Opetustyö

  • 366 095
  • 3 061

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juuri tässä yksi päivä mietin, että kenellä on vielä 3kk lomaa / työnseisausta?

Meillä on ainakin ollut se 2kk + viikko jo jonkin aikaa. Ei sillä, onhan tuo silti kova.
Kokonaismäärään enemmän viittasin.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Kokonaismäärään enemmän viittasin.
Itsellä ei ainakaan ole kuuden tunnnin työpäiviä. Kyllä ne pidemmäksi venyy.

Jos on lyhyempi päivä oppituntien puolesta, tulee tehtyä niiden ulkopuolella sitten töitä. Hyvä jakaa hommia viikolle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oletan että tämä on mulle. No, sitähän pitää kysyä asiakkailta ja heidän vanhemmiltaan. Ei koskaan ole yksikään valittanut. On nimittäin aika monta tapaa tehdä tätä hommaa. Voi nysvätä ja viilata pilkkua loputtomiin, tai sitten voi suhtautua tähän ihmissuhdetyönä, mitä se lopultakin on. Voi opettaa sitä derivaattaa tai sitten voi opettaa elämää. Ottaa jokainen ihminen ihmisenä, yksilönä, eikä laumana puupäitä. Mulla on luojan kiitos ollut aika vapaat kädet työssäni, ja uskoisin että olen tehnyt enemmän hyvää kuin pahaa. Kyllä nuo vanhat oppilaat aina tulevat juttelemaan ja halaamaankin kun nähdään, eli ehkä jotain on tehty oikein. On niistä tullut ihan ylioppilaitakin, eli en ole saanut niitä sillä pilattua että olen korjannut matikan kokeita välitunnilla. Sehän on kuitenkin minun aikaani, työnantajan määrittelemä tauko. Mitä se kenellekään kuuluu käynkö silloin paskalla vai luenko Iltistä vai korjaanko kokeita?
Mainiota. Täytyy todeta yläkoulussa ja lukiossa opettaville, että turha ottaa niitä oppilaita laumana puupäitä. Vielä turhempi nysvätä ja stressata, se on kuusi tuntia duunia ja that's it. Jos ei jokin mene kaaliin, niin kyllä ne myöhemmin korjaa sen, opetatte elämää vain, kato.
---

Näin se homma toimii. Joo, viittaamatta Eviliin tässä, mutta edellisestä innoittuneena totean, että Suomessa pitäisi olla monien muiden maiden tapaan jonkinmoinen kontrolli myös eläkevirkasuhteessa oleviin opettajiin. Omien lasten osalta on tullut pari ihmissuhdetyöläistä eteen, joista toisesta valitin yhdessä parin muun huoltajan kanssa - ihan suoranaista kiusaamista, jos oppilaan ja opettajan kemiat eivät kohdanneet. Toinen sai kenkää onneksi, fysiikan tunneilla mm. Wikipedia-artikkeli esillä muistiinpanojen tekemiseksi. No, tämä herra ei ollut sentään vakkari.

Pari opekaverin kanssa ollaan juteltu, että jonkinmoinen vuosittainen tarkastelu olisi paikallaan. Lomat samat, palkkaa kovemmaksi ja resursseja lisää kouluihin, mutta samalla myös helpompi tie kenkiä opettaja pihalle, jos ei oikeasti napostele osallistua täydennyskoulutuksiin, hoitaa oppilastukea ja kehittää työyhteisöä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itsellä ei ainakaan ole kuuden tunnnin työpäiviä. Kyllä ne pidemmäksi venyy.

Jos on lyhyempi päivä oppituntien puolesta, tulee tehtyä niiden ulkopuolella sitten töitä. Hyvä jakaa hommia viikolle.
Näinhän se käytännössä aineenopetuksessa on, valmisteltavaa ja korjattavaa riittää oppituntien ulkopuolella paljon, ja siihen päälle oppilashuolto, ys ja mahdollinen vapaaehtoinen kehitystyö.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mainiota. Täytyy todeta yläkoulussa ja lukiossa opettaville, että turha ottaa niitä oppilaita laumana puupäitä. Vielä turhempi nysvätä ja stressata, se on kuusi tuntia duunia ja that's it. Jos ei jokin mene kaaliin, niin kyllä ne myöhemmin korjaa sen, opetatte elämää vain, kato.
---

Näin se homma toimii. Joo, viittaamatta Eviliin tässä, mutta edellisestä innoittuneena totean, että Suomessa pitäisi olla monien muiden maiden tapaan jonkinmoinen kontrolli myös eläkevirkasuhteessa oleviin opettajiin. Omien lasten osalta on tullut pari ihmissuhdetyöläistä eteen, joista toisesta valitin yhdessä parin muun huoltajan kanssa - ihan suoranaista kiusaamista, jos oppilaan ja opettajan kemiat eivät kohdanneet. Toinen sai kenkää onneksi, fysiikan tunneilla mm. Wikipedia-artikkeli esillä muistiinpanojen tekemiseksi. No, tämä herra ei ollut sentään vakkari.

Pari opekaverin kanssa ollaan juteltu, että jonkinmoinen vuosittainen tarkastelu olisi paikallaan. Lomat samat, palkkaa kovemmaksi ja resursseja lisää kouluihin, mutta samalla myös helpompi tie kenkiä opettaja pihalle, jos ei oikeasti napostele osallistua täydennyskoulutuksiin, hoitaa oppilastukea ja kehittää työyhteisöä.
Ei taas tiedä itkisikö vai nauraisi. Sovitaan jälleen että olet oikeassa ja minä väärässä, niin ei tule kenellekään paha mieli. Hyvää derivaattaa vaan sinne, pidä ylhäällä hyvä työ.

Sitä ihmettelen, kun mainitsit oppilaan ja opettajan kemioista, että eivät kohtaa. Minusta se on aikuisen ihmisen vastuulla säätää kemiaansa niin, että ne kohtaavat. Ihmistuntemus. Jos siihen ei aikuinen kykene, on väärällä alalla.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Näinhän se käytännössä aineenopetuksessa on, valmisteltavaa ja korjattavaa riittää oppituntien ulkopuolella paljon, ja siihen päälle oppilashuolto, ys ja mahdollinen vapaaehtoinen kehitystyö.
Tulee myös tehtyä paljon lisämateriaalia, kun oppikirjoissa ei riitä tehtäviä kertaamiseen ja säännöt on hyvä avata eri tavoilla oppilaille. Aiemmin tehnyt myös opetusvideoita - toimii hyvin niille, jotka ovat poissa kun teoriaa opetetaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei taas tiedä itkisikö vai nauraisi. Sovitaan jälleen että olet oikeassa ja minä väärässä, niin ei tule kenellekään paha mieli. Hyvää derivaattaa vaan sinne, pidä ylhäällä hyvä työ.
Voidaan sopia. Sen verran on tullut erinäisissä opettajayhteisöissä vietettyä aikaa joko työntekijänä että vierailijana, että se ihmissuhdetyötä sanan ironisessa merkityksessä tekevä osasto on valitettavan nopeasti spotattu. Sille jengille kun oikeastaan kaikki muu oppituntien ja pakollisten vesojen jälkeen on turhaa. Vesotkin menee lähinnä, koska joskus niissä on tarjoilu talon piikkiin.

Koko ajan ei tarvitse töhistä ja joskus vähemmän on enemmän. Kokeneelle opettajalle myös aivan aidosti kertyy sitä oppilastuntemusta ja ihmissuhdeosaamista, mitkä helpottavat opetustyön arkea. Tämä osasto kuitenkaan harvemmin vittuilee somessa kesälomattomille tai mustavalkoisesti jaottelee osaajat ihmissuhdeosaajiin ja turhan nysvääjiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Voidaan sopia. Sen verran on tullut erinäisissä opettajayhteisöissä vietettyä aikaa joko työntekijänä että vierailijana, että se ihmissuhdetyötä sanan ironisessa merkityksessä tekevä osasto on valitettavan nopeasti spotattu. Sille jengille kun oikeastaan kaikki muu oppituntien ja pakollisten vesojen jälkeen on turhaa. Vesotkin menee lähinnä, koska joskus niissä on tarjoilu talon piikkiin.

Koko ajan ei tarvitse töhistä ja joskus vähemmän on enemmän. Kokeneelle opettajalle myös aivan aidosti kertyy sitä oppilastuntemusta ja ihmissuhdeosaamista, mitkä helpottavat opetustyön arkea. Tämä osasto kuitenkaan harvemmin vittuilee somessa kesälomattomille tai mustavalkoisesti jaottelee osaajat ihmissuhdeosaajiin ja turhan nysvääjiin.
Eihän tässä kukaan vittuile. Pikku tippa huumorintajua tuskin sinunkaan elämääsi merkittävästi huonontaisi. Sille voi raivata luonteenpiirrehuoneesta tilaa vaikka heivaamalla hitunen omahyväisyyttä ja paskantärkeyttä poijes. Ja sanon tämän ystävällisyydellä ja rakkaudella. Jokainen, joka tekee opetustyötä - kukin tavallaan - on arvokas ihmiskunnan sivistäjä ja hieno olento.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eihän tässä kukaan vittuile. Pikku tippa huumorintajua tuskin sinunkaan elämääsi merkittävästi huonontaisi. Sille voi raivata luonteenpiirrehuoneesta tilaa vaikka heivaamalla hitunen omahyväisyyttä ja paskantärkeyttä poijes. Ja sanon tämän ystävällisyydellä ja rakkaudella. Jokainen, joka tekee opetustyötä - kukin tavallaan - on arvokas ihmiskunnan sivistäjä ja hieno olento.
Ai niin, läppäähän tämä vain. Asemoidaan ensin toista mieltä oleva negatiivisesti oman kilven kiillotuksen yhteydessä ja sen jälkeen pyritään kumoamaan vasta-argumentit vetoamalla huumoriin tai sen puutteeseen.

"Mitään ei saa enää sanoa, kun aina joku suuttuu."

Miksei vain keskusteltaisi kaikki pillusta ja viinasta,?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ai niin, läppäähän tämä vain. Asemoidaan ensin toista mieltä oleva negatiivisesti oman kilven kiillotuksen yhteydessä ja sen jälkeen pyritään kumoamaan vasta-argumentit vetoamalla huumoriin tai sen puutteeseen.

"Mitään ei saa enää sanoa, kun aina joku suuttuu."
No kuvittelitko sinä oikeasti että laitan kellon soimaan ma 5.6. klo 7 ja menen oikeasti vilkuttelemaan töihinmenijöille? Vähän rivien välistä lukemisen taitoa, kiitos, toivoisin. Älä tukehdu pullaan, relaa vähän. Muista verenpaine.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No kuvittelitko sinä oikeasti että laitan kellon soimaan ma 5.6. klo 7 ja menen oikeasti vilkuttelemaan töihinmenijöille? Vähän rivien välistä lukemisen taitoa, kiitos, toivoisin. Älä tukehdu pullaan, relaa vähän. Muista verenpaine.
En kuvitellut. Kirjoitin lähinnä tuota seuranneeseen viestiisi liittyen avoimen viestin, jota lainasit ja kerroit ihmissuhdetaidoistasi sekä jaottelit karkeasti opettajat kahteen osastoon, nysvääjiin ja kaltaisiisi osaajiin. Siitähän tämä lähti ja siihen tuo oma tätä edeltänyt viestini liittyi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
En kuvitellut. Kirjoitin lähinnä tuota seuranneeseen viestiisi liittyen avoimen viestin, jota lainasit ja kerroit ihmissuhdetaidoistasi sekä jaottelit karkeasti opettajat kahteen osastoon, nysvääjiin ja kaltaisiisi osaajiin. Siitähän tämä lähti ja siihen tuo oma tätä edeltänyt viestini liittyi.
Voi herranjestas. Tampiokin ymmärtää, että opettajia tai ylipäätään ketään ei ole olemassa vain kahta laatua. Ihan muistuu mieleen, kun esikoululaisille piti kaikki selittää ihan kädestä pitäen ja joka sanan merkitys avata. Ei helevetti, aikuiselle pitää nyt tehdä sama. Täällä keskustellessa kärjistetään, yksinkertaistetaan, maalataan tavallaan leveällä pensselillä. Ei jokaiseen yksityiskohtaan ole tarvetta tarttua ja alkaa siitä nillittämään. Ainakaan minulla ei ole. Ehkä joillakin on.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voi herranjestas. Tampiokin ymmärtää, että opettajia tai ylipäätään ketään ei ole olemassa vain kahta laatua. Ihan muistuu mieleen, kun esikoululaisille piti kaikki selittää ihan kädestä pitäen ja joka sanan merkitys avata. Ei helevetti, aikuiselle pitää nyt tehdä sama. Täällä keskustellessa kärjistetään, yksinkertaistetaan, maalataan tavallaan leveällä pensselillä. Ei jokaiseen yksityiskohtaan ole tarvetta tarttua ja alkaa siitä nillittämään. Ainakaan minulla ei ole. Ehkä joillakin on.
Aika voimakasta kieltä käytät silti aiemmissa sekä tässä viestissäsi ottaen huomioon, että esikoululainenkin ymmärtää sävyerot viesteissäsi. Ettei sitten kuitenkin olisi mennyt huumorimiehellä ihon alle? Toisaalta samapa tuo lopulta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Aika voimakasta kieltä käytät silti aiemmissa sekä tässä viestissäsi ottaen huomioon, että esikoululainenkin ymmärtää sävyerot viesteissäsi. Ettei sitten kuitenkin olisi mennyt huumorimiehellä ihon alle? Toisaalta samapa tuo lopulta.
Kyllähän se vähän turhauttaa kun pitää rautalangasta vääntää (ilmeisesti) täyspäisen kirjoissa kulkeville ihmisille ihan kaikki. Mutta tätähän se on, mitäs läksin.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Minä en ole opettaja, mutta opetustyössä mukana kuitenkin.
Ihan kohta alkaa reilun kahden kuukauden loma eli oikeasti työttömyys ja otan sen mielelläni vastaan, sillä kyllä lukuvuosi on mehut vienyt.
Vaikka työt taas elokuussa jatkuvatkin, niin olen velvoitettu työttömänä ollessani hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa. Haenhan minä, mutta en minä hommia aio vaihtaa.

On muuten nämä viimeiset viikot aika levotonta, kun oppilailla on suunnilleen vain loma mielessä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Mahtaako olla osa jo kuolleita minun peruskoulun opettajista. Ainakin hyvin vanhoja osa heistä on. Opettajat voivat jättää pysyviä jälkiä oppilaaseen. Minä muistan mulkut, minä muistan ne hyvät. Yksi erityisesti jäi mieleen.

Tosiaan tässä alkaa sen verran olla ikää, että ikävä kyllä opettajien kuolemakin on ajankohtaista. Oikein mistään ei saa tietoa kenestäkään, mikä on suuri harmi sinällään. Ehkä voisi laittaa s-postia perään? No en tiedä, se olisi varmaan liian rohkeaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mahtaako olla osa jo kuolleita minun peruskoulun opettajista. Ainakin hyvin vanhoja osa heistä on. Opettajat voivat jättää pysyviä jälkiä oppilaaseen. Minä muistan mulkut, minä muistan ne hyvät. Yksi erityisesti jäi mieleen.

Tosiaan tässä alkaa sen verran olla ikää, että ikävä kyllä opettajien kuolemakin on ajankohtaista. Oikein mistään ei saa tietoa kenestäkään, mikä on suuri harmi sinällään. Ehkä voisi laittaa s-postia perään? No en tiedä, se olisi varmaan liian rohkeaa.
Sama juttu mulla. Parhaat ja mulkuimmat muistaa. Iso osa oli sellaisia keskivertoja, ei jääneet mieleen.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näinhän se käytännössä aineenopetuksessa on, valmisteltavaa ja korjattavaa riittää oppituntien ulkopuolella paljon, ja siihen päälle oppilashuolto, ys ja mahdollinen vapaaehtoinen kehitystyö.
Täsmälleen näin.

Jos lukee yli 30 lukiolaisen kirjoitustaidon tekstit, tekee merkinnät ja antaa edes lyhyet yksilölliset palautteet, se on kokonaisen pitkän päivän työ. Lisäksi sama ryhmä tekee myös lukutaidon vastaukset ja kokeet tai muita arvioitavia suorituksia ja ryhmiä on jaksossa tyypillisesti ainakin kolme, jotta saa edes opetusvelvollisuuden täyteen.

Ehkä myös opetusvelvollisuuksien eroihin on syynsä. Kotitöitä on käytännössä hyvin eri määriä. Sitä eivät kaikki tunnu ymmärtävän.

Työtä kuin työtä voi toki tehdä monella tavalla. Itse katson kunnia-asiaksi sen, että teen työni hyvin. Haluan antaa yhteiskunnalle kunnon vastineen palkastani (, joka ei ole yhtään liian suuri). Samaa haluaisin vaatia muiltakin alasta riippumatta. Työn laatu on monella alalla nykyään kuraa, kun kaikilla on vain oikeuksia eikä velvollisuuksia ja vastuullisuutta voi edes vaatia.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mahtaako olla osa jo kuolleita minun peruskoulun opettajista. Ainakin hyvin vanhoja osa heistä on. Opettajat voivat jättää pysyviä jälkiä oppilaaseen. Minä muistan mulkut, minä muistan ne hyvät. Yksi erityisesti jäi mieleen.

Tosiaan tässä alkaa sen verran olla ikää, että ikävä kyllä opettajien kuolemakin on ajankohtaista. Oikein mistään ei saa tietoa kenestäkään, mikä on suuri harmi sinällään. Ehkä voisi laittaa s-postia perään? No en tiedä, se olisi varmaan liian rohkeaa.
Älä laita "mulkuille" postia. Yhden mulkku voi olla toisen hyvä. Miksi pahoittaisit mielen?

Laita hyvälle sähköposti. Semmoiset ovat aina ilahduttaneet itseäni kovasti, kun niitäkin on tullut.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Täsmälleen näin.

Jos lukee yli 30 lukiolaisen kirjoitustaidon tekstit, tekee merkinnät ja antaa edes lyhyet yksilölliset palautteet, se on kokonaisen pitkän päivän työ. Lisäksi sama ryhmä tekee myös lukutaidon vastaukset ja kokeet tai muita arvioitavia suorituksia ja ryhmiä on jaksossa tyypillisesti ainakin kolme, jotta saa edes opetusvelvollisuuden täyteen.
Joo, noiden korjaustöiden määrää usein myös liioitellaan, mutta eihän esimerkiksi matikan kokeiden korjaamisesta oikein mitään tule jossain välitunnin aikaikkunassa. Toki siinä ehtii muutaman vastauksen tsekata, mutta itse en kovin mielekkäänä tuota pidä. Välitunneilla levähdän ja hoidan korkeintaan jotain pieniä juoksevia juttuja.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Älä laita "mulkuille" postia. Yhden mulkku voi olla toisen hyvä. Miksi pahoittaisit mielen?

Laita hyvälle sähköposti. Semmoiset ovat aina ilahduttaneet itseäni kovasti, kun niitäkin on tullut.

Joo tosiaan tarkennettuna se, että ilmoittaisin itsestäni vaan "hyville". En tiedä miksi kellekään muulle pitäisi mitään laittaa?

Mutta tosiaan ongelma on se, että googlaamalla ei löydy kuin kaimoja, jos niitäkään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo, noiden korjaustöiden määrää usein myös liioitellaan, mutta eihän esimerkiksi matikan kokeiden korjaamisesta oikein mitään tule jossain välitunnin aikaikkunassa. Toki siinä ehtii muutaman vastauksen tsekata, mutta itse en kovin mielekkäänä tuota pidä. Välitunneilla levähdän ja hoidan korkeintaan jotain pieniä juoksevia juttuja.
Itse olen ihan kellottanutkin. Neljä kirjoitustaidon tekstiä lukee ja arvioi tuntiin, jos on kokenut opettaja. Se on kuitenkin raskasta, koska palautetta ei voi antaa, jos ei ole ajatellut kunnolla. Siten ryhmän teksteihin menee oikeasti yksi kokonainen työpäivä tai jopa yli. Se ei ole liioittelua.

Välkistä olen täysin samaa mieltä. Usein ne menevät siihenkin, että yksinkertaisesti vaihtaa luokkaa, laittaa laitteet valmiiksi, avaa materiaalit ja vielä kokoaa ajatukset siltä pohjalta, mitä on aiemmin suunnitellut.
 
Viimeksi muokattu:

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo tosiaan tarkennettuna se, että ilmoittaisin itsestäni vaan "hyville". En tiedä miksi kellekään muulle pitäisi mitään laittaa?

Mutta tosiaan ongelma on se, että googlaamalla ei löydy kuin kaimoja, jos niitäkään.
Saattavat edelleen löytyä koulun nettisivuilta, jos ovat töissä samassa paikassa. Sieltä löytyvät myös sähköpostiosoitteet.

"En ole ihan varma, oletko sama XX, mutta..." Näin ne viestit ovat useimmiten alkaneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös