Perussuomalaiset

  • 5 249 853
  • 42 117

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt oli kyllä Purralta sellainen lausunto, mitä ei saa painaa villasella, kyseessä kun on gallupeissa toisena olevan puolueen kandidaatti Suomen pääministeriksi. 2023 tämänkaltaisia näkemyksiä ei toivoisi enää kuulevan. Orpolle pisteet.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Nyt oli kyllä Purralta sellainen lausunto, mitä ei saa painaa villasella, kyseessä kun on gallupeissa toisena olevan puolueen kandidaatti Suomen pääministeriksi. 2023 tämänkaltaisia näkemyksiä ei toivoisi enää kuulevan. Orpolle pisteet.
Yrittääkö Purra kosiskella tällä rotukommentillaan äärioikeistolaisia äänestämään perussuomalaisten? Toisaalta kaiken järjen mukaan ainakin osa maltillisista perussuomalaisten äänestäjistä nyt ottavat pesäeroa perussuomalaisiin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Yrittääkö Purra kosiskella tällä rotukommentillaan äärioikeistolaisia äänestämään perussuomalaisten? Toisaalta kaiken järjen mukaan ainakin osa maltillisista perussuomalaisten äänestäjistä nyt ottavat pesäeroa perussuomalaisiin.
Omien ennakkoluulojeni perusteella luulisin valtaosan persujen kannattajista ajattelevat kuten johtajattarensa. Muuten minkälainen ihmisrotu on maltilliset persuäänestäjät?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Muunmuassa YK:n Ihmisoikeuksien julistus puhuu roduista

"jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta."

Kuten myös suomalainen lainsäädäntö tuntee tämän rodun käsitteen. Esimerkkinä "Kiihoittaminen kansanryhmää vastaan":

"Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammautumisen perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi"

Boldaukset omia.

Amerikkalaista keskustelua aika paljon seuraavana väite että ei olisi olemassa ihmisrotuja kuulostaa hyvin omituiselta. Eihän ne muusta siellä puhukkaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perussuomalaiset kertovat olevansa EU jäsenyyttä vastaan, jos jäsenyyttä vastustava äänestäjä sitä kysyy. Ja toisaalta eivät kannata EU eroa, jos jäsenyyttä kannattava äänestäjä kysyy...

Myös rasismi toimii samoin, ovat rasisteja tarvittaessa ja kiiistävät olevansa rasisteja kun se on hyödyllisempää
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Rotu" on ennen kaikkea vanhentunut käsite, mitä ei moderni tiede tue. Geneettiset erot kansojen välillä ovat häviävän pieniä ja vaikka meitä ihmisiä on monen näköisiä, kyse on yhdestä ainoasta ihmisrodusta.

USA:ssa tunnetusti "race" merkitsee paljon, mutta ihmisten määrittäminen "white", "black", "asian" jne. -muotteihin ei ole nykyaikaa. Olen enemmän kuin tyytyväinen, ettei esimerkiksi Suomessa tilastoida väestöä "rotujen" perusteella, vaan suomalaisuus määrittyy ennen kaikkea kansalaisuuden perusteella.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Omien ennakkoluulojeni perusteella luulisin valtaosan persujen kannattajista ajattelevat kuten johtajattarensa. Muuten minkälainen ihmisrotu on maltilliset persuäänestäjät?
No lähinnä ne muista puolueista siirtyneet äänestäjät.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Rotu" on ennen kaikkea vanhentunut käsite, mitä ei moderni tiede tue. Geneettiset erot kansojen välillä ovat häviävän pieniä ja vaikka meitä ihmisiä on monen näköisiä, kyse on yhdestä ainoasta ihmisrodusta.

USA:ssa tunnetusti "race" merkitsee paljon, mutta ihmisten määrittäminen "white", "black", "asian" jne. -muotteihin ei ole nykyaikaa. Olen enemmän kuin tyytyväinen, ettei esimerkiksi Suomessa tilastoida väestöä "rotujen" perusteella, vaan suomalaisuus määrittyy ennen kaikkea kansalaisuuden perusteella.
Mitä mieltä olet käsitteestä "etninen ryhmä"?
Voisin väittää, että kaikki Suomen kansalaiset eivät kuulu samaan etniseen ryhmään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä mieltä olet käsitteestä "etninen ryhmä"?
Voisin väittää, että kaikki Suomen kansalaiset eivät kuulu samaan etniseen ryhmään.
Nämähän ovat määritelmäkysymyksiä, joskaan eivät helppoja sellaisia. Miten määritellä "suomalainen" tai "kantasuomalainen" jne. Itse miellän suomalaisuuden ennen kaikkea kansalaisuuden, en sukutaustan, tai geenien mukaan. Huomioiden globalisaation mukanaantuoman laajan muuttoliikkeen, suomalaisuuden rajaaminen pelkästään sukupolvien taakse ulottuvan perimän perusteella ei ole tarkoituksenmukaista, eikä ennen kaikkea inhimillistä. Vaikkei yksikään uuden mantereen yhteiskunnista täydellinen olekaan, toivon ja uskon myös Euroopan omaksuvan heidän inkluusion, mitä tulee väestön heterogeeniseen taustaan, mutta silti yhteen kansaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
"Rotu" on ennen kaikkea vanhentunut käsite, mitä ei moderni tiede tue. Geneettiset erot kansojen välillä ovat häviävän pieniä ja vaikka meitä ihmisiä on monen näköisiä, kyse on yhdestä ainoasta ihmisrodusta.

USA:ssa tunnetusti "race" merkitsee paljon, mutta ihmisten määrittäminen "white", "black", "asian" jne. -muotteihin ei ole nykyaikaa. Olen enemmän kuin tyytyväinen, ettei esimerkiksi Suomessa tilastoida väestöä "rotujen" perusteella, vaan suomalaisuus määrittyy ennen kaikkea kansalaisuuden perusteella.
Setämiehillä on omat mielipiteensä ja Riikka puhuu heille. Rotu on mielestäni parempi käsite kuin intersektionaalinen feminismi. Toinen käsite on totuus ja toinen on lumihiutalehöttöä. Setämiehet haluavat faktoja, eivät suikaan "musta tuntuu" lottoa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tuon jaetun twiitin twiittaaja muuten taitaa sekoittaa kaksi asiaa - lajin ja rodun:




Laji ei ole englanniksi "race" vaan "species".

EDIT. ja kun luin tuota ketjua tarkemmin niin Purraa syytettiin eugeniikasta koska vastasi kyllä että on olemassa ihmisrotuja.

Ottaen huomioon pohjoismaalaisen kontekstin eugeniikkaan niin se tarkoittaa meillä lähinnä vammaisten tai mielenterveyspotilaiden pakkosterilisointia.

Toki voi olla että tämäkin historia on jälleen uudelleenkirjoitettu ("oiennettu") ja Oseania on ollut aina sodassa Euraasian kanssa. Sellaista on näet liiikkeellä.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Eikö Riikka puhu ollenkaan naisille vai ovatko persujen naisäänestäjätkin setämiehiä?
Persujen naisäänestäjät ovat konservatiiveja, jotka ymmärtävät "setämies" puhetta
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko toivoa mediankin tarttuvan Purran kommenttiin "rotueroista". En usko juuri kenenkään kiistävän kulttuurieroja eri kansojen välillä, mutta nämä eivät ole geeniemme määrittämiä, vaan sosiaalisten rakenteiden aikaansaannoksia.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Purra on ainakin idiootti. Mikä nyt ei epäselvää ollut.

Noin marginaalipuoleen ehdokkaaksi olet yllättävän kärkäs tuomitsemaan ihmisiä ja lokeroimaan myöskin asioita omalla agendallasi. Koska ilmeisesti (ainakin omien kirjoitustesi perusteella) edustat kuitenkin myös Liberaalien kantaa, niin myöskään kenenkään Liberaalin ei tule tehdä yhteistyötä ilmeisesti Perussuomalaisten kanssa? Ihan vain vinkkinä noin yleisesti jos meinaat tosissasi politiikkaa harrastella suosittelen etenkin eduskuntatasolla (ja nyt muutenkin) ehkä hieman miettimään ennakkoon asennetta yleensä ottaen yhteistyöhön erilaisten arvojen ja ihmisten kanssa. Yleensäottaen ihmisille varmaan tulee oikeasti yllätyksenä että siellä suljettujen ovien takana saattaa hyvinkin yllättävät tahot olla samanmielisiä ja suuri osa asioista saadaan nätissä sovussa kaikkien kesken ratkottua. Saattaapi eri puolueiden "idiooteimmat" jäsenet olla keskenään parhaimpia kavereita.

Toki jos puheet ehdokkuudesta tai itse ehdokkuus on jotain vitsiä, niin sitten asia erikseen ja anna palaa..
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toittavasti kukaan twitterissä ei mene esim. Finlexiin ja kirjoita hakukenttään esim. rotu tai rodun. Siinä on kohta eduskuntatalolla isot mellakat rasismin ym vuoksi.

ai ei olekkaan? onko siis tässä ongelma kuka sanoo eikä se mitä sanoo.
 

Animal

Jäsen
Nämähän ovat määritelmäkysymyksiä, joskaan eivät helppoja sellaisia. Miten määritellä "suomalainen" tai "kantasuomalainen" jne. Itse miellän suomalaisuuden ennen kaikkea kansalaisuuden, en sukutaustan, tai geenien mukaan. Huomioiden globalisaation mukanaantuoman laajan muuttoliikkeen, suomalaisuuden rajaaminen pelkästään sukupolvien taakse ulottuvan perimän perusteella ei ole tarkoituksenmukaista, eikä ennen kaikkea inhimillistä. Vaikkei yksikään uuden mantereen yhteiskunnista täydellinen olekaan, toivon ja uskon myös Euroopan omaksuvan heidän inkluusion, mitä tulee väestön heterogeeniseen taustaan, mutta silti yhteen kansaan.
En itseasiassa ole eri mieltä kanssasi, enkä myöskään pidä kovinkaan mielekkäänä mitään sukutaulujen tutkimista aitoon 30-luvun Nürnberg -henkeen kuka on perimältään suomalainen ja kuka ei, ellei joku sitä erikseen itse halua selvittää. Samalla on sanottava, että en myöskään pystyisi vakavalla naamalla väittää olevani somali, afgaani tai kiinalainen vaikka olisin asunut jossain näistä maista ja hankkinut ko. maan kansalaisuuden. Tai vaikka olisin syntynyt suomalaiseen perheeseen jossain noista maista.
 

Animal

Jäsen
Nyt oli kyllä Purralta sellainen lausunto, mitä ei saa painaa villasella, kyseessä kun on gallupeissa toisena olevan puolueen kandidaatti Suomen pääministeriksi. 2023 tämänkaltaisia näkemyksiä ei toivoisi enää kuulevan. Orpolle pisteet.
Tuo itse klippikaappaus on taas sellaista vääristelevää ja asiayhteydestä irroitettua vasemmistolaista hevonpaskaa. Sujuvasti on jätetty edellinen kysymys pois, jossa Purra vastaa kaikkien ihmisten olevan samanarvoisia ja tuossakin sanoo, asiasta olevan erilaisia tutkimuksia, mikä faktisesti pitää paikkansa.

En oikeasti ymmärrä miten nämä tietyt vasuri-kempot (en siis viittaa keneenkään palstalaiseen) pystyvät katsomaan itseään peilistä, vuodesta toiseen sama väsynyt levy, haetaan jostain asiayhteydestä irroitetuista lausunnoista jotain "todisteita" omalle mölyapinalaumalle, kuinka nyt on natsit nousemassa valtaan ja rotuopit ovat arkipäiväistymässä, vaikka Persut täysin johdonmukaisesti ovat potkineet kaikki etnonationalistit pihalle. Sama koskee näitä politologi-Pursiaisia, jotka väittävät ns. tiedemiehen auktoriteetilla, että Suomessa joku puolue tavoittelee jotain täydellistä omavaraisuutta ja käyttää esimerkkinä kahvia ulkomailta tuodusta tuotteesta. Loppukaneetiksi tietty lause "kaikki tämä on Putinin pussiin pelaamista", josta on hyvää vauhtia muodostumassa 2020-luvun natsikortti Suomessa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kyllä minua kovasti loukkaa jos joku kehtaa minua kuvailla valkoihoiseksi. Varsinkin jos olisin vaikkapa lomareissussa ulkomailla missä erottuisin vyölaukulla ja hawaijipaidalla muista.
Kun asuin aikoinaan Barbadoksella niin siellä toiset paikalliset kutsuivat auringossa itsensä hölmösti polttaneita turisteja pinkeiksi.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar
Noin marginaalipuoleen ehdokkaaksi olet yllättävän kärkäs tuomitsemaan ihmisiä ja lokeroimaan myöskin asioita omalla agendallasi. Koska ilmeisesti (ainakin omien kirjoitustesi perusteella) edustat kuitenkin myös Liberaalien kantaa, niin myöskään kenenkään Liberaalin ei tule tehdä yhteistyötä ilmeisesti Perussuomalaisten kanssa? Ihan vain vinkkinä noin yleisesti jos meinaat tosissasi politiikkaa harrastella suosittelen etenkin eduskuntatasolla (ja nyt muutenkin) ehkä hieman miettimään ennakkoon asennetta yleensä ottaen yhteistyöhön erilaisten arvojen ja ihmisten kanssa. Yleensäottaen ihmisille varmaan tulee oikeasti yllätyksenä että siellä suljettujen ovien takana saattaa hyvinkin yllättävät tahot olla samanmielisiä ja suuri osa asioista saadaan nätissä sovussa kaikkien kesken ratkottua. Saattaapi eri puolueiden "idiooteimmat" jäsenet olla keskenään parhaimpia kavereita.

Toki jos puheet ehdokkuudesta tai itse ehdokkuus on jotain vitsiä, niin sitten asia erikseen ja anna palaa..

Vaikka olen liberaalien ehdokas, pystyn silti kertomaan oman mielipiteeni muista ihmisistä/puolueista/päättäjistä. Enemmän meikäläistä kiinnostaa se, että olen oma itseni, kuin se että mitenhän nyt puolue tästä mun mielipiteestä miettii. Siihen päälle että olen kaikenlaista populismia vastaan, niin ei kiinnosta ns. pätkääkään jos joku loukkaantuu siitä että sanon että persuilla on typerät jutut.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Vaikka olen liberaalien ehdokas, pystyn silti kertomaan oman mielipiteeni muista ihmisistä/puolueista/päättäjistä. Enemmän meikäläistä kiinnostaa se, että olen oma itseni, kuin se että mitenhän nyt puolue tästä mun mielipiteestä miettii. Siihen päälle että olen kaikenlaista populismia vastaan, niin ei kiinnosta ns. pätkääkään jos joku loukkaantuu siitä että sanon että persuilla on typerät jutut.
Haluatko määritellä kaikenlaisen populismin? Varmasti maahanmuutto ja ilmasto kuuluu mutta onko muuta?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös