Palkat ja ammatit 2012KT Kuntatyönantajat
Tuota listaa kun selaa, niin eivät nuo kolmen tonnin kuntatyöntekijät mitään legendaa näytä olevan.
Eivät toki legendaa, mutta eivät kovin yleisiäkään ammatteja. Mediaani ja keskiarvo ovat silti kaksi eri asiaa, mediaanipalkka ei mitään kolmea tonnia ole nähnytkään. Kuten tuosta listasta huomaa, niin edes kunnaninsinöörit eivät saa aina kolmea tonnia rikki tehtäväkohtaisessa palkassaan. Jos eivät insinööritkään saa tuota rikki, niin miten ihmeessä kuntatyöläisen keskipalkka voisi olla arjessa muka enemmän? Valtaosa kuntatyöläisistä kun Lääkärit yms. nostavat kunta-alan keskituloja ylöspäin, mutta se on sitten oma kysymyksensä pitäisikö lääkärille kauhean paskaa palkkaa maksaakaan. Minusta ei, olen tyytyväinen siihen, että lääkärit kunta-alalla saavat myös hyvää palkkaa. En haluaisi mitään halpislääkäriä, joka tekee diagnoosit kunhan halvasta hinnasta sovitaan. Valitettavasti nämäkään tulot eivät lääkäreille aina riitä vaan yksityispuolella ja keikkalääkäreillä tulot ovat sitten omassa kastissaan.
Selasin tuota kuntatyöntekijöiden palkkataulukkoa niiden ammattinimikkeiden osalta joista olen itse nauttinut palkkaa kunta-alalla. Yhtä tilapäisesti, kahta vakinaisesti eli toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella.
Lopputulos: en ole yhdessäkään ammatissa tienannut niin paljon rahaa kuin mitä tehtäväkohtaisen ammatin mukaan pitäisi saada, kokonaisansio-lukemasta puhumattakaan. Kuitenkin minä ja kollegani saavat tismalleen ns. listan mukaan kk-ansioita, ja avonaisina olleiden työpaikkojen kk-palkat ovat olleet jo hakuvaiheessa avoimesti julki, eli muutkin saavat samaa liksaa eikä juuri minua ole kusetettu palkassa.
Eli jotain mätää on pelkästään näissä taulukoissakin. Helsingin seudulla tietysti ammateissa saa kuntalisää jonkin verran enemmän, mikä voi selittää osan eroista, mutta muuten ei maksimi-ikälisilläkään pitäisi saada ihan niin isoa summaa kuin mitä tuossa taulukossa on ilmoitettu tehtäväkohtaisen ammatin mukaiseksi.
Osassa kunta-ammateista on mahdollista saada vähän lisää liksaa ylitöistä, mutta sekin on sitten oma lukunsa. Kaikissa ammateissa ja kaikissa kaupungeissa kun ei edes saa ylitöistä senttiäkään korvausta, esimerkiksi minä en saisi jos niitä tekisin. Saisin tehdyt työtunnit ja -minuutit kyllä ns. "plussaksi", joilla voisin kompensoida jonkun lyhyemmän päivän "miinuksia", mutta siinä se.
Yhtä kaikki kuntatyöntekijät eivät todellakaan tuohta revi jos ei ole kyse välijohtajista, johtajista, konsulteista ja asiantuntijoista ynnä muista, joita tuntuu liikaa olevan suhteessa työtä tekevään portaaseen.