Siirsin Eduskuntavaalit 2019 –ketjusta:
Anzlyzer kirjoitti:
Monelle persut henkilöityy tätä nykyä Halla-ahoon, mutta puolueessa on ollut todella merkittävässä roolissa viimeiset kaksi vuotta poliittiset suunnittelijat Sakari Puisto(filosofian tohtori) ja Riikka Purra(valtiotieteiden maisteri). Halla-ahon oikea ja vasen käsi.
Molemmat suurelle yleisölle melko tuntemattomia, Puistosta hyvä henkilöhaastis: Takapiru | Image
Molemmat menivät nyt läpi kansanedustajina, luulen että vähintään toinen löytyy varapuheenjohtajistosta seuraavan puoluekokouksen jälkeen.
VPJ-paikat ovat heille toki hyvin mahdollisia, mutta ne ovat sinänsä aika merkityksettömiä titteleitä kaikissa puolueissa. Purralla ja Puistolla on jo nyt ollut enemmän valtaa esim. puolueohjelmiin kuin nykyisillä varapuheenjohtajilla.
Jos taas mennään asioiden edelle ja ajatellaan itse puheenjohtajuutta, niin Riikka Purralla näen mahdollisuuksia Halla-ahon seuraajaksi kun sen aika on. Veikkaan Halla-ahon istuvan PJ-paikalla kaksi kautta ennen luopumista eli ensi kesän jälkeen vielä 2 vuotta.
Purra on tullut puoluekentälle tutuksi lukuisista persujen tilaisuuksista ja paneeleista, usein joko esiintyjänä tai juontajana. Hänellä ei ole mielestäni varsinaisia heikkouksia ollenkaan, kun tarkastellaan asiaosaamista, luonnetta, esiintymiskykyä, koulutusta ja edustavuutta . Naiseuskin voi ehkä olla tässä tapauksessa etu, koska kasvaakseen 25-30% lukemiin, PS tarvitsee lisää naisäänestäjiä, eikä silloin ole varaa profiloitua pysyvästi "äijäpuolueena”.
Cambridgen tohtori Puisto on taas epäilemättä esim. ministeriainesta jossain vaiheessa ja pysyy varmasti myös jatkossa merkittävänä vaikuttajana puolueessa, mutta esiintymiskyky ei ole mielestäni sitä luokkaa, että näkisin hänessä puheenjohtajan. (Ei Halla-ahokaan ole superhyvä esiintyjä, mutta Puistoon verrattuna omaa sentään matalan äänen ja artikuloi erittäin selkeästi.)
Joka tapauksessa molempien läpimeno oli paitsi puolueelle hyväksi, niin myös Halla-aholle varmasti suuri henkilökohtainen bonus. On PS:n eduskuntaryhmässä monia muitakin päteviä edustajia, mutta Halla-aho kuitenkin on itse Purran ja Puiston valinnut toimistolle luottohenkilöiksi ja poliittisiksi suunnittelijoiksi, joten luonnollisesti heidän kansanedustajuus tekee myös PJ:n eduskuntatyöstä mielekkäämpää.