No minä nyt en oikein muuhun halua ottaa kantaa kuin tuohon "on laitonta ja mahdonta" kohtaan.
Miksi se on laitonta ja mahdonta? Ihan tämän keskustelun osalta nyt lähdin tuota perustuslakia tavaamaan läpi (kiitos siitä, tämä oli oikeasti itselleni opettavaa touhua), niin sieltä alkuperäisestä perustuslaista löytyi minun mielestäni seuraava kohta:
Siis jotenkin vihaan tuota agrumentaatiota, että asia on laiton ja mahdoton. No vittu niin oli orjuuden vastustaminenkin laitonta jossain ja liekkö mahdotontakin.
Se on laitonta perustuslain mukaan. Voit lukea siitä alusta, missä on yhdenvertaisuus ja oikeus sosiaaliturvaan. Ei voida asettaa henkilöitä eri asemaan varsinkaan, jos puhuttaisiin työttömyysturvasta, että "persujen äänestäjät" saa sitten työttömyyspäivärahaa vain, jos niitä joku haluaa kustantaa. Lisäksi olisi kohtuullisen ongelmallista ja toki laitontakin, että joku tarkistaisi henkilöt, jotka äänestää perussuomalaisia. Kehitysavulla ja mahdollisesti muillakaan, esim. yritystuet ei ole tällaisia esteitä.
En mä silti lähtisi itse ensimmäisenä etsimään ratkaisuja ja leikkauksia siitä, että "kuka haluaa maksaa" vaikka se yksi vaihtoehto toki olisikin. Ihan vaan ronskisti leikkaisin ison viipaleen kehitysavusta ja leikkaisin itse enemmän kuin persut esittää.
Leikkaisin myös ansiosidonnaisen kokonaan pois, se ei ole välttämätön, ei sinne päinkään. Jos ihminen pystyy tulemaan toimeen työttömyyspäivärahalla, asumistuella ja toimeentulotuella, niin silloin myös toinen ihminen siihen pystyy.
Jos olisin diktaattori, niin laittaisin työttömyyspäivärahan, asumistuen ja toimeentulotuen samaan pakettiin nimeltä toimeentulotuki ja jonkun verran noistaisin sitä summaa vielä. Tällä tavalla saataisin ulostettua myös vuokranantajien kikkailu sillä, että ei olisi mitään yleistä "näin paljon saa asumistukea". Vaan se sisältyisi niille, jotka ei muuten pärjää.