutta siinä sivussa ajetaan ihan puhtaasti ideologista settiä sisään myös.
 

Salama44

Jäsen
Perussuomalaisten törkeät ja loukkaavat mafiapuheet, sortiliike- ym. ala-arvoiset ja loukkaavat kommentit ay-liikkestä jatkuvat eduskunnassa. Tuollainen ei ollekaan sopivaa eduskuntaan.

Miksi puhemies ei puutu epäasialliseen kielekäyttöön?

Nyt on tulossa iso yhteiskunnallinen riita Suomessa joka ei lopu idän suuntaisten pakkolakien säätämiseen. Orpon hallitus on viemässä Suomen ojasta allikkoon ja syvään suohon.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Perussuomalaisten törkeät ja loukkaavat mafiapuheet, sortiliike- ym. ala-arvoiset ja loukkaavat kommentit ay-liikkestä jatkuvat eduskunnassa. Tuollainen ei ollekaan sopivaa eduskuntaan.

Miksi puhemies ei puutu epäasialliseen kielekäyttöön?

Nyt on tulossa iso yhteiskunnallinen riita Suomessa joka ei lopu idän suuntaisten pakkolakien säätämiseen. Orpon hallitus on viemässä Suomen ojasta allikkoon ja syvään suohon.
Jääkiekkopalstalla kun ollaan... Purra antoi tänään puheenvuorollaan syötön lapaan yleislakolle Suomeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös