Olen itse valtion virkamies, joten asemani saattaa olla samankaltainen kuin tuolla virkahenkilöllä. Kummeksun tuota hänen kokemaansa tilannetta, että hän ei saisi ilmaista näkemyksiään. Oikeus siihen kun on kirjattu ihan lakiin, eli jos hän on jostain asiasta, jossa hän on mukana, eri mieltä tehdyn päätöksen kanssa, niin hänellä on oikeus kirjauttaa eriävä mielipiteensä päätökseen, ja hänellä on oikeus myös tuoda näkemyksensä esiin työn ollessa käynnissä. Kirjoituksessaan hän ei täsmennä niitä asioita, jotka ovat muuttumassa hänen arvojensa vastaiseksi joten niitä en osaa kommentoida. Jos hän kokee, että jatkossa hänen työnsä on hänen arvojensa vastaista, niin sitten on omien henkilökohtaisten päätösten aika. Ei virkamiehelle/henkilölle/ihmiselle voi tulla yllätyksenä, että tietyt linjaukset muuttuvat eduskunna ja hallituksen vaihtuessa. Minä olisin paljon enemmän huolissani tästä maasta, jos virkamiehet/henkilöt/ihmiset päättäisivät linjaukset, eikä poliitikoilla olisi niihin sananvaltaa.
Mutta jos tosiaan hänen organisaatiossaan on vallalla kulttuuri, että eriäviä näkemyksiä ei saa ilmaista, niin silloin ongelma on kyseisen organisaation, eikä se ole nykyisen hallituksen vastuulla tai aiheuttamaa.
Ja halutessaan valtiolla työssä oleva ihminen voi kyllä tuoda näkemyksiään julki vaikka somessa. Toki jos niitä ei osaa tuoda julki fiksusti ja rakentavasti, niin sitten ei ehkä kannata ollenkaan.