Opiskelijaelämää

• 17 202
  • 160

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
SamSpade kirjoitti:
Jep Jep... valinta on jokaisen oma. Ei tarvi itkeä jos haluaa opiskella Suomen kalleimmassa kaupungissa. Eivät työttömyyspäivärahat, liiton korvaukset ym myöskään ole sidottu paikan kalleuteen..
Hyviä, ellei loistavia yliopistoja löytyy myös muualta Suomesta.
Mielestäni opintotukea EI tarvi juurikaan korottaa. Vaan tulorajat pitäisi nostaa REILUSTI ylöspäin. Tällöin opiskelijaa "motivoidaan" työntekoon, tulee lisää rahaa, opiskelija saa sitä taatusti tarvittua työkokemusta mitä valmistumisen jälkeen tarvitaan (Ja auttaa vaikka ei olisikaan oman alan kokomusta).
Nimim. itsekin duunia aikanaan painanut koko opiskeluajan.

Sniff.

Tulorajojen nostolla saavutettaisiin jo jonkinlaisia tuloksia, totta, mutta siinä ollaan äkkiä sillä tiellä, että Suomi on täynnä 25-vuotiaita burn-out -potilaita, joilla opinnot eivät vaan kuse urakalla vaan ovat täysin jäissä. Noh, ehkä tuo hieman kärjistetysti, mutta pointti on kuitenkin se, että parhaiten opiskelijoiden oloja parannettaisiin nimenomaan perustukea korottamalla. Ja kansantalous kiittää.

Terv. nimim "seuraava kahden päivän yhtämittainen vapaa tammikuussa"

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pärde kirjoitti:
Sniff.

Tulorajojen nostolla saavutettaisiin jo jonkinlaisia tuloksia, totta, mutta siinä ollaan äkkiä sillä tiellä, että Suomi on täynnä 25-vuotiaita burn-out -potilaita, joilla opinnot eivät vaan kuse urakalla vaan ovat täysin jäissä. Noh, ehkä tuo hieman kärjistetysti, mutta pointti on kuitenkin se, että parhaiten opiskelijoiden oloja parannettaisiin nimenomaan perustukea korottamalla. Ja kansantalous kiittää.

Terv. nimim "seuraava kahden päivän yhtämittainen vapaa tammikuussa"
Luuletko että duunissa on yhtään sen helpompaa??
Toki myönnän että pieni korotus tukeen olisi paikallaan, mutta, mutta.. paljonko siitä ylimääräisestä menee juhlimiseen? Ei minua ainakaan kiinnosta verovaroin kustantaa opiskelijoiden oluita. Otetaan käyttöön ruokakupongit opiskelijoille ;-)
Tosin ei tulorajojen korotus riitä, Suomessa pitäisi myös siirtyä kiinteään verotukseen. Jokainen maksaa saman prosentin mukaan, tuloista riippumatta.
Tämä hetkellisesti pudottaa verotuloja, mutta nostaa varmasti kotimaista kulutusta reilusti, joka taas nostaa verotuloja välillisinä veroina, kuten ALV:na.
Samoin kun kulutus nousee niin työllisyys paranee joka taas pienentää valtion menoja ja nostaa taas osaltaan verotuloja.

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
SamSpade kirjoitti:
Luuletko että duunissa on yhtään sen helpompaa??
Toki myönnän että pieni korotus tukeen olisi paikallaan, mutta, mutta.. paljonko siitä ylimääräisestä menee juhlimiseen? Ei minua ainakaan kiinnosta verovaroin kustantaa opiskelijoiden oluita. Otetaan käyttöön ruokakupongit opiskelijoille ;-)
Tosin ei tulorajojen korotus riitä, Suomessa pitäisi myös siirtyä kiinteään verotukseen. Jokainen maksaa saman prosentin mukaan, tuloista riippumatta.
Tämä hetkellisesti pudottaa verotuloja, mutta nostaa varmasti kotimaista kulutusta reilusti, joka taas nostaa verotuloja välillisinä veroina, kuten ALV:na.
Samoin kun kulutus nousee niin työllisyys paranee joka taas pienentää valtion menoja ja nostaa taas osaltaan verotuloja.

No, itse en tuohon juomispuoleen ota kantaa, viimeksi ollut kännissä joskus viime vuoden puolella. Ruokakupongit eivät olisi yhtään huonompi vaihtoehto, vapauttaisi rahaa muualle.

Kiinteästä verotuksesta samaa mieltä, mutta sitä keskustelua ei parane tässä nyt aloittaa.

Niin, ja joskus kyllä tuntuu, että tällä hetkellä koulu+työ on aika lailla raskaampaa kuin pelkkä työ. Riippuu toki työn sisällöstä yms.

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nimimerkille "itsekiin duunia aikanaan painanut koko opiskeluajan" sen verran, että ainakaan Lappeenrannassa kun ei ole mitään duuneja, mitä painaa. Jos olisi joku järkevä työ, niin voisin käydä nytkin töissä. Viime kesäksihän en saanut kesätyötä ollenkaan. Viimeinen paikka, johon hain sai vajaa 200 hakemusta ja neljä otettiin. En siis ollut ainoa opiskelija, kuka oli vailla työtä koko kesän, mutta toki se ei paljoa lohduta.

Tarvitset työnhakuneuvontaa jos todella olet tuota mieltä. katsonpa vittuillessani mol.fi:sta monta työpaikkaa kaupungista "Lappeenranta" löytyy, aivan, "Haun tulokset: Yhteensä 89 paikkailmoitusta". Lisäksi kun otetaan huomioon, että vain noin 40% kaikista auki olevista paikoista ylipäätään ilmoitellaan, voidaan todeta, että töitä todella on, kun vain joku tekisi.

Kesätyön löytäminen Lappeenrannasta on myös mahdollista, olinhan siellä kesätöissä koko nuoruuteni. Vasta alakohtaista harjoittelua lähdin hakemaan muualta, piirit kun tuolle ovat aika pienet l:rannassa. Nuoruudessani oli monia, jotka hakivat vain Partekille, Kaukaalle ja Chymokselle, ja sitten ihmettelivät "kun ei täällä ole töitä!". Itse huomasin lähetettyjen työhakemusten ja saatujen työpaikkojen suhteen olevan n. 1 saatu työpaikka 50-70 lähetettyä työhakemusta kohti, joten töitä piti ja pitää tehdä.

Mikä työ sitten on järkevää? Opiskellessa se on sellainen, josta saa rahaa. On plussaa, jos paikka vielä sattuu olemaan omalta alalta, edes liipaten sitä.

Nykyisessä työssäni olen muuten huomannut että työttömyys on turhan usein silkkaa hienostelua ja omien vaatimusten korostamista. Vittuako valitatte jos avoinna olevat paikat (joista saisi sitä työkokemusta parempia paikkoja ajatellen) eivät kelpaa?

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toki ensi kesäksi on pakko saada jonkinlainen alaan liittyvä duuni, koska harjoittelukin pitäisi saada tehtyä jos haluaa joskus valmistuakin. Nyt kyllä sen eteen sitten tehdään kaikki mahdollinen. Yhteydenotto noin sadan firman listaan aloitetaan tuossa marras-joulukuun vaihteessa.

Luinpa sitten hieman myöhässä tämän myöhemmän postauksesi: Tässä on jo sitä oikeaa työnhakuasennetta.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tulpulta tuli asiallinen kommenti. Olen itsekin sitä mieltä että 90% työttömistä, ainakin kaupungeissa on sen itse valinnut. Töitä on varmasti jos niitä haluaa tehdä. Eri juttu on tosiaan jos ei "arvolle" sovi siivota, olla kassalla ym..
Joo on opiskelu tosiaan raskasta varsinkin jos painaa duunia en kiellä.
Tosin duunikin on.
Sovitaan että kaikilla meillä on saakelin raskasta ajoittain :)

edit: enkä tarkoittanut tällä postauksella nimim Avatar:ta.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Tulppu kirjoitti:
Tarvitset työnhakuneuvontaa jos todella olet tuota mieltä. katsonpa vittuillessani mol.fi:sta monta työpaikkaa kaupungista "Lappeenranta" löytyy, aivan, "Haun tulokset: Yhteensä 89 paikkailmoitusta". Lisäksi kun otetaan huomioon, että vain noin 40% kaikista auki olevista paikoista ylipäätään ilmoitellaan, voidaan todeta, että töitä todella on, kun vain joku tekisi.
.
.
.
Nykyisessä työssäni olen muuten huomannut että työttömyys on turhan usein silkkaa hienostelua ja omien vaatimusten korostamista. Vittuako valitatte jos avoinna olevat paikat (joista saisi sitä työkokemusta parempia paikkoja ajatellen) eivät kelpaa?

Totta on, että nyt ehkä voisi löytyä jokin siivoojan duuni jostain, mitä voisi lähteä väsäilemään aina iltaisin, mutta tottapuhuen juuri nyt ei kyllä ole aikaa. Tälläkin viikolla on vielä kaksi tenttiä joihin pitäisi lukea illat läpeensä.

Mutta tuosta kesätyöstä niin en tiedä mikä tilanne nyt on, mutta minkään sortin töitä ei siis ollut. Onko se noin vaikea ymmärtää. Totta helvetissä avoimia työpaikkoja oli, mutta voiko hakea kesätöihin paikkaan, jossa vaaditaan sitä ja sitä koulutusta ja paikka on koko vuoden kestävä ja vakituinen? Ja tietenkään kaikki työpaikat eivät ole mol:n sivuilla. Kaikki mahdolliset netissä liikkuvat työnvälityssaitit tuli kyllä koluttua läpi ja e-saimaa oli kyllä joka lauantai ja sunnuntai tutkan alla ja sieltä muutama paikka lötyikin, johon hain. Ei vaan napannut. Yhteen paikkaan oli kylläkin vain nelisenkymmentä hakijaa, mutta sitä en saanut. En sitten tiedä, että onko Lappeenrannassa vain paljon täysin normi elämäntaitojen osaamisen kanssa epäpäteviä opiskelijoita, mutta kuten sanoin, en tosiaan ollut ainoa, jolla ei ollut duunia. Paskakuskin paikka olisi ollut, mutta valitettavasti en omista C-korttia.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
SamSpade kirjoitti:
Sovitaan että kaikilla meillä on saakelin raskasta ajoittain :)

Niin, ei tarkoitukseni ollut alkaa itkemään, mutta joskus vaan rasittaa, kun luullaan, että nuorille työllistyminen on ihan sama juttu kuin joskus 60-luvulla. Sen kun mentiin johonkin raksalle ja sanottiin työnjohtajalle, että mistäs alotetaan. Noin niinkuin karrikoidusti. Peace. :)

Rocco

Jäsen
Pitää muistaa kuitenkin että opiskelu on investointi omaan tulevaisuuteen. Miksi tätä investointia pitäisi tukea valtion rahoilla niin, että itse opiskelija ei joutuisi itse tästä jotakin maksamaan? Onhan se tavallaan valtiolle etu että maassa on osaavaa väkeä, mutta ei sitä pidä täysin valtion rahoilla rahoittaa. Jos haluaa hyvän ammatin ja korkean palkan, siihen joutuu investoimaan opiskelulla. Jos haluaa matalapalkkaisen perusduunin niin sitten ei istuta koulun penkillä. Tämä näin kärjistettynä. Pitäähän paremman asunnonkin eteen hankkia isompi laina.

Joillakin (enkä tarkoita tällä ketään tämän palstan kirjoittajaa) on nykyään sellainen ajatusmaailma, että opiskelut pitäisi olla ilmaista.

Ai niin, itse vedin koulut läpi pelkällä opintotuella ja pimeillä töillä.

msg

Jäsen
Rocco kirjoitti:
Joillakin (enkä tarkoita tällä ketään tämän palstan kirjoittajaa) on nykyään sellainen ajatusmaailma, että opiskelut pitäisi olla ilmaista.

Eikös se varsinainen opiskelu yleensä Suomessa ole ilmaista? Eläminen on sitten ihan toinen juttu...

Rocco

Jäsen
msg kirjoitti:
Eikös se varsinainen opiskelu yleensä Suomessa ole ilmaista? Eläminen on sitten ihan toinen juttu...
No siis käytännössä se itse opiskelu onkin, mutta ajoin nimenomaan takaa sitä että opiskeluaikana pitäisi asuminen ja eläminenkin olla "ilmaista", eli rahan pitäisi vaan jostakin ilmestyä tilille.

Niin, ei tarkoitukseni ollut alkaa itkemään, mutta joskus vaan rasittaa, kun luullaan, että nuorille työllistyminen on ihan sama juttu kuin joskus 60-luvulla. Sen kun mentiin johonkin raksalle ja sanottiin työnjohtajalle, että mistäs alotetaan. Noin niinkuin karrikoidusti. Peace. :)

Ilman karrikointia, ammattikoulusta valmistunut rakennus- ja LVIS-alan opiskelija pääsee samantein töihin ainakin Etelä-Suomessa.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Totta on että kädentaidoilla on kysyntää. LVI-asentaja saa kovaa liksaa missäpäin tahansa tällä hetkellä ja töitä on enemmän kuin tekijoitä.
Eikä tilanne helpotu, vanhoja kerrostaloja on enemmän ja enemmän.
Putkiremontit edessä, uusia asuntoja rakennetaan kovaan tahtiin.
Hyvä putkimies tienaa kuukaudessa saman kuin keskiverto ekonomi tai inssi.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tulppu kirjoitti:
Kävikö mielessäsi, kuinka moneen noista paikoista opiskelijalla on oikeasti mahdollisuuksia? Duunarihommiinkin vaaditaan ammattitaitoa, ainoita hommia, joihin normaalijannu pääsee ilman sen kummempaa koulutusta, ovat jotkut siivous - ja liukuhihnatyöt ja ehkä puhelinmyynti. "Töitä on, mutta missä tekijät" on vain niin älyttömän helppo huudella työsuhdevolvon ratin takaa.

Ottaa päähän tuommoinen puusilmäisyys.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
sampio kirjoitti:
Kävikö mielessäsi, kuinka moneen noista paikoista opiskelijalla on oikeasti mahdollisuuksia? Duunarihommiinkin vaaditaan ammattitaitoa, ainoita hommia, joihin normaalijannu pääsee ilman sen kummempaa koulutusta, ovat jotkut siivous - ja liukuhihnatyöt ja ehkä puhelinmyynti. "Töitä on, mutta missä tekijät" on vain niin älyttömän helppo huudella työsuhdevolvon ratin takaa.

Eli pitääkö ymmärtää ettei siivous, liukuhihnatyöt ja puhelinmyynti ole työtä, saati sellaista jota sinä tekisit?
Eipä ollut lamavuosina käytännössä mitään duunia avoinna kun opiskelin, silti minä ja myös useimmat opiskelija kaverit saivat duunia ja rahaa kun ottivat harjanvarren tai vastaavan käteen ja tekivät. Ja kun oli pari vuotta tehnyt hanttihommia niin parempaakin duunia sai vaikka ei ollut alan kokemusta kun palkkaaja katsoi työhistoriaa kontra opiskelupaikkaa ja totesi "ettet sinä ainakaan työtä pelkää.."

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
SamSpade kirjoitti:
Eli pitääkö ymmärtää ettei siivous, liukuhihnatyöt ja puhelinmyynti ole työtä, saati sellaista jota sinä tekisit?
Ei pidä ymmärtää. Itse olen noista tehnyt liukuhihnaa ja puhelinmyyntiä, puhelinmyyntiin toivottavasti tarvitsee enää koskaan palata. Itse en ole opiskelija, joten en puhunut omasta puolestani.

Monelle saattaa olla vaikea ymmärtää, että jokin työ voi olla ylivoimaista tietyn tyyppisille ihmisille. Itse sinnittelin oikeasti aivan äärirajoilla yhden kesän puhelinmyyjänä opiskeluaikoina. Välillä vain tuijotin puhelinta ja olin purskahtamaisillani itkuun, mutta pakko oli vääntää kesä loppuun, kun ei muutakaan ollut tarjolla. En lähde puhelinmyyntiin enää, vaikka se olisi viimeinen duuni maan päällä. Sen sijaan ruumiillinen työ ei ole ollut mulle ongelma koskaan, olen tehnyt katukiveyksiä kaatosateessa ja muuta vastaavaa sontaa, joissa monen nuppi on pamahtanut.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
sampio kirjoitti:
Ei pidä ymmärtää. Itse olen noista tehnyt liukuhihnaa ja puhelinmyyntiä, puhelinmyyntiin toivottavasti tarvitsee enää koskaan palata. Itse en ole opiskelija, joten en puhunut omasta puolestani.

Monelle saattaa olla vaikea ymmärtää, että jokin työ voi olla ylivoimaista tietyn tyyppisille ihmisille. Itse sinnittelin oikeasti aivan äärirajoilla yhden kesän puhelinmyyjänä opiskeluaikoina. Välillä vain tuijotin puhelinta ja olin purskahtamaisillani itkuun, mutta pakko oli vääntää kesä loppuun, kun ei muutakaan ollut tarjolla. En lähde puhelinmyyntiin enää, vaikka se olisi viimeinen duuni maan päällä. Sen sijaan ruumiillinen työ ei ole ollut mulle ongelma koskaan, olen tehnyt katukiveyksiä kaatosateessa ja muuta vastaavaa sontaa, joissa monen nuppi on pamahtanut.

Totta puhut, ei se herkkua ollut siivota lihatiskejä ym.. kädet sonnassa painaa hommia... mutta sen kasvattavaa puolta en väheksy, oppipa ainakin ettei mene sieltä missä aita on matalin.
Kyllä ymmärrän että joku työ on liikaa joillekin, mutta se liikakin kasvattaa.
Useimmat ihmisethän haluavat vain olla ns mukavuusalueella ja mikä tahansa asia joka vaatii ponnisteluja, ei miellytä, tuntuu inhottavalle, saa jäädä ja sitten vain maataan sohvalla.
Kun tarpeeksi usein tekee asioita jotka eivät ole mieluisia, niin ei se enää niin pahalle tunnu. Saati että pikkuasiat stressaisivat..
näin siis karrikoiden.

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
sampio kirjoitti:
Kävikö mielessäsi, kuinka moneen noista paikoista opiskelijalla on oikeasti mahdollisuuksia?

Niin mäkin sua.

Ihmiset ovat uskomattoman kapeakatseisia työtä hakiessaan. Miksei voisi tehdä esim. niin, että hakee töitä yrityksestä, joka hakee sillä hetkellä jotakin muuta osaajaa, esim. maililla tai soittaa ja kertoo itsestään tyyliin "nyt kun teillä oli tämä paikka auki niin tuli mieleeni kysyä aukeaisiko varastossanne ensi kesänä kesätyöpaikka..."

Itse olen saanut yhden kesätyöpaikan tuolla metodilla. Nykyään täytyy tyrkyttää itseään työmarkkinoille, olla eturivissä, ja jos soveltuvaa koulutusta tai kokemusta ei vielä ole, tarjoutua opiskelemaan työn ohessa tai pyrkiä korvaamaan puuttuva kokemus esim. jollakin muulla ominaisuudella. Hyvin harva pääsee suoraan koulutustaan vastaavaan tehtävään ensiyrittämällä, toki näitäkin on alasta riippuen. Ensi työn saatuaan pitää sitten kaikessa hiljaisuudessa seurata työmarkkinoiden kehitystä, alan kehityssuuntia ja miksei ihan yksittäisten, kiinnostavien työnantajayritysten toiminnankin kehittymistä jos aika ja rahkeet riittävät. Sitten sopivassa välissä pöläyttää itsensä näkyville, latoa faktat ja referenssit pöytään ja tarjoutua töihin. Jos ei onnistu ensimmäisellä kerralla, niin pidä ainakin huoli että sinut muistetaan! Seuraavalla kerralla vältät jo pari ensimmäistä karikkoa ihan vain sillä että naamasi on muistissa.

Ei tässä ole loppujen lopuksi kyse kuin viitseliäisyydestä.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Rocco kirjoitti:

Joo. Periaatteessa allekirjoitan tämän heti jos myöskin sohvalla makaaminen työttömyyskortistossa on maksullista ja senkin eteen pitää ottaa lainaa. Eikä opiskelu ole ilmaista. Itselläni menee vuotuisista opintotuista(niistä suurista summista) varmasti neljännes pelkästään koulukirjoihin.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Yyyylööös tämä ketju!

Nostetaas tämä vanha ketju ylös, ettei raukoilla mene hermot vitutusketjun täyttymiseen. Eli jos tänne vaikka jatkettaisiin keskustelua opintotuesta/sen korottamisesta.

Itsekkin opiskelijana olen voimakkaasti opintotuen nostamisen kannalla. Järjettömän pienihän tuo on nykyisiin elinkustannuksiin verrattuna. Suurin osa faktoista on jo sanottu, mutta kannattaisi myös muistaa opiskelijoiden elävän keskimäärin köyhyysrajan alapuolella...

Varsinkin tekniikan alalla menee niin helvetisti rahaa kirjoihin ym. opiskelutarvikkeisiin. Juu juu, mee töihin vitun hippi. Teeppä itse sitten reilun 50 tunnin kouluviikon lisäksi töitä päälle. Realismia perkele! Joo joo, ennen hiihdettiin kouluun kesät talvet, aina vastatuuleen ja susia karkuun. Vitti meikä haluaa mennä bussilla!

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mikko6000 kirjoitti:
Juu juu, mee töihin vitun hippi. Teeppä itse sitten reilun 50 tunnin kouluviikon lisäksi töitä päälle. Realismia perkele!
Inhottava sanoa näin, mutta kummasti ne ovat muutkin pystyneet niitä töitä tekemään vuosiakin tuon mittaisten kouluviikkojen lisäksi.. Ja jos ei nappaa, niin mikä estää joko A) asumasta opintojen aikaa vaikka vanhempien luona tai B) nostamasta sitä opintolainaa?

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ja töihinmenoa helpottaa mukavat tulorajat. Varsinkin jos vielä kesänkin paiskii duunia, niin helposti joutuu maksumieheksi Kelalle takaisinpäin, kun tulorajat ovat niin naurettavan alhaiset.

Opintotuen kannustavuudesta kertoo jotain se, että sossusta taitaa tällä hetkellä saada aika paljon reippaammin rahaa kuin Kelalta opintotukea.

Ja tuo asukaa mutsinne luona on jo ihan sitä itseään. Iso osa muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja onhan sitä ihan mukava aikuistua ennenkuin paiskautuu työelämään.

Nouse jo.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Rinoa kirjoitti:
Inhottava sanoa näin, mutta kummasti ne ovat muutkin pystyneet niitä töitä tekemään vuosiakin tuon mittaisten kouluviikkojen lisäksi.. Ja jos ei nappaa, niin mikä estää joko A) asumasta opintojen aikaa vaikka vanhempien luona tai B) nostamasta sitä opintolainaa?

a: Tuleepa helvetin pitkä matka Espoosta Poriin joka päivä, ja alaa jota opiskelen ei voi muualla opiskella kuin ko. oppilaitoksessa.

b: Jos nuoruusvuosien tötöilyjen takia on luottotiedoissa merkintä?

Lainatakseni itseäni: Realismia perkele!

Kyllähän niitä töitä ehtii opiskelujen aikana tehdä, omasta mielestäni olisikin tärkeää panostaa laadukkaaseen opiskeluun. Eli opiskelija voisi keskittyä opintoihinsa ja niiden suorittamiseen määräajassa, eikä siihen että mistä saa rahaa jokapäiväiseen elämäänsä, tahi työvuorojen kanssa ikuiseen kikkailemiseen. Niillä joilla aikaa on mennä töihin niin hyvä, kyllä meikäkin nyt on töissä, kun on aikaa. Tätä ennen ei ole ollut.

scholl

Jäsen
Itse olen sitä mieltä, että opiskelut tulee ottaa vakavasti ja niihin kuuluu panostaa. Niinpä jos ei ole rahaa niin mielummin opintolainaa kuin turhaa duunia, minkä pystyisi kouluttamatonkin tekemään. Liian paljon sellaisia urpoja, jotka eivät muka uskalla käyttää tuota opintolainakorttia. Suomessahan opiskelut ovat kuitenkin edullisia. Amerikassa moni kiskaisee itselleen monien kymmenien tuhansien lainat. Kyllä jonkinlainen usko siihen pitää olla, että millaisen osaamisen hankit ja kuinka hyvin uskot menestyväsi työelämässä valmistuttuasi.

On tietysti hankala sanoa, että pitäisikö opintoraha olla porrastettu eri kaupunkien elinkustannusten mukaan. Helsinki on kalliimpi, mutta toisaalta täällä on paremmat opinahjot, joten ehkäpä on oikein, että maksat enemmän siitä tuossa mielessä, kun kerran saat paremman ja arvostetumman koulutuksen.

Montako tuntia sitä sitten ehtii opiskelujen ohella työskennellä jossain turhassa hommassa (siis tarkoitan tässä nyt ennen kaikkea ensimmäisiä opiskeluvuosia). Ehkäpä 20/viikko. Itse ainakin laittaisin sen ajan mielummin vaikkapa siihen, että olisi 20 tuntia kieliopintoja viikossa. Tai niin itse asiassa teinkin. En kerta kaikkiaan näe mitään järkeä siinä, että on töissä huuhaamestassa vain rahan takia, jos vaihtoehtona on ottaa vaikkapa se opintolaina (jos omia säästöjä tai vanhempien sponsorointia ei ole) ja ottaa kaikki irti parhaasta mahdollisesta koulutuksesta, joka on kuin rahaa pankkiin laittaisi.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vastustaisin opintorahojen korotusta. Eihän se tavallaan saisi jäädä aivan jalkoihin elinkustannusten nousussa. Halusin vaan lähinnä ottaa esille sen seikan, että ainakin aloilla, millä työllistyy hyvin kannattaisi panostaa kunnolla siihen koulutukseen ja ottaa laina, eikä tuhlata aikaansa koiran hommissa lukukausien aikana.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy