Ei nämä niin mukavia uutisia ole lukea. Suuryrityksilläkin entistäkin vähemmän luottoa hallitukseen.
Jotain tarttis tehrä, mutta mitä. Siinäpä ei olekkaan niin helppo kysymys.
Ensisilmäyksellä hyvän tutkimuksen on OP tehnyt.
Jos Hallituksen kritiikkiin katsotaan mitä tutkimus sanoo:
Suuryritykset pitävät Suomen poliittista päätöksentekoa edelleen kaukana ihanteellisesta. Edellisvuoden 2023 syksyllä suuryritysten johtajat suhtautuivat Suomen poliittiseen johtamiseen hetkellisesti optimistisemmin, kun uusi hallituspohja herätti varovaisia odotuksia. Kuitenkin jo tuolloinkin noin 60 prosenttia suuryritysten johtajista katsoi, että poliittiseen johtamiseen liittyi epävarmuustekijöitä, jotka hankaloittavat liiketoimintaa.
Syksyllä 2024 epävarmuus on lisääntynyt entisestään: nyt jo noin kolme neljästä suuryrityksestä pitää poliittista johtamista merkittävänä epävarmuuden lähteenä. Tilanne on siten palautunut kahden vuoden takaiseen tasoon. Voidaankin sanoa, että yritysjohtajien toiveikkuus vuonna 2023 Petteri Orpon uuden hallituksen politiikkaan on nyt pitkälti karissut.
Tämän perusteella luottamus hallitukseen ei välttämättä paranisi pakkaa sekoittamalla. Nyt nähty lasku luottamuksessa on laskenut luottamuksen edellisen hallituksen tasolle ja väliaikainen nousu oli toiveikkuutta Orpon hallitusta kohtaan.
Hallitus saa kritiikkiä etenkin siitä, ettei se ole kyennyt parantamaan työmarkkinoiden toimivuutta sekä maahanmuutto politiikasta. Nämäkin vanhoja teemoja tältä palstalta ja aiheesta keskusteltu myös AY-ketjussa.
Hallitusta kohtaan kritiikistä on syytä huomioida se, että tulokset ovat kuitenkin huomattavasti parempia kuin edellisen hallituksen oslta, vaikka nyt ovatkin viime vuoteen heikentyneet. Esimerkiksi kysymykseen "julkinen talous etenee kohti tasapainoa" vastasi nyt "samaa mieltä 27 % vastaajista, se on vähemmän kuin viime vuoden 36,4 %, mutta huomattavasti enemmän kuin edellisen hallituksen vuoden 2022 1,5 %. Myös kysymykseen "Hallitus purkaa aktiivisesti rakenteellisia kitkatekijöitä ja kannustinloukkuja (esimerkiksi työmarkkinoilla)" samaa mieltä oli 47,4 %, joka on tietysti reilusti vähemmän kuin viime vuoden 62,1 %, mutta jos taas verrrataan vuoteen 2022 niin luku oli 0,7 %.
Raflaavia otsikoita ja reilusti pudotusta viime vuoteen, mutta näiden valossa hankala uskoa, että vaihtamalla paranisi - tai ei ainakaan jos vertailukohta on se edellinen.
Virastojen prosessien takkuisuus nähdään kuitenkin huomattavasti suurempana ongelmana. Yleisesti viranomaisten prosessien parantaminen ja sääntelyn purkaminen meillä tai Euroopassa nähdään työkaluina, joilla yhteiskunta voisi parantaa yritysten kilpailukykyä. Verohelpotukset tässä sijalla 6.
Tämän vuoden tutkimuksessa kysyttiin ensimmäistä kertaa myös erikseen sitä, liittyykö virastojen hallinnollisiin prosesseihin Suomessa epävarmuustekijöitä suuryritysten näkökulmasta – hallituksen poliittisen johtamisen epävarmuustekijöiden lisäksi. Vähän yllättäen niiden suuryritysten johtajien osuus, joiden mielestä ”virastojen ja virkamiesten päätöksentekoon ja prosesseihin liittyy yrityksemme näkökulmasta epävarmuustekijöitä” oli jopa vielä hieman korkeampi kuin niiden osuus, joiden mielestä ”Suomen poliittiseen johtamiseen” liittyy epävarmuustekijöitä. Vielä selkeämmin ero näkyy kysymyksissä, joissa tiedusteltiin vähentääkö ”Suomen hallituksen politiikka” vs. ”virastojen prosessien takkuisuus” suuryritysten haluja investoida liiketoimintojen kasvattamiseen ja uudistamiseen. Suomen hallituksen politiikan näki olevan esteenä vain alle viidennes suuryrityksistä, kun peräti lähes puolet suuryrityksistä katsoi investointihalukkuutensa karisevan virastojen prosessien takkuisuuden takia. Virastojen prosessien takkuisuus vähentää investointihaluja erityisesti teknologia-alalla toimivissa yrityksissä. Virastojen ja viranomaisten hallinnollisten prosessien ennakoimattomuus koetaan jopa vakavammaksi kuin poliittisen johtamisen ailahtelevaisuus, mikä korostaa tarvetta parantaa päätöksentekoprosessien sujuvuutta. Toimintaympäristön ennakoitavuuden ja hallinnollisen tehokkuuden parantaminen on välttämätöntä suuryritysten kilpailukyvyn tukemiseksi sekä investointihalukkuuden lisäämiseksi.