Vellihousu
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Porin Ässät
Joten kun joku porilainen vellihousu tulee selittämään, että kyllä se on kuule Kisapuisto rankkaa elämää se tukien varassa makoilu, niin sellainen valehtelu pistää suorastaan vihaksi.
Sinulla on oma tarinasi ja niitä on tuhat erilaista. Itse tunnen ihmisiä jotka eivät olisi enää hengissäkään tai ainakin paljon huonommassa jamassa ilman suomalaista hyvinvointivaltiota sossuineen kaikkineen. On toki yksilöllistä onko tuollainen "tuilla makoilu" sitten rankkaa ei, aitoja loisiakin löytyy. Periaate on joka tapauksessa äärimmäisen kannatettava: vaikeassa elämäntilanteessa olevia yritetään auttaa, tarvittessa täydentävällä, harkinnanvaraisella tuella.
Ja tuo 20% leikkaaminen pitää paikkansa, on ainakin minulla pitänyt. Kesällä 05 asuin ja opiskelin Helsingissä ja hain kesäksi toimeentulotukea koska kesätöitä ei löytynyt ja koska kesäopintukeen oikeuttavia opintoja ei ollut tarjolla. Yhtenä alkuiltana, kello oli päälle viiden, sossusta soitettiin sanottiin että heillä on työtoimintaa kesäksi ja että huomenna pitäisi tulla toimistolle kartoittamaan vaihtoehtoja. En nyt muista mikä tämän toiminnan nimi tarkalleen oli ja onkmo tuollaista enää olemassakaan. Joka tapauksessa en sattuman oikusta ollutkaan Helsingissä vaan autossa matkalla kaupungista pois, minkä tilanteen selitin ja sanoin etten taida huomenna päästä. Tästähän virkailija hermostui ja sanoi ettei minulla ollut oikeutta poistua noin vaan kaupungista ja että jos nyt ilmoitan etten tule, leikataan tukeani 20%. Näin myös tapahtui vaikka sossun täti rikkoi sääntöjä, tällaisista tapaamistahan pitäisi ilmoittaa kirjeessä vähintään kolme päivää ennen tjsp.
Toinen esimerkki löytyisi talvelta 2009. Olin tuolloin ollut pitkään työttömänä ja minulla oli ollut pahoja henkilökohtaisia ongelmia. Espoon työvoimanpalvelukeskuksessa oltiin sitä mieltä että työ olisi minulle nyt parasta lääkettä ja heidän kontakteillaan minulle järjestyi työllistämistukityöpaikka eräästä yhdistyksistä. Pian ilmene ettei työ suinkaan ollutkaan sillä hetkellä parasta lääkettä, asiat menivät päin vittua ja yhtenä päivänä jätin yksinkertaisesti menemättä töihin. Seurauksena työttömyystukien katkaisu eli ns. karenssi. Sossu oli ainoa paikka mistä saatoin saada rahaa, ja sainkin mutta tukea leikattiin automaattisesti 20% koska olin kieltäytynyt töistä.
En halua näillä esmerkeillä valittaa että voi voi kun on ollut vaikeaa, toisenlaisiakin esimerkkejä löytyisi ja sanktiot tulivat ainakin osin aiheesta. Pointti on että vaatimasi sanktiosysteemi on jo olemassa, tukea voidaan leikata 40%. Tuo sinun oma esimerkkisi on ihan toisesta maailmasta, jos henkilö joka on ollut pitkään töissä joutuu äkkiä työttömäksi, kestää hyvä tovi ennen kuin yhteiskunta alkaa hätyyttää, mutta jos/kun olet vuoden työttömänä, ei työkkäri välttämättä enää kyselekään että haitko sitä ja sitä paikkaa; ne lähettävät listan työpaikoista joita pitää hakea ja kontrollolloivat hakua ja jos ei hae tai pelleilee hakemusten kanssa, lähtevät tuet kävelemään.
Loppukaneettina haluan vielä todeta että minua pistää aika lailla vihaksi se, että haukut minua valehtelijaksi tuollaisten juttujesi perusteella. Toivottavasti elämä potkaisee vielä munille kunnolla, tulee vähän suhteellisuudentajua noihin ongelmiin.