Opiskelijaelämää

  • 16 760
  • 160

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
mikko6000 kirjoitti:
b: Jos nuoruusvuosien tötöilyjen takia on luottotiedoissa merkintä?

Eikö opintolainaa todellakaan saa ilman luottotietoja? Olen ymmärtänyt, että valtio takaa sen kuitenkin? Jos asia on todella näin, niin lähivuosina löytyy uusi, kaikenmaailman tekstiviestivipeillä luottotietonsa tärvännyt toivojen armada, joka on helisemässä, kun opintotuen saamisen edellytykseksi on asetettu opintolainan nostaminen kokonaisuudessaan...
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tpip kirjoitti:
Ja töihinmenoa helpottaa mukavat tulorajat. Varsinkin jos vielä kesänkin paiskii duunia, niin helposti joutuu maksumieheksi Kelalle takaisinpäin, kun tulorajat ovat niin naurettavan alhaiset.


Let's face it. Puhut siis rahasta, ok. Pistetäänpä vähän hypoteettisia lukuja mutu-tuntumalta, korjatkaa jos jokin luku on väärin tai epärealistinen.

opintorahat+asumislisä (verot vähennetty) 8kk jotakuinkin 420e/kk.
osa-aikaista duunia 16h viikossa á 9e = 4*16*9*0,7(verot) = 403,2e/kk
opintolainaa 300e/kk
kesätyörahat 3,5kk*1800e*0,7=4410e

säästä edes puolet kesätyöansioistasi ja käyttöösi 8kk opiskeluajalle jää keskim. 420+402,3+300+(2205/8)=1397,92e/kk käteen.

Miten tuo ei minusta tunnu järin pieneltä kk-tulolta?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rinoa kirjoitti:
Ja jos ei nappaa, niin mikä estää joko A) asumasta opintojen aikaa vaikka vanhempien luona tai B) nostamasta sitä opintolainaa?

Et kai tuota vaihtoehto A):ta esittänyt tosissasi? Melko hankalaksi se opiskelu menee, jos vanhukset asuvat vaikkapa 200 km päässä opiskelupaikkakunnalta...

Opintolainaa voi toki nostaa, itsekin olen nostanut sen verran, että nyt piakkoin valmistuttuani minua odottaa noin 1600€:n maksu-urakka. Se ei ole paljoa, onneksi minulle tarjoutui mahdollisuus asua halvassa soluasunnossa (vuokra n.200€/kk) ja pääsin kolmannen TTY-vuoteni jälkeen töihin eräälle koulun laitokselle. Vaikka se paikka olikin perseestä (en ala tässä erittelemään syitä, muuta kuin mainitsen, että esimies ja hänen tapansa kohdella alaisiaan olivat sellaisia, että ammattiliitoille olisi sielläkin ollut kysyntää), se mahdollisti kuitenkin rahan saannin opintoihin ja jopa ryyppäämiseen. Ja ennenkaikkea arvokkaan työkokemuksen myötä löysin sitten mielekkään diplomityöpaikan melko helpolla. Nyt olen yhä onnellisesti samassa työpaikassa.

Vituttaa silti opiskelijana lukea näitä "opintotuki menee vain opiskelijoiden kaljaan ja ryyppäämiseen" -kommenteja. Näin on varmasti osalla, mutta tiedän myös tapauksia, joissa miltei raittiilla ja säästeliäästi elävälläkin opiskelijalla on ollut vaikeuksia tulla toimeen pelkällä opintotuella. Kirjat maksavat helvetisti, eikä niitä aina voi ostaa käytettyinä, kun kurssivastaavat tuppaavat nykyään vaihtamaan kursseilla käytettäviä kirjoja ihan parin vuoden välein. Töihin voisi toki aina mennä, mutta kovasti ne "kaikille sopivat hanttihommat" tuntuvat sopivat työpaikat olevan kortilla Tampereen kokoisessa yliopistokaupungissa, jossa samoille apajille tunkevat yliopiston, teknillisen yliopiston ja ammattikorkeakoulun opiskelijat sekä moni työtön pätkätyöläinen.

Ja nuo "minun nuoruudessani..." -kommentit eivät oikein toimi. Minä voin sanoa, että minun nuoruudessani (kun olin abiturientti) luvattiin vielä kaikille teknillisiin korkeakouluihin (silloin kaikki olivat vielä noita) tuleville opiskelijoille varma työpaikka. Sitten kävikin niin, että IT-kupla puhkesi ja nykyään monella tohtorillakin on vaikeuksia löytää töitä. Eli ei siitä aiheesta sen enempää...

Nuo minun kommenttini eivät olleet paskahousun ruikuttajan valitusta, koska minulla on asiat noilta osin kunnossa. Työpaikka löytyy, valmistuminen on ihan kohta tosiasia ja opintolainaakaan ei paljoa ole maksettavissa. Esitin vain mielipiteitäni ja itse havaitsemiani asioita.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Schwalbe kirjoitti:
Eikö opintolainaa todellakaan saa ilman luottotietoja? Olen ymmärtänyt, että valtio takaa sen kuitenkin? Jos asia on todella näin, niin lähivuosina löytyy uusi, kaikenmaailman tekstiviestivipeillä luottotietonsa tärvännyt toivojen armada, joka on helisemässä, kun opintotuen saamisen edellytykseksi on asetettu opintolainan nostaminen kokonaisuudessaan...

Ei toki saa. Ei valtiokaan nyt ala holtittomasti luottotietonsa ryssineitä paapomaan ihan miten sattuu.

Ja mitä tulee tuohon tekstiviestivippiin, niin juuri tuo paska aivan saletisti aiheuttaa vielä luottotietomerkintöjä melkoisesti.

Luin tilaston jostain lehtiartikkelista, jonka mukaan Suomessa on 300k luottohäiriöistä ihmistä? Sehän on perkele yli joka kahdeskymmenes suomalainen!!!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tulppu kirjoitti:
Let's face it. Puhut siis rahasta, ok. Pistetäänpä vähän hypoteettisia lukuja mutu-tuntumalta, korjatkaa jos jokin luku on väärin tai epärealistinen.

opintorahat+asumislisä (verot vähennetty) 8kk jotakuinkin 420e/kk.
osa-aikaista duunia 16h viikossa á 9e = 4*16*9*0,7(verot) = 403,2e/kk
opintolainaa 300e/kk
kesätyörahat 3,5kk*1800e*0,7=4410e

säästä edes puolet kesätyöansioistasi ja käyttöösi 8kk opiskeluajalle jää keskim. 420+402,3+300+(2205/8)=1397,92e/kk käteen.

Miten tuo ei minusta tunnu järin pieneltä kk-tulolta?

Opintorahaa ja asumislisää 9kk. Asumislisä on hyvinkin halpaan asuntoon (vuokra 201.25€/kk), jollaisia ei kovinkaan helpolla enää löydy. Oma suhteellisen pieni ja välimalli-kuntoinen asuntoni oli jotain tuota luokkaa vuokraltaan. Olisikohan ollut jopa 220€/kk. Maksimi, mitä KELA korvaa, on 0,8*252€ = 201.6€.

Monikin opiskelija ottaisi riemusta kiljuen noin hyväpalkkaisen työpaikan. Valitettava tosiasia on, että niitä ei riitä läheskään kaikille halukkaille, ja ei varsinkaan 1-3 vuoden opiskelijoille.

Jos teet tuota osa-aikatyötä, veikkaan sinun opintojesi hidastuvan noin 1-2 vuodella. Keskimääräinen korkeakouluopiskelija käyttää (muistaakseni) kurssien suorittamiseen noin 4-6 vuotta, jonka päälle diplomityö. Eli jos nostat opintolainaa sen 300€/kk, 5-8 vuoden aikana siitä kertyy maksettavaa: 13500 - 21600€. Miten minusta tuo kuulostaa aika suurelta summalta?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Montako tuntia sitä sitten ehtii opiskelujen ohella työskennellä jossain turhassa hommassa (siis tarkoitan tässä nyt ennen kaikkea ensimmäisiä opiskeluvuosia). Ehkäpä 20/viikko. Itse ainakin laittaisin sen ajan mielummin vaikkapa siihen, että olisi 20 tuntia kieliopintoja viikossa. Tai niin itse asiassa teinkin. En kerta kaikkiaan näe mitään järkeä siinä, että on töissä huuhaamestassa vain rahan takia, jos vaihtoehtona on ottaa vaikkapa se opintolaina (jos omia säästöjä tai vanhempien sponsorointia ei ole) ja ottaa kaikki irti parhaasta mahdollisesta koulutuksesta, joka on kuin rahaa pankkiin laittaisi.
Olen täysin samaa mieltä. Miksi kannattaa pitkittää valmistumista vuodella tai kahdella sen takia, että tekee töitä samalla. Duunia ehtii sitten tekemään seuraavat 30-40 vuotta, joten ei kannata kiirehtiä. Alan työkokemus on tietenkin tärkeää, mutta jos kesällä käyttää 3-4 kuukautta sen saavuttamiseen, oppii kyllä samat jutut kuin osa-aikaisesti töitä tekevät.

Tulorajat ovat sen verran matalia, ettei töitä edes kannata paljon tehdä. Jos vaikka tienaisi osa-aikahommissa noin 400 e/kk, niin joutuu tukia palauttamaan olettaen, että kesätöissä on tienannut juuri sopivasti rajoihin nähden. Siitä sitten vielä verot pois niin eipä paljon käteen jää. Jos tällä opiskeluaika pitenee, niin hukkaan on mennyt.

Tulorajojen nostoa en pidä hyvänä ratkaisuna, koska se taas pidentää valmistumisaikoja. Toisaalta kesällä saisi tienata vapaasti, sillä riittävästi ylitöitä tehdessä tulorajat ylittyy kesätöilläkin. Moni on varmasti eri mieltä rajojen nostosta, mutta mun mielipide on se, että opiskeluaikana kannattaa opiskella ja valmistua suhteellisen lyhyessä ajassa (yliopistosta 5-6 vuotta). Töihin ehtii myöhemmin ja edellytykset edetäkin ovat paremmat valmistuneella kuin osa-aikaisella opiskelijalla.
 

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
hannes_ko kirjoitti:
Opiskelijat marssivat tänään opintorahan korotuksen puolesta. Siinähän tekevät itsestään muiden silmissä kiittämättömiä.

Mutta se todella vituttaa, että nämä luulevat olevansa sankareita ja kaikkien opiskelijoiden asialla. Tänään yliopistolla agitaattorit ja värvääjät iskivät kiinni propagandansa kanssa. Oletusarvo oli, että kaikki lähtevät mukaan. Opettajatkin olivat sitä mieltä, että lyhennetään tunteja ja lähdetään osoittamaan mieltä.

Mitä h-vettiä?! Eikö nyt yliopistossa sentään pitäisi olla tilaa itsenäiselle ajattelulle. Vaan ei. Terroristivärvääjät mellastavat ja kiusaavat kunnon kansalaisia.

Viime lukuvuoden Ranskassa asuneena ja opiskelleena on pakko todeta tähän, että marssille värvääminen ja propagandan jako yhtenä päivänä on vielä aika pientä siihen verrattuna, että agitaattorit ihan oikeasti estävät kaikkien opiskelun useiden viikojen ajaksi pistämällä koko yliopiston kiinni. Kaikeksi onneksi satuin opiskelemaan yhdessä niistä harvoista yliopistoista, joissa opetusta ei keskeytetty missään vaiheessa.

Opintorahaa ja tulorajoja voisi kyllä minun puolestani nostaa. Tulorajojen nosto tuskin korottaisi merkittävästi valmistumisaikoja jos opintojen etenemistä (suoritettujen opintoviikkojen/-pisteiden vähimmäismäärä per tukikuukausi) kontrolloitaisiin yhtä tiukasti tai jopa tiukemmin kuin nykyään. Tämä kuitenkin pelkästään mutu-pohjalta, vastaväitteitä otetaan mieluusti vastaan.


Ruutuässä kirjoitti:
Alan työkokemus on tietenkin tärkeää, mutta jos kesällä käyttää 3-4 kuukautta sen saavuttamiseen, oppii kyllä samat jutut kuin osa-aikaisesti töitä tekevät.

Teoriassa juuri näin, käytännössä oman alan kesätyöpaikat voivat olla kiven alla ja niiden saamisessa lukukauden aikana tehdyillä osa-aikaisilla hommilla on usein ratkaiseva merkitys. Tällaiset hommat ovat satsaamista tulevaisuuteen ihan siinä missä opiskelukin.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Kannatan perusosan radikaalia laskemista ja tulorajojen poistamista.

Minusta ei ole oikeudenmukaista, että kesätyössä käyvällä opiskelijalla on mahdollisuus ylläpitää samanlaista elintasoa kuin heikosti palkatussa työssä oleva palkansaaja. Itse olen hyvin pieniä määriä opintolainaa ekstra-juttuhin ottanut (matkustelu yms.) ja sitten tietysti vanhemmat joissain asioissa sponssaavat.

Tulorajojen poistamisen/nostamisen vaikutuksista opiskeluaikoihin voi olla montaa mieltä. Itse en lukuvuosien aikana tee opiskelun lisäksi mitään työtä, ja silti raja paukkuu joka vuosi. Tänä syksynä jouduin lyhentämään (tietysti työnantajan suostumuksella) määräaikaista sopimusta ja köllöttelemään pari viikkoa kotona.

Saksalaisia opiskelijoita tuntevana - vaikka olosuhteet siellä erilaiset ovatkin - tämä meikäläisten rutina tuntuu aika kohtuuttomalta. Mielestäni opiskelijan tulee olla tyytyväinen jokaisesta eurosta, jonka pelkän statuksen perusteella saa. Ajattelen, niinkuin joku muukin tässä ketjussa, että opiskelu on investointi ja palkinnon saa vasta sitten, kun valmistuu ja pääsee töihin. Ensin työ ja sitten vasta palkinto!
 

Kattila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuka ketäkin soimaa.
Rocco kirjoitti:
Pitää muistaa kuitenkin että opiskelu on investointi omaan tulevaisuuteen.

Tällä ajattelumallilla voi kyllä pyyhkiä kolmikantaisen matttivanhasen linnunpönttöjen kokoamiseen urautunutta persväliä. Pertti Peruskoululaisen päätös lähteä korkeamman opin tielle, lukioon ja siitä ammattikorkean jälkeen leveän leivän töihin ei kosketa ainoastaan tätä ihmistä vaan koko kansantaloutta. Toisaalta sellaisen Suomen mittakaavassa, jonka asenneilmasto lähentelee keskivertojatkoaikalaisen arvomaailmaa, täällä ylikouluttaudutaan tällä hetkellä, ja pahasti.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Vekurinen kirjoitti:
Kannatan perusosan radikaalia laskemista ja tulorajojen poistamista.

Minusta ei ole oikeudenmukaista, että kesätyössä käyvällä opiskelijalla on mahdollisuus ylläpitää samanlaista elintasoa kuin heikosti palkatussa työssä oleva palkansaaja. Itse olen hyvin pieniä määriä opintolainaa ekstra-juttuhin ottanut (matkustelu yms.) ja sitten tietysti vanhemmat joissain asioissa sponssaavat.

Siis hä, on epäoikeudenmukaista että toinen työssäkäyvä tienaa enemmän kuin toinen?
Vai on epäoikeudenmukaista, että sellainen joka työskentelee koko kesän ilman lomia, joutuu sitten säästelemään vaivalla kerättyjä rahojaan talven ajan, ettei joku toinen olisi huonommassa asemassa?
Kesätöissä opiskelija repii juuri sitä ylimääräistä talven varalle, koska tunnetusti sohvalla röhnötyksestä maksetaan parempia tukia kuin opiskelusta.
Kenties silmissäni on vikaa, koska vaikuttaa paljolti että scholl olisi kirjoittanut tämän viestin.

Tulorajojen poistamisen/nostamisen vaikutuksista opiskeluaikoihin voi olla montaa mieltä. Itse en lukuvuosien aikana tee opiskelun lisäksi mitään työtä, ja silti raja paukkuu joka vuosi. Tänä syksynä jouduin lyhentämään (tietysti työnantajan suostumuksella) määräaikaista sopimusta ja köllöttelemään pari viikkoa kotona.

Koska sinä tienaat, sinun etuasi pitäisi ajatella tulorajojen nostolla. Mutta niitten, jotka eivät tienaa, pitäisi kärsiä.
Onpas hyvin neutraalia ajattelua tuokin, uskoisin että myös Lääkiksen piireistä voisi löytyä samanlaisia mielipiteitä, kun rahaa saa kantaa kaksin käsin kesäduuneista kotiin.

Investointi se opiskelu on valtiollekin, pitämällä opiskelijoitten olot hyvinä, saadaan kenties nopeammin ammattitaitoista työvoimaa, jotka ovat opintojensa aikana oppineetkin jotain (ei niin että töissä käyty aika siirtyisi suoraan opiskeluun, mutta jotain vaikutusta voisi kuvitella olevan).
 

Kaivanto

Jäsen
Vekurinen kirjoitti:
Tänä syksynä jouduin lyhentämään (tietysti työnantajan suostumuksella) määräaikaista sopimusta ja köllöttelemään pari viikkoa kotona.

"Jouduit" lyhentämään ja köllöttelemään? Kuka kielsi tekemästä työtä? Vai olitko vain työttömien yms. sosiaalipummien tavoin liian laiska menemään töihin ja elit mieluummin sosiaalietuudella sen sijaan, että olisit elättänyt itsesi?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vekurinen kirjoitti:
Itse en lukuvuosien aikana tee opiskelun lisäksi mitään työtä, ja silti raja paukkuu joka vuosi. Tänä syksynä jouduin lyhentämään (tietysti työnantajan suostumuksella) määräaikaista sopimusta ja köllöttelemään pari viikkoa kotona.
Eli tienaat vajaassa kolmessa kuukaudessa yli 9090 euroa, vai? Jätä sitten yksi tukikuukausi pois, niin saat tienata reilun tonnin lisää. Aika hyvä kesätyö sinulla kieltämättä, jos yli kolme tonnia vedät kuukaudessa. Vastaavia paikkoja on varmaan Suomi pullollaan, mitäpä opiskelijat turhaan valittavat.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
sampio kirjoitti:
Aika hyvä kesätyö sinulla kieltämättä, jos yli kolme tonnia vedät kuukaudessa.

En väitä että tuo olisi mahdotonta mutta hyvin epätodennäköistä. Eiköhän tässä olla jälleen tutulla paskanpuhumis- ja rehentelylinjalla. Tai sitten tämä "kesätyöläinen" on vanhoilla päivillään opiskeleva jonkin toisen alan ammattilainen.

Tietysti helvetinmoisilla ylitöillä, kaikki viikonloput ylitöinä ja yö- sekä tuplavuoroina painamalla päästään hyvin lähelle tuota jo alle kympinkin tuntiliksoilla.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tulppu kirjoitti:
En väitä että tuo olisi mahdotonta mutta hyvin epätodennäköistä. Eiköhän tässä olla jälleen tutulla paskanpuhumis- ja rehentelylinjalla. Tai sitten tämä "kesätyöläinen" on vanhoilla päivillään opiskeleva jonkin toisen alan ammattilainen.

Tietysti helvetinmoisilla ylitöillä, kaikki viikonloput ylitöinä ja yö- sekä tuplavuoroina painamalla päästään hyvin lähelle tuota jo alle kympinkin tuntiliksoilla.

Alastahan tuo on kiinni, ainakin lääketieteen puolella tiedän varmana opiskelijoitten vetävän 5-6 k€ kuukausipalkkoja, joskin työtunnit eivät ole ihan 37,5 viikossa, mutteivät kyllä ihan käsittämättömiäkään.
Lakimiesten puolella suhteilla voi hyvinkin päästä nopeasti (lue parin opiskeluvuoden jälkeen) sellaiseen hommaan missä tienaa varsin hyvin, mutta tuntien määrä on myös kova ja duuni aikamoista orjatyötä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se vaan tunnu suurimmalle osalle nuorista mitkään tulot riittävän. Kaveri raapi vielä meidän aktiivisina kouluaikoina 15 tuhannen kesärahat (miinus verot) aaltopahvitehtaalla ja itte sain kesästä riippuen vajaa 3000 euroa tuloja. No kummallakin oli seuraavana keväänä jo nekin rahat kulutettu. Tosin kaveri ei juuri valtion tukia nostellut jostain syystä.

Tällä hetkellä tulee vielä roikuttua koulun kirjoilla kun di-työtä on yritetty tehdä jo kohta puolitoista vuotta muiden firman hommien ohella. Nyt sitä itsekin huomaa, että se valmistumattoman insinöörin noin 25 tuhannen vuosipalkka on hyvinkin helppo hukata sinne tänne, eli rahaa menee sen mukaan mitä sitä on. Vielä kouluaikona ajattelin, että sitten kun pääsee jonkinlaiseen vakituiseen työhön niin rahaa jää säästöön kovaa vauhtia.

Kyllähän jonkinlaista korotusta tarvittaisiin jo opiskelijoidenkin tuloihin. Tuskin he niillä säästötiliä alkavat kerryttämään vaan kaikki se menee käyttöön ja tarpeeseen. Kaljaanhan löytyy nyt jokatapauksessa rahaa ja sitten käymispönttö on se viimeinen pelastus.

Itsekin luulen olevani säästeliäs luonne ja en kaikkialle rahoja hassaa. Koitan jemmata ylimääräiset toiselle tilille turvaan pankkikortin ulottumattomiin, mutta kyllä sitä ihmettelee, miten aikoinaan tuli toimeen kolmasosalla nykyisistä vuosituloista.

Tästä viisastuneena menenkin heti seuraavaksi verkkopankkiin ja jätän omantunnon tuskissani käyttötilille vain 1000 euroa rahaa. Pienemmälläkin kun pärjättiin ennen perkeles.
 

Thexder

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Atlantis
scholl kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että opiskelut tulee ottaa vakavasti ja niihin kuuluu panostaa. Niinpä jos ei ole rahaa niin mielummin opintolainaa kuin turhaa duunia, minkä pystyisi kouluttamatonkin tekemään. Liian paljon sellaisia urpoja, jotka eivät muka uskalla käyttää tuota opintolainakorttia. Suomessahan opiskelut ovat kuitenkin edullisia. Amerikassa moni kiskaisee itselleen monien kymmenien tuhansien lainat. Kyllä jonkinlainen usko siihen pitää olla, että millaisen osaamisen hankit ja kuinka hyvin uskot menestyväsi työelämässä valmistuttuasi.

Pakko kompata Schollia tässä asiassa. Ensinnäkin on täysin järjetöntä pelätä vainoharhaisesti lainan ottamista ja nähdä jopa nälkää vain sen takia, ettei halua periaatteesta ottaa lainaa. Mä näen asian yksinkertaisena - nyt on aikaa, muttei rahaa, kohta on saatanasti rahaa, muttei aikaa. Laina on rationaalinen valinta tässä tilanteessa. Jossei ihmiset olisi voineet ottaa lainaa, me eläisimme vielä kivikaudella! Lainan ottaminen on osa elämänhallintaa. On silkkaa hulluutta rajoittaa elinlaatuaan vain lainan pelon takia.

Mikä on pahin vaihtoehto, jos ottaa lainaa? Okei, jää opiskelujen jälkeen työttömäksi eikä pysty maksamaan niitä. Tässä tilanteessa pystynee neuvottelemaan pankin kanssa omalle kukkarolle sopivasta maksuohjelmasta. Ja vaikka ottaa huomioon nämä korot, nousee elintaso työttömänä verrattuna opiskeluaikoihin! Toimeentulotuki ja työttömyysturva ovat paljon korkeammat kuin opintotuki ja päälle tulee ruhtinaallinen asumistuki. Älkää siis peljätkö - hyvinvointivaltio ottaa kyllä kiinni jos jää musta pekka käteen!

Samaa mieltä oon myös tuosta "turhien" duunien järjettömyydestä. Ainakin mun mielestä opiskeluaikojen pitäiskin olla sellaisia vähän rennompia aikoja elämässä ennen työmaailman helvetillistä oravanpyörää. Sitä paitsi ainakin humanistisilla ja yhteiskunnallisilla aloilla pitää miettiä asioita luovasti, mikä edellyttää vapaa-aikaa, rentoutumista ja laiskottelua. Itse teen koulutöitä ehkä 25-30 tuntia viikossa, joskus reilusti vähemmän, deadlinejen lähestyessä enemmän. Tällä työmäärällä tulee sellaiset 35-40 opintoviikkoa vuodessa, eli reilusti yli keskiarvon. Toki omalla alallani noppia irronnee helpommin kuin monista muista opinahjoista.


Osallistuin tuohon opiskelijamiekkariin, olisi mukava nostaa opintotukea sen 15%. En kuitenkaan usko, että tuo näkyisi omassa elintasossani juuri millään tavalla. Mieluummin pistäisin nuo rahat sellaiseen kohteeseen, jossa niitä todella tarvitaan, kuten mielenterveystyöhön tai kehitysapuun. Toisaalta rahaa tungetaan yleensä paljon tyhmempiinkin paikkoihin kuten eläkeläisille, yrityksille ja armeijalle.

Mitä tulee näihin peliliikkeisiin, yksi keino saada enemmän rahaa on tuhlata noi opintotukikuukauden mahdollisimman nopeasti, niin pääsee toimeentulotuen piiriin. Ex-kämppis teki näin ja elintaso nousi huimasti. Mies sai toimeentulotuesta 100 euroa kuukaudessa säästöönkin, säästeliäs kun oli. Äijä sai vissiin käteen jotain 340e + 93% vuokrasta. Toki piti käydä monkumassa sossussa tasaisin väliajoin. Mutta bonuksena sossu hankki kaverille kesätyöpaikan, jossa sai ihan mukavat 8e/tunti.

Näitä tulorajojen itkijöitä ei voi tajuta. Miksi helvetissä sitä opintotukea pitää nostaa jos vetää niin helvetisti rahaa? Eikös se niin mene, että opintukikuukausilla saa ansaita 500e ja niiltä joilta ei nosta 1500e. Eli jokainen kuukausi, jolloin ei nosta tukea, saa ansaita 1000e lisää. Mutta jo tuo vuosittainen "normi" 9000e on aikamoinen summa, varsinkin kun siihen lisätään täydet opintotuet saadaan jotain 14 000e/vuosi. Ja tähän voidaan lisätä vielä mahdolliset lainat. Tollahan tulee varsin hyvin toimeen! Itselläni on opiskelujen aikana mennyt keskimäärin 1000e kuukaudessa (KAIKKI menot vuokrista ruokien kautta viihde-elektroniikkaan ja lentolippuihin) rahaa ja tällä ollaan lennelty pitkin maailmaa ja autoiltu Amerikan mannerta ristiin rastiin. Jossei osaa elää 14 tonnilla vuodessa, on turha itkeä.

Itselläni on lainaa jotain about 3500e. Tämä noussee ehkä 6000:een euroon ennen valmistumista. En ota asiasta mitään paineita, worst case scenario on ihan ok, tulen toimeen vähälläkin. Ja jos saan hyväpalkkaisen työpaikan (2000 euroa kuussa, niin saisin kaiken haluamani), ei nuo velat oo mikään ongelma. Ja jos jään työttömäksi, ei Suomessa kuole nälkään - yhteiskunta pitää huolta omistaan! Laina ei paljon paina:).
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Kaivanto kirjoitti:
Vai olitko vain työttömien yms. sosiaalipummien tavoin liian laiska menemään töihin ja elit mieluummin sosiaalietuudella sen sijaan, että olisit elättänyt itsesi?

Tietysti!


sampio kirjoitti:
Eli tienaat vajaassa kolmessa kuukaudessa yli 9090 euroa, vai? Jätä sitten yksi tukikuukausi pois, niin saat tienata reilun tonnin lisää. Aika hyvä kesätyö sinulla kieltämättä, jos yli kolme tonnia vedät kuukaudessa. Vastaavia paikkoja on varmaan Suomi pullollaan, mitäpä opiskelijat turhaan valittavat.

Ihan perusduunarin hommia melko heikolla tuntipalkalla. Mutta ko. paikassa on hyvät yölisät. Minulle tuo yöduuni tuntuu sopivan. Lisäksi joitakin viikonloppuja töissä (sunnuntaina vielä ne viikkolepokorvauksen sisältävät tunnit) + lomat rahana.
-->ei ihmekään että ansiot hieman nousevat.



Siis hä, on epäoikeudenmukaista että toinen työssäkäyvä tienaa enemmän kuin toinen?
Vai on epäoikeudenmukaista, että sellainen joka työskentelee koko kesän ilman lomia, joutuu sitten säästelemään vaivalla kerättyjä rahojaan talven ajan, ettei joku toinen olisi huonommassa asemassa?
Kesätöissä opiskelija repii juuri sitä ylimääräistä talven varalle, koska tunnetusti sohvalla röhnötyksestä maksetaan parempia tukia kuin opiskelusta.
Kenties silmissäni on vikaa, koska vaikuttaa paljolti että scholl olisi kirjoittanut tämän viestin.

Eli mielestäni epäoikeudenmukaista, että 3kk työskentelevä ylläpitää samaa elintasoa (ei pelkästään kesän aikana, EDIT) kuin 11 kk työskentelevä, olettaen tietysti, että ero "paikataan" tulonsiirroilla, joista ei esim. vakuutusmaksujen/verojen muodossa ole mitään koskaan maksettu. En osaa selittää yksinkertaisemmin. Uskon, että ymmärrät.


Koska sinä tienaat, sinun etuasi pitäisi ajatella tulorajojen nostolla. Mutta niitten, jotka eivät tienaa, pitäisi kärsiä.

Miksi niiden, jotka ovat palkkatyössä, pitäisi kärsiä? Tuon 9000 euron rajan ylittävät henkilöt eivät todellakaan kaikki ole lääkisläisiä yms. spesialisteja, vaan ihan tavallisia duunareita/toimihenkilöitä.

Ja perusosan osalta olen sitä mieltä, että on hieman nurinkurista kustantaa henkilölle ensin (kenties) hyvinkin arvokas koulutus ja vielä tämän päälle tarjota tälle henkilölle toimeentulo. Itse ajattelisin niin, että ilmaisen koulutuksen tulos on jo niin arvokas, että sen pitäisi riittää. Kaipa se sitten kuulostaa rajulta, mutta mitenkään harvinainen ei tällainen systeemi käsittääkseni ole.


Onpas hyvin neutraalia ajattelua tuokin, uskoisin että myös Lääkiksen piireistä voisi löytyä samanlaisia mielipiteitä, kun rahaa saa kantaa kaksin käsin kesäduuneista kotiin.


Ilmeisesti olet siinä käsityksessä, että myös oikeustieteen opiskelijat kantavat rahaa kaksin käsin kesäduuneista kotiin. Käsityksesi on kuitenkin täysin väärä. Asianajotoimistojen harjoittelijat saavat pääosin heikkoa palkkaa. Hakijoita on joka paikkaan valtavasti, toimistot määräävät palkan (pl. jo pitkällä opinnoissaan olevat) täysin omavaltaisesti. Pankeissa ja vakuutusyhtiössä saa omien tietojeni mukaan paremmin, mutta niissäkin työskentelee vain häviävän pieni osa juristiopiskelijoista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vekurinen kirjoitti:
Ihan perusduunarin hommia melko heikolla tuntipalkalla. Mutta ko. paikassa on hyvät yölisät. Minulle tuo yöduuni tuntuu sopivan. Lisäksi joitakin viikonloppuja töissä (sunnuntaina vielä ne viikkolepokorvauksen sisältävät tunnit) + lomat rahana.
-->ei ihmekään että ansiot hieman nousevat.
Ok. Provosoiduin turhaan tavastasi esittää asia, mutta se on mun häpeä. Veljeni oli varastohommissa ennen opiskelujaan, hänen kertomansa pohjalta en epäile tuota 3000€/kk liksaa ollenkaan, kun siihen sisältyy kuitenkin sen verran kaikenmaailman lisiä. Oletin kai, että hehkutit jotain siistiä sisätyötä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tulppu kirjoitti:
En väitä että tuo olisi mahdotonta mutta hyvin epätodennäköistä. Eiköhän tässä olla jälleen tutulla paskanpuhumis- ja rehentelylinjalla. Tai sitten tämä "kesätyöläinen" on vanhoilla päivillään opiskeleva jonkin toisen alan ammattilainen.

Tai tekemällä kesätöitä paperitehtaalla. On täysin mahdollista saada pienillä ylitöillä keskiarvoksi jopa lähemmäs 4000€/kk.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
sampio kirjoitti:
Oletin kai, että hehkutit jotain siistiä sisätyötä.

Vastarannan kiisket ovat tunnetusti tylsiä ihmisiä, mutta haluaisin vielä ilmaista mielipiteeni siitä, että minä en näe mitään moitittavaa/paheksuttavaa siinä, että joku hehkuttaisikin opiskeluajan siisitiä sisätyötä, josta saa vielä hyvää palkkaakin. Joillekin lääkäriopiskelijoillekin laitan ehdottomasti thumbs up, ei ole helppo paikka päästä sisään ja itse opinnotkin ovat kaiketi hyvin vaikeita. Kyllä mä jotenkin ymmärrän, että heidän hommistaan saa hyvää palkkaa, vaikkei itseni kaltaisia koneenjatkeitakaan sovi väheksyä:)
 

scholl

Jäsen
Vekurinen kirjoitti:
Ilmeisesti olet siinä käsityksessä, että myös oikeustieteen opiskelijat kantavat rahaa kaksin käsin kesäduuneista kotiin. Käsityksesi on kuitenkin täysin väärä. Asianajotoimistojen harjoittelijat saavat pääosin heikkoa palkkaa. Hakijoita on joka paikkaan valtavasti, toimistot määräävät palkan (pl. jo pitkällä opinnoissaan olevat) täysin omavaltaisesti. Pankeissa ja vakuutusyhtiössä saa omien tietojeni mukaan paremmin, mutta niissäkin työskentelee vain häviävän pieni osa juristiopiskelijoista.

Amerikassa ollaan valmiita jopa maksamaan, että päästään harjoittelemaan. Saksassa myöskin monesti harjoitteluajan palkka on vain korkeintaan symbolinen, eikä kata mitään elinkustannuksia. Ei se kesätöiden tarkoitus ole olla mikään rahasampo, vaan tarjota mahdollisuuden saada kokemusta tietyltä toimialalta. Tekee sitä sitten kesällä tai vaikkapa talvella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vekurinen kirjoitti:
Vastarannan kiisket ovat tunnetusti tylsiä ihmisiä, mutta haluaisin vielä ilmaista mielipiteeni siitä, että minä en näe mitään moitittavaa/paheksuttavaa siinä, että joku hehkuttaisikin opiskeluajan siisitiä sisätyötä, josta saa vielä hyvää palkkaakin.
Ilmaisin itseni ehkä hiukan huonosti, joten tarkennettakoon, että en minäkään missään tapauksessa näe huonona asiana, jos joku on hyvän duunin löytänyt ja on innoissaan siitä. Viittasin tuolla sisätyöllä oletukseeni siitä, että olisit ollut oman alasi kesätyössä ja tämä yhdistettynä ylimieliseksi tulkitsemaani viestiisi yhdessä sai minut avautumaan ja pitämään tuollaista asennetta epäilyttävänä. Molemmat oletukseni olivat siis vääriä, joten moka oli minun.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Thexder kirjoitti:
Itselläni on lainaa jotain about 3500e. Tämä noussee ehkä 6000:een euroon ennen valmistumista. En ota asiasta mitään paineita, worst case scenario on ihan ok, tulen toimeen vähälläkin. Ja jos saan hyväpalkkaisen työpaikan (2000 euroa kuussa, niin saisin kaiken haluamani), ei nuo velat oo mikään ongelma. Ja jos jään työttömäksi, ei Suomessa kuole nälkään - yhteiskunta pitää huolta omistaan! Laina ei paljon paina:).

Pakko sen verran puuttua peliin, että meikäläisellä on tällä hetkellä juuri tuo vähän vajaat 3500e opintolainaa jäljellä, valmistuin tuossa reilu kolme vuotta sitten. Satanen lähtee joka kuukausi, joten kauan siihen vielä menee että laina on maksettu. Toisaalta asuntolainani kuukausierät ovat noin 8-kertaisia, joten aika kivuttomasti tuo lyhentäminen sujuu.

Itsekin olen sitä mieltä, että opintolainan ottamista ei kannata pelätä ainakaan sen vuoksi että tulevaisuuden työllistyminen on epävarmaa. Maksuerät ja aikataulut saa kyllä neuvoteltua oikeastaan miten vain. Kaverini mm. lyhensi aikoinaan omaa opintolainaansa 50mk/kuukausi. Siis markkaa.

Oma opiskeluaikani osui henkilökohtaisen taloudellisen tilanteen kannalta tiukkaan aikaan, joten kävin sekä töissä että nostin opintorahaa-ja lainaa. Onneksi opinahjo olis sellainen että poissaoloja ei liikaa tuijotettu, joten tuo neljä vuotta kului suurinpiirtein suhteella 65% opiskelua ja 35% töitä.
Lopputuloksena jouduin tietenkin maksamaan muutama tuhat euroa liikaa maksettuja opintotukia takaisin, mutta silloin oli pakkorako. Otti se silti päähän, vaikka en sinänsä noita tulorajoja vastaan kapinoinutkaan.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
scholl kirjoitti:
Ei se kesätöiden tarkoitus ole olla mikään rahasampo, vaan tarjota mahdollisuuden saada kokemusta tietyltä toimialalta. Tekee sitä sitten kesällä tai vaikkapa talvella.

Tämä pitää paikkansa, ja uskon että useimmat näin ajattelevatkin, koska melkoisesti hakijoita paikkoihin aina löytyy.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Vekurinen kirjoitti:
Eli mielestäni epäoikeudenmukaista, että 3kk työskentelevä ylläpitää samaa elintasoa (ei pelkästään kesän aikana, EDIT) kuin 11 kk työskentelevä, olettaen tietysti, että ero "paikataan" tulonsiirroilla, joista ei esim. vakuutusmaksujen/verojen muodossa ole mitään koskaan maksettu. En osaa selittää yksinkertaisemmin. Uskon, että ymmärrät.

Tämä nyt ei oikein toimi näin, sellaista työtä ei Suomessa ole, missä nettopalkka olisi kokopäivätyöstä 434 euroa, eli matalapalkkaduunari tienaa jokatapauksessa enemmän vuodessa kuin opiskelija. Jos elintasossa on eroa, silloin kyse on siitä miten rahat käyttää, mutta se on kyllä mahdoton yhtälö että 434 euron nettokuukausituloilla 9:nä kuukautena vuodessa ja 3 kuukauden rehkimisellä saavutettaisiin sama elintaso kuin tekemällä normihommia 12kk vuodessa.

Ellei sitten sama elintaso mielestäni tarkoita sitä, että molemmat voivat syödä, noin yleisesti, joten opiskelijoitten tukea pitäisi leikata etteivät opiskelijat pystyisi syömään talvisin.

Sori vain, yksinkertainen selityksesi ei selitä mitään.

Miksi niiden, jotka ovat palkkatyössä, pitäisi kärsiä? Tuon 9000 euron rajan ylittävät henkilöt eivät todellakaan kaikki ole lääkisläisiä yms. spesialisteja, vaan ihan tavallisia duunareita/toimihenkilöitä.

Eihän palkkatyössä oleva kärsi, hän vain ei sitten ota opintotukea _koska ei selvästikään tarvitse sitä_ vaan selviää palkkatuloillaan. Vähän samasta syystä työssäkäyvät eivät saa toimeentulotukea, koska he tulevat toimeen palkallaan.

Pointti nyt on vaan se, että ajattelet laput silmillä omaa tilannettasi ja kuvittelet, että jokainen löytää itselleen kesäduunin missä rahaa tosiaan tulee ovista ja ikkunoista (kun näemmä yli 3k€ kuukausiliksoihin pääsee käsiksi).
Kaikki eivät tällaisia töitä saa ja tulorajojen idea on säästää valtion rahoja niiltä, jotka eivät niitä tarvitse, niille jotka eivät ole saaneet töitä.

Ja perusosan osalta olen sitä mieltä, että on hieman nurinkurista kustantaa henkilölle ensin (kenties) hyvinkin arvokas koulutus ja vielä tämän päälle tarjota tälle henkilölle toimeentulo. Itse ajattelisin niin, että ilmaisen koulutuksen tulos on jo niin arvokas, että sen pitäisi riittää. Kaipa se sitten kuulostaa rajulta, mutta mitenkään harvinainen ei tällainen systeemi käsittääkseni ole.

Koulutus kustannetaan, koska se on valtion etu, ei koska se on opiskelijan etu.
Valtio investoi opiskelijaan ilmaisen koulutuksen muodossa ja odottaa sitten hyvätuloista veronmaksajaa 40 vuodeksi. Jotta tämä tuleva lypsylehmä opiskelisi tehokkaasti ja valmistuisikin, valtio myös maksaa tälle muodollista tukea opiskelusta, joka on silti paljon pienempi kuin työttömien tuet.

Ilmeisesti olet siinä käsityksessä, että myös oikeustieteen opiskelijat kantavat rahaa kaksin käsin kesäduuneista kotiin. Käsityksesi on kuitenkin täysin väärä. Asianajotoimistojen harjoittelijat saavat pääosin heikkoa palkkaa. Hakijoita on joka paikkaan valtavasti, toimistot määräävät palkan (pl. jo pitkällä opinnoissaan olevat) täysin omavaltaisesti. Pankeissa ja vakuutusyhtiössä saa omien tietojeni mukaan paremmin, mutta niissäkin työskentelee vain häviävän pieni osa juristiopiskelijoista.

En elä missään käsityksessä, mutta esittämäsi kuukausitulot olivat niin kovia, että oman kokemukseni mukaan missään normaalissa kesäduunissa ei sellaisiin pääse käsiksi ja täten oletin että kyse on jostain alan työpaikasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös