Perussuomalaiset

  • 5 861 327
  • 46 098
4

444

Joku nuori persu tiktokissa puhui kehitysavun muuttamisesta vapaaehtoisuuteen perustuvaksi. Kirkollisveron tavoin veronmaksaja voisi itse valita, maksaako kehitysapu "veroa". Mun mielestä ihan mielenkiintoinen idea, mut ei varmaan toteuttamiskelpoinen.. veikkaan, et melko iso prosentti veronmaksajista jättäisi raksin ruutuun laittamatta
Moni muukin veroista maksettava asia voisi samalla logiikalla olla vapaaehtoisuuteen perustuva. Mä esim. jättäisin laittamatta raksin ruutuun kohdassa ”perussuomalaisia äänestävien toimeentulotuet ja työttömyyskorvaukset”. Maailma kuitenkaan ei ole täydellinen, ja hyvinvointivaltiossa joutuu toisinaan maksamaan veroja myös asioista, jotka eivät mahdu omaan ideologiaan.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Moni muukin veroista maksettava asia voisi samalla logiikalla olla vapaaehtoisuuteen perustuva. Mä esim. jättäisin laittamatta raksin ruutuun kohdassa ”perussuomalaisia äänestävien toimeentulotuet ja työttömyyskorvaukset”. Maailma kuitenkaan ei ole täydellinen, ja hyvinvointivaltiossa joutuu toisinaan maksamaan veroja myös asioista, jotka eivät mahdu omaan ideologiaan.
Eli rikkoisit useita lakeja, kuten perustuslaki, rikoslaki ja yhdenvertaisuuslaki sekä myös kansainväliset sopimukset?

Onneton esimerkki.

Kehitysapu ei ole mikään välttämättömyys ja sitä ei tarvitse maksaa, joten se soveltuisi tuohon edellä mainittuun hyvin. Tosin mulle sopisi, että siitä vaan suoraan leikattaisiin ainakin miljardi per vuosi.
 
4

444

Eli rikkoisit useita lakeja, kuten perustuslaki, rikoslaki ja yhdenvertaisuuslaki sekä myös kansainväliset sopimukset?
Tässä kyseisessä tapauksessa lakia ei luonnollisestikaan rikottaisi, koska sellainen vaihtoehto olisi olemassa. Ymmärrät varmasti, että kyse on hypoteettisesta tilanteesta, jossa ihmiset saisivat ihan itse valita, mihin heidän maksamiaan veroja kohdennetaan ja mihin ei. Mikäli tällainen mahdollisuus todella olisi olemassa, voitaisiin hyvinvointivaltio lakkauttaa ja jokainen saisi tulla toimeen omillaan. Jos ei kehitysavun maksaminen nappaa, niin aina voi muuttaa vaikka Angolaan, jossa sitä ei varmaan kauheasti maksella. Samalla ehkä joutuu karsimaan jostain mukavuuksista, joihin yltäkylläisessä länsimaassa on saanut tottua.

Mutta aina saa toki unelmoida. Varmaan se tuo joillekin mielihyvää ajatella, että kunhan kellään muulla ei menisi myöskään tulevaisuudessa yhtään paremmin kuin nyt.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tässä kyseisessä tapauksessa lakia ei luonnollisestikaan rikottaisi, koska sellainen vaihtoehto olisi olemassa. Ymmärrät varmasti, että kyse on hypoteettisesta tilanteesta, jossa ihmiset saisivat ihan itse valita, mihin heidän maksamiaan veroja kohdennetaan ja mihin ei. Mikäli tällainen mahdollisuus todella olisi olemassa, voitaisiin hyvinvointivaltio lakkauttaa ja jokainen saisi tulla toimeen omillaan. Jos ei kehitysavun maksaminen nappaa, niin aina voi muuttaa vaikka Angolaan, jossa sitä ei varmaan kauheasti maksella. Samalla ehkä joutuu karsimaan jostain mukavuuksista, joihin yltäkylläisessä länsimaassa on saanut tottua.

