Mulla kyllä särähtää korvaan tuo, että suomalaisessa koulussa opettaja kommunikoi elekielellä, koska yhteistä kieltä ei ole.
Opettajat vastustavat systemaattisesti inkluusiota. Nyt kun sanon taas kerran taikasanan inkluusio niin todennäköisesti joku hyökkää, ettei siihenkään ole resursseja. Mitkään maailman resurssit eivät koskaan, missään tilanteessa tule riittämään siihen, että jokaisen oppilaan kielitaito kehittyy lukiokelpoiseksi. En pidä siitä, että oppiminen typistetään semmoiseksi psykologiasta tutuksi behaviorismiksi, jossa vielä(kin) ajatellaan, että opettaja selittää luokan edessä ja sitten oppilaat oppivat eli tieto on opettajalla ja se vain siirretään oppilaille.
Tiedän kyllä, mitä resursseilla haetaan: resursseilla haetaan varaa uusiin opettajiin, jotka sitten opettavat näitä
kielettömiä luokkia, jolloin suomea äidinkielenään puhuvat saadaan kivasti kaikki yhteisille tunneille ja oppiminen on auvoisaa. Iso osa opetusta on se, mitä tapahtuu sen koululaitoksen ulkopuolella - tämä resurssihirmujen suosikkimalli käytännössä johtaa siihen, että heikosti suomea osaavien taitotaso heikkenee entisestään, koska heillä ei ole mitään kontaktia aktiiviseen kieleen ja he viettävät myös vapaa-aikansa täysin muiden samanlaisten kanssa - tämä puolestaan johtaa suurimmalla varmuudella siihen, että he syrjäytyvät opetuksen ulkopuolelle.
Edelleen oppilaat tulisi jakaa inkluusion periaatteen mukaisesti tavallisille luokille, jolloin esimerkiksi heikosti suomea osaavat pääsisivät ympäristöön, jossa heillä on mahdollisuus informaalisti oppia sitä kieltä ja ystävystyä äidinkielisten kanssa. Samoin muut oppilaat eivät turhaudu, kun eteneminen on liian hidasta. Sen sijaan erotteleminen taitoryhmiin on varmin tapa estää heikosti suomea osaavia integroitumasta yhteiskuntaan ja myös samalla pitää heidän mahdollisimman kaukana suomalaisista.
Ongelma on todellinen, mutta resursseja tässä ei tarvita (ja korkeintaan resursseja tarvitaan siihen, että opettajat ylipäätään voivat keskittyä heidän päätehtäväänsä eli jonkun muun tulisi hoitaa byrokratiaa, jota nyt opettajat hoitavat). Todennäköisesti kuitenkin tilanne on se, että mieluummin mennään tuolla kuten tähänkin asti eli heikompi kielitaitoisten osuus säilyy huonon kielitaitonsa kanssa samassa asemassa kuin tähän asti ja suomalaiset, jotka samoihin kouluihin sattuvat, kärsivät.