Opiskelijaelämää

  • 16 845
  • 160

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä mieltä te jatkoaikalaiset olette siitä, että vanhemmat kustantavat lapsensa/lastensa opiskelun vaikka oman mukavuutensa kustannuksella? Onko vanhemmilla oikeutta vaatia lastaan maksamaan takaisin esim. vanhempien maksama kännykkälasku, jonka he maksoivat kun nuorella ei ollut rahaa?

Mun omat mielipiteet on, että kyllähän vanhemmat voivat jollain tavalla avustaa lastaan, mutta ei niin, että kaikki tuodaan kuin tarjottimella. Kyllä nuoren täytyy pystyä elämään omillaan, jos hän kerran muuttaa kotoa pois. Ja puhelinlaskuun menneet rahat voi maksaa porukoille takaisin heti kun on tarpeeksi rahaa. Itse en ainakaan haluaisi vanhempieni kustantavan minun opiskelujani kokonaan. Mutta kenties mieleni muuttuu, kun pääsen itse "maistamaan" opiskelijaelämän ihanuutta/kurjuutta... who knows...
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kun saat nauttia valtion "runsaista" tukimarkoista, alat varmasti arvostamaan myös jokaista pennosta jonka saat tukena porukoilta. Ainakin minä arvostan, vaikka toisena opintovuotenani en ole vielä joutunut turvautumaan porukoihini siihen malliin, kuin viime vuonna.

En myöskään ajatellut maksaa kaikkia rahoja takaisin kun valmistun, vaan ehkäpä sitten kun olen ollut jonkin aikaa työssä pystyn kustantamaan porukoilleni jotain iloja elämään.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on kanssa semmonen taka-ajatus, että sitten, kun mä joskus mahdollisesti valmistun ja saan töitä, niin sitten äippä ja isi saa rahansa jossain muodossa takaisin... mutta mä en vaan jostain syystä halua elää hirmuisen paljon porukoitten rahoilla, en tiä miks, mutta yritän selvitä pitemmän päälle omillani, sitten.
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Ei vanhemmilla minusta ole oikeutta vaatia lapselta rahoja takaisin, kyllä jokainen itsekin ymmärtää vuorostaan avustaa vanhempiaan jos heillä on tiukkaa. Vaatimisoikeus voisi johtaa siihen, että porhot vaatisivat lapseltaan rahaa kostona jostain asiasta. Jokaisella on vastuu omista asioistaan, jos muuttaa pois kotoa rahattomana, on vain totuttava siihen ettei elämä ole yhtä huoletonta kuin kotona. Vanhempia ei voi vaatia avustamaan eikä heidän tarvitse ainakaan täysi-ikäisen lapsensa laskuja maksella. Kannattaa todellakin arvostaa rahallista tukea vanhemmilta eikä ottaa sitä itsestään selvyytenä, eiväthän sitä läheskään kaikki saa vaikka vanhemmilla olisi halujakin antaa.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Itse en ainakaan viitsi ottaa rahaa, vaikka sitä olisikin tarjolla. Ei ne rahat taivaalta oo tippunu vanhemmillekaan ja oma omatunto on huomattavasti parempi tuhlatessa itse tienattua rahaa. Ainakaan mun DI-opinnot eivät vaadi niin paljon aikaa, etteikö töissäkin ehtisi käymään. (Ja ainahan voi ottaa saikkua, jos tuntuu liian raskaalta. =) ) Eri asiahan tietenkin on, jos opiskelee kaupungissa, jossa ei ole töitä tarjolla.

Kovin yleistähän vanhempien rahoilla eläminen tuntuu olevan ainakin omassa kaveripiirissä. Ymmärtääkseni rahoitus lähtee kuitenkin vanhempien halusta tukea vielä ulkopuolisesta avusta riippuvaista lastaan. En osaa kuvitella, että jotkut vaatisivat rahoja takaisin. Ainakaan omat vanhempani eivät suostuisi siihen kirveelläkään. Ehkä takaisin voi maksaa jollain muulla tavalla???

En ymmärrä tilannetta, jossa vanhemmilta kupataan rahaa niin, että näiden oma elintaso kärsii. Jotain rajaa ja vanhempien kunnioitusta pitää olla jokaisella. Opintotuki riittää kyllä elämiseen, kun vain tinkii asumis- ja elinkustannuksista. Jos näistä ei ole valmis tinkimään, eikä vanhemmilla olisi syystä tai toisesta varaa antaa rahaa, niin luulisi omatunnon kolkuttavan esim. tilatessa baarissa 4€ tuoppia vanhempien viimeisillä rahoilla.

