Viestin lähetti kapa76
Siis nyt pitää sanoa että voi voi mitä juttua. Tollaset lökäpöksyt (multa meni herne nenään) pilaa opiskelijoiden maineen. Vai olet oikeen opinto "lainaa" joutunut ottamaan. Koitas kuules vähän ajatella mitä opiskelijoiden elämä on ollut ennen. Ei mitään valtiontakaamia.
Niin, siis pointtini oli lähinnä tässä se, että opintotuki pelkällään ei riitä elämiseen, jonka vuoksi olen ottanut opintolainaa. Tiedän takuulla sen, että opintolaina ei ole ollut ennen valtiontakaamaa. Muistaakseni 70-luvun alussa tuli tuo valtiontakaus mukaan. Mitäpä tämä sitten muuttaa? Ei mitään, laina on maksettava takaisin ajallan, ja sen aioin myös tehdä. Ja kyllä valtio sen perii ennemmin tai myöhemmin takaisin, jos et itse pysty sitä hoitamaan ajallaan!!!
Viestin lähetti kapa76
Koita avartaa maailman kuvaasi hämettä kauemmaksi. Olen itse opiskellut tekniikan alaa 5 (viides menossa) vuotta ja ja noin aika hyvällä näppituntumalla voin sanoa että ei sinulla luulisi olevan ongelmia kesätyön saannin suhteen. Kuinka moneen yritykseen olet ottanut yhteyttä tai täyttänyt hakemusken ?
Valitettavasti minun täytyy nyt kumota tuo näppituntumasi. Tällä hetkellä olen laittanut hakemuksen viiteen eri paikkaan ja aion hakea vielä muutamaan lisää. TTKK.lla järjestetyillä rekrytontipäivillä kävin käytännössä jokaisen yrityksen puheilla ja tiedustelin, onko Tampereella tarvetta toisen vuoden sähköteekkareille. Valitettava tosiasia oli, että EI OLE. Toisen vuoden sähköteekkari saisi työtä kyllä Turusta, Vantaalta, Espoosta, Kouvolasta, Teuvalta ja melkein mistä vaan, mutta Tampereella ei ollut käyttöä. Tampereella ainoastaan diplomityötä tekevät tai lähellä sitä opinnoissaan olevat saisivat työpaikkoja. Muutama yritys toki sanoi, että saattaa olla, joten laitoin niihin hakemukset. Ja laitoin myös niihin, jotka sanoivat, etteivät tarvitse.
Toki joku kauempanakin sijaitseva työpaikka kelpaisi, mutta kun en satu omistamaan autoa ja julkiset kulkuneuvotkaan eivät vie perille ajoissa. Kotipaikkakunnaltakaan ei löydy duunia, (alle 6000.n asukkaan kunta) ja lähimpiin kaupunkeihin on yli 40km ja bussit eivät vie ajoissa perille.
Viestin lähetti kapa76
Mitä ihmettä opiskelija tekee kännykällä jos hänellä on taloudellisia vaikeuksia tai käy ryyppäämässä baarissa. Olet nyt omillasi. Elämä on laiffia. Olemme pullamössösukupovea.
Tuota tuota... tiedän täysin, että olen omillani. Ja olen välttänyt joutumasta taloudellisiin vaikeuksiin juuri sillä, että olen ottanut opintolainaa. Pointtini koko jutussa oli vain, että opintotuki ei riitä elämiseen. Muutenkin olen rahoittanut opintojani mm. tekemällä nettisivuja ja bänditoiminnalla. Nämä tuotot ovat kuitenkin varsin minimaalisia.
Toisekseen... kännykkää tarvitsee yhteydenpitoon. Ainakin meikäläisellä sattuu olemaan vanhemmat, jotka haluavat ainakin kerran kuukaudessa kysyä, miten meikäläisellä menee...
Puhelinosake ei tule vähäisellä puhumisella niinkään paljoa edullisemmaksi, että sen hankkiminen kannattaisi. Toisekseen, olen usein iltaan asti koululla, joten minua ei tavoittaisikaan kotipuhelimesta ollenkaan.
Ja tiedän täysin, että olen omillani - olenko väittänyt muuta? Jos vanhempani haluavat tukea, otan toki tuon tuen vastaan ja tarvittaessa maksan sen aikanaan takaisin. He ovat VAPAAEHTOISESTI tarjoutuneet maksamaan nuo laskuni, jotka mainitsin tuossa ensimmäisessä viestissäni. Ja kuten täällä on moni muukin maininnut, niin vanhemmilta saadusta tuesta ei kannata kieltäytyä. Tajuan täysin sen arvon. Ja selviäisin kyllä elämisestä, vaikken saisikaan tuota tukea. Joutuisin vain ottamaan hieman lisää opintolainaa - jonka edelleen maksaisin ajallaan takaisin.
Ja tuosta baarissanotkunnasta.... Kyllä meikäläinen sitäkin harrastaa, mutta harvemminpa tulee baarissa kolmea olutta enempää juotua. Pohjat on usein rankemmat, ja silloin juodaan usein omatekoista kotiviiniä.
Jees... oliko muuta kommentoitavaa?