No ei kyllä toimi hotspotti yhtään sen paremmin ainakaan Lahti-Vantaa välillä.Puhelimesta hotspotti tulille, toimii tunneleita lukuunottamatta melko hyvin. Ahtautta en kyllä ymmärrä alkuunkaan, ainakaan näin keskikokoisen suomalaisen miehen näkövinkkelistä.
No en mä ainakaan siirtyisi, lohjalaisena autoilijana, Helsinkiin tai Turkuun junalla kulkevaksi kovinkaan kevyin perustein. Siinä ajassa, joka mulla kestää tuonne hevonperseensuolle kyhätylle asemalle kulkeminen (autolla, luonnollisesti, kun ei täällä mitkään julkiset yhteydet toimi edes ”kaupungin” sisällä), niin olisin jo puolivälissä matkalla Helsinkiin. Puhutaan siis vajaasta puolesta tunnista. Eikä tuolta keskustan alueeltakaan juna-asemalle mikään kivenheitto ole, mutta toki huomattavasti lyhempi matka. Varmasti aseman palauttaminen matkustajaliikenteelle elävöittäisi jonkin verran tätä käpykylän toimintaa, saattaisi jopa tuoda jonkun kesäturistin vierailulle toisinaan, ehkä peräti kaksi. Ennen kaikkea se toisi säpinää aseman seudulle, joka nykyisellään on ihan hiton surullinen näky ränsistyneine taloineen ja kuihtuneine ostareineen. Mutta että sen vuoksi ”tunnin juna”? No ei helvetissä. Sille rahalle olisi takuulla parempaakin käyttöä, vaikka puhtaasti raideinfraan sullottaisiinkin.Eikös palstan hallituskuiskaajat selittäneet, että kyllä se rata kannattaa rakentaa, kun Nummelan ja Lohjan autoilijat siirtyvät varppina junan käyttäjiksi.
Olen yrittänyt perehtyä tähän tunnin junaan Turkuun, eikä se nyt tosiaankaan tunnu perustellulta jätti-investoinnilta tässä tilanteessa. Järkevämpää olisi panostaa päärataan tai vaikka Pisaraan - tai esim. laittaa iso investointipaketti kansallisen tieinfran kunnostamiseen. Turun suunta ja 30 minuutin ajan säästö ei vain vaikuta järkevältä prioriteetiltä.
Jyväsjärven kierto on kyllä kriittinen este alueen taloudellisen hyvinvoinnin kannalta ja selkein ja loogisin ratkaisu ongelmaan on luonnollisesti itä-länsisuuntainen ylikulkusilta. Jotta Lutakon asuinalue ei kärsisi tuosta liikaa, niin ylitys pitäisi lähteä suunnilleen Halssilan uimarannan paikkeilta ja siitä sitten reilusti Lutakko ylittäen Korkeakoskenlahteen. Vai voisiko sittenkin järven alittava tunneli olla parempi vaihtoehto? Siinä ei aiheutuisi esteettistä haittaa Ylistön sillalta avautuvalle maisemalle.Pitää toivoa, että saadaan Wallinheimo tai joku muu Keski-Suomalainen pääministerin tontille niin saadaan vihdoin rahoitus Jyväskylän kehäteille sekä tunnin köysirata Jyväskylä Helsinki välille.
Toivottavasti tunnin köysirata kulkee Mikkelin kautta. Eli olisiko se sitten oltava jaettu PM:n tontti Wallinheimolle ja Häkkäselle?
Tampereen alueen elinvoimaisuuden säilyttämiseksi vaadin köysiratanne rakentajaksi samaa firmaa, joka teki Turun funikulaarin. Siinähän sitten killutte köysiradallanne.Tunnin köysirata menee joka tapauksessa Pekkarisen Maurin kesäasunnon kautta Korpilahdelta. Toki sieltä voidaan tehdä pistorata Mikkeliin ja Kuopioon jotta saadaan mm. Kataisen Jyrkin kotikonnuille suora yhteys pk.seudulle.
Optiona myös jatkorata Tallinnaan jotta myös Keski-Suomesta on helpompi hakea halpaa alkoholia esim. nimipäiväjuhliin.
Kannattaa myös muistaa, että eläkeläisiä ovat muutkin kuin "vanhuuseläkkeellä olevat miljonäärit". Nämä korotukset vaikuttavat myös esimerkiksi työkyvyttömyys-, perhe- ja leskeneläkettä saaviin. Näistähän pidettiin hirveää haloota jossain vaiheessa "kun hallitus kurittaa työkyvyttömiä", mutta nyt sitten sinne tehdään korotuksia, sekin on väärin.Monet muut ryhmät ottavat inflaatiosta siis keskimäärin enemmän osumaa kuin eläkeläiset.
Haja-asutusalueilla asuville ihmisillä työmatkojen pituudesta on helppo aina todeta kylmästi, että asut väärässä paikassa.Mä haluaisin vaan tietää, että kenen laskelmien mukaa se parantaa huomattavasti jotenkin valtiontaloutta, että ihmiset pääsee muutaman minuutin nopeammin Turusta Helsinkiin ja päin vastoin? Tuleeko sieltä helposti miljardit takaisin?
Eläkeläisten reaaliansio on noussut 30 vuodessa noin prosentin, reaalipalkat samassa ajassa yli 30%. Indeksi toiminut siis minusta kuten pitääkin. Työntekijä saavuttaa ansioillaan tietyn eläketason(reaalisen), eikä sen ole syytä siitä nousta tai laskea yhtään mihinkään riippumatta siitä, miten palkat kehittyy. Eläkeläiset valittaa jäädytetystä indeksistä, mutta sen ansiostahan tuo prosentin reaalikasvu on tullut. Oikea indeksi olisi täysi elintasoindeksi.Jees hyvä pointti ja info. Eläkkeistä ja indexeistä muuten puhuttu verrattaen vähän eri yhteyksissä, ja aihe jäänyt aikalailla muiden asioiden/muutosten taustalle. Olisi ehkä hyvä perustella enemmän tuota eläkekorotusta, niin voisi vähentää väärinkäsityksiä ja närää siitä, miksi pitää olla juuri 6%, kun muutoin indexejä on muista jätetty. Miksi ei vaikka 3%. Tuskinpa eläkkeellä olevat olisi hirveästi valittanut 3%:sta, kun näkevät että leikata pitää kaikkialta, mutta silti olisivat saamassa lisää. Noh, täytyy perehtyä enemmän asiaan ja ajatukseen korotuksen taustalla.
Mä haluaisin vaan tietää, että kenen laskelmien mukaa se parantaa huomattavasti jotenkin valtiontaloutta, että ihmiset pääsee muutaman minuutin nopeammin Turusta Helsinkiin ja päin vastoin? Tuleeko sieltä helposti miljardit takaisin?
Mä haluaisin vaan tietää, että kenen laskelmien mukaa se parantaa huomattavasti jotenkin valtiontaloutta, että ihmiset pääsee muutaman minuutin nopeammin Turusta Helsinkiin ja päin vastoin? Tuleeko sieltä helposti miljardit takaisin?
Netti ei toimi toki juurikaan, mutta aika harvoin olen sitä junassa tarvinnut. Asemilla tottakai ja isompien kylien lähellä toimii jotenkin matkan aikanakin.VR:stä vahvasti riippuvaisena henkilönä en kyllä voi suositella junamatkustamista kuin ihan pakon edessä. Netti ei tahdo toimia ja on ahdasta.
Eläkeläisten reaaliansio on noussut 30 vuodessa noin prosentin, reaalipalkat samassa ajassa yli 30%. Indeksi toiminut siis minusta kuten pitääkin. Työntekijä saavuttaa ansioillaan tietyn eläketason(reaalisen), eikä sen ole syytä siitä nousta tai laskea yhtään mihinkään riippumatta siitä, miten palkat kehittyy. Eläkeläiset valittaa jäädytetystä indeksistä, mutta sen ansiostahan tuo prosentin reaalikasvu on tullut. Oikea indeksi olisi täysi elintasoindeksi.
Suurempi vika järjestelmässä on eläkkeen kertyminen ja eläkemaksut, joka sorsii vahvasti nykyisiä ja tulevia työikäisiä verrattuna nykyeläkeläisiin.
Joo, totta. Nimenomaan nyt kahtena viime vuotena tullut nämä isot korotukset eivätkä näy siinä tilastossa, johon itse viittasin.Tilastoista sen verran, että vaikka dataa ei vielä ole 2022 jälkeen, vuodesta 2010 alkaen eläkkeet ovat ottaneet hieman kiinni reaalipalkkoja. Tämä johtuu vuosien 2023 ja 2024 indeksikorotuksista.
Indeksien kehitys - Eläketurvakeskus
Vuodesta 1996 alkaen 65 vuotta täyttäneiden eläkkeensaajien eläkkeitä on tarkistettu eläkeikäisen indeksillä, jonka nimi muuttui vuoden 2005 alusta työeläkeindeksiksi.www.etk.fi
Petterin oma versio Raippaluodon ja Korpilahden silloista.
VR:stä vahvasti riippuvaisena henkilönä en kyllä voi suositella junamatkustamista kuin ihan pakon edessä. Netti ei tahdo toimia ja on ahdasta.
Matkustin pari viikkoa sitten pendoliinolla Tampereelta Jyväskylään, johon oli rakennettu tämä uusi toimivampi netti. Täytyy kyllä kehaista. Aina tuskaillut saman asian kanssa, mutta tuolla matkalla ei mitään ongelmia. Tuli ladattua mm. muutama isompi aineisto ja lähetettyä myös pari tiedostoa ulkoiselle palvelimelle. Ei pätkäissyt kuin kerran yhdessä pidemässä tunnellissa, jonka jälkeen yhteys palasi vakaaksi saman tien.Netti ei toimi toki juurikaan, mutta aika harvoin olen sitä junassa tarvinnut. Asemilla tottakai ja isompien kylien lähellä toimii jotenkin matkan aikanakin.
1 5-2,5 tuntia mennyt yleensä suht kivuttomasti junassa. Kahden lapsen kanssa ja ilman...
Ahdasta ei ole vielä ollut. Toki en nyt ihan jatkuvasti junassa istu, mutta joitakin kertoja vuodessa tulee ja tuollaisina annoksina tuntuu aina ihan miellyttävältä tavalta taittaa matkoja.
Jos kaupunki tarjoaisi ilmaista liityntäpysäköintiä, niin varmaan moni tulisikin junalla.Mitä omia työkavereita on nähnyt niin kun toimisto ei ole juna-aseman välittömässä läheisyydessä vaan matkaa on ehkä 1.1km niin julkisia ei voi käyttää vaan töihin tullaan omalla autolla. Ei tietenkään koske kaikkia ihmisiä mutta jos yhtään pitää veikata miten Lohjan ja Vihdin suunnalla ihmiset käyttäytyvät jotka luultavasti ovat jo valmiiksi tottunut käyttämään autoa mm. kauppareissuilla niin oma arvio on että kovin iso prosentti ei siirry julkiseen liikenteen käyttäjiksi.
Mitä omia työkavereita on nähnyt niin kun toimisto ei ole juna-aseman välittömässä läheisyydessä vaan matkaa on ehkä 1.1km niin julkisia ei voi käyttää vaan töihin tullaan omalla autolla. Ei tietenkään koske kaikkia ihmisiä mutta jos yhtään pitää veikata miten Lohjan ja Vihdin suunnalla ihmiset käyttäytyvät jotka luultavasti ovat jo valmiiksi tottunut käyttämään autoa mm. kauppareissuilla niin oma arvio on että kovin iso prosentti ei siirry julkiseen liikenteen käyttäjiksi.
Eniten konkursseja pantiin vireille muiden palveluiden ja rakentamisen toimialoilla.
Vaikka perehdyt asiaan, et tule tuosta järkevämpää syytä radalle löytämään.Omasta mielestä kehitys meidän raideliikenteeseen on hyvästä. En ole perehtynyt Helsinki-Turku tunninjunaan joten en osaa tuon hyvyyttä tai huonoutta perustella. Silti epäilen, että täällä esitetty "saadaan lohjalaiset ja veikkolalaiset junaan" on vain sivujuonne tuossa hankkeessa ja ne todelliset suunnitellut hyödyt löytyvät jostain ihan muualta.
Helsinki-Turku välillä olisi tavarakuljetuksille kapasiteettia joka yö useita tunteja tyhjää rataa. Jokin raakapuu juna taitaa kerran viikossa mennä Turusta Karjaalle, muuten mitään tavarakuljetuksia rataosalla ei ole, eikä varmasti ole tulossakaan. Turkuun tuleva tavaraliikenne tulee Toijalan kautta ja jos pitää tavara lähettää maailmalle, niin Hyvinkään kautta Hankoon.Suomi pyrkii kasvattamaan vientiään tulevina vuosina ja nyt kun itä on suuntana poissa käytöstä on meidän suunnattava katseet länteen ja etelään. Näissä molemmissa suunnissa tuo Turku-Helsinki on ihan olennainen osuus Manner-Euroopan ja meidän välillä, saati jos pyrimme piirtämään jonkinlaisen loogisen epämuodokkaan ympyrän tälle osuudelle.
Suomi hakee kasvua vihreästä siirtymästä. Tämä uuden sukupolven energia tarvitsee myös kuljetusratkaisuja ja nämä ovat vielä isoin osin ratkaisematta. Tässä yhtälössä ei ehkä ole oleellista se missä ajassa Helsinki-Turku välimatka hoituu, mutta rataosuuden kapasiteetti voi tulla jo hyvin ratkaisevaksi asiaksi olkoonkin että pienoinenkin aikasäästö on sekin kilpailuetuna hyväksi.