Eniten minua häiritsee toi käytetty argumentti eli, että jos joku asia on lailla merkitty niin lainvastaista ehdotusta ei muka saisi edes esittää.
Totta kai puolueiden ehdotukset saavat olla mitä vain, mutta jos ehdotus on perustuslain vastainen, niin silloin olisi luontevaa, että puolue myös kertoisi millä tavoin perustuslakia tulee muuttaa. Nythän persuilla ei tuntunut olevan edes käsitystä siitä, että heidän vaaliohjelmassa esitetty lakimuutos on ristiriidassa perustuslain kanssa. Suomen perustuslain mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Minua ainakin kiinnostaisi tietää, että miten persut haluavat tätä muuttaa. Otetaanko alkuperä tuosta listasta pois vai poistetaanko koko syrjintää ehkäisevä pykälä kokonaan pois?
Tälläkin hetkellä sossu voi sanoa tukea hakevalle, että tukea ei enää tipu jos et muuta halvempaan asuntoon. Mutta pakolaisille tai muille mamuille niin ei toki saa sanoa?
Miksi ei saisi? Totta kai mamuilta voidaan evätä toimeentulotukea ihan samoista syistä kuin kantasuomalaisiltakin eli kuten vaikkapa liian suuren asunnon takia. Minä ainakin haluan, että mamuja ja kantasuomalaisia kohdellaan lainsäädännössä stasa-arvoisesti. Siksi vastustan voimakkaasti persujen ehdotusta, joka kiistatta asettaisi työttömät mamut eriarvoiseen asemaan jos verrataan työttömiin kantasuomalaisiin.