Opiskelijaelämää

• 17 202
  • 160

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Opiskelen yliopistossa, asun yksityisessä yksiössä, olen tilannut Canal+-kanavat, maksan tv-luvan ja tulen toimeen opintorahalla+ asumistuella. Opiskellut olen vajaat kaksi vuotta, lainaa ei ole tarvinnut edes harkita. Noista opintotuista ym. ei jää mitään säästöön, mutta säästöön jää koko palkka jota saan töistä. Periaatteessa tarvitsisin töitä vain maksaakseni kesän vuokrat ja elämisen, mutta näin eläen kuukaudessa jää ylimääräistä useita tuhansia markkoja. Ne menevät tilille, ei viinaan ja tupakkaan. Sitä en todellakaan ymmärrä, että joillain on varaa juoda 4-5 kertaa viikossa itsensä humalaan, mutta ei ostaa muuta kuin makaronia ruuakseen. Selittäkää tämä!

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti hannes_ko
Opiskelen yliopistossa, asun yksityisessä yksiössä, olen tilannut Canal+-kanavat, maksan tv-luvan ja tulen toimeen opintorahalla+ asumistuella. Opiskellut olen vajaat kaksi vuotta, lainaa ei ole tarvinnut edes harkita. Noista opintotuista ym. ei jää mitään säästöön, mutta säästöön jää koko palkka jota saan töistä. Periaatteessa tarvitsisin töitä vain maksaakseni kesän vuokrat ja elämisen, mutta näin eläen kuukaudessa jää ylimääräistä useita tuhansia markkoja. Selittäkää tämä!

Sä asut ja opiskelet Kuopiossa...tai Vaasassa, muulla toi ei selity :D

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
- chatti-viesti tämä nyt valittettavasti on, mutta Tampereella asun.

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Suomi-Salama
Kalsarikännit perjantaisin on se mun juttu!
Täysin off-topic, mutta kalsarikännit on todella jees! Allekirjoittanut harrastaa silloin tällöin kalsarikännistä jalostettua nettikalsarikänniä, joka toimii seuraavasti.

1.) Muutama (mieluummin tietysti useampi) pullo hyvää olutta
2.) Tietokone ja nettiyhteys auki
3.) Messengerillä kavereille viestiä suunnitelmista
4.) Team Sound tai net meeting auki, luurit päähän ja juttelemaan muiden nettikalsarikänniläisten kanssa
5.) Lisää olutta, ehkä hieman tietokonepelejä ja muuta hubaa nettiystävien kanssa
6.) Nukkumaan kun tuntuu siltä

Halpa ja vaivaton tapa ottaa kuppia kavereiden kanssa, kun ei oikein jaksa kahta tuntia/suunta matkustaa kaverien luokse muutaman oluen takia. Toinen vaihtoehto tietysti olisi, että kaikki suuntaisivat puoliväliin jonnekin juottolaan, mutta nykyään yhä useammin turvaudumme kalsarikännivaihtoehtoon, koska se tulee huomattavasti halvemmaksi. Enkä voi väittää, että juottolassa olisi muutenkaan yhtään mukavampaa, kuin kotona kalsarikännejä ottamassa. Tupakansavu ja liian kova musiikki... onkohan mulla kaikki ihan kotona vai olenko vain tulossa vanhaksi?

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Hiili
Täysin off-topic, mutta kalsarikännit on todella jees!

Ja off-topic sen kun jatkuu: AMEN, ystävät, amen! En tiedä johtuuko erakkoluonteesta vai mistä, mutta itselläni ainakin viikon stressi purkautuu parhaiten ottamalla reilu satsi siideriä kaupasta (kesken loppuminen on perisynneistä pahin), nykäistä verkkarit tai jopa pitkät kalsarit + villasukat jalkaan ja surffata netissä / pelailla jotain, katsoa telkkaria ja kuunnella musiikkia (Kotiteollisuus toimii erittäin hyvin tässä tarkoituksessa). Baarissa toki on omat hyvät puolensa, mutta ehtiihän sielläkin istumaan.

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Moralismia

Näyttää ikävästi taas siltä, että täällä on moralisointi alkanut. Viimeksi se oli mp3:sista ja piraateista, nyt vanhempien maksamisista. Eli joidenkin mielestä pitäisi elää ilman kenenkään tukea...omillaan. Sehän onkin monen selitys kaikkeen. Halu seistä omilla jaloillansa. Varmasti upea ajatus sinänsä, mutta tosiasiassa kaikki ovat jostakin riippuvaisia. Johonkin pisteeseen saakka vanhemmat kustantavat kaiken jne. Tässä kylläkin puhuttiin toisen..tai kolmannen asteen opinnoista, ja ilmeisesti muuttamisesta pois kotoa ja silti rahan saamisesta vanhemmilta.

Hmmm...mikä ettei? Paras tai rahakkain vaihtoehtohan olisi pysyä mahdollisimman pitkään kotona jos lähellä on opiskelupaikkoja joihin haluaa mennä. Mutta mitä arveluttavaa on saada vanhemmilta rahaa? Eikös elämässä ole tarkoitus pärjätä ja menestyä ja nauttia olostaan kaikilla sallituilla ja mahdollisilla keinoilla? Ajatelkaapa vaikka koiraa. Ei se ajattele, että "karkaanpa metsään jotta saisin itse pyydystää ruokani, haluan olla itsenäinen". Sillä kelpaa mainiosti se täyslaidallinen ruokaa minkä se monta kertaa päivässä saa isännältää ilman että sen täytyy tehdä mitään. Ja onko se onnellinen? Aivan.
Jos vanhemmat maksavat, kannattaa ottaa kaikki vastaan. Jos isovanhemmat maksavat, kaikki vastaan. Eihän se tai kerjääminenkään vanhemmilta ole laissa kiellettyä. Jos eivät halua maksaa niin sitten eivät maksa. Huono homma. Mutta kaikki mitä irti saa on otettava. Niin pärjää parhaiten. Itsenäisyysajatukset ja hienot moraaliset säännöt ja aatteet ovat varmasti niille, jotka niitä harjoittavat loistavia asioita ja kerskumisen perustana, mutta ne eivät ruoki ketään ne aatteet ja ideat. Ne eivät myöskään tarjoa mitään muuta, kuin tilaisuuden päästä sanomaan olevansa parempi kuin joku muu kun hoitaa "Itse omat asiansa rahallisesti".

Eli miettikään sitä.

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Sistis
Opintotuki ei todellakaan riitä mihinkään - se on todettu. Vaikka asustelen solukaksiossa, jonka vuokra on vain n.150€/kk, niin ei rahaa siltikään oikein jää mihinkään muuhun... ateriat koulussa = 4 * 5 * 2€ = 40€/kk. Itse tehty ruoka ja muut elintarvikkeet = n. 120 €/kk. Nyt kun vähennetään tämä kokonaissumma opintorahasta ja asumislisästä, jää jäljelle n.30€. Osta sillä sitten opiskelussa tarvitsemiasi kirjoja etc...

Tämän takia meikäläinen on ainakin joutunut ottamaan sitä valtion tarjoamaa tukea, joka pitää maksaa takaisin - kutsutaan jossain kielessä opintolainaksi.

Porukoilta on tullut todella arvokasta tukea, mutta sitäkään ei oikein kehtaa aina pyytää. Ovat hoitaneet meikäläisen puhelinlaskun ja TV-luvat ja sponsoroineet muutaman kirjan. Jos tätä tukea ei olisi tullut, niin todennäköisestikin olisi tullut otettua enemmän tuota lainaa.

Viime kesän jouduin opiskelemaan, kun ei löytynyt työpaikkaa. Tuolloin ajattelin, että kenties ensi vuonna saisi duunia. Noh, eilisillä rekrytointipäivillä selvisi, että Tampereelta ei oikein löydy duunia toisen vuoden sähköteekkarille. Eli taitaapi Sistis opiskella ensi kesänäkin.... ja ottaa taas lisää lainaa. Ei silti... on jo muutama työhakemus lähetetty ja lisääkin laitetaan, ei vaan taida tärpätä taaskaan.

Ja BigRedBob.... tuohon kommenttiisi, että suurin osa opiskelijoista ei opiskele.... tiedätkö sen, että KELA vaatii opintotukea maksaessaan, että sinun täytyy suorittaa tietty määrä opintoviikkoja jokaista tukikuukautta kohden. Ammattikorkeakouluissa tämä on muistaakseni 3ov/kk ja teknillisissä korkeakouluissa 2,5ov/kk. Tuo 2,5ov/kk on suhteellisen helppo saavuttaa. Itse olen nyt opiskellut 17kk ja kasassa on 58ov tuosta DI.n maagisesta 180.stä.... eli keskimäärin olen suorittanut 3,4ov/kk. Tällä vauhdilla valmistun DI.ksi joskus neljän vuoden kuluttua ja pääsen maksamaan suurta velkaani valtiolle.

Niin joo... lähden GOOMille kyllä. Onneksi sain hieman tienattua rahaa vähän aikaa sitten ja porukat sponsoroivat hieman. Hauskanpitokin kuuluu opiskeluelämään.

Ja BigRedBob... minä ein ainakaan opiskele sen takia, että saan pitää kivaa ja kusettaa sukulaistätejä, vaan sen takia, että valmistun ammattiin joskus. Hauskanpito on osa opiskelijaelämää, mutta päätarkoitus on kuitenkin valmistua ammattiin. Itse olen melko aktiivisesti mukana opiskelijaelämässä ja suurin osa tuntemastani porukasta opiskelee ihan oikeasti.

Joopa.... nostakaa nyt sitä opintotukea!!!

Siis nyt pitää sanoa että voi voi mitä juttua. Tollaset lökäpöksyt (multa meni herne nenään) pilaa opiskelijoiden maineen. Vai olet oikeen opinto "lainaa" joutunut ottamaan. Koitas kuules vähän ajatella mitä opiskelijoiden elämä on ollut ennen. Ei mitään valtiontakaamia.

Koita avartaa maailman kuvaasi hämettä kauemmaksi. Olen itse opiskellut tekniikan alaa 5 (viides menossa) vuotta ja ja noin aika hyvällä näppituntumalla voin sanoa että ei sinulla luulisi olevan ongelmia kesätyön saannin suhteen. Kuinka moneen yritykseen olet ottanut yhteyttä tai täyttänyt hakemusken ?

Mitä ihmettä opiskelija tekee kännykällä jos hänellä on taloudellisia vaikeuksia tai käy ryyppäämässä baarissa. Olet nyt omillasi. Elämä on laiffia. Olemme pullamössösukupovea.

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Mielelläni minä kustannan skidieni toiveita ja tarpeita vielä kun ovat niin pieniä ja varmastikin tulevaa opiskelua niin paljon kuin pystyn.

Mihin vetää rajaa sponsoroinnissa, onkin paljon vaikeampi juttu: Pyytääkö ideksikorotuksella höystettynä 5-vuotis synttäreillä saatu Stigan hinta takaisin kun kölvi saa ekan liksan vai mikä?

Kaikki maksamasi jääaika? Pesulapalvelu? Jääkaapinkäyttöoikeus?

Luotan omiin skideihini niin paljon, että he tietävät missä se kohtuus kulkee sitten kun joskus jotain tienaavat.

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Wilco puhuu asiaa.

Sisäfilettä syötiin tyttöystävän kanssa viime viikko eikä jauhelihastakaan ole puutetta ollut koko opiskeluaikana :)

Vakavasti puhuen, en ole kehdannut vanhemmilta ottaa rahaa opiskeluaikana, pankilta on lainaa sellaiset 4000 mk jonka tarvitsin opintomatkaan. Tähän asti olen pärjännyt kesätyörahoilla melkein jouluun, sen jälkeen satunnaisilla töillä sekä opintotuella loppuaika lukuvuodesta. Onnen avain on ollut halvahko kämppä, vuokran maksun jälkeen jää riittävästi rahaa vaatteisiin sekä alkoholiin :) Halvan vuokran lisäksi olen tähän asti syönyt lähinnä makaronia sekä metsästämällä saatua lihaa. Viime aikoina asiat ovat muuttuneet kun tuo nainen haluaa jonkinlaista vaihtelua sekä tasoa ruokaan. Hyvästi siis 5 euron ruokakauppalaskut...

Nyt sitten pitäisi muutosta tulla, kohta pitäisi mennä osa-aikaiseksi töihin ylikansalliselle metsäkoneyhtiölle, rahaa pitäisi ainakin teoriassa tulla enemmän. Aion kuitenkin samalla nostaa opintotukea ja kikkailla jotenkin itselle tulevat tulot alas. Sanokaa vaikka moraalittomaksi, mutta niin joka tapauksessa teen.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti kapa76

Siis nyt pitää sanoa että voi voi mitä juttua. Tollaset lökäpöksyt (multa meni herne nenään) pilaa opiskelijoiden maineen. Vai olet oikeen opinto "lainaa" joutunut ottamaan. Koitas kuules vähän ajatella mitä opiskelijoiden elämä on ollut ennen. Ei mitään valtiontakaamia.

Niin, siis pointtini oli lähinnä tässä se, että opintotuki pelkällään ei riitä elämiseen, jonka vuoksi olen ottanut opintolainaa. Tiedän takuulla sen, että opintolaina ei ole ollut ennen valtiontakaamaa. Muistaakseni 70-luvun alussa tuli tuo valtiontakaus mukaan. Mitäpä tämä sitten muuttaa? Ei mitään, laina on maksettava takaisin ajallan, ja sen aioin myös tehdä. Ja kyllä valtio sen perii ennemmin tai myöhemmin takaisin, jos et itse pysty sitä hoitamaan ajallaan!!!

Viestin lähetti kapa76

Koita avartaa maailman kuvaasi hämettä kauemmaksi. Olen itse opiskellut tekniikan alaa 5 (viides menossa) vuotta ja ja noin aika hyvällä näppituntumalla voin sanoa että ei sinulla luulisi olevan ongelmia kesätyön saannin suhteen. Kuinka moneen yritykseen olet ottanut yhteyttä tai täyttänyt hakemusken ?

Valitettavasti minun täytyy nyt kumota tuo näppituntumasi. Tällä hetkellä olen laittanut hakemuksen viiteen eri paikkaan ja aion hakea vielä muutamaan lisää. TTKK.lla järjestetyillä rekrytontipäivillä kävin käytännössä jokaisen yrityksen puheilla ja tiedustelin, onko Tampereella tarvetta toisen vuoden sähköteekkareille. Valitettava tosiasia oli, että EI OLE. Toisen vuoden sähköteekkari saisi työtä kyllä Turusta, Vantaalta, Espoosta, Kouvolasta, Teuvalta ja melkein mistä vaan, mutta Tampereella ei ollut käyttöä. Tampereella ainoastaan diplomityötä tekevät tai lähellä sitä opinnoissaan olevat saisivat työpaikkoja. Muutama yritys toki sanoi, että saattaa olla, joten laitoin niihin hakemukset. Ja laitoin myös niihin, jotka sanoivat, etteivät tarvitse.

Toki joku kauempanakin sijaitseva työpaikka kelpaisi, mutta kun en satu omistamaan autoa ja julkiset kulkuneuvotkaan eivät vie perille ajoissa. Kotipaikkakunnaltakaan ei löydy duunia, (alle 6000.n asukkaan kunta) ja lähimpiin kaupunkeihin on yli 40km ja bussit eivät vie ajoissa perille.

Viestin lähetti kapa76

Mitä ihmettä opiskelija tekee kännykällä jos hänellä on taloudellisia vaikeuksia tai käy ryyppäämässä baarissa. Olet nyt omillasi. Elämä on laiffia. Olemme pullamössösukupovea.
Tuota tuota... tiedän täysin, että olen omillani. Ja olen välttänyt joutumasta taloudellisiin vaikeuksiin juuri sillä, että olen ottanut opintolainaa. Pointtini koko jutussa oli vain, että opintotuki ei riitä elämiseen. Muutenkin olen rahoittanut opintojani mm. tekemällä nettisivuja ja bänditoiminnalla. Nämä tuotot ovat kuitenkin varsin minimaalisia.

Toisekseen... kännykkää tarvitsee yhteydenpitoon. Ainakin meikäläisellä sattuu olemaan vanhemmat, jotka haluavat ainakin kerran kuukaudessa kysyä, miten meikäläisellä menee...
Puhelinosake ei tule vähäisellä puhumisella niinkään paljoa edullisemmaksi, että sen hankkiminen kannattaisi. Toisekseen, olen usein iltaan asti koululla, joten minua ei tavoittaisikaan kotipuhelimesta ollenkaan.

Ja tiedän täysin, että olen omillani - olenko väittänyt muuta? Jos vanhempani haluavat tukea, otan toki tuon tuen vastaan ja tarvittaessa maksan sen aikanaan takaisin. He ovat VAPAAEHTOISESTI tarjoutuneet maksamaan nuo laskuni, jotka mainitsin tuossa ensimmäisessä viestissäni. Ja kuten täällä on moni muukin maininnut, niin vanhemmilta saadusta tuesta ei kannata kieltäytyä. Tajuan täysin sen arvon. Ja selviäisin kyllä elämisestä, vaikken saisikaan tuota tukea. Joutuisin vain ottamaan hieman lisää opintolainaa - jonka edelleen maksaisin ajallaan takaisin.

Ja tuosta baarissanotkunnasta.... Kyllä meikäläinen sitäkin harrastaa, mutta harvemminpa tulee baarissa kolmea olutta enempää juotua. Pohjat on usein rankemmat, ja silloin juodaan usein omatekoista kotiviiniä.

Jees... oliko muuta kommentoitavaa?

Viimeksi muokattu:

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ne jutut mitä olen kuullut vanhemmilta sukulaisiltani ja ne jutut mitä olen kuullut kavereilta erovat siinä että minusta kavereiltani kuullut ovat ruikutuksia ja ne toiset ovat sitten tositarinaa. Elämä on tosiaan kovaa. Tietyistä asioista tarvii tinkiä jos haluaa tietyn elämän tason. Itselläni ainakin ruoka ja lätkä eivät ole niitä asioita mistä tingin. 20-30 työhakemusta lähettämisellä luulisi saavan työpaikan. Siihen tulee jo mukaan tilastollinen todennäköisyyskin. Minä ainakin olen peräsuoli pitkänä painanut töitä kesällä että saa sitten syksyn talven ja kesän "rällästää". Tiukan tenttiluvun lomassa "lätkämatkat" tampereelle/lahteen piristävät kummasti ja tuovat hyvän mielen. Kesällä vaatii vain hiukan itsekuria olla tuhlaamatta rahaa.

Siinä työpaikan hakemisessa tarvii olla niin pirun aktiivinen ei se paikka luokseen tule. Monet suuret teollisuuden yritykset tarvitsevat todella paljon erillaista ja MONIPUOLISTA työvoimaa ja sen olen huomannut että se pakkaa unohtumaan monelta ihmiseltä.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Opiskelija-aktiivit

EDIT: Viestini vitutusketjusta oli siirretty tänne. Tähän ympäristöön en sitä halua.

Viimeksi muokattu:

Live-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Opiskelija-aktivistit pt.2

Ja jos edellinen ei vielä vituta tarpeeks, ni syy miks mieltä osotetaan. Ei siinä mitään, kyllä mulleki raha kelpaa, mut mitä helvettiä teen ylimääräsellä 15€ kuussa jos vois saada tulorajaa nostettua niin et voisin tienata ylimääräset 500€... Vaikee arvata mihin keskiverto-opiskelija ton 15-20€ käyttää. Ja jos tää mielenosotus menee läpi, ni eipä oo opiskelijoillakaan taas mahollisuutta vaikuttaa omiin asioihinsa muutamaan vuoteen.

Cube

Jäsen
Ei oikeastaan vituta, mutta ihmetyttää täälläkin tuo opintotuen korotusten perässä marssiminen, vaikka opiskelija olenkin. Eipä ole ainakaan minun taloudenpito niin tarkkaa, että tuota 15-20 ekstraeuroa edes huomaisin. Tai enhän minä tiedä millaisia summia tuolla ollaan vaatimassa.

Se kylläkin vituttaa aika suuresti, että nykyään pitäisi valmistua jossain määräajassa. Tekisi nimittäin mahdollisesti mieli vaihtaa pääainetta yliopiston sisällä ihan täysin vaikkapa kandin jälkeen. En vaan tiedä onnistuisiko tuollainen alusta aloittaminen nykyään vai vaativatko, että vedän uuden tutkinnon neljään vuoteen. Saatana, byrokratiaahan tässä taas lisää tarvittiin. Kateeksi käy aikaisemmin alottaneita tuttuja, jotka voivat opiskella ihan rauhassa.

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Cube kirjoitti:
Ei oikeastaan vituta, mutta ihmetyttää täälläkin tuo opintotuen korotusten perässä marssiminen, vaikka opiskelija olenkin. Eipä ole ainakaan minun taloudenpito niin tarkkaa, että tuota 15-20 ekstraeuroa edes huomaisin. Tai enhän minä tiedä millaisia summia tuolla ollaan vaatimassa.

15% * 259 ~ 38€.

Toki liikutaan vielä pikkurahoissa, mutta kyllä minulle tuollainen lisä budjettiin kelpaisi. Tosin olen noin vuoden päästä valmistumassa, joten voi olla, ettei mitään muutosta ehditä ajaa läpi ennen sitä kuitenkaan. Paska nakki, eikä töitäkään voi tehdä enempää.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pärde kirjoitti:
15% * 259 ~ 38€.

Laajennetaan tätä: Vuodessa tukikuukausia on normaalisti yhdeksän. Ja ainakin minun nostaessa tuota tukea, siitä otettiin ennakonpidätyksenä 10% pois. Täten siis vuodessa tukea tulisi:

9 * 0.9 * 38€ = 307.8€. Kyllä tuosta rahasta jonkinlainen hyöty monelle opiskelijalle olisi.

Vaikka en ole tukea nostanutkaan yli vuoteen, ja todennäköisesti valmistun virallisesti tässä kuussa, olen silti yhä sitä mieltä, että tuota tukea voitaisiin ja pitäisi nostaa. 15 vuotta on pitkä aika, ja silloin myönnetyn opintorahan ostovoima ei ole enää sama.

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Sistis kirjoitti:
Laajennetaan tätä: Vuodessa tukikuukausia on normaalisti yhdeksän. Ja ainakin minun nostaessa tuota tukea, siitä otettiin ennakonpidätyksenä 10% pois. Täten siis vuodessa tukea tulisi:

9 * 0.9 * 38€ = 307.8€. Kyllä tuosta rahasta jonkinlainen hyöty monelle opiskelijalle olisi.

Vaikka en ole tukea nostanutkaan yli vuoteen, ja todennäköisesti valmistun virallisesti tässä kuussa, olen silti yhä sitä mieltä, että tuota tukea voitaisiin ja pitäisi nostaa. 15 vuotta on pitkä aika, ja silloin myönnetyn opintorahan ostovoima ei ole enää sama.

Joo, kyllä tuo 10% pois. Sen unohdin mainita.

Mielestäni tukia voisi korottaa, sekä sitoa elintasoindeksiin. Se jos joku on huutava vääryys, että Maukka Perusjätkä Enontekiöllä saa tismalleen saman verran käteen kuin minä ja ystäväni täällä Suomen kalleimmassa kaupungissa.

Toki jos tuon opintotukikorotuksen lisäksi hilattaisiin tulorajoja hieman ylös, alettaisiin olla oikealla tiellä jossain määrin. Ei tosin burn-outin ehkäisemisessä.

Ai niin, tää oli vitutusketju. Vituttaa naiset, ota niistä selvää.

Cube

Jäsen
Pärde kirjoitti:
Mielestäni tukia voisi korottaa, sekä sitoa elintasoindeksiin. Se jos joku on huutava vääryys, että Maukka Perusjätkä Enontekiöllä saa tismalleen saman verran käteen kuin minä ja ystäväni täällä Suomen kalleimmassa kaupungissa.
No en nyt tiedä. Eiköhän Helsinki vedä jo tällä hetkellä ihan tarpeeksi ihmisiä. Kyllä munkin monet kaverit elää halvemmissa kaupungeissa "leveämmin" kuin minä täällä sikäli ihan kohtuullisessa Turussa, mutta en nyt silti mitään tasoitusta kaipaa. On vaan mentävä duuniin, kun rahat loppuu. Se kyllä vituttaa, mutta minkäs tekee.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pärde kirjoitti:
Joo, kyllä tuo 10% pois. Sen unohdin mainita.

Toki jos tuon opintotukikorotuksen lisäksi hilattaisiin tulorajoja hieman ylös, alettaisiin olla oikealla tiellä jossain määrin. Ei tosin burn-outin ehkäisemisessä.

Ai niin, tää oli vitutusketju. Vituttaa naiset, ota niistä selvää.

Jep Jep... valinta on jokaisen oma. Ei tarvi itkeä jos haluaa opiskella Suomen kalleimmassa kaupungissa. Eivät työttömyyspäivärahat, liiton korvaukset ym myöskään ole sidottu paikan kalleuteen..
Hyviä, ellei loistavia yliopistoja löytyy myös muualta Suomesta.
Mielestäni opintotukea EI tarvi juurikaan korottaa. Vaan tulorajat pitäisi nostaa REILUSTI ylöspäin. Tällöin opiskelijaa "motivoidaan" työntekoon, tulee lisää rahaa, opiskelija saa sitä taatusti tarvittua työkokemusta mitä valmistumisen jälkeen tarvitaan (Ja auttaa vaikka ei olisikaan oman alan kokomusta).
Nimim. itsekin duunia aikanaan painanut koko opiskeluajan.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
SamSpade kirjoitti:
Jep Jep... valinta on jokaisen oma. Ei tarvi itkeä jos haluaa opiskella Suomen kalleimmassa kaupungissa. Eivät työttömyyspäivärahat, liiton korvaukset ym myöskään ole sidottu paikan kalleuteen..
Hyviä, ellei loistavia yliopistoja löytyy myös muualta Suomesta.
Mielestäni opintotukea EI tarvi juurikaan korottaa. Vaan tulorajat pitäisi nostaa REILUSTI ylöspäin. Tällöin opiskelijaa "motivoidaan" työntekoon, tulee lisää rahaa, opiskelija saa sitä taatusti tarvittua työkokemusta mitä valmistumisen jälkeen tarvitaan (Ja auttaa vaikka ei olisikaan oman alan kokomusta).
Nimim. itsekin duunia aikanaan painanut koko opiskeluajan.

Ainoa, mikä taitaa olla eri suuruinen tuki alueesta riippuen, on yleinen asumistuki. Se siitä. Mielenkiintoinen ajatus sinällään tuo opintotuen erisuuruus alueen mukaan. Syntyisi varmasti melkoinen purnaus. Osittain syyttä ja osittain syystä. Kuten SamSpade mainitsi, asumispaikkakuntakin on aina valinta vaikka toki tiedostankin sen, että ei mitä tahansa voi opiskella missä tahansa. Se on selvä. Vaikeita kysymyksiä :D

Nimimerkille "itsekiin duunia aikanaan painanut koko opiskeluajan" sen verran, että ainakaan Lappeenrannassa kun ei ole mitään duuneja, mitä painaa. Jos olisi joku järkevä työ, niin voisin käydä nytkin töissä. Viime kesäksihän en saanut kesätyötä ollenkaan. Viimeinen paikka, johon hain sai vajaa 200 hakemusta ja neljä otettiin. En siis ollut ainoa opiskelija, kuka oli vailla työtä koko kesän, mutta toki se ei paljoa lohduta. Tällä perustein itselleni on ihan yksi ja sama, että mitä sille tulorajalle käy, vaikka laskettaisiin. Itse olen ehdottomasti perustuen korotuksen kannalla.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nimimerkille "itsekiin duunia aikanaan painanut koko opiskeluajan" sen verran, että ainakaan Lappeenrannassa kun ei ole mitään duuneja, mitä painaa. Jos olisi joku järkevä työ, niin voisin käydä nytkin töissä. Viime kesäksihän en saanut kesätyötä ollenkaan. Viimeinen paikka, johon hain sai vajaa 200 hakemusta ja neljä otettiin. En siis ollut ainoa opiskelija, kuka oli vailla työtä koko kesän, mutta toki se ei paljoa lohduta. Tällä perustein itselleni on ihan yksi ja sama, että mitä sille tulorajalle käy, vaikka laskettaisiin. Itse olen ehdottomasti perustuen korotuksen kannalla.
Toki on alueissa eroa duunin saannin suhteen, myönnetään. Mutta Helsingissä se ei ole ongelma. Tai on ongelma kun teekkari ei voi tehdä kesäduunia jos ei pääse Nokialle duuniin. Töitä löytyy aina jos on halua tehdä. Itse tehnyt mm siivousta, eli ajanut lattianpesukonetta, pessyt ikkunoita, vaikka opinnot oli jo loppusuoralla koska pahimpaan lama-aikaan vuonna 1990 ei ollut muuta tarjolla.
Nimim. hiat ylös kädet pas**aan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
SamSpade kirjoitti:
Toki on alueissa eroa duunin saannin suhteen, myönnetään. Mutta Helsingissä se ei ole ongelma. Tai on ongelma kun teekkari ei voi tehdä kesäduunia jos ei pääse Nokialle duuniin. Töitä löytyy aina jos on halua tehdä. Itse tehnyt mm siivousta, eli ajanut lattianpesukonetta, pessyt ikkunoita, vaikka opinnot oli jo loppusuoralla koska pahimpaan lama-aikaan vuonna 1990 ei ollut muuta tarjolla.
Nimim. hiat ylös kädet pas**aan

Itse olisin kyllä itseasiassa voinut tehdä vaikka mitä, mutta kun tosiaan ei kirjaimellisesti ollut mitään duunia. Kaikki mitä sitten oli vähän tarjolla oli vakituisia duuneja tai vastaavia joihin ei kolmen kuukauden kontrahdit kelpaa. Joskus tuntuu, että se ero tämänkin kyläpahasen ja pk-seudun välillä on ihan älytön ja sitä ei tunnu päättäjätkään joskus ymmärtävän. Toki ensi kesäksi on pakko saada jonkinlainen alaan liittyvä duuni, koska harjoittelukin pitäisi saada tehtyä jos haluaa joskus valmistuakin. Nyt kyllä sen eteen sitten tehdään kaikki mahdollinen. Yhteydenotto noin sadan firman listaan aloitetaan tuossa marras-joulukuun vaihteessa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy