Olen suurella mielipahalle seurannut näiden eduskuntavaalien tulosta, tai oikeammin sen jälkeistä keskustelua. Minusta tuntuu todella pahalta ajatella että meidän kansamme tulevaisuudesta äänestää ihmisiä, joiden kyky ymmärtää erilaisuutta on näin vajavaista.
Olen pienessä mielessäni ajatellut, että ihmisellä täytyy olla, sekä kyky muodostaa oma maailmankatsomus, että aikaa käyttää tuota kykyä. Valitettavasti näyttää siltä että näissä vaaleissa on äänestänyt valtava määrä sellaisia ihmisiä, joilla tuo kyky puuttuu kokonaan tai se on ollut olemassa niin vähän aikaa että omaa maailmankatsomusta ei ole ehditty rakentaa valmiiksi asti.
Olen tullut siihen johtopäätökseen että kyky luoda oma kuvansa maailmasta on ehdoton vaatimus että yksilö kykenee kohtaamaan, sietämään ja kunnoittamaan erilaisuutta. Erilaisuudella tarkoitan syntymän, kokemuksen tai muun syyn seurauksena muodostunutta omasta eroavaa maailmankuvaa ja siten omaan maailmankäsitykseen vieraista toimintamallia.
Keskiverto teinillä kyvyt oman maailmankatsomuksen luomiseen ilmaantunevat teinivuosien aikana. Kuitenkaan 13-18 vuotiaiden kanssa keskustellessa ei voi olla havaitsematta, että älyllisten taitojen olemassa olosta huolimatta, omiin ajatuksiin perustuva käsitys kysymykseen:”Kuka minä olen ja kuinka minä suhtaudun omaan ja muiden elämään” rakentuu vahvasti tunteen ja muilta saatujen vastausten varaan. Oma maailmankatsomus on siis alkanut rakentumaan, mutta ei ole vielä lähelläkään valmista.
Useimmilla ihmisillä, kuten myös minulla, maailmankatsomuksen rakentamien on vienyt aikaa huomattavasti yli teinivuosien. Yhdenkään ihmisen ymmärrys itsestään ja ympäröivästä ihmiskatraasta ei ole koskaan valmis, mutta näkisin että äänestämisessä vaadittava kypsyys on saavutettu, kun kykenee suhtautumaan muiden ihmisten perustuslaillisten oikeuksien toteuttamiseen ilman käsittämättömiä itkupotkuraivareita.
Terveisiä mm. Juhaht:lle ja monille muille hänen kaltaisilleen.
Itse olen sitä mieltä, että käännös Simple Finns olisi ollut se paras vaihtoehto.
Tarkasti ottaen oikeampi käännös olisi varmasti Simply for Finns, tai sitten tarkoitus ei ollutkaan kuin kertoa omista ennakkoluuloistaan?
Totta. Mutta suurin osa persuista ei tunne perustuslakiamme.
Jotenkin tuntuisi että moni muukaan ei ole tietoinen tällaisesta laista (eli mahdottomuus sitoa kansanedustajan ääntä sopimuksella, sopimusyhteiskunnassa), tosin monella varmasti herää kysymys onko tällainen sopimus pitävä jos moinen kohdalle osuu.