Perussuomalaiset

  • 5 558 142
  • 44 537

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Pakko vielä lisätä, että pidän erittäin huonona tuota, että anarkomarkot käyvät töhrimässä ja rikkomassa.
Kyllähän tuollainen rikkomishomma on ihan perseestä, mutta katutaideskeneen kuuluu osaltaan välitön päällemaalaaminen, joten eittämättä tuolla Jabballa mentiin ihan koodiston mukaan, vaikka varmasti osaltaan samaa ikkunankivittäjäretalejengiä on ollut asialla. Kaikinensa en arvosta vitun vertaa persuja tai anarkomarkoja. Kahden laidan pellejä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Perussuomalaiset pakottaisivat työttömät maahanmuuttajat eri puolille Suomea

Persujen vaaliohjelmasta paljastuu mielenkiintoinen kohta. He halauvat, että sosiaaliturvan varassa elävät maahanmuuttajat voitaisiin sijoittaa ympäri Suomen ilman henkilöiden omaa suostumusta. Eli käytännössä mamujen kohdalla persut haluaa ottaa käyttöön Neuvostoliitosta tutut ihmisten pakkosiirrot, Luonnollisestikin tämä rasistinen ehdotus on ristiriidassa Suomen perustuslain kanssa. No, tämä ei persujen puoluesihteerin mukaan ole ongelma, koska "lakeja tehdään ja muutetaan, myös perustuslakia". Joopa joo.

(Linkki vie Iltalehden uutiseen)
 

Acid

Jäsen
Perussuomalaiset pakottaisivat työttömät maahanmuuttajat eri puolille Suomea

Persujen vaaliohjelmasta paljastuu mielenkiintoinen kohta. He halauvat, että sosiaaliturvan varassa elävät maahanmuuttajat voitaisiin sijoittaa ympäri Suomen ilman henkilöiden omaa suostumusta. Eli käytännössä mamujen kohdalla persut haluaa ottaa käyttöön Neuvostoliitosta tutut ihmisten pakkosiirrot, Luonnollisestikin tämä rasistinen ehdotus on ristiriidassa Suomen perustuslain kanssa. No, tämä ei persujen puoluesihteerin mukaan ole ongelma, koska "lakeja tehdään ja muutetaan, myös perustuslakia". Joopa joo.

(Linkki vie Iltalehden uutiseen)

Ai niinkuin jonkun muunkin puolueen toimet? Ei ole pakko tulla Suomeen. Voi myös olla tulematta. Jos taas täällä ei miellytä niin voi painua hittoon saastuttamasta lisää tätä maata. Aivan oikein että jotkut edes yrittävät tehdä tälle käsittämättömälle perseilylle jotain. Jos et tee mitään niin ei se niin mene että muut maksaa ja sinä päätät missä asut. Tuossa ei ole mitään rasistista. Realismi, todellisuus, jotkut ihmiset elävät siinä eivätkä korvaa todellisuutta omalla fantasiamaailmalla kuten tietyt tahot.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ai niinkuin jonkun muunkin puolueen toimet? Ei ole pakko tulla Suomeen. Voi myös olla tulematta. Jos taas täällä ei miellytä niin voi painua hittoon saastuttamasta lisää tätä maata. Aivan oikein että jotkut edes yrittävät tehdä tälle käsittämättömälle perseilylle jotain. Jos et tee mitään niin ei se niin mene että muut maksaa ja sinä päätät missä asut. Tuossa ei ole mitään rasistista. Realismi, todellisuus, jotkut ihmiset elävät siinä eivätkä korvaa todellisuutta omalla fantasiamaailmalla kuten tietyt tahot.

Mielestäni tämä ehdotus tulisi koskea kaikkia työttömiä eikä vain maahanmuuttajia. Olen joskus ennenkin kirjoittanut siitä, että suomalaisen "kotiseuturakkaus" ja omistusasuminen ovat kaksi asiaa mitkä haittaavat Suomen elinkeinoa, verrattuna vaikka Jenkkeihin missä ollaan huomattavasti enemmän valmiita muuttamaan työn perässä.

Työvoiman vapaampi liikkuvuus auttaisi Suomea, mutta kun kaikki haluavat asua omistusasunnossa "järven rannalla keskustassa" ja samalla löytää hyväpalkkainen työ samalta paikkakunnalta...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Onhan kieltämättä vähän nurinkurista että pakolaiset majoitetaan metron varrelle Herttoniemenrantaan samalla kun koko lystin rahoittava duunari tykittää raskaasti verotetulla autollaan Lohjalta Helsinkiin töihin.

Perustuslain yhdeksäs pykälä toteaa että "Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa." Voiko siis tämä lohjalainen siis ilmoittaa että muuttaa Kulosaareen ja odotttaa että joku muu maksaa sen asumisen?

Duunimatkakin menee näppärästi julkisilla joten auton voi myydä. Hämmentävää että moni ei ole vielä älynnyt tätä, vaan jaksaa pendeloida vaikka perustuslaki takaa kaikille asunnot pelipaikoilta.

Samassa pykälässä muuten todetaan että "jokaisella on oikeus lähteä maasta". Saako ne Thaimaan lentoliput Kelasta vai pitääkö ne hakea sisäministeriöstä?

EDIT: huomasinpa muuten että itseasiassa edes lakiteknisesti tuota yhdeksättä pykälää ei tarvitse muuttaa, koska sen lopussa sanotaan:

" Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla."

Sama homma kuin sananvapaudessakin. Olet vapaa sanomaan mitä haluat, mutta tarkemmat speksit laissa. Eli taas koko Persujen-ehdotus-perustuslain-vastainen oli poliittista peliä sellaisten tahojen toimesta jotka luottavat ettei kukaan kuitenkaan lue/ymmärrä lakipykäliä.
 
Viimeksi muokattu:

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights

Hetkinen, maksaako siis Suomen valtio pakolaisten asumisen Hertsikan rannassa? Jos sen kuitenkin maksaa Stadi, nii mikäs ongelma Lohjalaisella prolella on asian kanssa?

Noilla Perustuslain pykälillä sä varmaan vaan hassuttelit, eiks niin?
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mielestäni tämä ehdotus tulisi koskea kaikkia työttömiä eikä vain maahanmuuttajia.

Olen samaa mieltä. Hajasijoittamalla saadaan käyttöä tyhjillään ympäri maakuntia lojuville kiinteistöille, ja noiden alueiden liike-elämäkin piristyisi. Isommissa kaupungeissa taas tyhjenisi asuntoja töissä käyville, joka johtaisi hintatason maltilliseen laskuun tarjonnan tullessa lähemmäs kysyntää, jolloin rahaa jäisi muuhun kuin elämiseen enemmän, joka taas piristäisi kaupunkien liike-elämää. Tässä yhtälössähän kaikki voittaisivat.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Hetkinen, maksaako siis Suomen valtio pakolaisten asumisen Hertsikan rannassa? Jos sen kuitenkin maksaa Stadi, nii mikäs ongelma Lohjalaisella prolella on asian kanssa?
Itseasiassa valtio maksaa sen. Valtiohan sponssaa pakolaisten asuttamista ELY-keskusten kautta vissiin sen kolme vuotta. Siksi Lieksa/Punkanevada/whatever haluaa pakoilaisia koska niillä "tienaa". Lisäinfoa Halla-ahon blogissa Lieksan tapauksesta.

"Lieksa ja Lieksan somalit ovat oppikirjaesimerkki ikiliikkujasta, jollaisena kiintiöpakolaisten sijoittaminen markkinoidaan vastahakoisille kuntalaisille. Valtio korvaa kunnalle pakolaisten sosiaaliturvamenot ensimmäisten kolmen vuoden ajalta. Tänä aikana kunnan kannattaa jakaa heille niin paljon harkinnanvaraisia tukia kuin laki sallii, koska se ei maksa kunnalle mitään, mutta tuet päätyvät paikallisiin kauppoihin ja palveluihin ja osa niistä palautuu veroina kunnan kassaan...

Lisäksi pakolaisilla tehtävä bisnes on loppujen lopuksi silmänlumetta, jonka mahdollistaa julkishallinnon pilkkominen erillisiksi tulosyksiköiksi (kunnat, valtiot, hallinnonalat). Lähtökohtahan on se, että liikelaitokset poislukien julkinen sektori ei luo lisäarvoa. Jos yksi tulosyksikkö näyttää tuottavan voittoa, se tuottaa sitä jonkin toisen tulosyksikön kustannuksella. Vanhaa sanontaa käyttäen rahaa siirrellään yhdestä taskusta toiseen, ja osa rahasta kuluu byrokratiaan, joka rahaa siirtää.

Toinen syy miksi tämä järjestely saattaisi nyppiä sitä Lohjalla asuvaa jamppaa, että tämä lohjalainen duunari ei asu Lohjalla sen takia että hän olisi kotoisin sieltä, vaan sen takia koska hänellä ei ole varaa asua lähempänä.

Perustuslain pykälillä hassuttelusta en tiedä, mutta taisin olla ensimmäinen tässä ketjussa ne pykälät oli lukenut.
 
Viimeksi muokattu:

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Olen samaa mieltä. Hajasijoittamalla saadaan käyttöä tyhjillään ympäri maakuntia lojuville kiinteistöille, ja noiden alueiden liike-elämäkin piristyisi.
Hesarin uutisen mukaan pohjoisessa puretaan suht hyväkuntoisia kerrostaloja, kun asukkaita niihin löydy. Pilottihankkeena voitaisiin aluksi siirtää vaikkapa Kemijärvelle 1000 elämäntapatyötöntä Helsingistä. Porukan voisi valita tasapuolisesti rotuun ja syntymäpaikkaan katsomatta.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Itseasiassa valtio maksaa sen. Valtiohan sponssaa pakolaisten asuttamista ELY-keskusten kautta vissiin sen kolme vuotta. Siksi Lieksa/Punkanevada/whatever haluaa pakoilaisia koska niillä "tienaa". Lisäinfoa Halla-ahon blogissa Lieksan tapauksesta.



Toinen syy miksi tämä järjestely saattaisi nyppiä sitä Lohjalla asuvaa jamppaa, että tämä lohjalainen duunari ei asu Lohjalla sen takia että hän olisi kotoisin sieltä, vaan sen takia koska hänellä ei ole varaa asua lähempänä.

Perustuslain pykälillä hassuttelusta en tiedä, mutta taisin olla ensimmäinen tässä ketjussa ne pykälät oli lukenut.

Tota kolmen vuoden juttua en tiennytkään, on se elämä yhtä oppimista! Niin tai näin, perusduunarin liksoilla ei kauheasti makseta valtiolle tuloveroa, ehkä se vaan sit kaihertaa. Voidaan vaikka sopia, et mun pikkuveroista maksetaan Hertsikan rannan vuokraa ja sun veroeuroista vaikka Soinin palkkioita.

Jos Lohjalaisella prolella ei oo fyrkkaa asua vuokralla Hertsikan rannassa tai muualla Stadissa, niin sit ehkä kannattaa miettiä palkkaansa. Jos taas haluaa asua omistusasunnossa, niin sit ehkä jurnuttaa vaan väliä. Elämä on valintoja.

Perustuslain pykälistä: mahdatko ymmärtää mitä niillä tarkoitetaan, vai hassutteletko vaan?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Perustuslain pykälistä: mahdatko ymmärtää mitä niillä tarkoitetaan, vai hassutteletko vaan?
Jos herra olisi ystävällinen ja valistaisi minua maatiaista miten tuota pitää tulkita? Hirveän rasittavaa keskustella siitä miten lakia tulkitaan kun vastapuoli ei maanitteluista huolimatta suostu sanomaan mikä hänen tulkinsa on vaan puhuu jostain vitun "hassuttelusta".

Tarkoitatko nyt sitä anglea monissa perustuslain pykälissä on kerrottu että lisälainsäädäntö ilmoittaa poikkeukset.

Pykälä 9: Liikkumistapaus:

"Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa....Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla"


Pykälä 12: Sananvapaus

"Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä...Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla"

Jos olet tästä eri mieltä niin valaise minua miten perustuslakia pitää tulkita.

Vai tarkoitatko sitä mitä "oikeus" tarkoittaa? Perustuslaissa puhutaan paljon ihmisten oikeuksista tehdä asioita, mutta siinä ei sanota että muiden tulisi sponssata se infra jolla oikeus voi tapahtua. Minulla on oikeus pykälän 12 perusteella "ilmaista ja julkistaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä", mutta se ei tarkoita että jonkun pitäisi sponsata minulle oma iltaohjelma YLE:ltä tiistain myöhäisiltaan. Samoin minun oikeuteni sananvapauteen ei velvoita Jatkoaikaa tarjoamaan platformia minun mielipiteilleni.

Toinen aihe. Siitä paljonko normitallaaja tienaa ja joutuu maksamaan tuloveroa voit katsoa vaikka tästä viime marraskuun YLE:n jutusta. Siinä kerrotaan että keskituloisen palkansaajan tuloveroprosentti oli vuonna 2013 30,4 prosenttia.

Minusta se on paljon, sinusta ilmeisen vähän.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Jos herra olisi ystävällinen ja valistaisi minua maatiaista miten tuota pitää tulkita? Hirveän rasittavaa keskustella siitä miten lakia tulkitaan kun vastapuoli ei maanitteluista huolimatta suostu sanomaan mikä hänen tulkinsa on vaan puhuu jostain vitun "hassuttelusta".

Tarkoitatko nyt sitä anglea monissa perustuslain pykälissä on kerrottu että lisälainsäädäntö ilmoittaa poikkeukset.

Pykälä 9: Liikkumistapaus:

"Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa....Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla"


Pykälä 12: Sananvapaus

"Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä...Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla"

Jos olet tästä eri mieltä niin valaise minua miten perustuslakia pitää tulkita.

Vai tarkoitatko sitä mitä "oikeus" tarkoittaa? Perustuslaissa puhutaan paljon ihmisten oikeuksista tehdä asioita, mutta siinä ei sanota että muiden tulisi sponssata se infra jolla oikeus voi tapahtua. Minulla on oikeus pykälän 12 perusteella "ilmaista ja julkistaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä", mutta se ei tarkoita että jonkun pitäisi sponsata minulle oma iltaohjelma YLE:ltä tiistain myöhäisiltaan. Samoin minun oikeuteni sananvapauteen ei velvoita Jatkoaikaa tarjoamaan platformia minun mielipiteilleni.

Toinen aihe. Siitä paljonko normitallaaja tienaa ja joutuu maksamaan tuloveroa voit katsoa vaikka tästä viime marraskuun YLE:n jutusta. Siinä kerrotaan että keskituloisen palkansaajan tuloveroprosentti oli vuonna 2013 30,4 prosenttia.

Minusta se on paljon, sinusta ilmeisen vähän.

Enhän mä mikään pykäläniilo ole, mutta muistelisin lukiosta, et Perustuslaissa on sellasii oikeuksia, joita voi vaatia osa sit sellaisia, et ne rajoittaa Valtion toimintamahdollisuuksia. Kuten sä varmaan fiksuna jätkänä tajusit, niin noilla pykälillä tuskin saa Valtion piikkiin omakotitaloa Kuliksesta tai matkaa taikamaahan. Mä vähä luulen silti, että voisi olla ongelmallista pykälän olessa voimassa siirtää Somalit Kihniöön.

Sun kiva linkkis kertoi kokonais tuloverotuksesta. Mä puhuin valtion tuloverotuksesta. Ei se Lohjan lahja Stadilaiselle elinkeinoelämälle kovin paljon maksa sitä valtion ansiotuloveroa noilla 40 kilon ansioillakaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Enhän mä mikään pykäläniilo ole, mutta muistelisin lukiosta, et Perustuslaissa on sellasii oikeuksia, joita voi vaatia osa sit sellaisia, et ne rajoittaa Valtion toimintamahdollisuuksia. Kuten sä varmaan fiksuna jätkänä tajusit, niin noilla pykälillä tuskin saa Valtion piikkiin omakotitaloa Kuliksesta tai matkaa taikamaahan. Mä vähä luulen silti, että voisi olla ongelmallista pykälän olessa voimassa siirtää Somalit Kihniöön.
Jokainen ihminen saa Suomessa asua missä kunnassa haluaa, kunhan itse asumisensa maksaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että esim. pakolaiset tai asunnottomat voisivat vaatia, että mistä heille asunto mahdollisesti tarjotaan. Jos somalipakolainen tulee Suomeen ja hänelle osoitetaan paikka Kemijärveltä, niin silloin tämä somalipakolainen menee sinne Kemijärvelle tai hommaa itse itselleen asunnon muualta. Jos asunnottomalle tarjotaan Helsingissa asuntoa Vuosaaresta mutta tämä ei halua muuttaa sinne kun haluaisi asua Katajanokalla, niin se on hänen valintansa jäädä odottamaan ihmettä. Mutta tokihan sinä tuon tiesit.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
en ole kuullut että työttömille osoitettaisiin asuntoja. Kaapelin osoittamisista olen kuullut. Minun ymmärtääkseni työttömät saavat työttömyyskorvausta ja asumistukea ja he ihan itse päättävät missä asuvat.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Eniten minua häiritsee toi käytetty argumentti eli, että jos joku asia on lailla merkitty niin lainvastaista ehdotusta ei muka saisi edes esittää.

Esimerkiksi, jos ehdokas A ehdottaa Veikkauksen monopolin purkamista niin voidaanko tähänkin sitten vedota, että ei tuo käy päinsä se on lainvastaista. Tai joku ehdokas B ehdottaa, että paskalakiin tarvitaan muutosta niin voidaanko tämäkin ehdotus tyrmätä sillä perusteella, että ehdotus on lainvastainen?

Minä olen aina ollut siinä uskossa, että eduskuntaan valitaan henkilöitä ylläpitämään ja muuttamaan nykyisiä lakeja.

en ole kuullut että työttömille osoitettaisiin asuntoja. Kaapelin osoittamisista olen kuullut. Minun ymmärtääkseni työttömät saavat työttömyyskorvausta ja asumistukea ja he ihan itse päättävät missä asuvat.

Sukulaisia saapui pari vuotta sitten suorittamaan asepalvelusta ulkomailta ja heille kyllä ilmoitettiin muutaman kuukauden jälkeen, että nykyinen kämppä, jossa he majailivat on liian kallis ja heidän tarttisi vaihtaa asuntoa. Kaksikko majaili Vuosaaressa jossain 20 neliön yksiössä.
 
Viimeksi muokattu:

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Jokainen ihminen saa Suomessa asua missä kunnassa haluaa, kunhan itse asumisensa maksaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että esim. pakolaiset tai asunnottomat voisivat vaatia, että mistä heille asunto mahdollisesti tarjotaan. Jos somalipakolainen tulee Suomeen ja hänelle osoitetaan paikka Kemijärveltä, niin silloin tämä somalipakolainen menee sinne Kemijärvelle tai hommaa itse itselleen asunnon muualta. Jos asunnottomalle tarjotaan Helsingissa asuntoa Vuosaaresta mutta tämä ei halua muuttaa sinne kun haluaisi asua Katajanokalla, niin se on hänen valintansa jäädä odottamaan ihmettä. Mutta tokihan sinä tuon tiesit.

Näihän se taitaa joo olla.

Miten ihmeessä tämä liittyy PS:n haluun siirtää työttömät maahanmuuttajat väkisin böndelle. Tulee jotenkin mielee se sketsi missä haja-asutusalueen natsit oli huolissaan, kun heille ei riittänyt maahanmuuttajia.

Onks susta toi perussuomalaisten aivoitus ihan linjassa Perustuslain kanssa?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onks susta toi perussuomalaisten aivoitus ihan linjassa Perustuslain kanssa?

Ei sillä ole mitään väliä. Katsos kun kansanedustajat voivat muuttaa niitä lakeja, myös sitä perustuslakia, jos vain tahtoa löytyy. Sun näkökannan mukaan esim. homoliittolaki olisi pitänyt stopata heti alkuunsa, kun koko ehdotushan oli lähtökohdiltaan lainvastainen.

Tuolla linkitetyssä Iltalehden uutisessa on seuraava kohta: "Omilla varoillaan maahanmuuttaja olisi perussuomalaisten mukaan oikeutettu valitsemaan itse asuinpaikkansa." Omilla varoillaan kukin saa tehdä tässä maassa mitä huvittaa ja mitä laki ei estä, mutta jos muut joutuvat joidenkin ihmisten elämän kustantamaan, niin kyllä silloin on oikeutettua pohtia että mitkä ovat hyväksyttävät kustannukset. Koskee niin kantiksia kuin mamujakin.

Tälläkin hetkellä sossu voi sanoa tukea hakevalle, että tukea ei enää tipu jos et muuta halvempaan asuntoon. Mutta pakolaisille tai muille mamuille niin ei toki saa sanoa?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eniten minua häiritsee toi käytetty argumentti eli, että jos joku asia on lailla merkitty niin lainvastaista ehdotusta ei muka saisi edes esittää.

Totta kai puolueiden ehdotukset saavat olla mitä vain, mutta jos ehdotus on perustuslain vastainen, niin silloin olisi luontevaa, että puolue myös kertoisi millä tavoin perustuslakia tulee muuttaa. Nythän persuilla ei tuntunut olevan edes käsitystä siitä, että heidän vaaliohjelmassa esitetty lakimuutos on ristiriidassa perustuslain kanssa. Suomen perustuslain mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Minua ainakin kiinnostaisi tietää, että miten persut haluavat tätä muuttaa. Otetaanko alkuperä tuosta listasta pois vai poistetaanko koko syrjintää ehkäisevä pykälä kokonaan pois?

Tälläkin hetkellä sossu voi sanoa tukea hakevalle, että tukea ei enää tipu jos et muuta halvempaan asuntoon. Mutta pakolaisille tai muille mamuille niin ei toki saa sanoa?

Miksi ei saisi? Totta kai mamuilta voidaan evätä toimeentulotukea ihan samoista syistä kuin kantasuomalaisiltakin eli kuten vaikkapa liian suuren asunnon takia. Minä ainakin haluan, että mamuja ja kantasuomalaisia kohdellaan lainsäädännössä stasa-arvoisesti. Siksi vastustan voimakkaasti persujen ehdotusta, joka kiistatta asettaisi työttömät mamut eriarvoiseen asemaan jos verrataan työttömiin kantasuomalaisiin.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights

Saahan sitä tietty ehdotella. Helppoakin se on, kun tietää ettei se koskaan konkretisoidu. Tää idea on samaa sarjaa Reetun ajatusten kanssa. Ainoa ero on se, että tän idioottimaisuuden päästi ilmoille puolue. Joku voisi puhua populismista, jolla vedotaan

Avioliittolaki taitaa olla sulle läheinen juttu. Perustuslain muuttaminenhan onkin ihan verrattavissa siihen. Veikkaan et joidenkin muidenkin sitoomusten kanssa voisi olla myös ongelmia. Vois muuten samalla muuttaa sitä Perustuslakia niin, että maan sisäinen muuttoliike saatais myös tilkittyä.

Täytyy oikeen toivoo, että täl kertaa Soini ei pasko housuun ja lähtee hallitukseen. Kyl lähtee Suomi nousuun.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomen perustuslain mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Minua ainakin kiinnostaisi tietää, että miten persut haluavat tätä muuttaa. Otetaanko alkuperä tuosta listasta pois vai poistetaanko koko syrjintää ehkäisevä pykälä kokonaan pois?

Älä nyt höpöjä puhu, kyllähän kansalaisuuden perusteella saa asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Eihän somalian kansalainenkaan voi asettua ehdolle Suomen presidentinvaaleissa. Joten se on paskapuhetta, etteikö ulkomaan kansalaisia saisi asettaa eriarvoiseen asemaan suomalaisiin nähden.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Totta kai puolueiden ehdotukset saavat olla mitä vain, mutta jos ehdotus on perustuslain vastainen, niin silloin olisi luontevaa, että puolue myös kertoisi millä tavoin perustuslakia tulee muuttaa. Nythän persuilla ei tuntunut olevan edes käsitystä siitä, että heidän vaaliohjelmassa esitetty lakimuutos on ristiriidassa perustuslain kanssa. Suomen perustuslain mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Minua ainakin kiinnostaisi tietää, että miten persut haluavat tätä muuttaa. Otetaanko alkuperä tuosta listasta pois vai poistetaanko koko syrjintää ehkäisevä pykälä kokonaan pois?

Kyllä ihmisiä jaotellaan jo tälläkin hetkellä eri asemiin mm. alkuperän, sukupuolen, iän, uskonnon, kielen, terveydentilan tai vaikkapa polittiisen suuntautumisen perusteella. Ja nuo nyt tuli mieleen heti. Että sikäli olet kyllä väärässä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kyllä ihmisiä jaotellaan jo tälläkin hetkellä eri asemiin mm. alkuperän, sukupuolen, iän, uskonnon, kielen, terveydentilan tai vaikkapa polittiisen suuntautumisen perusteella. Ja nuo nyt tuli mieleen heti. Että sikäli olet kyllä väärässä.

Mahtaakohan erku myös vastustaa "positiivista" syrjintää? Esim. Helsingin kaupunki asettaa työhönotossa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Avioliittolaki taitaa olla sulle läheinen juttu. Perustuslain muuttaminenhan onkin ihan verrattavissa siihen.
Enkö minä pari tuntia sitten selittänyt että Perustuslain yhdeksättä pykälää ei tarvitse muuttaa? Jos hoetaan että ehdotus on perustuslainvastainen niin varmaan keskustelun lähtökohta olisi tuo pykälä jota se mukamas rikkoo.

Siinä sanotaan "Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla"

Jo koko pykälä 9 laittaa Suomen kansalaiset ja ulkomaalaiset eri asemaan.

T.Sergei (pykäläniilo)
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Mahtaakohan erku myös vastustaa "positiivista" syrjintää? Esim. Helsingin kaupunki asettaa työhönotossa ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Stadin toiminnasta sulla on varmaan jotain näyttöä. Ite muistelisin, et joku aika sit oli puhetta, et Stadissa on haastatteluun asti anonyymi rekryprosessi. Tiiätkö muuten positiivisen syrjinnän idea on?


Onks pykäläniilolla nyt salettiin oikee pykälä? Tosi Niilo kaivaa jostain vielä perustelutkin tolle miksi ulkkareitten liikkumista voidaan ehkä mahdollisestii lailla rajoittaa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Onks pykäläniilolla nyt salettiin oikee pykälä? Tosi Niilo kaivaa jostain vielä perustelutkin tolle miksi ulkkareitten liikkumista voidaan ehkä mahdollisestii lailla rajoittaa.

Eihän tässä a)olla liikkumista rajoittamassa ja b)luetaan se viestit. Jokainen saa liikkua maassa vapaasti, mikäli kokee tarpeelliseksi vastaanottaa yhteiskunnan avustusta järjestäessään majoitusta, niin yhteiskunta osoittaa sopivan majoituspaikan. Eikä rajoita sitä liikkumista.

Perusteluthan on tosiaan tullut jo moneen kertaan: muutamalla olemassa olevia lakeja. Onkohan herra Kanerva nyt täysin perillä mitä se perustuslaki tarkoittaa? Se ei tarkoita muuttumatonta ja ikuista, niinkuin minä nyt olen saanut kuvan noista sinun viesteistä. Ihan samalla tavalla (oikeasti ei samalla tavalla, mutta muutettavissa se on), kuin vaikka avioliittolaki.
Sen lisäksi SerkeiK on moneen kertaan kertonut, ettei kyseisessä tapauksessa tarvinne edes muuttaa perustuslakia vaan sitä lakia, johon perustuslaissa viitataan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös