Tanska teki sen siten, että vähät välitti säädöksistä ja otti tyynesti vastaan EU:n ja muiden elinten haukut. Nyt moni pitää Tanskaa esimerkkinä kuinka vähennetään sisäisiä jännitteitä. Tanskassa arvoitiin tutkimuksen perusteella, että jos pakolaisia otetaan paljon mm. Afrikasta, se heikentää Tanskan omaa tilannetta. Demaripääministeri sanoi tämän ääneen ja sai tietenkin koko Euroopan haukut. Myös Suomesta ja myös nykyiseltä ministeriltä ja häneltä oikein kovan ivallisen pilkkakirveen saikin.
Itse pidän Tanskan demareita arvossa myös Tanskan talouden, työllisyyden, teollisuuden vetovoiman ja monen, monen muun asian osalta. Kunpa Suomessakin olisi demareilla edes vähän samaa tajua.
No en mä tiedä. Voihan tuota Tanskaa nyt ihannoida, mutta on siinä systeemissä myös paljon aika kyseenalaisia piirteitä. Tanska on yrittänyt palauttaa ihmisiä paikkoihin jonne ei ole turvallista mennä, kuten Syyriaan tai Afganistaniin. Ja sitten kun palautus ei ole onnistunut, ihmisiä on sullottu johonkin palautuskeskuksiin keskelle-ei-mitään. Ja niissä eletään vähän kuin vankilassa; olen lukenut, että niissä pitää tyyliin pari kertaa päivässä ilmoittautua vartijoille ja kaikkea. Niissä paikoissa voidaan pahoin ja eletään surkeissa olosuhteissa. Ja siellä on lapsiakin.
Kyllähän se varmasti toimii ja on tehokasta - ihmiset tajuavat, että Tanskaan ei kannata tulla, koska jos ei saa oleskelulupaa, kohtelu on kuin koiralla. Paitsi jos taskussa pullottaa Ukrainan passi, sillä ukrainalaiset saavat hyvän kohtelun.
En minä kyllä mitään palautuskeskuksia haluaisi Suomeen, vaan haluaisin kuitenkin että ihmiset saisivat elää ihmisarvoista elämää. Onhan kaikki säästö säästöä, mutta ei sekään mitenkään hienoa ole, kun ihmisiä kohdellaan surkeasti.