Emme ole asiasta millään tavalla samaa mieltä. En nyt jaksa alkaa tästä asiasta vänkäämään koska olet vain väärässä.
Minun väitteeni on, että työntekijän oleskeluluvalla (=TOL="työlupa") maassa asuva ei voi saada 1) työttömyysturvaa, eikä 2) perustoimeentulotukea.
Ei, vaikka menettäisi työnsä kesken TOL:n voimassaolon. Hallitusohjelman 3 kk sääntöä koskeva uudistus ei vaikuta tähän mitenkään. Siten myöskään 3 kk aikarajan (toivottava) pidentäminen ei vaikuta asiaan mitenkään.
Vastaatko ystävällisesti suoraan tällä kertaa,
voiko sinun mielestäsi TOL:lla maassa oleskeleva saada työttömyysturvaa tai perustoimeentulotukea, kyllä vai ei?
Vastaa mielellään omin sanoin. Älä kopioi tai laita linkkejä toisten kirjoittamiin teksteihin. Mikään tähän mennessä kopioimasi tai linkittämäsi, ei ole käsitellyt työluvallista maahanmuuttajaa, joka menettää työnsä kesken TOL:n voimassaolon. Mitä hänelle nykylainsäädännön mukaan tapahtuu?
Ps. Koska en ole tarjonnut väitteilleni muita lähteitä kuin työn kautta kuulemani, niin lienee syytä hieman perustella: olen aikoinani itse toiminut työvoimaneuvojana, ja sekä ottanut vastaan työnhakijaksi ilmoittautumisia että käynyt infoamassa irtisanottuja heidän oikeuksistaan työnhakijoina. Molemmissa rooleissa olen kohdannut myös maahanmuuttajia, ja joutunut opettelemaan heitä koskevan lainsäädännön työn tekemisen ja työttömyyden suhteen. Myöhemmin olen työskennellyt asiantuntija- ja esimiestehtävissä useissa eri organisaatioissa työllisyyttä ja yritystoimintaa koskevien asioiden parissa - myös työperäiseen maahanmuuttoon liittyen - ja on ollut kunnia esitellä käytännön faktoja useammalle eri ministerillekin eri hallituskausien aikana...
Mistäs sinun "tietämyksesi" kumpuaa?