En oikein osaa ottaa kantaa, onko vanhemmilla oikeutta vaatia rahoja takaisin. Asia riippuu niin paljon tilanteesta.

P.S. Taitaa olla meitsin ennätysviesti pituuden puolesta. Aika lyhyitä on aiemmat ollu siis...
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ei se opintotuki aina riitä elämiseen, esimerkiksi pikkusiskollani vuokrat menevät niin suuriksi, että hänen opintotuki ei riitä maksamaan kuin hädintuskin vuokran. Eläisitkö pikkuisen säästämällä 20e:lla kuukauden, maksaen siitä puhelinlaskun jne?

Naurettavaa on se, että ammattispurgut saavat enemmän rahaa kuin opiskelijat jotka kittaa viinaa vaan keskiviikkosin ja viikonloppuisin...
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Opiskelijat vedelle ja leivälle eikä mitään tukia, prkle! Ehkä siten sitten vähän opiskelisivatkin ihan oikeasti. Kuinkakohan suuri osa opiskelijoista on näitä ns. "opiskelijoita", jotka vaan ryyppäävät ja pitävät kivaa (3-vuotiaiden tasolle jämähtäneideiden) lajitovereidensa kanssa jossain goom-risteilyillä? Sitten kerrotaan sukulaistädeille, että opiskellaan. Niinpä niin. :mad:
Viestin lähetti vilpertti
Naurettavaa on se, että ammattispurgut saavat enemmän rahaa kuin opiskelijat jotka kittaa viinaa vaan keskiviikkosin ja viikonloppuisin...
Ammattispurgut, opiskelijat... Mitä eroa? Eikö kelpaa ammattispurguksi, jos ei dokaa viikon kaikkina päivinä? Opiskelijat on sitten ainakin vähintään puoli-ammattilaisspurguja. ;)
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Joo en kyllä laskisi ainakaan itseäni vielä ammattispurguksi, viime vuodesta on tahti laantunut huomattavasti vielä. Ammattispurguksi pääsee jos on vanhat rumat vaatteet, paskanen olemus ja pinttynyt vanhan viinan haju. Silloin saa kelan ystävällisiltä tädeiltä sekä sosiaalitoimistosta ilmasta rahaa.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti jiimo


Opintotuki riittää kyllä elämiseen, kun vain tinkii asumis- ja elinkustannuksista. Jos näistä ei ole valmis tinkimään, eikä vanhemmilla olisi syystä tai toisesta varaa antaa rahaa, niin luulisi omatunnon kolkuttavan esim. tilatessa baarissa 4€ tuoppia vanhempien viimeisillä rahoilla.


Jaa riittää vai? Siinä tapauksessa varmasti jos asuu solussa tai kommuunissa, mutta kaikkien luonne ei tosiaan kestä muiden kanssa asumista. Itse asun Helsingissä vuokrakämpässä, eikä vuokrani ole sieltä kalleimmasta päästä. Pikemminkin päinvastoin. Niin vain on että opintotuki ja asumislisä eivät riitä edes vuokraan. 500 markkaa jää uupumaan.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti vilpertti
Ammattispurguksi pääsee jos on vanhat rumat vaatteet, paskanen olemus ja pinttynyt vanhan viinan haju. Silloin saa kelan ystävällisiltä tädeiltä sekä sosiaalitoimistosta ilmasta rahaa.
Kiitos selvennyksestä. Eli siis häilyvä raja ammattispurguuden ja opiskelijaelämän välillä piileekin siis vain ulkoisessa olemuksessa ja hajussa. ;)
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kyllä. :)

Opiskelijalla ei sitäpaitsi ole varaa ryypiskellä joka päivä, sillä kela ei anna rahaa ellei ole "varaton" ja jos saa opintotukea ei voi olla varaton... Tai jotain.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Se on sitä byrokratiaa. :(
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Opintotuki ei todellakaan riitä mihinkään - se on todettu. Vaikka asustelen solukaksiossa, jonka vuokra on vain n.150€/kk, niin ei rahaa siltikään oikein jää mihinkään muuhun... ateriat koulussa = 4 * 5 * 2€ = 40€/kk. Itse tehty ruoka ja muut elintarvikkeet = n. 120 €/kk. Nyt kun vähennetään tämä kokonaissumma opintorahasta ja asumislisästä, jää jäljelle n.30€. Osta sillä sitten opiskelussa tarvitsemiasi kirjoja etc...

Tämän takia meikäläinen on ainakin joutunut ottamaan sitä valtion tarjoamaa tukea, joka pitää maksaa takaisin - kutsutaan jossain kielessä opintolainaksi.

Porukoilta on tullut todella arvokasta tukea, mutta sitäkään ei oikein kehtaa aina pyytää. Ovat hoitaneet meikäläisen puhelinlaskun ja TV-luvat ja sponsoroineet muutaman kirjan. Jos tätä tukea ei olisi tullut, niin todennäköisestikin olisi tullut otettua enemmän tuota lainaa.

Viime kesän jouduin opiskelemaan, kun ei löytynyt työpaikkaa. Tuolloin ajattelin, että kenties ensi vuonna saisi duunia. Noh, eilisillä rekrytointipäivillä selvisi, että Tampereelta ei oikein löydy duunia toisen vuoden sähköteekkarille. Eli taitaapi Sistis opiskella ensi kesänäkin.... ja ottaa taas lisää lainaa. Ei silti... on jo muutama työhakemus lähetetty ja lisääkin laitetaan, ei vaan taida tärpätä taaskaan.

Ja BigRedBob.... tuohon kommenttiisi, että suurin osa opiskelijoista ei opiskele.... tiedätkö sen, että KELA vaatii opintotukea maksaessaan, että sinun täytyy suorittaa tietty määrä opintoviikkoja jokaista tukikuukautta kohden. Ammattikorkeakouluissa tämä on muistaakseni 3ov/kk ja teknillisissä korkeakouluissa 2,5ov/kk. Tuo 2,5ov/kk on suhteellisen helppo saavuttaa. Itse olen nyt opiskellut 17kk ja kasassa on 58ov tuosta DI.n maagisesta 180.stä.... eli keskimäärin olen suorittanut 3,4ov/kk. Tällä vauhdilla valmistun DI.ksi joskus neljän vuoden kuluttua ja pääsen maksamaan suurta velkaani valtiolle.

Niin joo... lähden GOOMille kyllä. Onneksi sain hieman tienattua rahaa vähän aikaa sitten ja porukat sponsoroivat hieman. Hauskanpitokin kuuluu opiskeluelämään.

Ja BigRedBob... minä ein ainakaan opiskele sen takia, että saan pitää kivaa ja kusettaa sukulaistätejä, vaan sen takia, että valmistun ammattiin joskus. Hauskanpito on osa opiskelijaelämää, mutta päätarkoitus on kuitenkin valmistua ammattiin. Itse olen melko aktiivisesti mukana opiskelijaelämässä ja suurin osa tuntemastani porukasta opiskelee ihan oikeasti.

Joopa.... nostakaa nyt sitä opintotukea!!!
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Viestin lähetti Vilpertti

Ei se opintotuki aina riitä elämiseen, esimerkiksi pikkusiskollani vuokrat menevät niin suuriksi, että hänen opintotuki ei riitä maksamaan kuin hädintuskin vuokran. Eläisitkö pikkuisen säästämällä 20e:lla kuukauden, maksaen siitä puhelinlaskun jne?

Tarkoitin kyllä lähinnä sitä, että vaihtoehtojen ollessa varattomien vanhempien kuppaaminen ja omien kulujen minimoiminen pitäisi päätyä jälkimmäiseen. Ja kyllähän sitä voi muuttaa vaikka soluun. Vuokraa jää maksettavaksi asumislisän jälkeen vaikka 40€. Näin ollen esim. korkeakouluopiskelijoiden opintorahasta jää käyttöön vielä pari sataa euroa kuukaudessa. Kyllä sillä summalla "vettä ja leipää" -ruokavaliolla toimeen tulee. =)

Eri asia onkin sitten mainitsemasi ammattispurgut, jotka saavat kaiken elatuksen (asunto, ruuat ja varsinkin juomat) tekemättä mitään. Kyllä vituttaa mennä opiskelun lisäksi töihin viikonloppuaamuisin, kun ammattispurgun tunnusmerkit täyttäviä on juna täynnä menossa lepäilemään raskaan yön jälkeen. Menee veromarkat "hyvään" tarkoitukseen...
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo ei näillä opintotuilla kyllä elä. Itselläni jää tällä hetkellä reilu 200 mk, käteen vuokran jälkeen ja maaliskuussa kun vuokra nousee niin jää enää ruhtinaalliset 90 mk. Mitä lie euroissa. Ei paljon paskaakaan.

Itselläni oli onni, että oon viimeiset vuodet ollut kesäisin ihan hyväpalkkaisessa työssä. Niin on rahat ainakin vielä riittäneet. Kyllähän porukat aina jonkin verran auttaa. Maksaa kännykkälaskun, mistä olen erittäin kiitollinen. Ja kyllähän ne voi joskus käydessään tuoda ruokaakin. Mutta periaatteessa olen aika hyvin omilla pärjännyt. Tosin jos ei olisi sitä kesätyötä, niin sitten en tiedä mistä olisin rahat elämiseen saanut.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Viestin lähetti Gellner

Jaa riittää vai? Siinä tapauksessa varmasti jos asuu solussa tai kommuunissa, mutta kaikkien luonne ei tosiaan kestä muiden kanssa asumista. Itse asun Helsingissä vuokrakämpässä, eikä vuokrani ole sieltä kalleimmasta päästä. Pikemminkin päinvastoin. Niin vain on että opintotuki ja asumislisä eivät riitä edes vuokraan. 500 markkaa jää uupumaan.

Vielä selvennykseksi, että en todellakaan tarkoittanut, että opintotuki riittäisi järkevään asumiseen, vaan niin kuin edellisessä viestissä kirjoitin, äärimmäisessä tilanteessa opintotuellakin voi tulla toimeen. Soluasuminen, halpa ruoka, koulukirjojen hankkimisen minimointi ym. ovat avaintermejä tässä ihmisoikeuksia loukkaavassa tilanteessa. Itsekään en tykkää säästäväisestä elämäntavasta, minkä takia töissä käynkin.

Viestin lähetti Vilpertti

Opiskelijalla ei sitäpaitsi ole varaa ryypiskellä joka päivä, sillä kela ei anna rahaa ellei ole "varaton" ja jos saa opintotukea ei voi olla varaton... Tai jotain.

Opintolainan ottamisen mahdollisuus on syy siihen, ettei saa sosiaaliapua. Senkin voisi kaiketi kiertää niin, että nostaisi koko lainan syksyllä ja "hävittäisi" rahat jotenkin järkevästi. Näin sosiaalitston pitäisi joutua maksamaan toimeentulotukea. En vaan tiedä, kannattaako kokeilla. =)
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki olisi parasta tulla toimeen omillaan, mutta itse olen kyllä opiskelun aikana saanut vanhemmilta arvokasta tukea. Toimeen olisin varmaan kyllä tavalla tai toisella tullut ilmankin, mutta kyllä tiukkaa olisi tehnyt. On ne vuokrat täällä niin törkeän kalliita, ja olen samanlainen kuin Gellner, soluun en mene, ennenkuin on absolut pakko. Oma rauha se olla pitää. Onneksi on vanhemmilla ollut mahdollisuus jeesata.

Tuosta rahojen takaisinmaksusta tuli mieleen, että tuskin sitä kovin moni vanhempi vaatimaan lähtee, eri asia on isompi summa joka on erikseen lainaksi sovittu. Eiköhän se niin mene, että jokainen saa apua joskus, ja sen sijaan että maksaisi takaisin vanhemmilleen joskus tulevaisuudessa, tukee omia lapsiaan, kun sen aika tulee. Ja ne kiittämättömät taas omiaan...:)
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
onko nyt niin että sossusta ei saa rahaa jos ei ole ottanut opintolainaa? onko tuo nyt aivan ehdoton vai löytyykö poikkeuksia?
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Viestin lähetti Hamraan
onko nyt niin että sossusta ei saa rahaa jos ei ole ottanut opintolainaa? onko tuo nyt aivan ehdoton vai löytyykö poikkeuksia?

Ja miksi toimeentulotukea pitäsi saada jollei lainaa ole nostanut?
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Dick Slasher
Ja miksi toimeentulotukea pitäsi saada jollei lainaa ole nostanut?

Niin, miksi opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, joiden täytyy nostaa markkinakorkoista lainaa saadakseen toimeentulotukea? Vaikka laina onkin valtion takaamaa, täytyy se maksaa korkoineen aivan samalla tavalla takaisin kuin mikä muukin laina tahansa. Ennen asia ei ollut ongelma: inflaatio söi lainan pois ja jos ei syönytkään, oli työpaikan saanti opiskelujen jälkeen saletti juttu.

Joskus kyllä mietin, mitä järkeä on kouluttaa itseään vuosikausia vain sen tähden, että tulevaisuus näyttäisi epävarmalta. Miksi en mennyt paperitehtaaseen töihin? Olisin nyt suhteellisen varakas, eikä tarvitsisi potea tätä jatkuvaa rahapulaa.

Ihmettelen kyllä suuresti, mistä nämä muutamien mainitsemat Goom-tyypit rahansa repivät. Kai he käyvät töissä opintojensa ohella. Itse tunnen jo vastenmielisyyttä kaikenlaista joutavanpäiväistä cool-touhua kohtaan, mutta ei minulla kyllä rahatkaan moiseen riittäisi. Kalsarikännit perjantaisin on se mun juttu! Jos vanhemmat haluavat lastansa opinnoissa taloudellisesti tukea, ihan OK se on, mutta tällaisten "pappa betalar" - tyyppien on sitten ihan turha tulla selittämään, miten opintotuella kyllä pärjää.

Karmeintahan on, kun jotkut sanovat, etteivät opiskelijat saisi tehdä tai ostaa sitä ja tätä, koska elävät valtion sosiaalietuuksilla. Mitä, eikö opiskelija ole edes ihminen? Miksi opiskelija ei saisi ostaa kerran kuussa kossupulloa, kun spurgutkin saavat? Samasta lähteestä ne rahat tulevat. Väittäisin myös, että opiskelijoista saattaa olla yhteiskunnalle vielä jotain hyötyäkin...
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
tää on ilkeetä tämä opiskelijaelämä, kun ei ole varaa aina ostaa edes leipää. No pitääkin vaan syödä hirven sisäfilettä....(tosi on)...

Että silleen...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ota Chip vanhemmiltasi saama taloudellinen tuki puhtaalla omallatunnolla vastaan. Takaisin tuskin joudut maksamaan, ainakaan rahassa. Itse sain aktiivisena opiskeluaikanani tukea vanhemmilta, jos sitä pyysin. He tiesivät, että ruinaan rahaa vain, jos on todellinen tarve. Esimerkiksi, erään kuun 15. päivä totesin, että tilillä on noin 200mk. Rahaa ilmestyi tilille kun kotiin soitin. Takaisin eivät ole rahoja huolineet, vaikka tarjosin takaisinmaksua saadessani työpaikan.

Hienoa huomata, että tähänkin ketjuun on eksymässä niitä moralisteja, joiden mielestä opiskelijoiden tulisi potea huonoa omaatuntoa siitä, että saavat valtiolta tukea. Heille täältä heruu vain yksi neuvo. Hypätkääpä lähimpään avantoon ja tulkaa sieltä ylös vasta sitten kun ymmärrätte, miksi niitä tukia maksetaan.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä HALUISIN tulla toimeen omillani, mahdollisimman pitkään, mutta just kattelin noita opiskelija-asuntojen hintoja Tampereella, vaikka näyttää siltä, että Otaniemeen haenkin ensisijaisesti (eihän se nyt IHAN Helsingissä ole...) Jonot tuntuu olevan pitkiä ja vuokrat ei välttämättä ole mitään pieniä, mutta alle tonnilla pääsee asumaan esim. 12 neliön uunittomaan ja parvekkeettomaan kämppään, joka on n. 30 vuotta vanha...houkuttelee joo. Hartaasti toivon, että löytyis sitten joku kämppä melko halvalla ja läheltä koulua ja jos vielä pystyis käymään jossain töissä, niin olis ees vähäsen rahnaa...juomiin tai tupakkiin sitä ei onneks kulu!

Kiva, että ootte viittiny kommentoida, kun mua on vähän vaivannut tää juttu...mä kun en (ylpeydeltäni?) haluis sitä rahaa kauheesti porukoilta. :)
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Niin, wilco syökin hirven sisäfilettä, koska on itse omalla pikku liipaisinsormellaan, viekkaudella ja vääryydellä murhannut näitä viattomia luontokappaleita ;)

Mutta juu. Kyllähän kuluja pystyy karsimaan niin, että opintotuella pystyy elämään, mutta se on eri asia, kuka siitä hyötyy. En epäile hetkeäkään, että jos ei vaadi koulutukseltaan juuri mitään, menee vaikkapa Kuusamoon ammattikorkeakouluun, maksaa yksiöstään koulun vierestä esim 150 e, syö makaroonia ja lukee kokeisiin kaverin olan yli, niin opintorahasta jää vielä säästöönkin. En mitenkään halveksi pikkupaikkakuntia, eikä kaikkien todellakaan tarvitse saada ylempää korkeakoulututkintoa, mutta jos joku sellaisen haluaa, on se opintorahalla täysin mahdotonta. Opiskelija-asuntoja ei välttämättä ole saatavilla, varsinkin pk-seudulla sellaisen hankkiminen kestää vuosia (Otaniemessä oli 18 kk jono, kun kysyin viimeksi 2 vuotta sitten). Jostain laitakaupungilta on mahdollisuus toki saada kaksio sellaiseen hintaan, että kämppäkaverin kanssa siinä voi asua alle 2000 mk/kk/hlö. Tässäkin tapauksessa jää miinukselle pelkästään pakollisissa menoissa: sähkö, ruoka, koulumateriaali (pakko niitäkin on jonkin verran olla) ja koulumatkat.

Valtion takaamaa opintolainaa saa 975 mk/kk, joten se rupeaa jo kattamaan pakolliset menot, eikä välttämättä aina tarvitse syödä pelkkää makarooniakaan. Tämä ei tietenkään koske kesäaikaa (3 kk), jolloin opintotukea ei saa. Töitä siis on pakko tehdä. Jos ei satu olemaan minkäänlaista ammattitaitoa, niin palkka voisi olla siinä 7000 mk/kk hyvällä tuurilla. Siitä jää käteen noin 800 mk jaettuna 12 kk:lle olettaen, että työpaikka ei ole aivan kävelymatkan päässä. Siinä sitten mietit, että kävisikö sen koulun viidessä vuodessa vai hankkisiko hieman lisäansioita käymällä lukuvuoden aikana töissä ja valmistuisi kuudessa vuodessa. Tämän vuoden aikana valtio maksaa opintotukea + asumislisää noin 21 500 mk, tukee opiskelijaruokiasi noin 3 000 mk:lla, ei saa edelleenkään penniäkään verotuloja - jää saamatta kenties 25 000 mk, maksaa osuutesi opettajien palkoista, ostaa koululle lisää tietokoneita ym, mitä tarvitaan kun valmistumisajat pitenevät ja opiskelijoiden määrä kasvaa, myös jää saamatta yrityksien maksamat verot työpanoksestasi, kuluttamiesi rahojen välilliset verot.

No niin, se siitä. Siis mahdollista on elää ilman vanhempien tukea. Moraaliseen puoleen en ota kantaa; itse en ole vanhemmiltani _saanut_ markkaakaan (jos ei nyt lasketa jotain syntymäpäivälahjoja, about 100 mk), tosin isäni tyrannisoimassa firmassa olen työskennellyt ja saanut jopa palkkaa. Elättelen kuitenkin sellaista mielikuvaa, että työpanokseni siinä firmassa miinus palkkamenot jää positiiviseksi ;) Joka tapauksessa on aika iso asia päästä aina töihin, kun siltä tuntuu, joten minä en ehkä ole oikea henkilö puhumaan opiskelijan karusta elämästä. Mutta sen voin sanoa, että jos DI-tutkinnon suorittaa 5 vuodessa ilman vanhempien apua ja vielä pitää yhteyttä ulkomaailmaan, niin aika sissi saa olla. Tai prkleen hyvä lunttaamaan :)
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Opiskelijaelämää..

Mä en vaihtaisi minun opiskelijaelämää mihinkään.. Ja vaikka asunkin välillä soluasunnossa, ei tule ikinä mitään probleemoja. Miksi tulisi, paras kaveri on samassa kämpässä. Opintotuki on hyvä, jos verrataan vaikka Euroopan maihin - meillä on aivan helvetin hyvä opintotuki. Lisäksi opiskelijat saavat asumistukea.. On kuitenkin aika selvä juttu, että pelkällä opintotuella ei ole helppoa pärjätä, mä säälin todella niitä, joita vanhemmat eivät auta yhtään. Itse en varmaan pärjäisi ilman niiden tukea ja olen tosi kiitollinen kaikesta. Opintolainaa mä en ottaisi ikinä, paitsi jos on ihan pakko. Se on niin helppoa lainata ja tuhlata, mutta sitten niin vittumaista maksaa joka ikinen kuukausi takaisin. Miten kiitän vanhempia? En ainakaan rahalla.. Olen varma, et ne ei ottaisi sitä. Lahjan vois ostaa, esim. etelän matka on musta hyvä osoitus kunnioituksesta. Sellaista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös