Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 565 660
  • 18 597

hege

Jäsen
Hallituksen jäsenellä yrityksessä on juridisia vastuita, joita ei työ-/virkashteessa ole, mikä takia erillinen korvaus on oikeutettu.

Toinen kysymys on, että miksi tällainen inhouse yhtiö pitää olla?

Mutta kaiken kaikkiaan aivan käsittämätön hanke. Todennäköisesti vielä vesitti EU tukia hankkeilta, joihin niitä olisi voinut saada.
Totta, mutta esimerkiksi oma työnantaja vain vakuuttaa osakkuusyhtiöiden hallituksessa olevat eikä maksa mitään korvauksia siitä. Aina voi kuitenkin kieltäytyä hallituspaikasta niin halutessaan.

Jos itse olisin kyseisen yhtiön hallituksessa niin hyvä kokouspalkkio ja muu korvaus saattaisi vääristää omaa arviointikykyä ja helposti pyrkisin pitämään yhtiön olemassa mahdollisimman pitkään mutta kuitenkin niin ettei mitään oikeaa toimintaa missä olisi riskejä syntyisi. Onneksi tuolla kuitenkin minua suoraselkäisempiä edustajia valittu.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Orpo on Turusta. Ainoastaan turkulaisilla on kiire Turkuun. Joten ei tossa varmaan ole muuta taustalla että turkulaiset voisi käydä myös pk-seudulla töissä kätevästi. Eihän tässä tosiaan ole mistään muusta kyse kuin että verotuloja pitää saada Turkuun lisää ja kehittää aluetta asuinpaikkana. Kun yritysten houkutteleminen ei ole helppoa niin lyhennetään sitten duunimatkaa.
Eiköhän tuo mahdollista, että Lohjalta, Vihti-Nummelasta, Veikkolasta, Histasta pääsee Espooseen tai Helsinkiin töihin. Tai toki Salosta, Hajalasta, Piikkiöstä, Paimiosta, Littoisista, Varissuolta Turkuun helposti.

Minä rupean vastustamaan tuota rataa kun valtio lopettaa muutakin ostettua junaliikennettä etenkin lähijunaliikennettä. Nokiallekkin tehdään miljoonien ratapiharemontti, että on useampi laituri. 1992-2003 Nokialla ei edes pysähtynyt yksikään juna ja nyt valtion maksamien Pori-Tampere junien lisäksi on Nokia-Tampere junia myös ostoliikenteenä. (onneksi nyt sentään tuolla kaupungit jotain osaa maksavat itse.) Tai kun Kouvola-Kotka ostoliikenteessä on enemmän junilla seisakkeita Kotkassa kuin Varsinais-Suomessa junapysäkkejä yhteensä (Turun satama, Turku, Kupittaa, Salo, Loimaa).
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Orpo on Turusta. Ainoastaan turkulaisilla on kiire Turkuun. Joten ei tossa varmaan ole muuta taustalla että turkulaiset voisi käydä myös pk-seudulla töissä kätevästi. Eihän tässä tosiaan ole mistään muusta kyse kuin että verotuloja pitää saada Turkuun lisää ja kehittää aluetta asuinpaikkana. Kun yritysten houkutteleminen ei ole helppoa niin lyhennetään sitten duunimatkaa.

En ole mikään "Turun tunnin junan" -suurin fanittaja (voisivat itseasiassa ehkä laittaa sen jäihin nykykustannuksilla), mut että olisihan se nyt huima parannus Etelä-Suomen työelämälle varsinkin. Siinä n.45.000 asukkaan Lohja ja 50.000 asukkaan Salo hetkessä mukana paremmin pk-seudun ja länsi-rannan työelämässä. Välissä siinä n. 30.000 asukkaan Vihti/Nummela vielä.

Jos ei näiden potentiaalia ymmärrä verrattaen harvaan asutusta Suomessa, ja luulee junan olevan vaan joku Orpon "olen vartin nopeammin Stadissa" -hanke, niin suosittelen vahvasti...
Mutta, laittaisin silti hetkeksi jäihin vielä.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Jos ei näiden potentiaalia ymmärrä verrattaen harvaan asutusta Suomessa, ja luulee junan olevan vaan joku Orpon "olen vartin nopeammin Stadissa" -hanke, niin suosittelen vahvasti...
Mutta, laittaisin silti hetkeksi jäihin vielä.
Potentiaalia varmasti on, mutta se on vielä ihan kaikilta perustelematta, että miksi tuo hanke olisi tärkeämpi kuin pääradan parantaminen. Ja ne perustelut kyllä tarvittaisiin, koska nämä kaksi rataa kilpailevat siitä, kummalle rahaa osoitetaan, koska molemmille samanaikaisesti sitä ei ole osoitettavaksi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Potentiaalia varmasti on, mutta se on vielä ihan kaikilta perustelematta, että miksi tuo hanke olisi tärkeämpi kuin pääradan parantaminen. Ja ne perustelut kyllä tarvittaisiin, koska nämä kaksi rataa kilpailevat siitä, kummalle rahaa osoitetaan, koska molemmille samanaikaisesti sitä ei ole osoitettavaksi.
No siis länsirata on jo nyt siinä kunnossa, että siihen pitää joka tapauksessa lähiaikoina tehdä mittavia korjauksia. Pääradalle tällaiset korjaukset on jo tehty, siinä missä länsirata on kellunut nyt vuosikymmeniä jossain ihmeellisessä tilanteessa, jossa ollaan vatvottu tuota tuplaraidetta. Se ei toki poista sitä, että pääradan osaltakin korjauksia tulisi tehdä. Jokatapauksessa tuo "vartin säästö" on ihan pelkästään vastustajien olkiukko ja perustuu vain siihen, että itse junaliikenteessä ei tapahtuisi muita muutoksia kuin että tuo toinen raide poistaisi turhan odottelun matkan varrelta. Tuplaraide mahdollistaa kuitenkin sekä suorat junavuorot Turku - Helsinki välille (ilman pysähdyksiä, esim siten, että juna Turusta Helsingissä klo 8 ja takaisin lähdetään klo 16), sekä myös paikallisliikenteen vaikka koko matkalta Salosta Turkuun ja taas Karjaalta Helsinkiin.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No Helsinki-Tampere on jo kauttaaltaan kaksiraiteinen rata ja siinä myös toimiva lähiliikenne. Kyllähän siihenkin on hankkeita tullut. Esimerkiksi: Helsinki-Riihimäki - Väylävirasto

CEF:stä saatiin: Riihimäki-Tampere-radan kohtauspaikkojen suunnittelu, 1,75 M€ Ja tulee myös Tampereen ratapihan remontti.

+Ja muistetaan, että Turun ratakin huonolla maapohjalla(vanhaa merenpohjaa), jonka kunnostaminen ei ole halpaa yhdistettyinä moneen tunneliin. Toisaalta Hankolaisille(ja muut sen radan varressa) saataisiin suorat junat, Hanko-Helsinki ilman vaihtamista Karjaalla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
No siis länsirata on jo nyt siinä kunnossa, että siihen pitää joka tapauksessa lähiaikoina tehdä mittavia korjauksia. Pääradalle tällaiset korjaukset on jo tehty, siinä missä länsirata on kellunut nyt vuosikymmeniä jossain ihmeellisessä tilanteessa, jossa ollaan vatvottu tuota tuplaraidetta.
Pääradalle ei ole tehty läheskään kaikkia tarvittavia korjauksia. Lisätietoja saa googlettamalla pääradan kunto. Rataverkon ylläpitoa on laiminlyöty vuosia, ja nyt ollaan siinä epäkiitollisessa tilanteessa, että korjausten kiireellisyyttä tulee priorisoida. Jos kriteereinä käytetään henkilö- ja rahtiliikenteen määriä, on järjestys selvä. Orpo taitaa käyttää jotain muuta.

Tampereen ratapihan uudistus on erinomainen asia, ja sillä on myönteinen vaikutus muuallekin kuin vain Tampereen seudulle. Toki myös Tampereen kaupunki nyhtää siitä hyötyjä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Potentiaalia varmasti on, mutta se on vielä ihan kaikilta perustelematta, että miksi tuo hanke olisi tärkeämpi kuin pääradan parantaminen. Ja ne perustelut kyllä tarvittaisiin, koska nämä kaksi rataa kilpailevat siitä, kummalle rahaa osoitetaan, koska molemmille samanaikaisesti sitä ei ole osoitettavaksi.

Varmaan tarvitaan tulevaisuudessa molemmat, eli pääradan parannus sekä toisen länsiradan rakentaminen. Millä aikavälillä nämä pystytään nykyisillä pelimerkeillä oikeasti toteuttamaan, niin mahdoton sanoa. 2025-2031 on ollut tavoite tuossa uudessa Helsinki-Turku radassa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240805-105408_Chrome~2.jpg
    Screenshot_20240805-105408_Chrome~2.jpg
    291,1 KB · kertaa luettu: 80

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
”Tunnin junan” tärkein anti olisi varmaan Vihdin, Veikkolan ja Lohjan tuominen Helsingin seudun lähiraideliikenteen pariin.

Mutuilen, että tuo nopeampi yhteys nimenomaan Turun ja Helsingin välillä ei paljoa hyötyä toisi, kun se olisi edelleen reilusti yli tunnin junamatka. Harvaa kiinnostaa käydä töissä jollain 1h20min junamatkalla. Kun ottaa huomioon siirtymisen juna-asemalle + junan odottelun + siirtymisen aseman ja työpaikan välillä, niin päästään nopeasti 2h/suunta työmatkaan. Aika harvassa siis lienee ne, jotka tätä ”yhteistä työssäkäyntialuetta” haluaisi oikeasti tällä tavalla käyttää.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Pääradalle ei ole tehty läheskään kaikkia tarvittavia korjauksia. Lisätietoja saa googlettamalla pääradan kunto. Rataverkon ylläpitoa on laiminlyöty vuosia, ja nyt ollaan siinä epäkiitollisessa tilanteessa, että korjausten kiireellisyyttä tulee priorisoida. Jos kriteereinä käytetään henkilö- ja rahtiliikenteen määriä, on järjestys selvä. Orpo taitaa käyttää jotain muuta.
Se juttu on siinä, että rantaradan perusparannus, joka on siis tehtävä jos uutta rataa ei rakenneta, maksaa varovaisissakin arvioissa jo miljardin. Tämän miljardin jälkeen välityskyky ei silti kasva ja häiriöherkkyys savessa kulkevalla yksiraiteisella radalla pysyy ihan samalla tasolla. Siinä on vielä huonommin käytetty rahat kuin tässä tunnin junassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
”Tunnin junan” tärkein anti olisi varmaan Vihdin, Veikkolan ja Lohjan tuominen Helsingin seudun lähiraideliikenteen pariin.

Mutuilen, että tuo nopeampi yhteys nimenomaan Turun ja Helsingin välillä ei paljoa hyötyä toisi, kun se olisi edelleen reilusti yli tunnin junamatka. Harvaa kiinnostaa käydä töissä jollain 1h20min junamatkalla. Kun ottaa huomioon siirtymisen juna-asemalle + junan odottelun + siirtymisen aseman ja työpaikan välillä, niin päästään nopeasti 2h/suunta työmatkaan. Aika harvassa siis lienee ne, jotka tätä ”yhteistä työssäkäyntialuetta” haluaisi oikeasti tällä tavalla käyttää.
Monet käyvät Tampereeltakin töissä Helsingissä, mutta eivät toki joka päivä. Nykyään kun voi etähommiakin tehdä. Lahdesta ”tunnin junat” ovat joka aamu täynnä Helsinkiin töihin matkaavia.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Monet käyvät Tampereeltakin töissä Helsingissä, mutta eivät toki joka päivä. Nykyään kun voi etähommiakin tehdä. Lahdesta ”tunnin junat” ovat joka aamu täynnä Helsinkiin töihin matkaavia.

Lahdesta kulkee nopeimmat junat jossain 50 minuutissa, joten sikäli Lahtea ei voi verrata Turun reilusti-yli-tunnin-junaan. Ja tokihan Turustakin ihmisiä kulkee jo nyt Helsinkiin, mutta kysymys kuuluu että lisääntyisikö matkustajamäärät niin paljon, että miljardi-investointi olisi kannattava. En usko.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Väärä prioriteetti tässä tilanteessa, eihän tuosta ole kahta sanaa.

Ja tämä kaikki tietenkin Suomen virallisen pensa- ja pikitiepuolueen tuella.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Monet käyvät Tampereeltakin töissä Helsingissä, mutta eivät toki joka päivä. Nykyään kun voi etähommiakin tehdä. Lahdesta ”tunnin junat” ovat joka aamu täynnä Helsinkiin töihin matkaavia.
Niinpä ja vielä kauempaa. Tampereelta pääsee esim. Seinäjoelle nopeimmillaan n. tunnissa. Tampere - Helsinki väli nopeutettuna tavoittaisi moninkertaisen määrän ihmisiä koko maassa.

Kun tuo Tampereen tunnun juna kuopattiin, tuntuu tämä Turun versio käsittämättömältä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Toki Turun seudulla on viennille ja tuonnille tärkeitä satamia, toki myös lentokenttä. Voisi kuvitella että infran pitäisi olla kunnossa, kun maailmantalous alkaa paremmin vetämään. Ennen pitkään rantarataa olisi kuitenkin tarvinnut korjata/uudistaa. Toki voisihan nämäkin rahat käyttää osittain tiestön korjausvelan vähentämiseen ja siihen päärataan. Jokaisella ministerillä toki omat siltarumpuhankkeensa, joita paikalliset vaikuttajat sitten lobbaavat.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Saataisiinko studioon vaikka Pensa-Mauri edustamaan erinomaista hallitusohjelmaa ja sen sisältämää Länsirataa?
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Se vaan että tuossa mielestäni mokattiin että tuo lanseerattiin tunnin junaksi, jolloinka kaikki luulee, että rata vain sitä varten. Ja kun kerta sitä ei saada tuntiin se kuulostaa tyhmältä. Olisi pitänyt olla "Länsirata" alunperinkin.

Toinen juttu että näitä muutamaa ratahanketta lähdettiin ajamaan hankeyhtiöpohjalla eikä väyläviraston alla. Mystinen tietysti myös että kunnat joutuvat rahoittamaan noin paljon. Kun taas ei tainnut Lahti joutua ylimääräistä maksamaan Kerava-Lahdesta. (Siinä kyllä sellainen erikoisuus, että joku investointivero oli siinä kulkevilla junilla jonkin aikaa ylimääräisenä). Mutta eikö noihin hankeyhtiösysteemeihin päädytty jo edellisen hallituksen aikana, enkä pistäisi niin tämän hallituksen syyksi..

Toivottavasti A-studiossa esitetään hanketta laajasti, että kaikille tulee nuo lähijunatkin selviksi ja vanhan radan ongelmat maanperän perän takia (tunneleitakin)
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Saataisiinko studioon vaikka Pensa-Mauri edustamaan erinomaista hallitusohjelmaa ja sen sisältämää Länsirataa?
Eikö persut ole ennemmin hiekoittanut tätä hanketta kuin ollut sen kannattajia? Ainakin asiasta vastaava ministeri on laukonut hankkeesta valheellisia kommentteja, jotka eivät ainakaan hankkeen suosiota ole kasvattaneet. Toki voi olla ettei hän osaa lukea tai muuta sellaista.
Olisi pitänyt olla "Länsirata" alunperinkin.
Tässähän on ollut joskus seitkytluvulla jo lähes kuokat maassa. Esimerkiksi henkilöstöä rakennustöihin oli jo rekrytoitu, en tiedä sitten miksi jätettiin tekemättä. Silloin ainakin hanke oli ELSA-rata ja se on mielestäni paras nimi tälle.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikö persut ole ennemmin hiekoittanut tätä hanketta kuin ollut sen kannattajia? Ainakin asiasta vastaava ministeri on laukonut hankkeesta valheellisia kommentteja, jotka eivät ainakaan hankkeen suosiota ole kasvattaneet. Toki voi olla ettei hän osaa lukea tai muuta sellaista.

Siksi haluaisinkin joku pensapersun telkkariin puolustamaan tätä hallitusohjelman kirjausta, kun kuitenkin äänestävät tämän puolesta kun se on ajankohtaista.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
+Ja muistetaan, että Turun ratakin huonolla maapohjalla(vanhaa merenpohjaa), jonka kunnostaminen ei ole halpaa yhdistettyinä moneen tunneliin. Toisaalta Hankolaisille(ja muut sen radan varressa) saataisiin suorat junat, Hanko-Helsinki ilman vaihtamista Karjaalla.
Hangon pistoraiteella ei olisi ollut henkilöliikennettä toteutuneilla matkustajamäärillä enää vuosikymmeniin ilman rkp:ta. Toki hyvä heille että palvelu pelaa ja kielipuolue toimittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös