Eihän ole pilkunnussimista. Eihän?Sen ääsijaan hallitusohjelmassa todetaan, että yleistä linjaa ei voida ylittää valtakunnansovittelijan toimistosta tai sovittelulautakunnan toimesta annettavalla sovintoehdotuksella.
Eihän ole pilkunnussimista. Eihän?Sen ääsijaan hallitusohjelmassa todetaan, että yleistä linjaa ei voida ylittää valtakunnansovittelijan toimistosta tai sovittelulautakunnan toimesta annettavalla sovintoehdotuksella.
Tää on ihan suoraan sanottuna järkyttävä kirjaus ja tarkoittaa justiin sitä mitä ylempänä on todettu. Sitä on turha ees vääntää miksikään muuksi. Ei ihmiset tyhmiä oleSen sijaan hallitusohjelmassa todetaan, että yleistä linjaa ei voida ylittää valtakunnansovittelijan toimistosta tai sovittelulautakunnan toimesta annettavalla sovintoehdotuksella.
Tää on ihan suoraan sanottuna järkyttävä kirjaus ja tarkoittaa justiin sitä mitä ylempänä on todettu. Sitä on turha ees vääntää miksikään muuksi. Ei ihmiset tyhmiä ole
Osa valitettavasti on yksinkertaisia ja vietävissä. Edelleen suuret ja pienet työnantajat voivat maksaa sellaista palkkaa kuin sopivat. Vaikka tuplat vientiteollisuuden ym korotuksista. Ja tällaisia työantajia Suomessa on paljon, jotka maksavat yli vientiteollisuuden tms korotusten.
Kyllä varmasti voi. Mutta esimerkiksi julkisen puolen hoitotyön ammattilaisille tällä kyseisellä järjestelmällä mikä lukee hallitusohjelmassa sementoidaan ikuinen palkkakuoppa. Olet todellakin helposti vietävissä. Vai miten olisi tuolla kirjauksella käynyt viime neuvottelu kierroksella?Osa valitettavasti on yksinkertaisia ja vietävissä. Edelleen suuret ja pienet työnantajat voivat maksaa sellaista palkkaa kuin sopivat. Vaikka tuplat vientiteollisuuden ym korotuksista. Ja tällaisia työantajia Suomessa on paljon, jotka maksavat yli vientiteollisuuden tms korotusten.
Tämäkin on julkisuudessa tulkittu mielenkiintoiseksi. Hallitusohjelmassa ei lue, että vientialojen palkkaratkaisua ei saisi muualla ylittää. Päinvastoin, matalapalkka-alaa (ja naisvaltaista alaa) ja samapalkkaisuutta pyritään palkkakehityksellä nostamaan.
Hieman tai enemmänkin eri tavalla kuin on uutisoitu.
Sen sijaan hallitusohjelmassa todetaan, että yleistä linjaa ei voida ylittää valtakunnansovittelijan toimistosta tai sovittelulautakunnan toimesta annettavalla sovintoehdotuksella.
Ylityökiellot ja vuoronvaihtokiellot olisivat jatkuneet aika pitkään. Lakot todennäköisesti olisivat loppuneet sitten, kun lakkokassa on tyhjä.Kyllä varmasti voi. Mutta esimerkiksi julkisen puolen hoitotyön ammattilaisille tällä kyseisellä järjestelmällä mikä lukee hallitusohjelmassa sementoidaan ikuinen palkkakuoppa. Olet todellakin helposti vietävissä. Vai miten olisi tuolla kirjauksella käynyt viime neuvottelu kierroksella?
Miksi ihmeessä sitten tuollaisia kirjauksia tarvitsee tehdä? Voisihan sitä samanlaisena hassutteluna heittää ettei sovittelijan toimesta voida alittaa tiettyä tasoa. Yhtä riemukkaasti se varmasti otettaisiin toisella puolella vastaan ja pöyristymistä suhdanteiden ymmärtämättömyydestä.
Kyllä varmasti voi. Mutta esimerkiksi julkisen puolen hoitotyön ammattilaisille tällä kyseisellä järjestelmällä mikä lukee hallitusohjelmassa sementoidaan ikuinen palkkakuoppa. Olet todellakin helposti vietävissä. Vai miten olisi tuolla kirjauksella käynyt viime neuvottelu kierroksella?
Tuppako tämä tarkoittamaan että esim hoitajat eivät tule ikinä saamaan vientialojen ylittävää sopimusta?
Herranjestas todella hienoa. Mutta kt:n Jalonen ei tälläisistä ole kovin kiinnostunut. Julkisella puolella en ole kertaakaan omalla alalla törmännyt tilanteeseen missä työnantaja olisi mielummin maksanut enemmän liksaa ihan vapaaehtoisesti koska kyseessä on hyvä työntekijä. Sensijaan olen useampaan kertaan törmännyt tilanteeseen, jossa tämä työntekijä on saanut tarpeekseen ja mennyt vuokrafirmaan töihin ja sit siinä vaiheessa siitä työntekijästä ollaan valmiita maksamaan.Itse olen maksanut käytännössä aina yli alan tessin, koska a) hyvistä työntekijöistä kannattaa pitää kiinni ja b) työilmapiiri on mielestäni parempi silloin. Hallitusohjelmassa 2023 naisvaltaisiin aloihin tulee erityishuomiota ja lisäksi pyritään samapalkkaisuuteen. Mitä keinot ovat konkreettisesti - jos konkreettisia keinoja tulee - se nähdään.
Palkkaharmonia tuotti/tuottaa melkoiset korotukset. Fakta kuitenkin on, että esimerkiksi 500 lisää hoitajille on luokkaa 1.8 mrd lisäkulua valtiolle/alueille/kunnille.
Siksi tuo mistä kirjoitin eli alueille verotusoikeus ja sotevastuut, olisi yksi mahdollisuus. Alueet voisivat sopia vaikka tuon 500 euron kertakorotuksesta ja verottaa aluettaan sen mukaan.
Nykyinen systeemi sotessa ei toimi ja yksi sen ilmentymä on terveydenhoidonkriisi, työvoimapula ja kustannusnousu sekä hoitovaje. Voisi vaikka alueita yhdistää ja muuttaa verotuksen rakenne ko. tavalla. Heillä olisi konkreettisesti tietoa, miten toimintaa voi tehostaa jotta henkilöstölle voisi maksaa paremmin. Ja halu tehdä tämä, jotta kriisit voitaisiin ratkaista.
Mutta sä todella vilpittömästi uskot esimerkiksi, että hoitajia kohdeltaisiin hyvää hyvyyttä palkkaneuvotteluissa historiaa paremmin, koska hallitus on kirjannut kohdan "naisvaltaisiin aloihin tulee erityishuomiota ja lisäksi pyritään samapalkkaisuuteen. " siis tämän saman oikeistohallituksen vahtivuorolla joka selvitti mahdollisuutta PERUUTTAA hoitajien palkankorotuksen palkkaharmonisaation osalta. Kuten sanoit jotkut ovat todella vietävissä...
Hallitusohjelmassa 2023 naisvaltaisiin aloihin tulee erityishuomiota ja lisäksi pyritään samapalkkaisuuteen. Mitä keinot ovat konkreettisesti - jos konkreettisia keinoja tulee - se nähdään.
Jos keinoja ei tule, silloin kirjaus oli turha. Aiempien hallitusten osalta taitaa olla niin, että iso määrä ellei valtaosa kirjauksista on vain sanoja. Toivottavasti ei tällä kertaa, vaikka en kovin toiveikas ole.
Ymmärrän hallituksen tarkoituksen, en ole vakuuttunut keinoista. Mutta mielenkiinnolla seuraan kuinka tätä myydään hoitoalalle. Sipilän metodi ei välttämättä ollut se paras mahdollinen.
Jos jokin työntekijäjärjestö pyrkii neuvottelemaan suurempaa korotusta niin silloin ei sitten ole olemassa välittävää neuvotteluinstanssia. Ilmeisesti silloin ollaan sitten pitkään lakossa ja katsotaan kenen perse kestää. Tämä lienee Orpon ja Purran linja Suomen Yrittäjien käskyläisinä.Sen sijaan hallitusohjelmassa todetaan, että yleistä linjaa ei voida ylittää valtakunnansovittelijan toimistosta tai sovittelulautakunnan toimesta annettavalla sovintoehdotuksella.
Pitkälti samaa mieltä. En lähde syyttämään Sipilän ja Marinin hallituksia, mutta nyt tilanne on merkittävästi heikompi kuin jos alueita olisi viisi, ne menisivät suurimpien sairaaloiden mukaan ja niillä olisi itsellään oikeus päättää koko sotesta kuten myös vastuu päätöksistään. Nyt 21 alueen intressinä on ollut lisätä kuluja, jotta saisivat valtiolta nyhdettyä enemmän tukea.
Järjetön kuvio - kuin jostain Italiasta mafian toteuttamana - ja on selvää, että henkilökunta kärsii potilaiden ohella.
Niin no. konkreettisia asioita on, että lakko-oikeutta rajataan ja vientialojen palkankorotusta ei saisi ylittää sovittelijalla. Sensijaan niistä naisvaltaisten alojen erityishuomioista ei ole mitään konkreettista kirjausta. Ainut on Orpon "alan arvostusta tulee lisätä" lausahdus. Mehän voidaan tässä vaiheessa väitellä asioista mitkä on kirjattu hallitusohjelmaan.Vähän vaikea keskustella tosissaan kanssasi, koska et lue tai ymmärrä vastauksia. Minusta ratkaisua ei ole ellei tehdä isoja muutoksia joista joitakin toin esille eli alueiden verotuksen ja vastuun sotesta. Ja mitä tulee nykyiseen ohjelmaan, vastasin näin ja sanoisin, että tuossa annetaan mahdollisuus, mutta en ole kovin toiveikas:
En aina purematta niele ajatusta että iso organisaatio olisi jotenkin tehokkaampi. Ongelmat tulevat kun muutos pitää ajaa koko organisaation läpi. Pienessä organisaatiossa muutos on helpompi jalkauttaa ja muut alueet voivat muokata parhaat palat itselleen sopivaksi. Se vaatii toimiakseen todella hyvän johtajiston, joka pystyy tarttumaan mahdollisiin ongelmiin. Työkulttuuri on helpompaa kehittää pienemmissä yksikössä kuin yhdessä isossa.
Pienemmissä organisaatioissa on paljon etuja isompiin verrattuna.
Jos jokin työntekijäjärjestö pyrkii neuvottelemaan suurempaa korotusta niin silloin ei sitten ole olemassa välittävää neuvotteluinstanssia. Ilmeisesti silloin ollaan sitten pitkään lakossa ja katsotaan kenen perse kestää. Tämä lienee Orpon ja Purran linja Suomen Yrittäjien käskyläisinä.
Jos EK:n näkemyksillä on Orpolle painoarvoa, olisi mielenkiintoista tietää, sivuuttiko pääministerimme EK:n näkemykset liittyen työperäiseen maahanmuuttoon, vai katsoiko Perussuomalaisille periksi antamisen olevan paras ratkaisu.Kyllä Orpo EK:n miehiä on, ei Yrittäjien, mutta ei kukaan estä ketään neuvottelemasta suurempaa korotusta. Taustalla on tällä kertaa enemmän pienempien ja keskisuurten yritysten toimia, joita Suomessa on luokkaa 98 prosenttia kaikista. Jos työnantajapuoli ei sopimukseen suostu, lakko voi olla seurauksena. Valtakunnansovittelija on hänkin käytössä. Mutta jos hallitusohjelman muutos menisi läpi, sovittelija ei voi tehdä yli vientialan nousevaa palkankorotusesitystä.
Nyt sopimus syntyi Teknologiateollisuuden ympärille. Jatkossa arvaisin, että paikallisesti sovitaan aiempaa enemmän yli jonkin alan kuten vientialan linjan. Hieman pidemmällä aikavälillä kuin vuosi tai pari, työntekijöiden palkat nousisivat suhteessa hieman paremmin kuin aiemmin.
On painoarvoa. Arvaus on, että oli pakko antaa tuossa periksi. Muuten ei olisi tullut hallitusta tällä kokoonpanolla.Jos EK:n näkemyksillä on Orpolle painoarvoa, olisi mielenkiintoista tietää, sivuuttiko pääministerimme EK:n näkemykset liittyen työperäiseen maahanmuuttoon, vai katsoiko Perussuomalaisille periksi antamisen olevan paras ratkaisu.
Eiköhän se ole aika itsestäänselvää, että Kokoomus antoi periksi, koska pitää tätä pienempänä pahana kuin kokoomusjohtoista vasemmistohallitusta.Jos EK:n näkemyksillä on Orpolle painoarvoa, olisi mielenkiintoista tietää, sivuuttiko pääministerimme EK:n näkemykset liittyen työperäiseen maahanmuuttoon, vai katsoiko Perussuomalaisille periksi antamisen olevan paras ratkaisu.
Kieltämättä huolestuttaa, että mitä tavoitteistaan Kokoomus tulevana neljänä vuotena lopulta saavuttamaan, kun maahanmuuttokysymyksissä heitä (ja RKP:tä) vietiin Perussuomalaisten toimesta kebab-kioskille. Mikäli seuraava hallitus on SDP:n johtama vasemmistohallitus (Keskustalla ja RKP:llä varustettuna), vaikea kuvitella myöskään tältä pohjalta saavutettavan maahanmuuttopolitiikassa riittävää muutosta, kuin myöskään mikäli nykyinen hallituskokoonpano jatkaa.Eiköhän se ole aika itsestäänselvää, että Kokoomus antoi periksi, koska pitää tätä pienempänä pahana kuin kokoomusjohtoista vasemmistohallitusta.
Hallitusohjelma on kokoomuslaisempi kuin ikinä. Siellä on puolueen toimistolla kilistelty useampikin pullo.Kieltämättä huolestuttaa, että mitä tavoitteistaan Kokoomus tulevana neljänä vuotena lopulta saavuttamaan, kun maahanmuuttokysymyksissä heitä (ja RKP:tä) vietiin Perussuomalaisten toimesta kebab-kioskille. Mikäli seuraava hallitus on SDP:n johtama vasemmistohallitus (Keskustalla ja RKP:llä varustettuna), vaikea kuvitella myöskään tältä pohjalta saavutettavan maahanmuuttopolitiikassa riittävää muutosta, kuin myöskään mikäli nykyinen hallituskokoonpano jatkaa.
Karu tilannehan tämä on. Vaadittaneen jokin utopistinen 2007-2011 hallituspohjan toisinto, että Suomi alkaisi harjoittamaan avoimempaa maahanmuuttopolitiikkaa.
Varmasti moni talouteen liittyvä kysymys oli helpompi sopia Perussuomalaisten, kuin Marinin SDP:n kanssa (Edelleen ihmettelen toki, miten kategorisesti SDP halusi oppositioon. Ovatko sinipunan ajat todella mennyttä?), mutta ilman Perussuomalaisia en usko maahanmuuttoon tulleen tiukennuksia, vaan pikemminkin maahanmuuttoa olisi edistetty. Oletan edelleen maamme väestöpyramidin olevan tiedossa Kokoomuksella, mutta selvästikään maahanmuuton edistäminen ei ole Kokoomuksella tärkeysjärjestyksen kärkipäässä.Hallitusohjelma on kokoomuslaisempi kuin ikinä. Siellä on puolueen toimistolla kilistelty useampikin pullo.