Jos herra olisi ystävällinen ja valistaisi minua maatiaista miten tuota pitää tulkita? Hirveän rasittavaa keskustella siitä miten lakia tulkitaan kun vastapuoli ei maanitteluista huolimatta suostu sanomaan mikä hänen tulkinsa on vaan puhuu jostain vitun "hassuttelusta".
Tarkoitatko nyt sitä anglea monissa perustuslain pykälissä on kerrottu että lisälainsäädäntö ilmoittaa poikkeukset.
Pykälä 9: Liikkumistapaus:
"Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa....Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla"
Pykälä 12: Sananvapaus
"Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä...Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla"
Jos olet tästä eri mieltä niin valaise minua miten perustuslakia pitää tulkita.
Vai tarkoitatko sitä mitä "oikeus" tarkoittaa? Perustuslaissa puhutaan paljon ihmisten oikeuksista tehdä asioita, mutta siinä ei sanota että muiden tulisi sponssata se infra jolla oikeus voi tapahtua. Minulla on oikeus pykälän 12 perusteella
"ilmaista ja julkistaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä", mutta se ei tarkoita että jonkun pitäisi sponsata minulle oma iltaohjelma YLE:ltä tiistain myöhäisiltaan. Samoin minun oikeuteni sananvapauteen ei velvoita Jatkoaikaa tarjoamaan platformia minun mielipiteilleni.
Toinen aihe. Siitä paljonko normitallaaja tienaa ja joutuu maksamaan tuloveroa voit katsoa vaikka
tästä viime marraskuun YLE:n jutusta. Siinä kerrotaan että keskituloisen palkansaajan tuloveroprosentti oli vuonna 2013 30,4 prosenttia.
Minusta se on paljon, sinusta ilmeisen vähän.