Opiskelijaelämää

• 17 202
  • 160

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
jessie kirjoitti:
Ainakin omassa ammattikorkeakoulussani on uskomattoman tiukka kontrolli.

TAMK'ssa oikeastaan kaikilla muilla paitsi kielen kursseilla sekä laboraatiotunneilla on täysin vapaa läsnäolo. Ihmettelen syvästi AMK'ta jossa ns. "normitunneilla" on jonkunlainen kontrolli. Sen sijaan kielissä ymmärrän 80% vaatimuksen, kuin myös laboraatiotunteja koskien.

komisario

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ray Bourque, Man Utd
Helsingin AMk:ssa meillä on kieltentunneilla pakollinen läsnäolo, labroissa ja joillakin kursseilla missä käy vieraita luennoitsijoita. Muuten ei juuri ole väliä onko paikalla vai ei. Mielestäni se on hyvä, koska ne tuet ovat mitä ovat ja töissä on pakko käydä jos meinaa elää.

Motivaatio on kyllä vähän hukassa viimeinen vuosi menossa ja lopputyötä väännetään. Jotenkin vaan tuntuu ettei jaksaisi enää ja pääsisi jo töihin, että saisi vähän vaihtelua. Onneksi ei montaa kurssia enää ole jäljellä ja vain yksi kurssi rästissä fyssan laboraatioselkkarit nyt kaksi vuotta myöhässä...

jessie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
eagle kirjoitti:
TAMK'ssa oikeastaan kaikilla muilla paitsi kielen kursseilla sekä laboraatiotunneilla on täysin vapaa läsnäolo. Ihmettelen syvästi AMK'ta jossa ns. "normitunneilla" on jonkunlainen kontrolli. Sen sijaan kielissä ymmärrän 80% vaatimuksen, kuin myös laboraatiotunteja koskien.

Ei päde meillä. Ihme, ettei ko. oppilaitos ole vielä siirtynyt käyttämään vanhoja kunnon poissaolokortteja... Kaikki opettajat eivät kontrolloi niin tiukasti, osa taas ei jousta pätkääkään. Välillä on olo kuin peruskoululaisella, kun pitää huonoa omaatuntoa poissaoloistaan kantaa.

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
eagle kirjoitti:

Ei tiedä mitä TAMK'ssa opiskelet, mutta ainakin raksapuolella mainitsemiesi kurssien lisäksi kaikki rakennesuunnitteluun liittyvät kurssit ovat 75% läsnäolovaatimuksella varustettuja. (muutamassa 65%, mutta niissä alle 75% läsnäolo pudottaa 1:llä arvosanaa)

Niin ja olihan sitä jopa matikassakin 80% vaatimus tietokonetunneilla (maple).

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Opiskelujen aloittaminen

Tosiaan nyt olis keskiviikkona tai noh, virallisesti viikon päästä maanantaina tarkoitus aloittaa opiskelut 1,5vuoden tauon jälkeen.

Aloitan opiskelemaan englanninkielistä liiketaloutta Haaga-Heliassa ja ajattelinkin kysyä, että löytyykö jatkoajasta kohtalotovereita jotka opiskelevat joko Heliassa tai sitten tätä samaa alaa? Olisi ihan hauska kuulla joitain vinkkejä.

Itse olen käynyt ammattikoulun ja elektroniikka-asentaja olen koulutukseltani, mutta nyt teen kokonaan alan vaihdon liiketalouden puolelle.

Minkäslaista ammattikorkeassa opiskelu yleensä ottaen on?

Saattaa olla tyhmiä kysymyksiä, mutta eipä itsellä pahemmin mielikuvaa ole. Eniten matematiikka epäilyttää, mutta ei sitä taida kovin paljoa edes olla. Toinen mikä mietityttää on se, että kaikki käydään englannin kielellä. Olen vuoden Jenkeissä asunut, joten kyllä se sujuu, mutta en ole nyt kunnolla päässyt puhumaan yli vuoteen englantia... no kaipa se palautuu.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
jessie kirjoitti:
Ja edelleen kritisoin Kelaa. Jos tuet kerran ovat tätä tasoa, niin tulorajan voisi ainakin sitten poistaa.Kiitos.

Täysin samaa mieltä. Vituttaa nuo tulorajat, kun laskeskelin tämän vuoden tuloja, niin saan ottaa tukia 2kk ajalta. Ja en edes tee paljoa töitä, vaan ajelen viikonloppuisin taksia ja toukokuusta elokuun loppuun olen kesätöissä joista saan 1500kk. Tietenkin samaan aikaan ajelen edelleen viikonloppuisin taksia. Noista yhteensä tulee keskimäärin 15000€ vuodessa, joka riittää hyvin asumiseen ja samaan aikaa jää vielä rahaa vähän säästöön. Kela sitten päättää kiittää minua tästä, että opiskelen ja teen töitä, enkä ota lainaa, sillä ettei anna tukea päätoimiselle opiskelulle paskan vertaa.

Irwiniä lainaten: Haistakaa paska koko valtiovalta!

F

Flonaldo

macnevis kirjoitti:
Noista yhteensä tulee keskimäärin 15000€ vuodessa, joka riittää hyvin asumiseen ja samaan aikaa jää vielä rahaa vähän säästöön. Kela sitten päättää kiittää minua tästä, että opiskelen ja teen töitä, enkä ota lainaa, sillä ettei anna tukea päätoimiselle opiskelulle paskan vertaa.
Kyllä, tulorajoja pitäisi korottaa vastaamaan nykytilannetta. Mutta sinulle jää siis rahaa säästöönkin, ja silti valtion pitäisi antaa sille opintorahaa. Miksi ihmeessä? Kokopäiväinen opiskelu täytyy olla mahdollista ja samoin opiskelijoiden pitää olla mahdollista korottaa elintasoaan omalla työnteollaan, mutta eihän valtion nyt sentään pidä tukea säästämistäsi "ilmaisella" rahalla.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Flonaldo kirjoitti:
Kyllä, tulorajoja pitäisi korottaa vastaamaan nykytilannetta. Mutta sinulle jää siis rahaa säästöönkin, ja silti valtion pitäisi antaa sille opintorahaa. Miksi ihmeessä? Kokopäiväinen opiskelu täytyy olla mahdollista ja samoin opiskelijoiden pitää olla mahdollista korottaa elintasoaan omalla työnteollaan, mutta eihän valtion nyt sentään pidä tukea säästämistäsi "ilmaisella" rahalla.

Rahaa jää säästöön sen takia, että olen kesällä valmis tekemään 7päiväistä työviikkoa, ei todellakaan sen takia, että valtio jotenkin tukisi opiskelua. Itseni mielestä valtion pitäisi tukea opiskelijoita ihan tuen nostamisella, mutta jos tukea nostetaan esim. 15euroa kk kohti, niin se on ihan yhtä tyhjän kanssa, ainakin itselleni, joten siitä johtuen tulorajat pitää saada korkeammiksi, jotta jää enemmän rahaa käteen eikä tarvitse ihan niin paljoa tehdä töitä.

Ja jos opiskelijalla ei saa jäädä rahaa säästöön, niin eikö opiskelijalla ole siis oikeutta esim. lomailuun ulkomailla(johon siis tarvitaan säästöjä) tai yhtälailla kun itse lähden vuoden kuluttua vaihtoon, niin siinä käsittääkseni kannattaa olla jonkun verran säästöjä vaikka ulkomailla opiskellessa saakin korotettua opintotukea. No rahaahan tarvitaan aina...

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tänään kävin tekemässä sopimuksen solukämpästä Pasilaan ja huomenna alkaa koulussa jonkilainen tutustumisviikko. Saa nähdä miten maistuu koulu, tällä hetkellä on positiiviset fiilikset, mikään ei voi tuntua pahalta inttivuoden jälkeen.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
puuha-pete kirjoitti:
Tänään kävin tekemässä sopimuksen solukämpästä Pasilaan ja huomenna alkaa koulussa jonkilainen tutustumisviikko. Saa nähdä miten maistuu koulu, tällä hetkellä on positiiviset fiilikset, mikään ei voi tuntua pahalta inttivuoden jälkeen.

Kerro sitten kun oot vähän aikaa asustellut, että minkälaista se solussa asuminen on. Itse en halunnut muuttaa soluun, koska oon tottunut asumaan yksinäni ja aina mietityttää, että minkälainen sekopää sitä osuu kämppikseksi. No nyt sitten maksellaan Espoon kämpästä 400€ kk.

Alkaako suomenkieliselläkin linjalla orientaatiot nyt keskiviikkona?

F

Flonaldo

macnevis kirjoitti:
Ja jos opiskelijalla ei saa jäädä rahaa säästöön, niin eikö opiskelijalla ole siis oikeutta esim. lomailuun ulkomailla(johon siis tarvitaan säästöjä) tai yhtälailla kun itse lähden vuoden kuluttua vaihtoon, niin siinä käsittääkseni kannattaa olla jonkun verran säästöjä vaikka ulkomailla opiskellessa saakin korotettua opintotukea. No rahaahan tarvitaan aina...
Totta kai opiskelijalla saa jäädä rahaa säästöön. Mutta ei se niin voi mennä, että se säästöön menevä raha (oli tarkoitus sitten mikä tahansa) tulee valtion opintorahana. Jos haluat lomailla ulkomailla niin siitä vaan; jos haluat vaihdossa elää etkä vain opiskella niin samat sanat. Olet työtä tekemällä sen ansainnut, mutta ei valtion hommana ole opiskelijalle kustantaa parempaa elintasoa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy