Siis tunnin junalla säästäisi tunnin vrt. auto? Tämähän ei pidä paikkaansa. Säännöllisesti tuota väliä matkaavat nykyisellään taittavatkin usein matkansa autollaan, koska tällä nimenomaan sitä vapaa-aikaa saa lisää. Kyllä monet mieluusti junalla matkustaisi, mutta autolla säästää aikaa ja huomattavasti vaivaa.
Turusta ajaa Helsinkiin kesällä reilussa puolessatoista tunnissa. Sitten jos pitäisi mennä palaveriin, vaikka Vantaalle Veromieheen, niin ajat ovelta ovelle alle kahdessa tunnissa. Nykyisellään junalla menee puolisen tuntia kauemmin, olet kiinni näiden aikatauluissa ja parhaassa tapauksessa jolkottelet räntäsateessa lyhytvartisilla nahkakengillä Aviapoliksesta vielä tapaamispaikkaan. Kaiken muun hyvän lisäksi, kun Helsingin junat eivät tällä hetkellä mene Turkuun asti vaan pysähtyy Kupittaalla, niin siellä on sen päiväinen kaaos aamuisin pysäköinnin suhteen, jossei suosiolla halua maksaa riistohintoja pysäköinnistä.
Tällä hetkellä autolla kulkeminen Turusta Helsinkiin on huomattavasti joustavampi ja usein aikaa säästävä ratkaisu. Mikään vartin aikasäästö ei riitä kääntämään vaakaa, vaan tunninjunan pitäisi olla oikeasti tunnin juna. Toki junassa voit tehdä töitä matka-ajalla, mikä monille on hyvä kannustin mutta itse kun myös soittelen paljon, niin saman voin tehdä autossakin ja matkakin taittuu joutuisasti työasioista turisten.
Kyllä itsekin näkisin sen niin, että nyt ihan turhaan on tunnin junassa lähdetty ratkaisemaan lähipysäkkien haasteita samalla kerralla, eli Karjaalta Helsinkiin. Paras hyöty saavutettaisiin kun Turusta kulkisi aamulla ja iltapäivällä suorat junat Turku - Helsinki -välillä ja sitten muilla rataosuuksilla lisättäisiin lähiliikennettä. Näin tunnin junasta saataisiin oikeasti tunnin juna, edes niille muutamalle vuorolle, jossa sitä oikeasti tarvittaisiin.
Turku - Helsinki -väli on tällä hetkellä monesta syystä haastava, ja yksi syy on se, että junat ovat aivan liian lyhyitä, jolloin nuo työmatkajunat ovat liian täynnä ja matkustusmukavuus kärsii, jos edes saa paikkaa pahimpaan ruuhka-aikaan. En tiedä, paljonko yhden junan kustannuksia nostaa vaunun tai jopa kahden lisääminen, mutta en usko, etteikö se olisi kannattavaa jos tällä saataisiin käyttöaste nousemaan.
Lisäksi VR:n nykyinen dynaaminen hinnoittelu on aivan perseestä, joka nyt lähinnä merkitsee vain satunnaiseen siviilimatkustukseen. Harvoin sitä paria viikkoa ennen tulee ostettua junalippuja. Työmatkaliikenteessä taas joko se firma maksaa liput tai sitten käytetään ennakkolippuja, jotka tulee selvästi halvemmaksi.
Kupittaalta kulkeminen taas on mielestäni ihan hyvä ratkaisu, sieltä on paljon paremmat bussiyhteydet kuin keskustan rautatieasemalta. Pysäköintikin siellä on paljon paremmalla tolalla kuin keskustassa.