Petteri Orpon hallitus

  • 1 543 639
  • 18 405

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Tässä ei tietenkään viitattu niihin, joilla sairaus on sellainen johon ei kykene itse vaikuttamaan tai se on jo liian myöhäistä. Anteeksi, jos pahoitin mielesi - se ei missään määrin ollut tarkoitus. Päin vastoin mainitsin, että kyettäisiin pitämään parempi huoli heikommassa asemassa olevista.

Vitun haistelun lomassa olen kuitenkin ihan aidosti sitä mieltä, että esimerkiksi elintapasairaudet ovat Suomessa ihan aito ja iso ongelma, lisäksi ne ovat kasvamaan päin. Yksinään diabetes 2 suorat terveydenhuollon kustannukset ovat 2,5 miljardia euroa. Tässä on yksi esimerkki, jossa vastuuta omasta terveydestä ottamalla koko yhteiskunta hyötyisi - sen oman terveyden lisäksi. Esimerkiksi tällaisella 2,5 miljardilla autettaisiin jo aika montaa ja aika monella eri tavalla.

Suomessa on ihan oikeasti aika paljon ylipainoisia.
Pyydän anteeksi haistatteluja. Ei vaan tunnu kovinkaan hyvältä itseni tai läheisteni kannalta tulevat leikkaukset.
 

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinun logiikalla vuokranantajat kustantavat asumistuen leikkaukset. Näinhän toki tulee tapahtumaan..
Kyllä, se on logiikkani. Voisit vaikka osoittaa virheen logiikassani niin keskustelu ei olisi sarkastinen juupas/eipäs väittely. Toki se on ok, jos ei ollut tarkoituksenakaan keskustella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hallituksen työperäisen maahanmuuttolinjan virheitä ja vaikutuksia on niputettu alla Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelän toimesta. Pitkälti samaa mieltä:

"Nyt Niemelän korviin kantautuu huolia siitä, onko Suomi muuttunut maahanmuuttajia kohtaan jopa vihamieliseksi. Halutaanko täällä vain sopivan paikan tullen eroon kansainvälisistä huippuosaajistakin? Tämä on se viesti, joka kulkee ulkomaille verkostojen kautta.”

Vaikka Niemelän otanta ei välttämättä olisi tilastollisesti merkittävä, Suomen maineen parantaminen huippuosaajien joukossa on vaikeampaa kuin luottamuksen jonkinlainen menettäminen.

 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vasemmistoliitto on minusta onnistunut vuokra-asumista koskevassa kritiikissään mm. siinä, että asuntosijoittajien päättäessä rakennetaan hieman karrikoiden miniasuntoja tai 3 h jollain 30 neliöllä. Kerrostaloon saadaan näin luokkaa 75 asuntoa kun ennen saatiin luokkaa 45-50 asuntoa.

Sen sijaan ongelmanratkaisu ei nähdäkseni ole vuokrankorotusten estäminen tai jyrkkä säännöstely kuten esittävät. Sen tilalle olisi parempi tapa lisätä huomattavasti julkisen puolen markkinaehtoista rakentamista, jolla on vaikutusta sekä vuokriin että asuntojen hintoihin.
Jos nyt en ihan väärin muista, niin Helsingissä oli joskus aikoinaan velvoite rakentaa tietyssä suhteessa isompia ja pienempiä asuntoja asuinalueille ympäri Helsingin. Tällä pyrittiin ehkäisemään asuntokannan yksipuolistumista, koska muutoin perheasuntoja ei olisi ollut riittävästi. En tiedä mikä tilanne on nykyään.

Ben Z:n ehdotus vuokraajille on toki oikea, mutta naivi. En jaksa uskoa että kunnalliset vuokranantajat, jotka ovat suurin vuokranantaja kaupungissa, tekevät kovin merkittävää tulosta tarjoamalla halvinta vuokraa markkinoilla. Nykyiset vastikkeet Helsingin uusilla vuokratonteilla on jossain 8€/m2. Jos taloyhtiöllä on remonttilainaa tai muuta yhtiölainaa, ei lopulta olla kovin kaukana vuokrahinnasta, joka isoimmissa asunnoissa on jossain 12-15€/m2 kunnallisella puolella. Jos kaupunki haluaisi edullisimpia vuokra-asuntoja ylipäätään, mm tonteista tulisi periä halvempaa vuokraa, joka heijastuisi vuokramarkkinoihin. Huono puoli on että kaupungin tonttivuokratulot heikkenisivät ja muutenkin tonttivuokrat tulisi saattaa lähelle markkinahintaa.

Samaa mieltä toki siitä että lisätarjonta alentaisi asuntojen hintoja. Helsingissä on kuitenkin aika merkittävä määrä vanhoja tonttivuokrasopimuksia joiden kesto on ollut 50-60v ja nämä ovat umpeutumassa lähivuosina tai ensi vuosikymmenen aikana. Koska tonttivuokratason pitäisi saada lähemmäksi markkinahintaa, tämä omalta osaltaan nostaa vanhojen asuntojen kustannuksia ja samalla asunnon vuokrankorotuspaineita.

Lopulta on vaikea nähdä miten tarjonta merkittävästi laskee vuokraamisen kustannuksia.

Mielestäni nykyinen asuntotilanne on jonkin sortin paradoksi; juuri mitkään asunnot eivät mene kaupaksi, uudet asunnot ovat tyhjillään, ja samalla vuokrataso on käymässä liian korkeaksi. Jos ihmiset eivät vaihda asuntoja, eivätkä halua vuokrata asuntoja nykyisellä hintatasolla, kaiken järjen mukaan muuttoliike on nollassa. Tai negatiivinen jos vuokraajat etsivät asuntoja halvemmilta seuduilta.
 

Byvajet

Jäsen
Esim. toissa viikolla oli uutinen, että työttömyys Suomessa oli EU-alueen toiseksi korkein, kuitenkin edellinen hallitus jaksoi kehua, että työllisyystilanne on erityisen hyvä.
Niinhän se Suomen omaan tilanteeseen verrattuna oli. Soininvaaran mukaan ero työllisyydessä esimerkiksi Ruotsiin verrattuna selittyy Ruotsissa tehdyllä osa-aikatyöllä.

Tämä hallitus tahtoo vähentää osa-aikatyötä. Saattaa käydä niin, että ero Ruotsiin kasvaa vain entisestään.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Helsingissä on kuitenkin aika merkittävä määrä vanhoja tonttivuokrasopimuksia joiden kesto on ollut 50-60v ja nämä ovat umpeutumassa lähivuosina tai ensi vuosikymmenen aikana. Koska tonttivuokratason pitäisi saada lähemmäksi markkinahintaa, tämä omalta osaltaan nostaa vanhojen asuntojen kustannuksia ja samalla asunnon vuokrankorotuspaineita.
Mikä on tämmöinen "markkinahinta" tonttivuokrille? Vuokraako asuintontteja käytännössä juuri mikään muu taho kuin kaupunki? Silloinhan kyseessä on kaupungin monopoli, ja puhtaasti poliittinen päätös, jolla tonttivuokrien taso ja asumisen hinta asetetaan valitulle tasolle.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Vaikka Niemelän otanta ei välttämättä olisi tilastollisesti merkittävä, Suomen maineen parantaminen huippuosaajien joukossa on vaikeampaa kuin luottamuksen jonkinlainen menettäminen.

Niin. Minkäslaisia korjausliikkeitä tähän on luvassa kun Persut jarruttaa vastaan? Vaikka niiden osaajien tuloa ei pitänyt estää niin eipä sitä suopeasti suhtauduttu Satosen avaukseen huippuosaajistakaan.

Viesti tosiaan menee verkostojen kautta, kyllä eri maita työpaikan suhteen harkitsevat ottavat asioista selvää ja yksi olennainen osa tätä on ammatilliset ja sosiaaliset verkostot.

Jännät on eväät kestävyysvajeeseen. Sen ihan kovinta ydintä on perhepolitiikka ja heikon syntyvyyden takia työperäinen maahanmuutto. Molemmissa otetaan takapakkia.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Mikä on tämmöinen "markkinahinta" tonttivuokrille? Vuokraako asuintontteja käytännössä juuri mikään muu taho kuin kaupunki? Silloinhan kyseessä on kaupungin monopoli, ja puhtaasti poliittinen päätös, jolla tonttivuokrien taso ja asumisen hinta asetetaan valitulle tasolle.
Ainakin seurakunnat ovat usein tontteja vuokranneet ja Länsi-Suomessa tiedän useamman kesämökin sijaitsevan yksityisen henkilön vuokratontilla. Tonttivuokra on usein ollut 4% tontin arvosta/vuodessa ja kyllähän nuo hinnat ovat paljon nousseet 50 vuodessa. Kaupunki kuitenkin edustaa asukkaitaan/veronmaksajia, joten miksi osa saisi asua lähes ilmaisella tontilla ja osa maksaa moninkertaista hintaa naapurissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin. Minkäslaisia korjausliikkeitä tähän on luvassa kun Persut jarruttaa vastaan? Vaikka niiden osaajien tuloa ei pitänyt estää niin eipä sitä suopeasti suhtauduttu Satosen avaukseen huippuosaajistakaan.

Vaikea sanoa mihin päädytään, mutta totta kai PS haluaa hinnan hallitusohjelman muuttamisesta. Jos siihen päästään, sitten kannattaisi harkita näkyvää kampanjointia sopivalla tavalla Suomen halusta saada maahanmuuttajia.

Jos mitään ei tapahdu, Orpon hallitus kantaa vastuun vaikka Orpo itse ja Kokoomus olisi eri mieltä kuin PS. Itse pidän päätöksen muuttamista todennäköisenä ainakin asiantuntijoiden osalta lähikuukausina ja vastaantuloa jossain PS:lle tärkeässä muussa asiassa.

Jännät on eväät kestävyysvajeeseen. Sen ihan kovinta ydintä on perhepolitiikka ja heikon syntyvyyden takia työperäinen maahanmuutto. Molemmissa otetaan takapakkia.

Ei oteta 2023 tai 2024 alkupuolella, mutta sen jälkeen tilanne on erilainen. Kokoomus ei ole läskipäistä oikeistoa ja korjausliikkeitä tulee. Mikä on niiden merkitys, se nähdään 3-6 vuoden aikana.
 

rpeez

Jäsen
Hallituksen työperäisen maahanmuuttolinjan virheitä ja vaikutuksia on niputettu alla Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelän toimesta. Pitkälti samaa mieltä:

"Nyt Niemelän korviin kantautuu huolia siitä, onko Suomi muuttunut maahanmuuttajia kohtaan jopa vihamieliseksi. Halutaanko täällä vain sopivan paikan tullen eroon kansainvälisistä huippuosaajistakin? Tämä on se viesti, joka kulkee ulkomaille verkostojen kautta.”

Vaikka Niemelän otanta ei välttämättä olisi tilastollisesti merkittävä, Suomen maineen parantaminen huippuosaajien joukossa on vaikeampaa kuin luottamuksen jonkinlainen menettäminen.

Sinulta aika kauniisti sanottu. Minusta menetetty maine voi mennä vuosikymmeniksi, ja jopa jäädä kiertämään maailmalle "ikuisesti". Tämä voi tulla vielä todella, todella kalliiksi. Täytyy toivoa että kyselyihin vastataan hallituksien toiminnan olevan vain neljän vuoden rupeama, ja yhden puolueen aikaansaannosta näiltä osin eikä muutenkaan kansan asenteen ja tahdon muuttuminen.
PS:llä on monta hyvää pointtia asioiden hoidossa, jopa maahanmuutossakin, mutta työperäinen maahanmuutto on täydellinen sokea piste. Kirosana.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Ei oteta 2023 tai 2024 alkupuolella, mutta sen jälkeen tilanne on erilainen. Kokoomus ei ole läskipäistä oikeistoa ja korjausliikkeitä tulee. Mikä on niiden merkitys, se nähdään 3-6 vuoden aikana.

Työperäisen maahanmuuton osalta ollaan otettu takapakkia jo nyt. Kesän myllytys ja se, että hallitusohjelmaan on kirjattu selkeitä heikennyksiä vaikuttaa tottakai tulevaisuuden suunnitelmiin.

Perhepolitiikan osalta samoin. Vaikka päätökset eivät ole vielä voimassa, vaikuttaa osa-aikatyön heikennykset (monen lapsiperheen jousto lasten ollessa pieniä) ja tulevat leikkaukset varmasti jo nyt negatiivisesti. Tässä toki esim inflaatio ja korkeat kustannukset on suurempi tekijä mutta lapsiperheiden tilannetta pitäisi pikemminkin helpottaa kuin vaikeuttaa entisestään.

En tiedä mitä läskipäisellä oikeistolla nyt haetaan mutta kyl nämä muutamat toimet aika hyvin tuohon kuvaukseen istuvat.

Korjausliikettä odotellen...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinulta aika kauniisti sanottu. Minusta menetetty maine voi mennä vuosikymmeniksi, ja jopa jäädä kiertämään maailmalle "ikuisesti". Tämä voi tulla vielä todella, todella kalliiksi. Täytyy toivoa että kyselyihin vastataan hallituksien toiminnan olevan vain neljän vuoden rupeama, ja yhden puolueen aikaansaannosta näiltä osin eikä muutenkaan kansan asenteen ja tahdon muuttuminen.
PS:llä on monta hyvää pointtia asioiden hoidossa, jopa maahanmuutossakin, mutta työperäinen maahanmuutto on täydellinen sokea piste. Kirosana.

Näin voi olla, mutta itse ajattelen tämän tai seuraavan hallituksen pystyvän muuttamaan tilanteen. Myönnetään virheet työperäisen maahanmuuton osalta ja tehdään hyvä korjausliikkeet perään. Ja käytetään oikeita kanavia ja ihmisiä vaikka infoissa somen ja median kautta.

Työperäisen maahanmuuton osalta ollaan otettu takapakkia jo nyt. Kesän myllytys ja se, että hallitusohjelmaan on kirjattu selkeitä heikennyksiä vaikuttaa tottakai tulevaisuuden suunnitelmiin.

Perhepolitiikan osalta samoin. Vaikka päätökset eivät ole vielä voimassa, vaikuttaa osa-aikatyön heikennykset (monen lapsiperheen jousto lasten ollessa pieniä) ja tulevat leikkaukset varmasti jo nyt negatiivisesti. Tässä toki esim inflaatio ja korkeat kustannukset on suurempi tekijä mutta lapsiperheiden tilannetta pitäisi pikemminkin helpottaa kuin vaikeuttaa entisestään.

En tiedä mitä läskipäisellä oikeistolla nyt haetaan mutta kyl nämä muutamat toimet aika hyvin tuohon kuvaukseen istuvat.

Korjausliikettä odotellen...

Totta. Lihavoituun sen verran, että läskipäinen oikeisto (tai vasemmisto) ei myönnä perusvirheitään vaan jatkaa väärää politiikkaa. Menemättä tässä yhteydessä enempää läskipäiseen vasemmistoon, yhdessäkään EU:n demokratiassa hallitseva oikeisto tai edes suoraan tai välillisesti hallitseva laitaoikeisto/oikeistopopulisteistakin koottu hallitus ei ole jättänyt työperäisen maahanmuuton ja ylipäätään maahanmuuton virheitä korjaamatta. Italia ja Ruotsi ovat tehneet järkeviä uudistuksia.

Vaikea uskoa, että Suomessa oltaisiin tyhmimpiä kaikista. Joku varmaan tulee sanomaan, että juuri näin on Purran ja Orpon tapauksessa, mutta en tähän usko. Molemmilla on paineita (pm ja vvm) jatkovuosina työllisyyden ja yritysten kautta eikä perseilyä katsota hyvällä missään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Kokoomuksen, työnantajien ja palkansaajien keskusjärjestöjen linja voittaa? Kaksi jälkimmäistä ovat yhdessä jo laatineet vetoomuksen, ettei työelämän keskusjärjestöjen hallinnoimia työttömyysvakuutusmaksuja saa käyttää valtion budjetin tilkkeenä.

Jos koko summa ohjataan veroalennuksiin, sekä palkansaajien että työnantajien verotus laskee noin 700 miljoonalla eurolla.

Huolimatta inflaatiosta ja korkojen noususta, tästä luokkaa 1.4 mrd summasta olisi minusta järkevää käyttää aiempaa suurempi osa mm. tutkimustoimintaan. PS ajaa ilmeisesti osalla ko. rahaa velan lyhentämistä. Ei huono malli sekään, päinvastoin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jos nyt en ihan väärin muista, niin Helsingissä oli joskus aikoinaan velvoite rakentaa tietyssä suhteessa isompia ja pienempiä asuntoja asuinalueille ympäri Helsingin. Tällä pyrittiin ehkäisemään asuntokannan yksipuolistumista, koska muutoin perheasuntoja ei olisi ollut riittävästi. En tiedä mikä tilanne on nykyään.

Ben Z:n ehdotus vuokraajille on toki oikea, mutta naivi. En jaksa uskoa että kunnalliset vuokranantajat, jotka ovat suurin vuokranantaja kaupungissa, tekevät kovin merkittävää tulosta tarjoamalla halvinta vuokraa markkinoilla. Nykyiset vastikkeet Helsingin uusilla vuokratonteilla on jossain 8€/m2. Jos taloyhtiöllä on remonttilainaa tai muuta yhtiölainaa, ei lopulta olla kovin kaukana vuokrahinnasta, joka isoimmissa asunnoissa on jossain 12-15€/m2 kunnallisella puolella. Jos kaupunki haluaisi edullisimpia vuokra-asuntoja ylipäätään, mm tonteista tulisi periä halvempaa vuokraa, joka heijastuisi vuokramarkkinoihin. Huono puoli on että kaupungin tonttivuokratulot heikkenisivät ja muutenkin tonttivuokrat tulisi saattaa lähelle markkinahintaa.

Samaa mieltä toki siitä että lisätarjonta alentaisi asuntojen hintoja. Helsingissä on kuitenkin aika merkittävä määrä vanhoja tonttivuokrasopimuksia joiden kesto on ollut 50-60v ja nämä ovat umpeutumassa lähivuosina tai ensi vuosikymmenen aikana. Koska tonttivuokratason pitäisi saada lähemmäksi markkinahintaa, tämä omalta osaltaan nostaa vanhojen asuntojen kustannuksia ja samalla asunnon vuokrankorotuspaineita.

Lopulta on vaikea nähdä miten tarjonta merkittävästi laskee vuokraamisen kustannuksia.

Mielestäni nykyinen asuntotilanne on jonkin sortin paradoksi; juuri mitkään asunnot eivät mene kaupaksi, uudet asunnot ovat tyhjillään, ja samalla vuokrataso on käymässä liian korkeaksi. Jos ihmiset eivät vaihda asuntoja, eivätkä halua vuokrata asuntoja nykyisellä hintatasolla, kaiken järjen mukaan muuttoliike on nollassa. Tai negatiivinen jos vuokraajat etsivät asuntoja halvemmilta seuduilta.

Varsinkin uudiskohteet ovat olleet Helsingissä ja Espoossakin monesti niin överihintaisia kun kysyntää on riittänyt, että useimmissa tapauksissa pystyi jo suorilta arvaamaan, ettei omiaan todennäköisesti saisi jostain kalliista asunnosta mitenkään pois. Jonkinlaisesta voitosta nyt puhumattakaan. Alhaiset korot tekivät sen, että moni osti omaan talouteensa nähden liian kalliin asunnon ilman mitään oman elämänsä stressitestejä, ja siinä äkkiä häviää isosti sitten. Nyt ne ylihintaisimmat asunnot ovat menettäneet kiinnostusta kaikenlaisten ihmisten silmissä, oli sitten aikomusta muuttaa siihen itse (velalla tai ilman), tai sijoitusmielessä.

Noh, kyllä ne kalliina tulevat pysymäänkin, mut että niissä nähdään verattaen suurin pudotus.
 

Jeffrey

Jäsen
Hyvä kirjoitus, monipuolista tietoa. Kuitenkin menee ehkä vähän sivuun, mitä yritin tuoda esille. Tiivistäen:

1. Uudet asunnot ovat yhä pienempiä ja asumme ahtaasti vrt mm. Tanska tai Ruotsi. En pidä hyvänä kehityksenä, koska asumisen laatu heikkenee.
2. Asuntojen hintoihin kaupungeissa voidaan vaikuttaa lisäämällä julkisen puolen markkinaehtoista rakentamista. Muita järkeviä toimia ei oikein olekaan.

Taustaa erityisesti ykköskohteesta:


Artikkeli tilaajille, joten sitä suoraan en pääse kommentoimaan.

Tuli vielä tuosta kaavoituksesta ja "vääränlaisista" valmistuvista asunnoista mieleen kaavoituksen hitaus. Suomessa kaavoitus on määritelty monopoli markkinaksi ja sen omistus kaupungille. Toki rakennuttajat ja muut tahot pyrkivät neuvottelemaan ja tuomaan esiin omia ratkaisuitaan, mutta valta tässä on siltikin kaupungilla ja sitä myöten kaupunkilaisilla.

Kaavoitus on Suomessa melko hidas ja moninainen prosessi hyvässä ja pahassa. Tämä kuitenkin tarkoittaa loppuviimein sitä, että markkinoille rakennutetaan taloja jotka ovat kaavoitettu huomattavan kauan aikaa sitten. Esimerkiksi meille tultaneen Helsinkiin ihan avainpaikoille rakennuttamaan taloja vielä 2030 -luvulla, jotka ovat kaavoitettu 2010 -luvun alkupuolella. Tämä luonnollisesti tarkoittaa sitä, että 2030 -luvulla meille valmistuu asuntoja joiden tarpeet ovat määritelty silloin 20 vuotta aikaisemmin.

Itsessään pienehköjä asuntoja en itse näe ongelmana. Tilankäyttö, säilytysratkaisut jne. kuitenkin tehostuu ja näin ollen vanhat ja uudet asunnot eivät edes ole suoraan verrannollisia tilankäytön suhteen. Samalla puhutaan ylikulutuksesta ja kuluttamisesta yleensä, ja itse näen turhien neliöiden karsimisen monella tapaa vain hyvänä asiana.

Se, että laatu heikkenee on sekin osittain tilastollinen väärinymmärrys. Totta kai jos 100m2 tilassa on yksi keittiö ja yksi vessa, on siinä paljon vähemmän jotain jota voi mennä vikaan kun jos samassa tilassa onkin kaksi keittiötä, kaksi vessaa ja mahdollisesti vielä 2 saunaa päälle. Harvemmin rakennusvirheitä tulee niihin tyhjiin nurkkiin joissa nyt on vähän parkettia ja jalkalistaa.

Rakentamisen laatuun toki linkitetään esimerkiksi asuntojen toiminnallisuus ja sen heikkeneminen. Tämän syyksi kuitenkin on esitetty monta jälleen valtion monopolista tulevaa vaatimusta. Esimerkiksi porrashuoneiden syöttötehokkuusvaatimuksen kasvu ja toisaalta esimerkiksi esteettömyysvaatimusten lisääntyminen tuovat oman haasteensa huoneistojen suunnitteluun. Omalta osalta taas sitten se talon kaupallisen suunnittelun laatu heikkenee kun arkkitehdeillä ja projektinjohtajilla työaika menee vaatimuskriteereiden suunnitteluun ja se luova työ jää sitten kivaksi bonukseksi niihin kohteisiin joihin heillä syttyy henkilökohtainen palo tehdä vähän ekstraa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
1
Jos nyt en ihan väärin muista, niin Helsingissä oli joskus aikoinaan velvoite rakentaa tietyssä suhteessa isompia ja pienempiä asuntoja asuinalueille ympäri Helsingin. Tällä pyrittiin ehkäisemään asuntokannan yksipuolistumista, koska muutoin perheasuntoja ei olisi ollut riittävästi. En tiedä mikä tilanne on nykyään.
Niin oli. Tämä oli voimassa vuosikymmeniä. Tämän vuoksi 60-luvulta 2000-luvun alkuun rakennetuista taloista tai asuinalueilta on hyvin vaikea ellei mahdotonta löytää yksiöitä. Tuon vuoksihan Kalliosta vuosituhannen vaihteessa kehittyi opiskelijoiden ja nuorten suosima alue, koska sieltä löytyi aikaisemmin rakennettuja kompakteja asuntoja. Pienille asunnoille on selvä tarve pääkaupunkiseudulla, jossa asuu paljon sinkkuja.

Vasemmistoliitto toki varmaan haluaa kaikille isommat asunnot veronmaksajien piikkiin.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Näin voi olla, mutta itse ajattelen tämän tai seuraavan hallituksen pystyvän muuttamaan tilanteen. Myönnetään virheet työperäisen maahanmuuton osalta ja tehdään hyvä korjausliikkeet perään.

Toivon todella että näin käy. Siinä rupeaa nimittäin helposti käymään ovi myös toiseen suuntaan niiden kotimaistenkin osaajien osalta. Jos esim. omassa tekemisessä kiirettä tuo akuutti osaajapula ja samaan aikaan työtehtävät hoituu jo mistä vain järkevän nettiyhteyden päästä.... rupee olemaan valttikortit vähissä jo muutenkin.

yhdessäkään EU:n demokratiassa hallitseva oikeisto tai edes suoraan tai välillisesti hallitseva laitaoikeisto/oikeistopopulisteistakin koottu hallitus ei ole jättänyt työperäisen maahanmuuton ja ylipäätään maahanmuuton virheitä korjaamatta. Italia ja Ruotsi ovat tehneet järkeviä uudistuksia.

Pakon edessä uudistuu myös populistit. Toivotaan niin. Erityisen vaarallista on kuitenkin argumentoida Suomessakin jatkuvasti "Ruotsin tai Kreikan tiestä".

Kaikki myönnytykset tai ei tarpeeksi suuret kiristykset maahanmuutossa voidaan populistisesti mainostaa ruotsin tienä. Samaten velkapopulismin osalta Kreikan tienä.

Nähdäkseni ylläoleva haittaa loppujenlopuksi enemmän päätöksentekoa kokonaisuudessaan vaikka sillä muutamia toimia saisikin hyväksytettyä pakkotoimina.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tässäkin varmaan yksi esimerkki miksi ansiosidonnaisesta voisi leikata.

En ole historiassani hirveästi ollut työttömänä, mutta nyt pidän pikkuisen tauon. Välillä pitää levätäkin, hän sanoo.

Nainen kertoo, että hän saa ansiosidonnaista päivärahaa ammattiliiton työttömyyskassasta. Hän ei täsmennä, millaisesta summasta on kyse.

Hän kertoo, että aikoo palata tauon jälkeen Leville ravintola-alan töihin marraskuussa, kunhan akkuja on saatu ensin ladattua.

Tällä hetkellä hän asustaa ulkomailla aurinkoisemmassa paikassa, kaukana Suomen omasta joulumaasta.

Vai onko ansiosidonnainen tarkoitettu lomailun mahdollistamiseksi?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset

Tässäkin varmaan yksi esimerkki miksi ansiosidonnaisesta voisi leikata.



Vai onko ansiosidonnainen tarkoitettu lomailun mahdollistamiseksi?

Kuinkahan isosta joukosta taas puhutaan? Muutenki tämä meno in vähän tykillä ampumista, vaikka puheissa koitetaan osua hiireen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinkahan isosta joukosta taas puhutaan? Muutenki tämä meno in vähän tykillä ampumista, vaikka puheissa koitetaan osua hiireen.

Jostain syystä moni työllistyy sopivasti kun ansiosidonnainen on päättymässä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset

Jostain syystä moni työllistyy sopivasti kun ansiosidonnainen on päättymässä.

Ja kun kuvaajan piirtää työttömyyden alusta asti, niin saa aika paljon vähemmän raflaava kuvaaja asiasta. On kyllä niin tarkoitushakuisesti jätetty alku tuosta pois ja samalla koko kuva pois, että menee jo pölhöpopulismin puolelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja kun kuvaajan piirtää työttömyyden alusta asti, niin saa aika paljon vähemmän raflaava kuvaaja asiasta. On kyllä niin tarkoitushakuisesti jätetty alku tuosta pois ja samalla koko kuva pois, että menee jo pölhöpopulismin puolelle.
Kuinkas pitkään sitä ansiosidonnaista oikein maksetaankaan jos 100 viikon kuvaaja ei riitä?
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri

Jostain syystä moni työllistyy sopivasti kun ansiosidonnainen on päättymässä.

Kun argumentoi ihmismäärän työllistymisestä ansiosidonnaisen lopusta kannattaa myös käyttää ihmismäärän kuvaajaa. Tämä sama on ollut esillä aiemminkin. Tilastot kun saa palvelemaan sopivasti omaa agendaa.

Sama kuvaaja työllistyvien määrässä
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun argumentoi ihmismäärän työllistymisestä ansiosidonnaisen lopusta kannattaa myös käyttää ihmismäärän kuvaajaa. Tämä sama on ollut esillä aiemminkin. Tilastot kun saa palvelemaan sopivasti omaa agendaa.

Sama kuvaaja työllistyvien määrässä
No juu tuo on parempi kuvaaja ilman muuta. Googlaamalla tuli tuo itse postaamani. Tuosta linkittämästäsi kuvaajasta voi hyvin päätellä, että ansiosidonnainen voidaan vaikka puolittaa, eikä se vaikuta kuin todella pieneen osaan työttömäksi jäävistä.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
No juu tuo on parempi kuvaaja ilman muuta. Googlaamalla tuli tuo itse postaamani. Tuosta linkittämästäsi kuvaajasta voi hyvin päätellä, että ansiosidonnainen voidaan vaikka puolittaa, eikä se vaikuta kuin todella pieneen osaan työttömäksi jäävistä.

Joo ehdottomasti ansiosidonnaisen rakennetta tulee tarkastella. Ja miten maksatus jaksottuu sen ajalle. Osa ihmisistä nyt vaan on sellaisia joille vasta se deadline tekee riittävän paineen asian edistämiseen. Sama piikki tulee loppuun myös lyhyemmällä jaksolla.

Oleellisia kysymyksiä ansiosidonnen osalta mm.

1) Voiko olla alussa korkeampi, jolloin ne isot massat jotka työllistyy alussa saa korkeampaa rahaa. Ts. malli on kallis

2) Miten nopeasti porrastus iskee

3) Mikä on maksimikesto

4) Voiko ansiosidonnaisessa olla jotain "aktivointipisteitä" esim portaalta toiselle tippumisen lähestyessä. Osittain sama kun 2.

5) Miten paljon rahaa ohjataan työllistymispalveluihin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös