Kyllä kyllä, en olekaan varsinaisesti eri mieltä.
Se mitä vierastan itse, on persujen syyttäminen "vääränlaisesta" politiikan teosta. Ihan samalla lailla nuo vasemmistopuolueet yksinkertaistavat huomattavasti monimutkaisemman taloustilanteen ja siitä johtuvat toimet usein lauseparteen "Kokoomus haluaa vain kurjistaa köyhiä". Ja samalla lailla siinä asiassa pyritään jatkuvasti vain tölvimään kokkareita (ja nyt toki myös persuja). Samaa yksinkertaistamista se on, eri aihepiirissä vaan. Minun nähdäkseni nuo on molemmat ihan oikeaa politiikkaa, aidan toisella puolella luonnollisesti tykätään vain toisesta.
Ei kai persut ole niistä ihmisistä sinänsä huolissaan, vaan siitä heidän mukanaan tietynlaisen kulttuurin rantautumisesta tänne.. (?) Eli varmaan tällä hetkellä näkyvimpänä osana tuo nuorisojengipuoli. Minun mielestäni on aika hölmöä kiistää noita ongelmia, kun naapurissa on nähtävissä kaiken aikaa, mitä monikulttuurisuus on saanut aikaan. Saa se monikulttuurisuus toki hyviäkin asioita aikaan, mutta emme me voi ummistaa silmiämme niiltä negatiivisiltakaan puolilta.
...
edit. Ja tuohon "on huolestuttavaa, että tällaiset ihmiset ovat päättämässä meidän asioista".. Kyllä tuo hallitusohjelma näyttää sille, että Kokoomus siellä on ne asiat päättänyt aika pitkälti. Vaikka persut toisena isona puolueena mukana hallituksessa onkin, on sen rooli ainakin ohjelman mukaan aika marginaalinen. Vähän niinkuin Vihreät viime vuonna Marinin hallituksessa; hallitusohjelmaan tuli vihreyttä (osin haitallistakin) mukaan, jotta se hallituspohja saatiin kasaan. Ja näinhän se menee vuosi toisensa jälkeen, oli siellä kuka tahansa johtamassa.
Onko persujen nykyinen viestintä mielestäsi onnistunutta ja ”oikeanlaista” politiikantekoa? Erityisesti ajatellen nyt tätä väestönvaihtorummutusta ja pilkkabiisejä?
Maahanmuutossa on ihan oikeita ongelmia, esimerkiksi mainitsemasi nuorisojengit, matala työllistyminen tietyissä väestöryhmissä, kielitaidon puutteet etc. Jos Persut oikeasti keskittyisivät näiden ongelmien juurisyihin ja miettisivät rakentavia ratkaisuja aiheen piirissä, niin voisin heitä jopa äänestää. Vaan näyttää lähinnä siltä, että persujen mielestä isoin ongelma on ihonväri ja ratkaisuksi tarjotaan lähinnä Päivi Räsäsen lempparia eli kieltämistä. Nyt persujen avoimen rasistinen linja sulkee enemmistön suomalaisista persujen äänestäjäkunnasta pois, mutta toki palvelee sitä väestönosaa, jotka haluavat pitää Suomen valkoisena.
Tavallaan paradoksaalista myös se, että lietsomalla vastakkainasettelua ja jakamalla suomalaiset ja mamut ”meihin” ja ”heihin”, he käytännössä syventävät vain maahanmuuton ongelmia ja vaikeuttavat maahanmuuttajien integraatiota ja/tai suomalaistumista. Tosin samaan aikaan mietityttää, että onko se myös tarkoituksellista, että saadaan vähän kähinää ja kohinaa meidän ja heidän välille, että tulee jatkossakin ääniä.
Ulkomailla asuessani maassa, jossa erotuin joukosta selkeästi, ja jossa on vahva erittely ihan kielellisestikin kotimaisiin ja ulkolaisiin, huomasin jossain vaiheessa vähän kyllästyväni siihen, että olin aina ulkomaalainen (en esim. suomalainen vaan nimenomaan ulkomaalainen). Se oli selvää, että minä olisin aina ulkopuolinen siellä, vaikka miten omaksuisin kielen ja kulttuurin. Sitä seurasi eräänlainen halveksunta myös vastavoimaksi varsinkin, kun ulkomaalaisia esitettiin huonossa valossa osin valheellisesti ja osin tarkoituksenmukaisesti mediassa (esim. nostettiin tikunnokkaan lukumääräisesti vähäisten ulkomaalaisten tekemiä pieniäkin rikoksia). Helppo oli lähinnä poteroitua, että vittu nää on hölmöjä, kun oma pesä on sekaisin ja ongelmista syytettiin ulkomaalaisia. Myönnän myös, että mediassa ja ihan poliitikkojenkin esittämä rasismi veti pari kertaa aika kovaa tunteisiin, teki vihaiseksi koko sitä yhteiskuntaa kohtaan, ja täytyy sanoa, että jos olisin ollut näköalattomampi parikymppinen, niin luultavasti olisin oirehtinut melko lailla. Omaksi onnekseni minun oli suht helppo lähteä sieltä sitten kytkemään, kun mitta täyttyi.
(Edit. Avasi tämä kokemus hyvin omia silmiäni myös siitä, miltä maahanmuuttokeskustelu Suomessa näyttää — aika samalta nimittäin. Persut laittaa aika ajoin ulostuloissaan ulkomaalaisten piikkiin kaiken sakkaavasta taloudesta rikoksiin ja nuorison pahoinvointiin.)
Vaikka maahanmuuton ongelmiin on syytä puuttua, jengit on todellinen ongelma ja paisuva sellainen, niin retoriikka ei missään nimessä saisi olla aggressiivista ja pelottelevaa, kuten se persuilla on. Toki sillä saa klikkejä ja ääniä tietyltä väestönosalta, mutta se vain syventää niitä ongelmia, joita Persut sanojensa mukaan haluaa korjata.