Minä olen tulkinnut hänen kirjoittamansa toisin, eli etteivät kaikki sosiaalitoimen asiakkaat ole pummeja, mutta niitäkin hänen mielestään on.
Olet tulkinnut aivan oikein. Tai oikeastaan pitäisi sanoa, ettet ole tulkinnut mitään, vaan lukenut asiat juuri niin kuin olen kirjoittanut, sillä ei noissa kirjoituksissani ole mitään tulkittavaa. Vaikka sitä moni yrittääkin ja vääntelee tekstejä ihan miten sattuu, tällä palstalla kun nähtävästi ilmeisen monet oikein yrittämällä yrittävät etsiä tiettyjen kirjoittajien teksteistä sellaista, mitä siellä ei ole, jotta voivat yrittää päteä. Epäonnistuen toki siinäkin.
Sosiaalitoimen asiakkaissa on paljon pummeja. Kaikki niitä eivät toki ole. Kelan tiskiltä pitäisi mielestäni saada kaikki ne tuet, joilla katsotaan ihmisen ja hänen perheensä pärjäävän esim. työttömyyden tai opintojen ajan, samoin kuin sieltä pitäisi saada kaikki muut tarpeelliset tuet, jotka ovat tarpeeksi isoja ettei tarvitse mennä sossun luukulle muttei niin isoja että niillä pystyy elämään jatkuvasti. Jos nämä tuet ovat niin pieniä, ettei työtön niillä mitenkään pärjää työttömyysaikaansa tai äiti ei saa lapselleen vaippoja ostettua, niin niitä tukia pitää tarkastaa ja korottaa, eikä ohjata tätä ihmistä byrokratian rattaisiin toiselle luukulle eli sossuun.
Näiden tukien tarkoituksen ei myöskään pidä olla se, että ihminen elää tai edes pystyisi elämään niillä vuositolkulla. Lisäksi sossusta ei pitäisi saada jatkuvaan elämiseen kuukaudesta toiseen yhtään mitään, mutta jos kriisi sattuu niin siitä autetaan yli. Tämän lisäksi sossusta ei pitäisi saada yhtään mitään, jos Kelaltakaan ei saa esimerkiksi työttömyyden osalta. Nythän työtön saa Kelalta ja sossulta rahaa, sitten kun se Kelan maksama aika loppuu, niin sossu maksaa edelleen. Tämä on se asia, joka pummailun mahdollistaa, ja se pitäisi lopettaa heti välittömästi. Jos ihminen kieltäytyy töistä tai jopa hakemasta niitä töitä tai kouluttautumasta ilman perusteltua, kunnollista syytä, jonka takia Kelan maksama työttömyyspäiväraha sitten lakkautetaan, niin sossun maksut jatkuvat silti. Eivät toki täysimääräisinä, mutta jatkuvat silti. Miksi, jos tämä kaikki johtuu sen ihmisen omista valinnoista?
Kysymys on edelleen siitä, että jos yksilöä ei kiinnosta tehdä yhtään mitään oman työllistymisensä tai kouluttautumisensa eteen niin, että olisi edes jollakin tavalla yhteiskunnalle hyödyksi eikä vain ja pelkästään rasitteeksi, niin minkä takia yhteiskunnan sitten pitäisi tällaisesta ihmisestä välittää yhtään? Miksi tällaiselle ihmiselle yhteiskunnan pitäisi maksaa jotain rahaa vieläpä täysin vastikkeetta, mitkä ovat ne syyt ja perusteet sille jotka kestävät lähemmän tarkastelun? Osaisiko joku kertoa? Ja edelleen ne sairaat ja oikeasti työkyvyttömät ovat asia erikseen, kuten olen sanonut koko ajan.