Mutta aina saa toki unelmoida. Varmaan se tuo joillekin mielihyvää ajatella, että kunhan kellään muulla ei menisi myöskään tulevaisuudessa yhtään paremmin kuin nyt.
Oikeasti? Et taida ymmärtää laeista mitään. Rikottaisiin yhdenvertaisuuslakia, lakia poliittisista oikeuksista vastaan, kansalaisten oikeuksia vastaan ja todennäköisesti useampia muitakin oikeuksia vastaan. Täysin mahdoton yhtälö vaikka haluatkin rikkoa lakeja.

Jos haluat esittää hypoteettisen esimerkin, niin esitä sellainen, joka edes voisi olla mahdollinen.

Kehitysapu ei sen sijaan ole välttämättömyys eikä ole mitään rahamäärää mitä pitäisi oikeasti maksaa. Se voisi yhtä hyvin olla 1 euroa vuodessa kuin nykyinen 1,3 miljardia euroa vuodessa.

Myöskään kirkkoon kuuluminen ei ole pakollista ja yle verokin on jaoteltu vain osalle kansalaisista, niin tuo olisi myös mahdollista toteuttaa lainsäädännöllä, helpostikin. Itse silti sanon vain, että leikataan se miljardi tai enemmän suoraan per vuosi kehitysavusta, niin tällaista ei tarvitse miettiä.

Sen sijaan "perussuomalaisten äänestäjien työttömyyskorvauksia" ei voi pelkästään leikata. Sinulla on "Hauska ajatus" demokratiasta.

Onneton esimerkki kuten sanoin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olen haittaoikeistolta kuullut, että perustuslakiakin voi muuttaa. Jos tarpeeksi iso osa eduskunnasta on sitä mieltä, että esimerkiksi porilaiset eivät saisi muuttaa Porista pois, niin sitten säädetään sellainen laki.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Oikeasti? Et taida ymmärtää laeista mitään. Rikottaisiin yhdenvertaisuuslakia, lakia poliittisista oikeuksista vastaan, kansalaisten oikeuksia vastaan ja todennäköisesti useampia muitakin oikeuksia vastaan. Täysin mahdoton yhtälö vaikka haluatkin rikkoa lakeja.

Jos haluat esittää hypoteettisen esimerkin, niin esitä sellainen, joka edes voisi olla mahdollinen.

Kehitysapu ei sen sijaan ole välttämättömyys eikä ole mitään rahamäärää mitä pitäisi oikeasti maksaa. Se voisi yhtä hyvin olla 1 euroa vuodessa kuin nykyinen 1,3 miljardia euroa vuodessa.

Myöskään kirkkoon kuuluminen ei ole pakollista ja yle verokin on jaoteltu vain osalle kansalaisista, niin tuo olisi myös mahdollista toteuttaa lainsäädännöllä, helpostikin. Itse silti sanon vain, että leikataan se miljardi tai enemmän suoraan per vuosi kehitysavusta, niin tällaista ei tarvitse miettiä.

Sen sijaan "perussuomalaisten äänestäjien työttömyyskorvauksia" ei voi pelkästään leikata. Sinulla on "Hauska ajatus" demokratiasta.

Onneton esimerkki kuten sanoin.
Ihan yhtä lailla se kehitysapu perustuu lukuisiin kansainvälisiin sopimuksiin, jotka eivät varmaan tarjoa tuollaista mahdollisuutta laittaa asiaa kansalaisten vapaaehtoisuuden varaan. Esimerkiksi YK:n ja Pariisin ilmastosopimuksissa velvoitetaan rikkaita maita maksamaan osa kehittyvien maiden ilmastotoimista. Nämä eivät ainakaan ole sopimuksia, joista Suomen olisi missään nimessä hyvä irtautua. YK:n kestävän kehityksen ohjelma taas velvoittaa teollisuusmaita maksamaan 0,7 prosenttia bruttokansantulostaan kehitysapuna. Tässä emme tosin ole tainneet viime vuosina ihan onnistua.

Lisäksi Suomi on ihan perustuslaissaankin sitoutunut kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi. Nuo kansainväliset sopimukset ovat juuri niitä instrumentteja, joilla tällaista perustuslain sitoumusta toteutetaan, ne kun sisältävät yleensä paljon muutakin kuin pelkkää kehitysapua.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ihan yhtä lailla se kehitysapu perustuu lukuisiin kansainvälisiin sopimuksiin, jotka eivät varmaan tarjoa tuollaista mahdollisuutta laittaa asiaa kansalaisten vapaaehtoisuuden varaan. Esimerkiksi YK:n ja Pariisin ilmastosopimuksissa velvoitetaan rikkaita maita maksamaan osa kehittyvien maiden ilmastotoimista. Nämä eivät ainakaan ole sopimuksia, joista Suomen olisi missään nimessä hyvä irtautua. YK:n kestävän kehityksen ohjelma taas velvoittaa teollisuusmaita maksamaan 0,7 prosenttia bruttokansantulostaan kehitysapuna. Tässä emme tosin ole tainneet viime vuosina ihan onnistua.

Lisäksi Suomi on ihan perustuslaissaankin sitoutunut kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi. Nuo kansainväliset sopimukset ovat juuri niitä instrumentteja, joilla tällaista perustuslain sitoumusta toteutetaan, ne kun sisältävät yleensä paljon muutakin kuin pelkkää kehitysapua.
Varsinkaan se tapa maksaa kehitysapua ja se määrä ei perustu mihinkään kansainvälisiin sopimuksiin. Muutenhan jokaisen valtion pitäisi maksaa kehitysapua. Kansainvälisiä sopimuksia on aivan tajuton määrä ja niistä ovat sopineet suomalaiset poliitikot, jotka voivat myös irtautua kyseisistä sopimuksista. Itse en kannata yhtään henkilöä nykyisestä hallituksesta enkä kovin montaa edellisistäkään hallituksista tai presidenteistä.

Tuo on vaan sinun näkemys, että ei tulisi irtautua. Minun näkemys on eri. Kansainvälinen yhteistyö ja ihmisoikeuksien turvaaminen, on täysin eri asia kuin, että Suomen pitäisi maksaa 1,3 miljardia vuodessa kehitysapua.

Kehitysavun leikkaaminen muutenkin on täysin eri asia, koska tuossa toisessa esimerkissä pitäisi alkaa muuttamaan perustuslakia ja se vaatii eduskunnassa 5/6 osan enemmistön. "Yhden puolueen nimeltään perussuomalaiset äänestäjiltä, tulee ottaa työttömyystuet pois". Perustuslakiin?

Edit: Tässä vähän muutakin tekemistä kuin kirjoittaa jatkoaikaan, eli 0,7 ei perustu mihinkään, mistä ei voisi irtautua tai ettei sitä voisi neuvotella uudestaan, eli perustu esimerkiksi perustuslakiin ja kansainvälisissä sopimuksissa vaikka niissä ollaan mukana, niihin voi tehdä jokainen valtio tiettyjä poikkeuksia eli sopimusta ei tarvitse allekirjoittaa sellaiseenaan. Muutenkin vastustan tällaisia "köytetään joku summa BKT:stä".
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: moby

Kaikkiookoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ihan yhtä lailla se kehitysapu perustuu lukuisiin kansainvälisiin sopimuksiin, jotka eivät varmaan tarjoa tuollaista mahdollisuutta laittaa asiaa kansalaisten vapaaehtoisuuden varaan. Esimerkiksi YK:n ja Pariisin ilmastosopimuksissa velvoitetaan rikkaita maita maksamaan osa kehittyvien maiden ilmastotoimista. Nämä eivät ainakaan ole sopimuksia, joista Suomen olisi missään nimessä hyvä irtautua. YK:n kestävän kehityksen ohjelma taas velvoittaa teollisuusmaita maksamaan 0,7 prosenttia bruttokansantulostaan kehitysapuna. Tässä emme tosin ole tainneet viime vuosina ihan onnistua.

Lisäksi Suomi on ihan perustuslaissaankin sitoutunut kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi. Nuo kansainväliset sopimukset ovat juuri niitä instrumentteja, joilla tällaista perustuslain sitoumusta toteutetaan, ne kun sisältävät yleensä paljon muutakin kuin pelkkää kehitysapua.
No eikö se ole helppo kasvattaa niiden maksuprosenttia, vaikka viiteen, näiltä jotka tätä haluavat antaa?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli rikkoisit useita lakeja, kuten perustuslaki, rikoslaki ja yhdenvertaisuuslaki sekä myös kansainväliset sopimukset?
Eihän tuossa sanottu, että perussuomalaisia äänestäville ei enää mainittuja etuuksia yhteiskunta antaisi, vaan laajennettiin maksettujen verojen käyttökohteen valintaoikeutta alkuperäisen esimerkin mukaisesti. Saattaisihan siinä sitten käydä niin, että verotulot eivät kaikkiin etuuksiin riittäisi, mutta nämähän ovat valintakysymyksiä.

En tiedä, onko vastaavaa koskaan missään kokeiltu, mutta en nyt ihan heti keksi pykälää, joka tällaisen toteuttamisen estäisi. Sen sijaan meidän yhteiskuntamme ja verojärjestelmämme perusperiaatteita se tosiaan rikkoisi: kansalaisella ei ole oikeutta korvamerkitä omia verojaan tiettyyn kohteeseen.

Kehitysavun suuruudella ja sen maksamisella ylipäätäänhän ei ollut asian kanssa mitään tekemistä, ennen kuin sinä sen keskusteluun toit.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Eihän tuossa sanottu, että perussuomalaisia äänestäville ei enää mainittuja etuuksia yhteiskunta antaisi, vaan laajennettiin maksettujen verojen käyttökohteen valintaoikeutta alkuperäisen esimerkin mukaisesti. Saattaisihan siinä sitten käydä niin, että verotulot eivät kaikkiin etuuksiin riittäisi, mutta nämähän ovat valintakysymyksiä.

En tiedä, onko vastaavaa koskaan missään kokeiltu, mutta en nyt ihan heti keksi pykälää, joka tällaisen toteuttamisen estäisi. Sen sijaan meidän yhteiskuntamme ja verojärjestelmämme perusperiaatteita se tosiaan rikkoisi: kansalaisella ei ole oikeutta korvamerkitä omia verojaan tiettyyn kohteeseen.

Kehitysavun suuruudella ja sen maksamisella ylipäätäänhän ei ollut asian kanssa mitään tekemistä, ennen kuin sinä sen keskusteluun toit.
Edelleenkin laitonta niin monella tasolla eriyttää jonkun poliittisen puolueen äänestäjien työttömyyskorvausten korvaaminen, alkaen perustuslaista. Ei hemmetti. :)
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Edelleenkin laitonta niin monella tasolla eriyttää jonkun poliittisen puolueen äänestäjien työttömyyskorvausten korvaaminen, alkaen perustuslaista. Ei hemmetti. :)
Vielä kerran: eihän sitä etuisuuden maksamista saajalleen oltu eriyttämässä tuossa täysin kuvitteellisessa vastaesimerkissä siihen alkuperäiseen, yhtä kuvitteelliseen ideaan. Sinä sen sijaan otit tästä täysin kuvitteellisesta esimerkistä kimmokkeen lähteä keskustelemaan ihan eri aiheesta. En tätä ole kieltämässä, mutta ajattelin vain huomauttaa tästä loogisesta aukosta päättelyketjussa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Vielä kerran: eihän sitä etuisuuden maksamista saajalleen oltu eriyttämässä tuossa täysin kuvitteellisessa vastaesimerkissä siihen alkuperäiseen, yhtä kuvitteelliseen ideaan. Sinä sen sijaan otit tästä täysin kuvitteellisesta esimerkistä kimmokkeen lähteä keskustelemaan ihan eri aiheesta. En tätä ole kieltämässä, mutta ajattelin vain huomauttaa tästä loogisesta aukosta päättelyketjussa.
Vielä kerran, tämä on laitonta ja mahdotonta. Onneton esimerkki.

Minä keskustelin aiheesta joka liittyi aiempaan kirjoitukseen perussuomalaisista ja kommentoin esimerkkiä, joka ei ole mahdollinen perustuslain mukaan ja perustuslaki on lähtökohta suomalaisessa demokratiassa kaikelle muulle lainsäädännölle. Jos joku ei taivu parustuslaissa, niin yhtälö on mahdoton, eli siis paska esimerkki.

Kuvitteelliset keskustelut ja esimerkit tulee sinulta ja kanssapalstalaisilta. Siis tuo esimerkki jota pidit hyvänä ja joka on mahdollista vain natsisaksassa, Pohjois-Koreassa ja Neuvostoliitossa/Venäjällä eikä liity mitenkään tähän ketjuun.

Typerää vänkäämistä aiheesta teillä, jossa esimerkki on onneton. Tuo "perussuomalaisten äänestäjien työttömyystuet" on mahdoton esimerkki, sen sijaan kehitysapurahan määrä on keskusteltavissa ja neuvoteltavissa ja seuraava hallitus voi jo tehdä yksinään muutoksen halutessaan.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihan yhtä lailla se kehitysapu perustuu lukuisiin kansainvälisiin sopimuksiin, jotka eivät varmaan tarjoa tuollaista mahdollisuutta laittaa asiaa kansalaisten vapaaehtoisuuden varaan. Esimerkiksi YK:n ja Pariisin ilmastosopimuksissa velvoitetaan rikkaita maita maksamaan osa kehittyvien maiden ilmastotoimista. Nämä eivät ainakaan ole sopimuksia, joista Suomen olisi missään nimessä hyvä irtautua. YK:n kestävän kehityksen ohjelma taas velvoittaa teollisuusmaita maksamaan 0,7 prosenttia bruttokansantulostaan kehitysapuna. Tässä emme tosin ole tainneet viime vuosina ihan onnistua.

Lisäksi Suomi on ihan perustuslaissaankin sitoutunut kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi. Nuo kansainväliset sopimukset ovat juuri niitä instrumentteja, joilla tällaista perustuslain sitoumusta toteutetaan, ne kun sisältävät yleensä paljon muutakin kuin pelkkää kehitysapua.

Jottei nyt aleta ihan huuhaata puhumaan niin laitas vähän lähteitä näille väitteille esim. tuosta velvollisuudesta maksaa kehitysapua ja millä summalla.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vielä kerran, tämä on laitonta ja mahdotonta. Onneton esimerkki.
Eli onko siis näkemyksesi se, että maksamiensa verojen käytön kehitysapuun voisi kieltää, jos se kerran ei ollut huono esimerkki? Vai olisiko niin, että se on ihan yhtä lailla mahdoton ajatus? Vielä viimeisen kerran: siihenhän @444 vastauksessaan viittasi, ei hänen alkuperäisessä viestissään puhuttu mitään siitä, pitääkö Suomen ylipäänsä kehitysapua maksaa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Eli onko siis näkemyksesi se, että maksamiensa verojen käytön kehitysapuun voisi kieltää, jos se kerran ei ollut huono esimerkki? Vai olisiko niin, että se on ihan yhtä lailla mahdoton ajatus? Vielä viimeisen kerran: siihenhän @444 vastauksessaan viittasi, ei hänen alkuperäisessä viestissään puhuttu mitään siitä, pitääkö Suomen ylipäänsä kehitysapua maksaa.
Kuten sanoin, kehitysavun rahallinen määrä ja maksatustapa on vaikka seuraavan hallituksen päätettävissä (epäilen että se silti nousee ja maksatustapa säilyy samana). Toinen esimerkki taas ei ole mahdollinen kuin totalitarismissa, ei demokratiassa. Edelleen jatkat jankkaamista. Tosin ymmärrän sen, jos sulle totalitaristinen toimintatapa on se oikea tapa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehdotettiinko jossain persujen varjobudjetissa kehitysavun leikkaamista puolella miljardilla? Entä mitä saadulla säästöllä tehtäisiin, jos oletetaan, että Perussuomalaiset ovat seuraavassa hallituksessa esimerkiksi yhdessä Kokoomuksen ja Keskustan (tai Vihreiden kanssa). Meneekö raha korvamerkittynä lainojen lyhentämiseen muiden leikkausten lisäksi, vai hukkuuko se vaan budjettiin.
Tarkoitan tällä sitä, että tavoitellaanko kehitysavun leikkauksella rahojen kohdentamista johonkin erityiseen yhtä tiukasti kuin mitä säästökohde on nimetty?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ehdotettiinko jossain persujen varjobudjetissa kehitysavun leikkaamista puolella miljardilla? Entä mitä saadulla säästöllä tehtäisiin, jos oletetaan, että Perussuomalaiset ovat seuraavassa hallituksessa esimerkiksi yhdessä Kokoomuksen ja Keskustan (tai Vihreiden kanssa). Meneekö raha korvamerkittynä lainojen lyhentämiseen muiden leikkausten lisäksi, vai hukkuuko se vaan budjettiin.
Tarkoitan tällä sitä, että tavoitellaanko kehitysavun leikkauksella rahojen kohdentamista johonkin erityiseen yhtä tiukasti kuin mitä säästökohde on nimetty?
En ole lukenut, mutta oma mielipiteeni tästä on se, että ehdottomasti lyhentämättömänä lainojen lyhentämiseen. Tulemme olemaan kusessa lainojen ja niiden korkojen kanssa tulevaisuudessa.

Voi olla, että perussuomalaisilla on eri näkemys, eli en tiedä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tästä ketjusta tulee vahvasti mieleen Perussuomalaisten jytky ja nousu hallitukseen.

Ennen vaaleja perussuomalaisten kannatus nousi kohisten ja kannattajilla oli suuri odotus siihen, että perussuomalaiset muuttaa Suomen politiikkaa merkittävästi. Että perussuomalaiset laittaa stopin ulkomaalaisten tulolle ja käännyttää maasta pois täällä olevat haittamaahanmuuttajat (heidän käyttämänsä termi). Ja kun perussuomalaiset saavat tämän tehtyä, niin sitten on suomalaisilla hyvä olla. Kun lopetetaan turha maailmanparantaminen ja käytetään rahat suomalaisten hyväksi.

Äänestäjien pettymykseksi kävikin ilmi, että näin ei tapahtunutkaan ja kannatus romahti. Ja hetken mietinnän jälkeen selitykseksi keksittiin, että ne olikin sinisiä, eikä perussuomalaisia.

Nyt taas rakennetaan samaa asetelmaa. Mielenkiintoista nähdä, miten tällä kertaa käy. Gallupeissa on ainakin mukavaa nousua. Saapa nähdä, päästäänkö eroon haittamaahanmuutosta ja turhasta maailmanparantamisesta. Ja kuinka alas bensan hinta laskeekaan..
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Jottei nyt aleta ihan huuhaata puhumaan niin laitas vähän lähteitä näille väitteille esim. tuosta velvollisuudesta maksaa kehitysapua ja millä summalla.
Tuon 0,7 prosentin osalta kyse on jo vuonna 1970 YK:ssa sovitusta kohdeluvusta, jonka toteuttamiseen valtaosa teollisuusmaista tuolloin sitoutui. Minulta siinä mielessä lepsua kielenkäyttöä, ettei YK varsinaisesti velvoita jäsenmaitaan tuohon summaan pääsemään, mutta se on joka tapauksessa kohde, jonka täyttämiseen myös Suomi on sitoutunut. Nämä sitoumukset tosin ovat näkyneet lähinnä juhlapuheissa eikä juuri mikään maa ole tuohon summaan kehitysavussaan päässyt. Alla lisää aiheesta.


Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteesta, johon ei siihenkään ainakaan kokonaisuudessaan ole päästy, lisää alta. Kuten artikkelissakin todetaan, tuo yhdessä sovittu 100 miljardin dollarin apu olisi ihan pisara valtameressä verrattuna ilmastonmuutoksen tulevaisuudessa aiheuttamiin kustannuksiin.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tästä ketjusta tulee vahvasti mieleen Perussuomalaisten jytky ja nousu hallitukseen.

Ennen vaaleja perussuomalaisten kannatus nousi kohisten ja kannattajilla oli suuri odotus siihen, että perussuomalaiset muuttaa Suomen politiikkaa merkittävästi. Että perussuomalaiset laittaa stopin ulkomaalaisten tulolle ja käännyttää maasta pois täällä olevat haittamaahanmuuttajat (heidän käyttämänsä termi). Ja kun perussuomalaiset saavat tämän tehtyä, niin sitten on suomalaisilla hyvä olla. Kun lopetetaan turha maailmanparantaminen ja käytetään rahat suomalaisten hyväksi.

Äänestäjien pettymykseksi kävikin ilmi, että näin ei tapahtunutkaan ja kannatus romahti. Ja hetken mietinnän jälkeen selitykseksi keksittiin, että ne olikin sinisiä, eikä perussuomalaisia.

Nyt taas rakennetaan samaa asetelmaa. Mielenkiintoista nähdä, miten tällä kertaa käy. Gallupeissa on ainakin mukavaa nousua. Saapa nähdä, päästäänkö eroon haittamaahanmuutosta ja turhasta maailmanparantamisesta. Ja kuinka alas bensan hinta laskeekaan..

Hyvää pohdintaa ja osin tuo onkin tilanne. Osin siksi, että kun seuraan perussuomalaisten mediaa (kuten kaikkien muidenkin puolueiden), keskeinen eduskuntavaaliteema näyttäisi olevan ihmisten toimeentulo ja energiakriisi. Myös kotimainen tuotanto ja tuottajien tukeminen on kärkipäässä.

Sanoisin, että ellei seuraavina kuukausina tulee merkittävää turvapaikka-aaltoa Lähi-Idästä tai Afrikasta, PS:n teemoissa korostuvat haittamaahanmuuton lisäksi ihmisten toimeentulo ja kotimainen tuotanto tukineen. Ei PS Keskustalle anna tätä segmenttiä millään.

Kansalliskonservatiivisilla (olkoon nyt tämä nimike) puolueilla on Venäjän hyökkäyksen 2/2022 jälkeen Ukrainan auttaminen, pakolaisten ottaminen ja sotilaallisen avun lähettäminen Ukrainaan aika kärkipäässä. Kuten muillakin puolueilla. Tähän on myös vaikeampi sitoa haittamaahanmuuttoa, jota ukrainalaiset eivät edusta.

Yksi asetelma on Suomi vs EU. Vaikka EU-maiden yhtenäisyys on lisääntynyt, EU:llakin on edelleen ongelmia päätöksenteossa ja siinä, että iso osa unionia haaveilee useista pelastuspaketeista itselleen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vielä kerran, tämä on laitonta ja mahdotonta. Onneton esimerkki.

Minä keskustelin aiheesta joka liittyi aiempaan kirjoitukseen perussuomalaisista ja kommentoin esimerkkiä, joka ei ole mahdollinen perustuslain mukaan ja perustuslaki on lähtökohta suomalaisessa demokratiassa kaikelle muulle lainsäädännölle. Jos joku ei taivu parustuslaissa, niin yhtälö on mahdoton, eli siis paska esimerkki.
Onko Suomen perustuslaissa kohta jossa sanotaan, että valtion verotuksessa voi kieltäytyä maksamasta kehitysapua? Tai siis jos minä kieltäytyisin maksamasta sitä osaa veroistani joka laskennallisesti menee kehitysapuun niin en joutuisi ongelmiin.

Tai voisiko tämä koskea myös maataloustukia? Tai puoluetukia? Miksi jättää pelkästään kehitysapuun? Jos olisi pakko niin voisi varmaan jättää yhden tai kaksi pakollista kohdetta (maanpuolustus ja oikeuslaitos).
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuon 0,7 prosentin osalta kyse on jo vuonna 1970 YK:ssa sovitusta kohdeluvusta, jonka toteuttamiseen valtaosa teollisuusmaista tuolloin sitoutui. Minulta siinä mielessä lepsua kielenkäyttöä, ettei YK varsinaisesti velvoita jäsenmaitaan tuohon summaan pääsemään, mutta se on joka tapauksessa kohde, jonka täyttämiseen myös Suomi on sitoutunut. Nämä sitoumukset tosin ovat näkyneet lähinnä juhlapuheissa eikä juuri mikään maa ole tuohon summaan kehitysavussaan päässyt. Alla lisää aiheesta.


Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteesta, johon ei siihenkään ainakaan kokonaisuudessaan ole päästy, lisää alta. Kuten artikkelissakin todetaan, tuo yhdessä sovittu 100 miljardin dollarin apu olisi ihan pisara valtameressä verrattuna ilmastonmuutoksen tulevaisuudessa aiheuttamiin kustannuksiin.


Ei noissa linkeissä ainakaan ole mitään joka antaisi tukea sille, että Suomi olisi velvollinen maksamaan kehitysapua tietyn määrän verran. Aina voi asettaa tavoitteita mutta nämä ei ole valtiota sitovia vrt. EU:n asetukset/päätökset jotka sitovat. Esim. UK on sitoutunut tuohon ihan lainsäädäntönsä tasolla mutta siitäkin voidaan poiketa: International Development (Official Development Assistance Target) Act 2015
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Moni muukin veroista maksettava asia voisi samalla logiikalla olla vapaaehtoisuuteen perustuva. Mä esim. jättäisin laittamatta raksin ruutuun kohdassa ”perussuomalaisia äänestävien toimeentulotuet ja työttömyyskorvaukset”
Mitenhän tämä käytännössä toteutettaisiin? Meillä täällä demokraattisessa järjestelmässä eläessä on myös sellainen termi kuin äänestyssalaisuus. Vai miten meinasit selvittää kuka on äänestänyt mitäkin puoluetta? En nyt suoraan vertaisi tätä esim. mahdolliseen kehitysavun leikkaamiseen.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Helpointahan tuo olisi toteuttaa niin, että kehitysapu lopetetaan ja halukkaat saa lahjoittaa SPR:n ym. kautta haluamansa summan. Ei tarvitse miettiä verojen kautta mitään.

Kehitysapu nyt ei ole mikään niin välttämätön meno valtion budjetissa kuin esim. terveydenhuolto, maanpuolustus, oikeuslaitos ym.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Helpointahan tuo olisi toteuttaa niin, että kehitysapu lopetetaan ja halukkaat saa lahjoittaa SPR:n ym. kautta haluamansa summan. Ei tarvitse miettiä verojen kautta mitään.

Kehitysapu nyt ei ole mikään niin välttämätön meno valtion budjetissa kuin esim. terveydenhuolto, maanpuolustus, oikeuslaitos ym.

Miksi terveydenhuolto on välttämätön meno? Lasketaan veroja, lopetetaan julkinen terveydenhuolto ja halukkaat voivat sitten hankkia vakuutuksen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös