Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 565 617
  • 18 597

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Hangon pistoraiteella ei olisi ollut henkilöliikennettä toteutuneilla matkustajamäärillä enää vuosikymmeniin ilman rkp:ta. Toki hyvä heille että palvelu pelaa ja kielipuolue toimittaa.

No ei tietenkään. Eikai se junaliikenne kannata kuin Helsinki-Turku, Helsinki-Vaasa, Helsinki-Oulu, Helsinki-Kuopio(oisko yksi junapari markkinaehtoista Kajaaniin asti), Helsinki-Joensuu ja Helsinki-Tampere-Pieksämäki ja Turku-Tampere. Ja osalla noistakin on ostoliikenteen junia seassa kuten Helsinki-Tampere, Lahti-Kouvola lähijunat+yöjunia (+HSL:n alueen liikenne oma lukunsa)
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No ei tietenkään. Eikai se junaliikenne kannata kuin Helsinki-Turku, Helsinki-Vaasa, Helsinki-Oulu, Helsinki-Kuopio(oisko yksi junapari markkinaehtoista Kajaaniin asti), Helsinki-Joensuu ja Helsinki-Tampere-Pieksämäki ja Turku-Tampere. Ja osalla noistakin on ostoliikenteen junia seassa kuten Helsinki-Tampere, Lahti-Kouvola lähijunat+yöjunia (+HSL:n alueen liikenne oma lukunsa)
Jep, näinhän se on. Eikä siinä mitään, yhteiskunnan perusjuttuja näitä palveluja on tarjota ja mahdollistaa. Näin entisenä raumalaisena vaan sieppaa kun 7000 asukkaan Hankoon ostetaan henkilöliikennettä, samalla kun Rauma Suomen suurimpana rautatiekaupunkina ilman henkilöliikennettä saa kuulla vuodesta toiseen kaikki mahdolliset syyt tre-rma yhteyttä vastaan. Matkustajamäärät olisivat täysin eri luokkaa kuin Hanko-Karjaa välillä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Turun rata näyttää olevan A-Studion aiheena tänään.

Ihan hyvä keskustelu nähtiin. Kyllähän sen näki taas, ettei nykyinen rantarata riitä saamaan lännen riittävää potentiaalia irti tuolla reitillä. Helsingin ja Turun välillä asuu niin paljon väkeä, että länsiradan hyöty olisi todella iso.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ihan hyvä keskustelu nähtiin. Kyllähän sen näki taas, ettei nykyinen rantarata riitä saamaan lännen riittävää potentiaalia irti tuolla reitillä. Helsingin ja Turun välillä asuu niin paljon väkeä, että länsiradan hyöty olisi todella iso.

Itse kyllä myönnän sivistämättömyyteni, kun en ole tajunnut, että länsiradan vaikutusalue koskettaa 1,7miljoonaa suomalaista. Onhan tuo niin hurja potentiaali, että olisi hullua olla panostamatta tähän hankkeeseen, joka mm. kytkee Lohjan pääkaupunkiseutuun…
 

hege

Jäsen
Sitä ei voi kieltää etteikö vaikutusalueella asuisi paljon ihmisiä, mutta sitä voi kyseenalaistaa ja pitääkin kyseenalaistaa kuinka paljon radan myötä liikkuvuus lisääntyisi vaikka esimerkiksi Lohjalta Helsinkiin? Kuinka moni kulkisi "tunnin junalla" Turusta Helsinkiin tai päin astoin töiden takia useammin kuin nykyisin?
Itseä kiinnoistaisi myös jo tässä kohtaa se mitä matka "tunnin stogella" maksaisi Helsingistä Turkuun (tai kausilippu Lohja-Helsinki) ettei olla tilanteessa missä kun hieno juna on valmis alkaa seuraavaksi itkeskely siitä kun lippu maksaa 75€ sivu ja työssäkävijöillä ei ole siihen varaa.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä nämä Tampere - Helsinki - Turku triangelin sisään tehdyt infra investoinnit pääsääntöisesti maksaa itsensä takaisin vuosikymmenten saatossa. Karkeasti voisi sanoa, että Kepun/RKP:n kannatusalueille tehdyt infra investoinnit on poliittisia ja muut sitten kansantaloudellisesti kannattavia.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri

Hyvä että tällainen hanke etenee. Mielenkiintoista nähdä miten persujen sakea pääty ottaa tällaisen DEI kannustuksen vastaan. Onko popparit esiin osastoa vai seuraava aalto X ulostuloja. Varmaan molemmat.

Itse asiaan liittyen omalla työpaikalla on tuotu asia jo jonkin aikaa sitten näkyvästi osaksi yrityksen ydintoimintaa. Vaikka joukossa varmasti on myös niitä (erityisesti vanhemman polven työntekijöissä) jotka eivät asiasta perusta, kyse on kuitenkin loppujenlopuksi siitä että luodaan turvallinen ja avoin työyhteisö kaikille. Alalla jossa ihmisten asiantuntijuus ja sosiaaliset taidot on keskiössä, on myös liiketoiminnallisesti hölmöä jos osaava tekijä jättää hakematta / valitsematta firmaa jossa ei saa olla oma itsensä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitä ei voi kieltää etteikö vaikutusalueella asuisi paljon ihmisiä, mutta sitä voi kyseenalaistaa ja pitääkin kyseenalaistaa kuinka paljon radan myötä liikkuvuus lisääntyisi vaikka esimerkiksi Lohjalta Helsinkiin?
Voisi verrata esimerkiksi Lahti-Helsinki liikenteeseen, josta sitten ottaa puolet pois, koska Lahti on noin kaksi kertaa isompi paikkakunta. Eli Lahdesta Helsinkiin kulkee ruuhka-aikoina tunnissa yksi täysi IC (jossa toki osa matkustajista tulee muualta Itä-Suomesta) sekä yksi täysi yhden yksikön Z-lähijuna, tai täydehkö kahden yksikön Z.

Eli jos pitäisi veikata kuinka paljon Lohjan seudulta kulkisi Helsinkiin töihin junalla, niin yksi täysi lähijuna tunnissa.
 

hege

Jäsen
Voisi verrata esimerkiksi Lahti-Helsinki liikenteeseen, josta sitten ottaa puolet pois, koska Lahti on noin kaksi kertaa isompi paikkakunta. Eli Lahdesta Helsinkiin kulkee ruuhka-aikoina tunnissa yksi täysi IC (jossa toki osa matkustajista tulee muualta Itä-Suomesta) sekä yksi täysi yhden yksikön Z-lähijuna, tai täydehkö kahden yksikön Z.

Eli jos pitäisi veikata kuinka paljon Lohjan seudulta kulkisi Helsinkiin töihin junalla, niin yksi täysi lähijuna tunnissa.
Hyvä pohja varmasti ajatukselle, tosin Lahti lienee 3 kertaa Lohjaa suurempi. Oikeastaan olisi mielenkiintoista tietää mitkä on ne ennustetut matkustajamäärät (varmaan jostain löytyy mutta ei nyt jaksa selvittää) vaikka sinänsä pitkällä tähtäimellä tällainen infran rakentaminen on varmasti hyvä ajatus koska se ei tulevaisuudessa muutu yhtään halvemmaksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä pohja varmasti ajatukselle, tosin Lahti lienee 3 kertaa Lohjaa suurempi.
No joo jos lasketaan nuo uudet Nastolan alueet yms. mukaan. Toisaalta Lohjallakin vain pieni osa asuu siinä "keskustassa", että että.... Pitäisi panostaa liityntäpysäköintiin, niin junailu olisi houkuttelevampaa. Lahtihan ei siihen panosta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikutusaluehan saadaan ihan totuudenmukaisesti ilmaistuna noin suureksi, kun siihen otetaan pk-seudulla asemien lähellä asuvat ihmiset mukaan aina Pasilaan ja päärautatieasemalle asti. Heillehän tuo hanke ei juuri iloa tuo, kun varmaankin käyttävät hsl:n paikallisliikennettä matkustustarpeisiinsa. Joku saattaa tietty matkustaa säännöllisesti Turunkin suuntaan mutta harvassa taitavat olla.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiinnolla odotan, kun perussuomalaiset Purran johdolla alkavat julistaa tätä rasismin vastaista kampanjaa. Tässähän ei voi mikään mennä pieleen, eihän?

Petteri sanoo, että kaikki on selkeästi paperilla ylhäällä niin eihän silloin mikään voi mennä pieleen.

Todellisuudessa, ehtiiköhän ensimmäinenkään syksyn lehti pudota puusta, kun joutuu Petteri jo persujen lausuntoja oikaisemaan?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Hyvä pohja varmasti ajatukselle, tosin Lahti lienee 3 kertaa Lohjaa suurempi. Oikeastaan olisi mielenkiintoista tietää mitkä on ne ennustetut matkustajamäärät (varmaan jostain löytyy mutta ei nyt jaksa selvittää) vaikka sinänsä pitkällä tähtäimellä tällainen infran rakentaminen on varmasti hyvä ajatus koska se ei tulevaisuudessa muutu yhtään halvemmaksi.
Trafi julkaisee sekä tietoja toteutuneiden matkojen määristä että ennustetta vuodelle 2040. Noista näkee, miksi Turun ja Helsingin välisen rataosuuden panostus ei ainakaan liikennemäärien valossa ole perustellusti prioriteeteissa korkealla, vaan taustalla on muita syitä, jotka voisi vaikka ääneen lausua. Etenkin rahtiliikenteen osalta tulee huomioida se, että toteutuma on vuodelta 2022 ja myös ennuste on tehty sinä vuonna, ja sen jälkeen on tapahtunut pienimuotoinen muutos maailmanpoliittisessa tilanteesa, jolla puolestaan ollut voimakas vaikutus rahtiliikenteen toteutumaan ja jatkossa myös sen ennusteeseen.

 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Trafi julkaisee sekä tietoja toteutuneiden matkojen määristä että ennustetta vuodelle 2040. Noista näkee, miksi Turun ja Helsingin välisen rataosuuden panostus ei ainakaan liikennemäärien valossa ole perustellusti prioriteeteissa korkealla, vaan taustalla on muita syitä, jotka voisi vaikka ääneen lausua. Etenkin rahtiliikenteen osalta tulee huomioida se, että toteutuma on vuodelta 2022 ja myös ennuste on tehty sinä vuonna, ja sen jälkeen on tapahtunut pienimuotoinen muutos maailmanpoliittisessa tilanteesa, jolla puolestaan ollut voimakas vaikutus rahtiliikenteen toteutumaan ja jatkossa myös sen ennusteeseen.


Siinä dataa perustelemaan, miksi koko Suomen kannalta Riihimäki - Tampere -välin kunnostaminen ja lisäraide olisi ylivoimaisesti kiireellisin raideinvestointi koko maan kannalta.

Tämän pitäisi olla puupäisimmillekin poliitikoille täysin selvä asia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämän pitäisi olla puupäisimmillekin poliitikoille täysin selvä asia.
Kirjoitan saman minkä olen kirjoittanut monta kertaa. Poliitikkojen intressit:

1) Oma etu
2) Lähipiirin etu
....
10) Suomen etu

Oma- ja lähipiirin etu toteutuu ajamalla aluepoliittisia ratkaisuja, jotka parantavat mahdollisuuksia tulla valituksi seuraavissa vaaleissa. Sekä toimimalla lobbaajien mielen mukaan, jotta seuraavissa vaaleissa saa kyseisiltä lobbaajilta rahallista tukea sekä muuta tukea. Eiköhän tässä jotain sellaista taustalla ole.

Ps. Voisiko sen helvetin Internetin saada toimimaan junissa? Ai ei? Okei.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näinhän se menee. Muistan vaan kun Marin pääsi liikenneministeriksi, niin kyllä Pirkanmaalla nytkähti väylähankkeita liikkeelle. Hämeenkyröön laitettiin alulle ohitustie ja Suomirataa puskettiin eteenpäin innolla. Toki Pirkanmaalta on valittu säälittävän vähän ministereitä, ehkä yksi joka kolmanteen hallitukseen, niin sitten kun yksi touhukas saadaan valtioneuvostoon, niin alkaa jotain tapahtua. Oman alueen edunvalvontaahan tuo pitkälti on.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Näinhän se menee. Muistan vaan kun Marin pääsi liikenneministeriksi, niin kyllä Pirkanmaalla nytkähti väylähankkeita liikkeelle. Hämeenkyröön laitettiin alulle ohitustie ja Suomirataa puskettiin eteenpäin innolla. Toki Pirkanmaalta on valittu säälittävän vähän ministereitä, ehkä yksi joka kolmanteen hallitukseen, niin sitten kun yksi touhukas saadaan valtioneuvostoon, niin alkaa jotain tapahtua. Oman alueen edunvalvontaahan tuo pitkälti on.
On muuten ns sata jänistä tuo Hämeenkyrön ohitustie. Ei tartte valtatiellä körötellä kylän keskeltä 50 mittarissa. Olis tarvittu ja vuosia ja vuosia sitten. Sitä oliko Marinilla mitään tekemistä asian kanssa, niin aivan sama. Vielä kun joku saisi siltarummutettua nelostietä Oulusta eteläänpäin edes ohituskaistoja sopivin välein.
 

Buuroust

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun tota Traficomin ratakarttaa katsoo niin ei ainakaan yhtään Jyväskyläläistä / Keski-Suomalaista ole ollut päättämässä näistä radoista. Tampereelle pääsee näppärästi, mutta siihenhän se loppuukin. Ideaalissa maailmassa yks Helsinki - Jyväskylä - Oulu raide voisi olla ihan toimiva.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Voisi verrata esimerkiksi Lahti-Helsinki liikenteeseen, josta sitten ottaa puolet pois, koska Lahti on noin kaksi kertaa isompi paikkakunta. Eli Lahdesta Helsinkiin kulkee ruuhka-aikoina tunnissa yksi täysi IC (jossa toki osa matkustajista tulee muualta Itä-Suomesta) sekä yksi täysi yhden yksikön Z-lähijuna, tai täydehkö kahden yksikön Z.

Eli jos pitäisi veikata kuinka paljon Lohjan seudulta kulkisi Helsinkiin töihin junalla, niin yksi täysi lähijuna tunnissa.

Lohja ja Salo ovat tosiaan selkeästi suurimmat paikat Helsingin ja Turun välillä, ja tulevaan Länsirataan kun liitetään vielä Lohjan lisäksi Vihti/Nummela, Veikkola ja Histan alue, niin humps, ollaankin varmaan Lahden väkiluvussa noin karkesti (tarkistamatta) ilman Saloakin. Onhan se melkoinen ero kun nykyään rata kiertää sellaset metropolit kun Siuntio, Inkoo ja Karjaa. Pikkusen olisi erilainen liikennöintimäärä Länsiradassa vrt Rantarata.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Lohja myös 2. isoin kaupunki ilman raideyhteyttä Suomessa. Porvoo siinä isoin.
Kun otetaan huomioon kuntien asukasjärjestykset Suomessa niin saadaan tämmönen lista:
1 Helsinki, 2 Espoo, 6 Turku, 20 Salo, 25 Lohja, 28 Kirkkonummi, 32 Kaarina, 37 Vihti, 87 Paimio.
Voisin väittää, että vaikutus saattaisi tulevaisuudessa levitä myös esim Naantaliin, Raisioon, Lietoon (jos vielä saataisiin junat Uuteenkaupunkiin jatkona Salo-Turku lähijunalle) Jos olis sähköt Naantaliin niin voishan taas Helsinki-Turku kaukojunat käydä siellä kääntymässä. (Tosin taas riippuu siitä jos tuo koko uusi pätkä tulisi Helsinki-Turku niin saataisiinko tiputettua ajan säästöllä vaikka yksi kalustorunko pois päivän kalustokierrosta, mitä nyt tarvitaan)
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alalla jossa ihmisten asiantuntijuus ja sosiaaliset taidot on keskiössä, on myös liiketoiminnallisesti hölmöä jos osaava tekijä jättää hakematta / valitsematta firmaa jossa ei saa olla oma itsensä.
Riippuu siitä, mitä tuo sitten lopulta käytännössä tarkoittaa. Jos se on hakijoiden tasa-arvoista kohtelua taustasta riippumatta, silloin sen on täysin järkevää. Jos taas se menee "pakkotasapäistämiseen", eli työpaikkaan pitää valita ehdottomasti nainen/ulkomaalaistaustainen/homoseksuaali jonkun tietyn vähemmistökiintiön täyttämiseksi varsinaisen työpaikkaan soveltuvuuden sijaan, silloin mennään taas sinne kuuluisille syville vesille.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Riippuu siitä, mitä tuo sitten lopulta käytännössä tarkoittaa. Jos se on hakijoiden tasa-arvoista kohtelua taustasta riippumatta, silloin sen on täysin järkevää. Jos taas se menee "pakkotasapäistämiseen", eli työpaikkaan pitää valita ehdottomasti nainen/ulkomaalaistaustainen/homoseksuaali jonkun tietyn vähemmistökiintiön täyttämiseksi varsinaisen työpaikkaan soveltuvuuden sijaan, silloin mennään taas sinne kuuluisille syville vesille.

Kuten tuossa kirjoitinkin; keskiössä on nimenomaan ammattitaito ja myös sosiaaliset taidot joita väkisin tiimityössä tarvitaan.

Eli ei pakkovalita ketään taustan vuoksi, vaan tausta ei ole este valinnalle. Ja siis oikeastaan fokus on että työympäristö on avoin ja turvallinen. Ettei muodostuisi kynnystä hakemiselle ja ollaan vielä valintaprosessin ihan ensimmäisessä vaiheessa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mäkelä ei ole hallitus, paperi on erinomainen eli nyt keskitytään leikkauksiin ja Ay-liikkeen kitkemiseen Suomesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös