Perussuomalaiset

  • 5 453 417
  • 43 894

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy muuten vielä lisätä, että yksityisissä ja luottamuksellisissa keskusteluissa kuulostan about täysin samalta kuin täällä JA:ssakin. Ei ole mitään tarvetta jostain syystä sensuroida itseäni kumpaankaan suuntaan. Ylipäänsä on jotenkin omalaatuinen tilanne, etteivät yksityiset mielipiteet kestäisi päivänvaloa. Miksi hävetä omia ajatuksiaan?

Valtaosa hävenneekin asioiden esittämisen tapaa, joka yksityisissä keskusteluissa voi olla hyvinkin kärjekäs ja tarkoituksella liioittelevan yliampuva, tai sarkastinen. Näitä ominaisuuksia on julkisuudessa vaarallista käyttää, kun ryppyotsainen ja yksinkertainen somekansa saa päättää, mikä on vitsiä ja mikä on kirjaimellisesti tarkoitettu, tai vetää omia tulkintojaan. Läheiset ihmiset oletettavasti tuntevat sinut ja osaavat tulkita kärjekkäämpiäkin ilmaisutapojasi kuten olet tarkoittanut. Kun keskustelee vapaasti ja vapautuneesti, kontekstin merkitys myös korostuu eikä joka kohtaan tarvitse lisätä nykyään julkisesti naurettavan tarpeellisia disclaimereita.

Ja kontekstilla todella on paljon merkitystä, vaikka itselle on helppo vakuutella ettei joku tietty irroitettu lause ole mitenkään selitettävissä järkevästi. Haluatko että todistan pointin? Kas näin:

Mutta se mikä askarruttaa: onko neekeri koiraa ylempi- vai alempiarvoisempi ja riippuuko se rodusta, siis koiran? Itse pitäisin ainakin Saksan paimenkoiria keskimääräistä hottentottia ylempiarvoisina.

Minä tiedän, että ko. vanha viestisi ei ole rasistinen vaan antirasistinen. Mutta haepa julkiseen virkaan ja anna jonkun laittaa se nettiin kiertämään tuollaisenaan nimelläsi. Kun kohu syntyy, hyvää tarkoitustasi ja sarkasmia ei välttämättä enää pidetä niin merkittävänä, vaan saatetaan esimerkiksi keskittyä käyttämiisi sanavalintoihin ja olisiko pointin saanut muutenkin läpi.

No, tämä keskustelusta yleisellä tasolla ja sen osalta, miksei hyvin henkilökohtaisia yksityisviestejä kannata ainakaan ilman tarkkaa seulaa ja todella vahvaa kontekstiin perehtymistä tuoda julkisuuteen. Perussuomalaisten tapauksessa tilanne on sikäli eri, että tätä juuri tiettyyn suuntaan "suorasukaista ilmaisua" löytyy systemaattisesti näköjään lähes joka ministeriltä eikä siitä vaikuteta olevan erityisen pahoillaan. Henkilökohtaisesti en voisi kuvitella kirjoittavani tuollaisia viestejä kuin vaikkapa Rydman, vaikka miten rennosti itseäni ilmaisisin. Nähdäkseni Hesari myös toi viesteihin kontekstia ja luultavasti tämä on toimituksen toimesta tarkistettu. Lisäksi Rydmanilla lienee hänelläkin arkistot kunnossa, ja mikäli joku todennäköisyyksiä uhmaava järkevä selitys löytyisi, se tulee kyllä ilmi. Enpä kuitenkaan pidättele hengitystäni.

Pettynyt täytyy olla perussuomalaisiin. Halutaanko siellä oikeasti edistää poliittisia päämääriä vai jatkaa tätä arvotonta näytelmää loputtomiin? Itsessään vanhat viestit eivät ole tässä pahinta vaan välinpitämätön suhtautuminen. Rydmankin suhtautui asiaan jo ennen julkaisua maximum attack -taktiikalla. Saas nähdä, vieläkö hallitus tämänkin kestää.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse tunnen kaverin henkilökohtaisesti, eikä ole lainkaan tyhmä mies. Arvot ei varmaan olekaan samat kuin suurimmalla osalla, mutta ainakin itselleni edelleen niitä arvoja tärkeämpää on se on aito osaaminen.

Arvoilla ei tietysti ole mitään tekemistä poliittisen päätöksenteon kanssa?

Ehkä hieman laiskaa verrata itärajan taakse, mutta taidan silti hieman niin tehdä. Jokuhan voi pitää esim. Putinia fiksuna eikä lainkaan tyhmänä. Arvot ei varmaan ole samat kuin suurimmalla osalla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hauska myös miten arkipäiväistä osalla on ilmeisesti pienet rasistiset viestit ja natsi symppaukset kaverien kesken.
Niinpä, täytyy sanoa, että omat jutut kännissä ja läpällä ovat selkeästi ihan nuijapäitä joulukaloiksi. Anyways, Rydmanin valinta Junnilan tilalle oli selkeä up yours Orpolle ja tässä sitä satoa nyt iloisesti niitetään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja kontekstilla todella on paljon merkitystä, vaikka itselle on helppo vakuutella ettei joku tietty irroitettu lause ole mitenkään selitettävissä järkevästi. Haluatko että todistan pointin? Kas näin:
Sanoisinpa että olisi sangen helppoa tuoda esiin se konteksti (se minun ammoinen natsitervehdyskuvani olisi paljon haastavampi, hymiö) - vaan mikähän onkaan se konteksti näissä perssuomalaisten jutuissa? Taidammepa kaikki tietää sen, kysymys on vain siitä, että pystytäänkö asia selittämään riittävän uskottavasti toiseksi. Etenkin että pystyykö Petteri Orpo, jaksamista vaan hänelle.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Arvoilla ei tietysti ole mitään tekemistä poliittisen päätöksenteon kanssa?

Enhän minä noin väittänytkään.

Minä priorisoin kompetenssin ja asiaosaamisen arvojen edelle. Nyky-yhteiskunnassa valtavan iso osa kansasta haluaa tehdä toisin, ja siinä on mielestäni itsessään todella iso ongelma. Ei ehkä kyllä ole enää tämän ketjun asiaa se...
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoisinpa että olisi sangen helppoa tuoda esiin se konteksti - vaan mikähän on se konteksti näissä perssuomalaisten jutuissa? Taidammepa kaikki tietää sen, kysymys on vain siitä, että pystytäänkö asia selittämään riittävän uskottavasti toiseksi. Etenkin että pystyykö Petteri Orpo, jaksamista vaan hänelle.

Toden totta, tuo oli vain esimerkki siitä mikset ehkä halua kaikkea kirjoittamaasi julkisuuteen reposteltavaksi vaikka konteksti olisikin olemassa. Ei kaikkia siihen kiinnosta perehtyä ja puolitotuutta on helppo levittää varsinkin jos sitaatti on oikein. Lisäksi jos ensireaktio on tuomitseva, siitä on vaikea perääntyä. Silloin on helppo kuitata aivan asiallinenkin konteksti niin, että rasismia yritetään selittää läpäksi tms. Jos tuon viestin olisikin sinun sijastasi kirjoittanut vaikka Sakari Puisto kontekstin säilyessä täysin ennallaan, veikkaanpa että siitä syntyisi melkoinen mylly. Lisäksi väitän tuon pätkän menevän kategoriaan, jossa moni toteaa kontekstia näkemättä, että mikään konteksti ei moista kieltä voi selittää. Kenties erehdyn, mutta en haluaisi kokeilla.

Persujen osalta ihan samaa mieltä.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Jotenkin itselle tulee tässä mieleen se että nyt lehdistö ampuu joka passista, noin lätkä termein. Tässä menneinä aikoina PS on hyvin tarkoitushakuisesti syyttänyt, usein aiheetta, lehdistöä milloin milläkin perusteella ja haluaa rajoittaa lehdistön vapautta kaikin keinoin. On harrastettu maalittamista ym. ja siten tehty toimittajien työ-, ja myös yksityiselämä mahdollisimman hankalaksi. Nyt on sitten takaisinmaksun aika ja kuittivihko otettu käyttöön. Lehdistö käyttää kaikkia vapaan lehdistön laillisia(toistaiseksi ennenkuin tuomioita annetaan) keinoja, millä hiekoitetaan PS taivalta hallituksessa. Kuten tuossa aiemmin jo joku hyvin totesi... Pää ylös, koko ajan tulee....

Kävässy kanssa mielessä, että tämä on yks nurkkaus asiaa. Toisaalta medioilla on luonnollinen tarkoituksellisuus perata korkeimpien vallankäyttäjien taustoja ja toilailuja, ja toisaalta, PS on kotimaisista puolueista selkeimmin erottautunut, tai antanut jäsenilleen tilaa hyökätä toimittajia sekä medioita kohtaan. Linja ei täysin ole muuttunut tuoreen hallituksen alkutaipaleellakan. Varmasti motivoi vapaata mediaa tekemään työnsä perusteellisesti.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toden totta, tuo oli vain esimerkki siitä mikset ehkä halua kaikkea kirjoittamaasi julkisuuteen reposteltavaksi vaikka konteksti olisikin olemassa
No ei minulla kyllä olisi ongelmia sen suhteen, ehkä olen sitten poikkeuksellinen, mutta minusta olennaista on se, että itse tiedän missä ja miten menen, kylääset ny ajatteloo mitä ajatteloo. Toki en ikinä maailmassa haluaisikaan mihinkään julkiseen virkaan, hullut vaan on poliitikkoja.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No ei minulla kyllä olisi ongelmia sen suhteen, ehkä olen sitten poikkeuksellinen, mutta minusta olennaista on se, että itse tiedän missä ja miten menen, kylääset ny ajatteloo mitä ajatteloo.

Niin no, näinhän tuota tuntuu Perussuomalaisetkin ajattelevan. Ne kyläläiset vaan huutaa niin perhanan kovaa, että ei oikein voi olla häiriintymättä siitä...
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei minulla kyllä olisi ongelmia sen suhteen, ehkä olen sitten poikkeuksellinen, mutta minusta olennaista on se, että itse tiedän missä ja miten menen, kylääset ny ajatteloo mitä ajatteloo. Toki en ikinä maailmassa haluaisikaan mihinkään julkiseen virkaan, hullut vaan on poliitikkoja.

Samoilla linjoilla olen kanssasi mutta tämä olikin "mitä jos". Kyllä sinua ministerinä voisi himpun kiinnostaa kun otsikossa todettaisiin, että "mjr vertasi keskustelupalstalla tummaihoisia koiriin" tuon sitaatin saattelemana. Tuohan ei edes olisi virheellinen väittämä, vaikkakin sävyltään harhaanjohtava.

Mutta tästä aidosti yksityisen ja anonyymin keskustelun tarpeesta voidaan jatkaa toisaalla. Persut ovat nyt perseilleet siihen malliin että ansaitsevat kurmootuksensa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Enää? Vanhasen suhteesta tehtiin kirja. Kanerva sai potkut lääh puuh viestin takia.

Hauska myös miten arkipäiväistä osalla on ilmeisesti pienet rasistiset viestit ja natsi symppaukset kaverien kesken.
Yksityisiä viestejä on tosiaan julkaistu varmaan niin kauan kun yksityisiä viestejä on lähetetty, mutta vain willen kohdalla kyse on ajojahdista. Mielenkiintoista kyllä tämä ja panee miettimään miksi näin. Luulisi että siinä uhriutumisen pelikirjassa on joku muukin sivu.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin no, näinhän tuota tuntuu Perussuomalaisetkin ajattelevan. Ne kyläläiset vaan huutaa niin perhanan kovaa, että ei oikein voi olla häiriintymättä siitä...
Ehkä siinä on myös se ongelma, ettei ole sitä kontekstia - minä tykkään ironiasta ja parodiasta ja olen noin kirjaimellisesti kirjoittanut sangen hurjiakin tekstejä. Mutta vaikuttavatko näiden ministerien kirjoitukset juurikaan ironisilta, kirjaimellista sisältöään vastaan kääntyviltä? Itse epäilen, että a) ne oli kirjoitettu täysin tosissaan ja b) niitä ei oikeasti kaduta yhtään mitenkään. Mutta tosiaan, meillä oli vaalit ja meillä on laillinen hallitus, näillä mennään.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Arvoilla ei tietysti ole mitään tekemistä poliittisen päätöksenteon kanssa?

Ehkä hieman laiskaa verrata itärajan taakse, mutta taidan silti hieman niin tehdä. Jokuhan voi pitää esim. Putinia fiksuna eikä lainkaan tyhmänä. Arvot ei varmaan ole samat kuin suurimmalla osalla.

Joskus on hyvä, että ihan ministerinäkin on kylmä mulkku. Olen kuullut lainsäädäntöneuvoksilta tarinoita ministereistä, joita jossain arvopaperimarkkinaoikeudellisissa sääntelyuudistuksissa on kiinnostanut lähinnä tasa-arvokysymykset. Tällainen ministeri pitää sitten mahdollisesti lähettää unionin pöytiin sun muualle ajamaan Suomen etua alan asioissa. Ei välttämättä optimaalinen tilanne.

Persut ovat arvoillaan saaneet äänensä ja niillä äänillä ansainneet salkkunsa. Siltä osin varmaan olisi paras, että heistä osaavimmat päätyisivät niille paikoille.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niinpä, täytyy sanoa, että omat jutut kännissä ja läpällä ovat selkeästi ihan nuijapäitä joulukaloiksi. Anyways, Rydmanin valinta Junnilan tilalle oli selkeä up yours Orpolle ja tässä sitä satoa nyt iloisesti niitetään.
Pitää hieman ottaa kiinni tähän yleiseen väitteeseen joka tuntuu toistuvan usein. Ihmettelen miten joku kuvittelee, että Suomessa valitaan ministereitä vittuillakseen toiselle hallituskumppanille.

Varsinkin kun Kokoomus äänesti luottamusta Junnilalle, niin tämä on todella räikeä vale.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Jaahas, Rydman sittenkin harkitsee vielä jatkotoimia. Hyvä. Kyllä tällainen touhu on hyvä heti alkuun selvittää ennakkotapausten muodossa.

Riikka Purran kommentti on myös melko osuva, ja taisin tuossa aiemminkin sitä jo itse mukailla...:

"– Poliitikko on julkinen henkilö, mutta hänelläkin on yksityinen piirinsä. Aiemmin ilmitulleiden seikkojen perusteella toisella osapuolella on selvä vahingoittamistarkoitus suhteessa Rydmaniin, Purra sanoi HS:lle."
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pitää hieman ottaa kiinni tähän yleiseen väitteeseen joka tuntuu toistuvan usein. Ihmettelen miten joku kuvittelee, että Suomessa valitaan ministereitä vittuillakseen toiselle hallituskumppanille.

Varsinkin kun Kokoomus äänesti luottamusta Junnilalle, niin tämä on todella räikeä vale.
Mitäs siitä nyt voi muuta sanoa? Tyyppi heitettiin ulos Kokoomuksen ryhmästä sisäisen tutkimuksen jälkeen, jossa pääosassa olivat kokoomusnuorten kertomukset. Muuten nyt tuli vastaan tuo kontekstista erotettu "me natsit ei tykätä semmoisista jutsku-jutuista" -läppä. On kyllä tässä. Mutta ilmeisesti about jokainen maailman ihminen heittelee tämmöisiä juttuja kännissä ja läpällä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitäs siitä nyt voi muuta sanoa?

Onko ihan mahdottomuus, että Perussuomalaiset katsoivat Rydmanin olevan paras mahdollinen ukko (tai akka) tuohon positioon?

edit. Eiköhän Ilveskin kasaa joukkueensa ensisijaisesti oma menestys etusijalla, ei Tapparan näpäyttäminen. Toki plussaahan se on, jos samalla saa näpäytettyä...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Onko ihan mahdottomuus, että Perussuomalaiset katsoivat Rydmanin olevan paras mahdollinen ukko (tai akka) tuohon positioon?
Tiedätkö, itse asiassa ei, luoja paratkoon... Mutta sen tiesivät, että nimitys Junnilan eron jälkeen oli märkä rätti Kokoomuksen kasvoille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitäs siitä nyt voi muuta sanoa? Tyyppi heitettiin ulos Kokoomuksen ryhmästä sisäisen tutkimuksen jälkeen, jossa pääosassa olivat kokoomusnuorten kertomukset. Muuten nyt tuli vastaan tuo kontekstista erotettu "me natsit ei tykätä semmoisista jutsku-jutuista" -läppä. On kyllä tässä. Mutta ilmeisesti about jokainen maailman ihminen heittelee tämmöisiä juttuja kännissä ja läpällä.
Miten tämä viesti liittyy lainaamani viestin boldattuun osaan johon otin kantaa?

Kuten sanoin niin ei Perussuomalaisilla ole mitään tarvetta vittuilla hallituskumppaneille joillain ministerivalinnoilla. Tuo kuulostaa täysin absurdilta kun ottaa huomioon Kookoomuksen äänestäneen Junnilan luottamuksen puolesta.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tiedätkö, itse asiassa ei, luoja paratkoon... Mutta sen tiesivät, että nimitys Junnilan eron jälkeen oli märkä rätti Kokoomuksen kasvoille.

Niin no, tämä nyt on pelkkää spekulaatiota, ei meistä kukaan voi varmasti tietää totuutta siellä taustalla. Mutta ainakin palstatotuus tästä on saatu aikaiseksi, jos ei muuta.

...

Ihan aikuisten oikeasti odotan syksyä, että päästäisiin vihdoin itse asiaan. Meillä on hyvä hallitusohjelma, sen toteuttamista yrittävät porukka on.. No ehkä hyvä. Nyt voitaisiin antaa persuillekin mahdollisuus näyttää se kyvykkyys toimia hallituksessa. Hutkitaan sitten, jos hutkittavaa on. Ainakaan vielä ei usko ole hallituskumppaneilta loppunut.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tiedätkö, itse asiassa ei, luoja paratkoon... Mutta sen tiesivät, että nimitys Junnilan eron jälkeen oli märkä rätti Kokoomuksen kasvoille.
Juuri näin. Wille Rydman voi hyvinkin olla yksi pätevimmistä ainakin, mitä heiltä tuohon löytyy. Silti tuo nimitys samalla haisee tänne Poriin asti siltä, että sillä haluttiin trollata joka puolelle. Kokoomukselle, oppositiolle sekä juuri Helsingin Sanomille.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kokoomukselle, oppositiolle sekä juuri Helsingin Sanomille.
Noista kolmesta vähiten haluaisin suututtaa Hesarin... Mietin että olisiko Aatos Erkon aikaan käyty näin kylmästi tuoreen hallituksen kimppuun, mutta oli toisaalta arvoiltaan liberaali kosmopoliittinen anglofiili, että ehkäpä olisi antanut luvan.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Me natsit ei oikein tykätä semmoisista jutskujutuista.

Onko tällainen natsi-läppä yleistäkin ihmisten keskuudessa? En itse tiedä, mutta toisaalta en ehkä tunnekaan niin paljon ihmisiä, että osaisin sanoa. Toivottavasti tämä juttu ei kuitenkaan leviä liiaksi ulkomaalaisessa, esimerkiksi saksalaisessa mediassa, sillä sitten pitää etsiä jo kolmas elinkeinoministeri aiempien elinkeinoministerien natsisymppauksen vuoksi.

Mutta ei noissa viesteissä minulle mitään ongelmaa ole; näyttäisi ihan siltä, että oikeaan joukkueeseen Wille on päätynyt pelaajasiirtonsa jälkeen.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Onko ihan mahdottomuus, että Perussuomalaiset katsoivat Rydmanin olevan paras mahdollinen ukko (tai akka) tuohon positioon?

edit. Eiköhän Ilveskin kasaa joukkueensa ensisijaisesti oma menestys etusijalla, ei Tapparan näpäyttäminen. Toki plussaahan se on, jos samalla saa näpäytettyä...
Risto Dufvaa lainatakseni, ei tarvi olla maailman paras, riittää että on paras paikalla olijoista. Sopinee siis willeen ihan hyvin.
 

Tuamas

Jäsen
Minä priorisoin kompetenssin ja asiaosaamisen arvojen edelle. Nyky-yhteiskunnassa valtavan iso osa kansasta haluaa tehdä toisin, ja siinä on mielestäni itsessään todella iso ongelma. Ei ehkä kyllä ole enää tämän ketjun asiaa se...

Mikä on esimerkiksi Riikka Purran kompetenssi johtaa valtiovarainministeriötä?

Tai relevantti siihen liittyvä asiaosaaminen?

Purrahan on saavuttanut asemansa puhtaasti arvojen ja arvopolitiikan kautta, ei minkään erityisen kompetenssin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös