scholl kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että opiskelut tulee ottaa vakavasti ja niihin kuuluu panostaa. Niinpä jos ei ole rahaa niin mielummin opintolainaa kuin turhaa duunia, minkä pystyisi kouluttamatonkin tekemään. Liian paljon sellaisia urpoja, jotka eivät muka uskalla käyttää tuota opintolainakorttia. Suomessahan opiskelut ovat kuitenkin edullisia. Amerikassa moni kiskaisee itselleen monien kymmenien tuhansien lainat. Kyllä jonkinlainen usko siihen pitää olla, että millaisen osaamisen hankit ja kuinka hyvin uskot menestyväsi työelämässä valmistuttuasi.
Pakko kompata Schollia tässä asiassa. Ensinnäkin on täysin järjetöntä pelätä vainoharhaisesti lainan ottamista ja nähdä jopa nälkää vain sen takia, ettei halua periaatteesta ottaa lainaa. Mä näen asian yksinkertaisena - nyt on aikaa, muttei rahaa, kohta on saatanasti rahaa, muttei aikaa. Laina on rationaalinen valinta tässä tilanteessa. Jossei ihmiset olisi voineet ottaa lainaa, me eläisimme vielä kivikaudella! Lainan ottaminen on osa elämänhallintaa. On silkkaa hulluutta rajoittaa elinlaatuaan vain lainan pelon takia.
Mikä on pahin vaihtoehto, jos ottaa lainaa? Okei, jää opiskelujen jälkeen työttömäksi eikä pysty maksamaan niitä. Tässä tilanteessa pystynee neuvottelemaan pankin kanssa omalle kukkarolle sopivasta maksuohjelmasta. Ja vaikka ottaa huomioon nämä korot, nousee elintaso työttömänä verrattuna opiskeluaikoihin! Toimeentulotuki ja työttömyysturva ovat paljon korkeammat kuin opintotuki ja päälle tulee ruhtinaallinen asumistuki. Älkää siis peljätkö - hyvinvointivaltio ottaa kyllä kiinni jos jää musta pekka käteen!
Samaa mieltä oon myös tuosta "turhien" duunien järjettömyydestä. Ainakin mun mielestä opiskeluaikojen pitäiskin olla sellaisia vähän rennompia aikoja elämässä ennen työmaailman helvetillistä oravanpyörää. Sitä paitsi ainakin humanistisilla ja yhteiskunnallisilla aloilla pitää miettiä asioita luovasti, mikä edellyttää vapaa-aikaa, rentoutumista ja laiskottelua. Itse teen koulutöitä ehkä 25-30 tuntia viikossa, joskus reilusti vähemmän, deadlinejen lähestyessä enemmän. Tällä työmäärällä tulee sellaiset 35-40 opintoviikkoa vuodessa, eli reilusti yli keskiarvon. Toki omalla alallani noppia irronnee helpommin kuin monista muista opinahjoista.
Osallistuin tuohon opiskelijamiekkariin, olisi mukava nostaa opintotukea sen 15%. En kuitenkaan usko, että tuo näkyisi omassa elintasossani juuri millään tavalla. Mieluummin pistäisin nuo rahat sellaiseen kohteeseen, jossa niitä todella tarvitaan, kuten mielenterveystyöhön tai kehitysapuun. Toisaalta rahaa tungetaan yleensä paljon tyhmempiinkin paikkoihin kuten eläkeläisille, yrityksille ja armeijalle.
Mitä tulee näihin peliliikkeisiin, yksi keino saada enemmän rahaa on tuhlata noi opintotukikuukauden mahdollisimman nopeasti, niin pääsee toimeentulotuen piiriin. Ex-kämppis teki näin ja elintaso nousi huimasti. Mies sai toimeentulotuesta 100 euroa kuukaudessa säästöönkin, säästeliäs kun oli. Äijä sai vissiin käteen jotain 340e + 93% vuokrasta. Toki piti käydä monkumassa sossussa tasaisin väliajoin. Mutta bonuksena sossu hankki kaverille kesätyöpaikan, jossa sai ihan mukavat 8e/tunti.
Näitä tulorajojen itkijöitä ei voi tajuta. Miksi helvetissä sitä opintotukea pitää nostaa jos vetää niin helvetisti rahaa? Eikös se niin mene, että opintukikuukausilla saa ansaita 500e ja niiltä joilta ei nosta 1500e. Eli jokainen kuukausi, jolloin ei nosta tukea, saa ansaita 1000e lisää. Mutta jo tuo vuosittainen "normi" 9000e on aikamoinen summa, varsinkin kun siihen lisätään täydet opintotuet saadaan jotain 14 000e/vuosi. Ja tähän voidaan lisätä vielä mahdolliset lainat. Tollahan tulee varsin hyvin toimeen! Itselläni on opiskelujen aikana mennyt keskimäärin 1000e kuukaudessa (KAIKKI menot vuokrista ruokien kautta viihde-elektroniikkaan ja lentolippuihin) rahaa ja tällä ollaan lennelty pitkin maailmaa ja autoiltu Amerikan mannerta ristiin rastiin. Jossei osaa elää 14 tonnilla vuodessa, on turha itkeä.
Itselläni on lainaa jotain about 3500e. Tämä noussee ehkä 6000:een euroon ennen valmistumista. En ota asiasta mitään paineita, worst case scenario on ihan ok, tulen toimeen vähälläkin. Ja jos saan hyväpalkkaisen työpaikan (2000 euroa kuussa, niin saisin kaiken haluamani), ei nuo velat oo mikään ongelma. Ja jos jään työttömäksi, ei Suomessa kuole nälkään - yhteiskunta pitää huolta omistaan! Laina ei paljon paina:).