Purra joutuu siinä tapauksessa pettämään lupauksiaan ja äänestäjiään aika rajusti.
Kaikki on mahdollista.
Mutta jos katsotaan talousoppineiden, kuten Talouspolitiikan arviointineuvoston, tuoreita arvioita, Purralla on mahdollisuutensa. En pidä ulkopuolisena todennäköisenä, että Purran hallitus sortuisi ostamaan ääniä ylimääräisten lapsilisien tai nyt nähdyn ministeritason palkkoihin eniten vaikuttavien sähkötukien kautta.
En siihenkään usko, että Purran johdolla lisättäisiin Suomen talouden sopeuttamistarvetta useita lisämiljardeja seuraavalle hallitukselle, kuten Marinin hallitus menetteli.
Kun asioita katsotaan tehtyjen talouslinjausten ja päätösten mukaan, mahdollinen Purran hallitus tuskin kykenisi edes halutessaan alittamaan Marinin hallituksen Suomelle kalliiksi tulleita päätöksiä. En tietenkään tarkoita korona-aikaa ja puolustusmenoja vaan sitä, että Marinin olisi tullut aloittaa mm. Vihriälän työryhmän esittämät sopeutustoimet vahtivuoronsa lopulla. Todellisuudessa Marinin hallitus vain lisäsi menoja vielä 2023 puolelle.
Näissä keskusteluissa tahtoo olla sellainen ongelma, että kun katsotaan Suomen taloutta asiantuntija-arvioiden mukaan, olemme entisestään jääneet jälkeen mm. Ruotsista. Tämä on fakta kuten on sekin, mitä tulee tehdä. Siitä on asiantuntijatahosta riippuen 5-10 erilaista toimenpide-esitystä. Jos mahdollinen Purran hallitus seuraisi edes Marinin hallituksen linjaa työperäisessä maahanmuutossa, tilanne olisi valoisampi.
Muissa asiantuntijoiden näkemyksissä Purra ja PS ovat paljon lähempänä toisiaan kuin Marin ja SDP ovat tällä hetkellä. SDP:n linjahan oli käsittämätön leikkausten osalta. Ei leikata, mutta veroja nostetaan. Samaan ei lähtenyt edes Vasemmistoliitto. Joten kyllä Purralla on mahdollisuutensa.