Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Opetustyö

  • 382 253
  • 3 070

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itsellä ei ainakaan ole kuuden tunnnin työpäiviä. Kyllä ne pidemmäksi venyy.

Jos on lyhyempi päivä oppituntien puolesta, tulee tehtyä niiden ulkopuolella sitten töitä. Hyvä jakaa hommia viikolle.
Näinhän se käytännössä aineenopetuksessa on, valmisteltavaa ja korjattavaa riittää oppituntien ulkopuolella paljon, ja siihen päälle oppilashuolto, ys ja mahdollinen vapaaehtoinen kehitystyö.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mainiota. Täytyy todeta yläkoulussa ja lukiossa opettaville, että turha ottaa niitä oppilaita laumana puupäitä. Vielä turhempi nysvätä ja stressata, se on kuusi tuntia duunia ja that's it. Jos ei jokin mene kaaliin, niin kyllä ne myöhemmin korjaa sen, opetatte elämää vain, kato.
---

Näin se homma toimii. Joo, viittaamatta Eviliin tässä, mutta edellisestä innoittuneena totean, että Suomessa pitäisi olla monien muiden maiden tapaan jonkinmoinen kontrolli myös eläkevirkasuhteessa oleviin opettajiin. Omien lasten osalta on tullut pari ihmissuhdetyöläistä eteen, joista toisesta valitin yhdessä parin muun huoltajan kanssa - ihan suoranaista kiusaamista, jos oppilaan ja opettajan kemiat eivät kohdanneet. Toinen sai kenkää onneksi, fysiikan tunneilla mm. Wikipedia-artikkeli esillä muistiinpanojen tekemiseksi. No, tämä herra ei ollut sentään vakkari.

Pari opekaverin kanssa ollaan juteltu, että jonkinmoinen vuosittainen tarkastelu olisi paikallaan. Lomat samat, palkkaa kovemmaksi ja resursseja lisää kouluihin, mutta samalla myös helpompi tie kenkiä opettaja pihalle, jos ei oikeasti napostele osallistua täydennyskoulutuksiin, hoitaa oppilastukea ja kehittää työyhteisöä.
Ei taas tiedä itkisikö vai nauraisi. Sovitaan jälleen että olet oikeassa ja minä väärässä, niin ei tule kenellekään paha mieli. Hyvää derivaattaa vaan sinne, pidä ylhäällä hyvä työ.

Sitä ihmettelen, kun mainitsit oppilaan ja opettajan kemioista, että eivät kohtaa. Minusta se on aikuisen ihmisen vastuulla säätää kemiaansa niin, että ne kohtaavat. Ihmistuntemus. Jos siihen ei aikuinen kykene, on väärällä alalla.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näinhän se käytännössä aineenopetuksessa on, valmisteltavaa ja korjattavaa riittää oppituntien ulkopuolella paljon, ja siihen päälle oppilashuolto, ys ja mahdollinen vapaaehtoinen kehitystyö.
Tulee myös tehtyä paljon lisämateriaalia, kun oppikirjoissa ei riitä tehtäviä kertaamiseen ja säännöt on hyvä avata eri tavoilla oppilaille. Aiemmin tehnyt myös opetusvideoita - toimii hyvin niille, jotka ovat poissa kun teoriaa opetetaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei taas tiedä itkisikö vai nauraisi. Sovitaan jälleen että olet oikeassa ja minä väärässä, niin ei tule kenellekään paha mieli. Hyvää derivaattaa vaan sinne, pidä ylhäällä hyvä työ.
Voidaan sopia. Sen verran on tullut erinäisissä opettajayhteisöissä vietettyä aikaa joko työntekijänä että vierailijana, että se ihmissuhdetyötä sanan ironisessa merkityksessä tekevä osasto on valitettavan nopeasti spotattu. Sille jengille kun oikeastaan kaikki muu oppituntien ja pakollisten vesojen jälkeen on turhaa. Vesotkin menee lähinnä, koska joskus niissä on tarjoilu talon piikkiin.

Koko ajan ei tarvitse töhistä ja joskus vähemmän on enemmän. Kokeneelle opettajalle myös aivan aidosti kertyy sitä oppilastuntemusta ja ihmissuhdeosaamista, mitkä helpottavat opetustyön arkea. Tämä osasto kuitenkaan harvemmin vittuilee somessa kesälomattomille tai mustavalkoisesti jaottelee osaajat ihmissuhdeosaajiin ja turhan nysvääjiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Voidaan sopia. Sen verran on tullut erinäisissä opettajayhteisöissä vietettyä aikaa joko työntekijänä että vierailijana, että se ihmissuhdetyötä sanan ironisessa merkityksessä tekevä osasto on valitettavan nopeasti spotattu. Sille jengille kun oikeastaan kaikki muu oppituntien ja pakollisten vesojen jälkeen on turhaa. Vesotkin menee lähinnä, koska joskus niissä on tarjoilu talon piikkiin.

Koko ajan ei tarvitse töhistä ja joskus vähemmän on enemmän. Kokeneelle opettajalle myös aivan aidosti kertyy sitä oppilastuntemusta ja ihmissuhdeosaamista, mitkä helpottavat opetustyön arkea. Tämä osasto kuitenkaan harvemmin vittuilee somessa kesälomattomille tai mustavalkoisesti jaottelee osaajat ihmissuhdeosaajiin ja turhan nysvääjiin.
Eihän tässä kukaan vittuile. Pikku tippa huumorintajua tuskin sinunkaan elämääsi merkittävästi huonontaisi. Sille voi raivata luonteenpiirrehuoneesta tilaa vaikka heivaamalla hitunen omahyväisyyttä ja paskantärkeyttä poijes. Ja sanon tämän ystävällisyydellä ja rakkaudella. Jokainen, joka tekee opetustyötä - kukin tavallaan - on arvokas ihmiskunnan sivistäjä ja hieno olento.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eihän tässä kukaan vittuile. Pikku tippa huumorintajua tuskin sinunkaan elämääsi merkittävästi huonontaisi. Sille voi raivata luonteenpiirrehuoneesta tilaa vaikka heivaamalla hitunen omahyväisyyttä ja paskantärkeyttä poijes. Ja sanon tämän ystävällisyydellä ja rakkaudella. Jokainen, joka tekee opetustyötä - kukin tavallaan - on arvokas ihmiskunnan sivistäjä ja hieno olento.
Ai niin, läppäähän tämä vain. Asemoidaan ensin toista mieltä oleva negatiivisesti oman kilven kiillotuksen yhteydessä ja sen jälkeen pyritään kumoamaan vasta-argumentit vetoamalla huumoriin tai sen puutteeseen.

"Mitään ei saa enää sanoa, kun aina joku suuttuu."

Miksei vain keskusteltaisi kaikki pillusta ja viinasta,?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ai niin, läppäähän tämä vain. Asemoidaan ensin toista mieltä oleva negatiivisesti oman kilven kiillotuksen yhteydessä ja sen jälkeen pyritään kumoamaan vasta-argumentit vetoamalla huumoriin tai sen puutteeseen.

"Mitään ei saa enää sanoa, kun aina joku suuttuu."
No kuvittelitko sinä oikeasti että laitan kellon soimaan ma 5.6. klo 7 ja menen oikeasti vilkuttelemaan töihinmenijöille? Vähän rivien välistä lukemisen taitoa, kiitos, toivoisin. Älä tukehdu pullaan, relaa vähän. Muista verenpaine.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No kuvittelitko sinä oikeasti että laitan kellon soimaan ma 5.6. klo 7 ja menen oikeasti vilkuttelemaan töihinmenijöille? Vähän rivien välistä lukemisen taitoa, kiitos, toivoisin. Älä tukehdu pullaan, relaa vähän. Muista verenpaine.
En kuvitellut. Kirjoitin lähinnä tuota seuranneeseen viestiisi liittyen avoimen viestin, jota lainasit ja kerroit ihmissuhdetaidoistasi sekä jaottelit karkeasti opettajat kahteen osastoon, nysvääjiin ja kaltaisiisi osaajiin. Siitähän tämä lähti ja siihen tuo oma tätä edeltänyt viestini liittyi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
En kuvitellut. Kirjoitin lähinnä tuota seuranneeseen viestiisi liittyen avoimen viestin, jota lainasit ja kerroit ihmissuhdetaidoistasi sekä jaottelit karkeasti opettajat kahteen osastoon, nysvääjiin ja kaltaisiisi osaajiin. Siitähän tämä lähti ja siihen tuo oma tätä edeltänyt viestini liittyi.
Voi herranjestas. Tampiokin ymmärtää, että opettajia tai ylipäätään ketään ei ole olemassa vain kahta laatua. Ihan muistuu mieleen, kun esikoululaisille piti kaikki selittää ihan kädestä pitäen ja joka sanan merkitys avata. Ei helevetti, aikuiselle pitää nyt tehdä sama. Täällä keskustellessa kärjistetään, yksinkertaistetaan, maalataan tavallaan leveällä pensselillä. Ei jokaiseen yksityiskohtaan ole tarvetta tarttua ja alkaa siitä nillittämään. Ainakaan minulla ei ole. Ehkä joillakin on.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voi herranjestas. Tampiokin ymmärtää, että opettajia tai ylipäätään ketään ei ole olemassa vain kahta laatua. Ihan muistuu mieleen, kun esikoululaisille piti kaikki selittää ihan kädestä pitäen ja joka sanan merkitys avata. Ei helevetti, aikuiselle pitää nyt tehdä sama. Täällä keskustellessa kärjistetään, yksinkertaistetaan, maalataan tavallaan leveällä pensselillä. Ei jokaiseen yksityiskohtaan ole tarvetta tarttua ja alkaa siitä nillittämään. Ainakaan minulla ei ole. Ehkä joillakin on.
Aika voimakasta kieltä käytät silti aiemmissa sekä tässä viestissäsi ottaen huomioon, että esikoululainenkin ymmärtää sävyerot viesteissäsi. Ettei sitten kuitenkin olisi mennyt huumorimiehellä ihon alle? Toisaalta samapa tuo lopulta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Aika voimakasta kieltä käytät silti aiemmissa sekä tässä viestissäsi ottaen huomioon, että esikoululainenkin ymmärtää sävyerot viesteissäsi. Ettei sitten kuitenkin olisi mennyt huumorimiehellä ihon alle? Toisaalta samapa tuo lopulta.
Kyllähän se vähän turhauttaa kun pitää rautalangasta vääntää (ilmeisesti) täyspäisen kirjoissa kulkeville ihmisille ihan kaikki. Mutta tätähän se on, mitäs läksin.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Minä en ole opettaja, mutta opetustyössä mukana kuitenkin.
Ihan kohta alkaa reilun kahden kuukauden loma eli oikeasti työttömyys ja otan sen mielelläni vastaan, sillä kyllä lukuvuosi on mehut vienyt.
Vaikka työt taas elokuussa jatkuvatkin, niin olen velvoitettu työttömänä ollessani hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa. Haenhan minä, mutta en minä hommia aio vaihtaa.

On muuten nämä viimeiset viikot aika levotonta, kun oppilailla on suunnilleen vain loma mielessä.
 

godspeed

Jäsen
Mahtaako olla osa jo kuolleita minun peruskoulun opettajista. Ainakin hyvin vanhoja osa heistä on. Opettajat voivat jättää pysyviä jälkiä oppilaaseen. Minä muistan mulkut, minä muistan ne hyvät. Yksi erityisesti jäi mieleen.

Tosiaan tässä alkaa sen verran olla ikää, että ikävä kyllä opettajien kuolemakin on ajankohtaista. Oikein mistään ei saa tietoa kenestäkään, mikä on suuri harmi sinällään. Ehkä voisi laittaa s-postia perään? No en tiedä, se olisi varmaan liian rohkeaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mahtaako olla osa jo kuolleita minun peruskoulun opettajista. Ainakin hyvin vanhoja osa heistä on. Opettajat voivat jättää pysyviä jälkiä oppilaaseen. Minä muistan mulkut, minä muistan ne hyvät. Yksi erityisesti jäi mieleen.

Tosiaan tässä alkaa sen verran olla ikää, että ikävä kyllä opettajien kuolemakin on ajankohtaista. Oikein mistään ei saa tietoa kenestäkään, mikä on suuri harmi sinällään. Ehkä voisi laittaa s-postia perään? No en tiedä, se olisi varmaan liian rohkeaa.
Sama juttu mulla. Parhaat ja mulkuimmat muistaa. Iso osa oli sellaisia keskivertoja, ei jääneet mieleen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Täsmälleen näin.

Jos lukee yli 30 lukiolaisen kirjoitustaidon tekstit, tekee merkinnät ja antaa edes lyhyet yksilölliset palautteet, se on kokonaisen pitkän päivän työ. Lisäksi sama ryhmä tekee myös lukutaidon vastaukset ja kokeet tai muita arvioitavia suorituksia ja ryhmiä on jaksossa tyypillisesti ainakin kolme, jotta saa edes opetusvelvollisuuden täyteen.
Joo, noiden korjaustöiden määrää usein myös liioitellaan, mutta eihän esimerkiksi matikan kokeiden korjaamisesta oikein mitään tule jossain välitunnin aikaikkunassa. Toki siinä ehtii muutaman vastauksen tsekata, mutta itse en kovin mielekkäänä tuota pidä. Välitunneilla levähdän ja hoidan korkeintaan jotain pieniä juoksevia juttuja.
 

godspeed

Jäsen
Älä laita "mulkuille" postia. Yhden mulkku voi olla toisen hyvä. Miksi pahoittaisit mielen?

Laita hyvälle sähköposti. Semmoiset ovat aina ilahduttaneet itseäni kovasti, kun niitäkin on tullut.

Joo tosiaan tarkennettuna se, että ilmoittaisin itsestäni vaan "hyville". En tiedä miksi kellekään muulle pitäisi mitään laittaa?

Mutta tosiaan ongelma on se, että googlaamalla ei löydy kuin kaimoja, jos niitäkään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo, noiden korjaustöiden määrää usein myös liioitellaan, mutta eihän esimerkiksi matikan kokeiden korjaamisesta oikein mitään tule jossain välitunnin aikaikkunassa. Toki siinä ehtii muutaman vastauksen tsekata, mutta itse en kovin mielekkäänä tuota pidä. Välitunneilla levähdän ja hoidan korkeintaan jotain pieniä juoksevia juttuja.

Alakoulun matikan kokeet korjaa helposti muutaman välitunnin aikana.

Minusta on aika hölmöä vertailla alakoulun luokanopettajien ja lukion aineopettajien tai edes yläloulun aineopettajien työmäärää.

Peruspalkassa luokanopettajan ja lukion opettajan välillä on noin 500€/kk ero ja parhaimmillaan opetusvelvollisuudessa on kahdeksan viikkotunnin ero (alakoulun ope 24h/vko, lukion äidinkielen ope 16h/vko). Tämä tarkoittaa, että samalla määrä opetustunteja, lukionopettaja tienaa noin 1500€:a luokanopettajaa enemmän.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Alakoulun matikan kokeet korjaa helposti muutaman välitunnin aikana.

Minusta on aika hölmöä vertailla alakoulun luokanopettajien ja lukion aineopettajien tai edes yläloulun aineopettajien työmäärää.
Kyllä, nyt puhuin siis nimenomaan lukion opettajan suulla, kuten myös välituntikorjailusta puhunut @Evil .
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Millään tavalla en ota kantaa täällä parhaillaan vellovaan keskusteluun. Tuon puskista oman näkemykseni opettajan työhön. Opettajan ammattikuntaan kuuluu hyvin erilaisia virkoja. On alaluokkien opettajia, aineenopettajia, ammattikoulun opettajia, yliopistossa on myös omat opettajansa ja sen lisäksi on suuri kirjo erityislasten kanssa työskenteleviä erityisopettajia. Ei tuosta oikein voi vetää mitään yhteistä määrettä sille, millaista opettajan työ on. Jokainen ymmärtää, että seitsemän vuotiaan kehitysvammaisen oppilaan kanssa työskentely on hyvin erilaisista kuin kymmenen laudaturin ylioppilaan. Kerron teille nyt millaista oma opettajan työni on 23 vuoden työskentelyn jälkeen.

Pitkän erityisopettajan työn jälkeen asemoin itseni yksityisessä lastensuojeluyksikössä olevien nuorten opettajaksi. Opetusvelvollisuuteni on 30 tuntia, mikä tarkoittaa 60 minuutin oppitunteina 22,5 tuntia viikossa. Yksikön kanssa tehtävään yhteistyöhön kuluu tuon lisäksi 2-5 tuntia viikossa, josta saan erillisen korvauksen. Pystyn siis suoriutumaan työstäni reilusti alle 30 viikkotunnin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että perjantaisin työni loppuu jaksosta riippuen joko klo 11 tai 12. Muina päivinä pillit ovat pussissa käytännössä aina ennen klo 15. Myös pedagogiset asiakirjat ja verkostopalaverit hoituvat noissa raameissa. Kotona en tee töitä koskaan.

Opetusryhmässäni on kahdeksan nuorta. Olen vastuussa ryhmästä yhdessä toisen erityisopettajan kanssa. Tukenamme on koulunkäynninohjaaja. Myös pitkänlinjan koulukoirani on mukana ja apuna joka päivä. Ensi syksystä alkaen saamme vielä toisen koulunkäynninohjaajan. Täten meillä on aina paikalla vähintään yksi aikuinen kahta oppilasta kohti.

Koen työni erittäin mielekkääksi. Työn vaativuus ja siihen käytettävä aika ovat hyvin sopusoinnussa siitä saatavaan korvaukseen. Kuukausiansioni on +5500€, kun siihen lasketaan sekä lastensuojeluyksikön että kunnan maksama palkka. Koen työni myös erittäin merkitykselliseksi ja nykyisessä työpaikassani työlläni on aidosti vaikuttavuutta.

Ja sitten päästään siihen ajatukseen, että on se helppoa, kun saa yli viisi tuhatta kuukaudessa siitä, että tekee töitä reilusti alle 30 tuntia viikossa kera 10 viikon kesäloman. Niin se onkin, minulle. Olen opiskellut useita vuosia kahdessa eri yliopistossa ja sen jälkeen tehnyt nuorten kanssa töitä erilaisissa ympäristöissä 23 vuotta. Ammattitaitoni on kovalla tasolla ja persoonani sopii tähän työhön erinomaisesti. Tämän vuoksi työ, jota valtaosa ihmisistä kammoksuu tai jopa pelkää, on minulle antoisaa.

Viimeiset vuodet olen ollut onnellinen mies ja opettaja. On ollut myös aikoja, jolloin työ on ollut pirun raskasta ja uupumus on iskenyt päälle. Tärkeää on kuunnella itseään ja tehdä uran kannalta tarvittaessa rajujakin ratkaisuja. Kuorman alle luhistuu kyllä, jos jatkaa vuosikausia kivireen vetämistä vastentahtoisesti. Kohta alkaa ansaittu loma! Ollaan me kovia!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Millään tavalla en ota kantaa täällä parhaillaan vellovaan keskusteluun. Tuon puskista oman näkemykseni opettajan työhön. Opettajan ammattikuntaan kuuluu hyvin erilaisia virkoja. On alaluokkien opettajia, aineenopettajia, ammattikoulun opettajia, yliopistossa on myös omat opettajansa ja sen lisäksi on suuri kirjo erityislasten kanssa työskenteleviä erityisopettajia. Ei tuosta oikein voi vetää mitään yhteistä määrettä sille, millaista opettajan työ on. Jokainen ymmärtää, että seitsemän vuotiaan kehitysvammaisen oppilaan kanssa työskentely on hyvin erilaisista kuin kymmenen laudaturin ylioppilaan. Kerron teille nyt millaista oma opettajan työni on 23 vuoden työskentelyn jälkeen.

Pitkän erityisopettajan työn jälkeen asemoin itseni yksityisessä lastensuojeluyksikössä olevien nuorten opettajaksi. Opetusvelvollisuuteni on 30 tuntia, mikä tarkoittaa 60 minuutin oppitunteina 22,5 tuntia viikossa. Yksikön kanssa tehtävään yhteistyöhön kuluu tuon lisäksi 2-5 tuntia viikossa, josta saan erillisen korvauksen. Pystyn siis suoriutumaan työstäni reilusti alle 30 viikkotunnin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että perjantaisin työni loppuu jaksosta riippuen joko klo 11 tai 12. Muina päivinä pillit ovat pussissa käytännössä aina ennen klo 15. Myös pedagogiset asiakirjat ja verkostopalaverit hoituvat noissa raameissa. Kotona en tee töitä koskaan.

Opetusryhmässäni on kahdeksan nuorta. Olen vastuussa ryhmästä yhdessä toisen erityisopettajan kanssa. Tukenamme on koulunkäynninohjaaja. Myös pitkänlinjan koulukoirani on mukana ja apuna joka päivä. Ensi syksystä alkaen saamme vielä toisen koulunkäynninohjaajan. Täten meillä on aina paikalla vähintään yksi aikuinen kahta oppilasta kohti.

Koen työni erittäin mielekkääksi. Työn vaativuus ja siihen käytettävä aika ovat hyvin sopusoinnussa siitä saatavaan korvaukseen. Kuukausiansioni on +5500€, kun siihen lasketaan sekä lastensuojeluyksikön että kunnan maksama palkka. Koen työni myös erittäin merkitykselliseksi ja nykyisessä työpaikassani työlläni on aidosti vaikuttavuutta.

Ja sitten päästään siihen ajatukseen, että on se helppoa, kun saa yli viisi tuhatta kuukaudessa siitä, että tekee töitä reilusti alle 30 tuntia viikossa kera 10 viikon kesäloman. Niin se onkin, minulle. Olen opiskellut useita vuosia kahdessa eri yliopistossa ja sen jälkeen tehnyt nuorten kanssa töitä erilaisissa ympäristöissä 23 vuotta. Ammattitaitoni on kovalla tasolla ja persoonani sopii tähän työhön erinomaisesti. Tämän vuoksi työ, jota valtaosa ihmisistä kammoksuu tai jopa pelkää, on minulle antoisaa.

Viimeiset vuodet olen ollut onnellinen mies ja opettaja. On ollut myös aikoja, jolloin työ on ollut pirun raskasta ja uupumus on iskenyt päälle. Tärkeää on kuunnella itseään ja tehdä uran kannalta tarvittaessa rajujakin ratkaisuja. Kuorman alle luhistuu kyllä, jos jatkaa vuosikausia kivireen vetämistä vastentahtoisesti. Kohta alkaa ansaittu loma! Ollaan me kovia!
Aidosti ihan helvetin hienoa, että avasit opetustyötä myös tältä kantilta, että se voi olla jopa unelmaduunia. Tuossa ilmentyy se, että työpanostasi arvostetaan sekä palkan että resurssien osalta. Toki samalla tulee eteen se, ettei vastaava ole mahdollista esim. normaalissa peruskoulussa, mutta osin sama laki sielläkin toimii. Jos urasuunnittelu nyt tähän yhteyteen sopii, niin sitä tosiaan kehotan harmitsemaan muidenkin opetustyöhön kyllästyneiden.

Mulla on pari ystävää, jotka ottavat pitkän loman lisäksi erinäisin lisätehtävin ja ylitunnein 5k palkan perusopetuksessa. Molemmat ovat sitä mieltä, ettei parempaa duunia heille voisi ollakaan, ja lisäksi hoitavat hommansa hyvin. Iso peukku sulle ja ystävilleni, sekä muillekin, jotka ovat saaneet olosuhteensa sellaisiksi, että työtä jaksaa ja tekevät sen hyvin. Toki, taas sama täsmennys kuin edellisessä kappaleessa, että harvoinhan se lisätuntien ja -tehtävien haaliminen ilman erityistä osaamista onnistuu, vaan sitten mennään perustunneilla ja -palkalla.

Itse painoin aikoinaan aika paljon erinäistä lisäduunia osin omaksi ilokseni mutta myös ajatuksella, että hyppään luokasta veks ainakin osittain. Koronan aikana sitten tuin about koko valtakunnan opettajakuntaa digipedagosissa ratkaisuissa*, ja kuinka ollakaan, kesällä -20 mulle lyötiin soppari käteen yksityiseltä puolelta (ei, en ole Petri Jämsen, jos joku nyt alkaa googlailla). Kolme vuotta ja kolme palkankorotusta myöhemmin asemani olisi periaatteessa aika vakaa sekä duuni vaihtelevaa sekä vapaampaa vrt. opetus. Päädyin kuitenkin hakemaan ulkomaiseen yksityiseen oppilaitokseen. Paikka irtosi niin hyvillä taloudellisilla ehdoilla, että aika no brainer on palata opetustyöhön ainakin hetkeksi.

Tämä nyt tällaisena vaihtoehtoisena urakehityksenä. Kuorman alle ei todellakaan kannata jäädä murenemaan, jos yhtään siltä tuntuu. Toivon kyllä kuitenkin, että opetustyön olosuhteisiin saataisiin Suomessa parannusta, jotta vuoto muille aloille saataisiin tukittua. Viittaamatta itseeni, vaan ihan yleisesti ja ymmärrettävästi harvemmin se vuoto tapahtuu siitä tumpeloimmasta päädystä opettajakuntaa.

* Edit: tämä oli samalla aivan helvetin rankkaa aikaa, enkä näin jälkikäteen erityisen lämmöllä muistele. Tuolloin siihen vain jotenkin uppoutui ja se sitten palkittiin uudella duunilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös