Onko täällä lääkäriä?

  • 781 346
  • 2 657

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No mikäs on kasvissyöjälle vaihtoehto maksalle?
Sienet esimerkiksi. Niihin tuppaa kertymään kaikki mukava roska maailmasta niin kai siellä rautaakin on. Toki joku vegaani varmaan tietää tarkemmin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos täällä nyt lääkärissä käynnin sijaan suositaan arvailua niin voiko yläkropan lihakset olla todella jumissa ja auttaisiko hieronta/osteopatia näihin @Optimum in vaivoihin? Vielä jos yhdistät säännöllisen liikunnan (reipas kävely tms) siihen niin ehkä voisi auttaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikös tuossa nyt aika selkeesti kuulosta tupakoijien ammattitaudista, eli keuhkoahtaumataudista? Luultavasti happisaturaatio hieman pudonnut, joka tuottaa tunnetta ettei happea saisi tarpeeksi.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Jos täällä nyt lääkärissä käynnin sijaan suositaan arvailua niin voiko yläkropan lihakset olla todella jumissa ja auttaisiko hieronta/osteopatia näihin @Optimum in vaivoihin? Vielä jos yhdistät säännöllisen liikunnan (reipas kävely tms) siihen niin ehkä voisi auttaa.
Tämäkään ei olisi kyllä mikään yllätys kun tulee kuitenkin aika paljon istuskeltua eikä se ryhtikään välttämättä aina ole paras mahdollinen... Hierojalla voisi tietysti käydä eikä varmaan olisi edes pahitteeksi kun koskaan en ole ammattihierojalla käynyt.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämäkään ei olisi kyllä mikään yllätys kun tulee kuitenkin aika paljon istuskeltua eikä se ryhtikään välttämättä aina ole paras mahdollinen... Hierojalla voisi tietysti käydä eikä varmaan olisi edes pahitteeksi kun koskaan en ole ammattihierojalla käynyt.

Tämä oli yksi mikä itselle tuli mieleen. Paljolla istumisella saa helposti nikamia jumiin (ainakin tällainen semisti rintava nainen).

Hierojatkin (tai fyssarit) toki maksaa, mutta itse joskus opin ottamaan tuon niin, että mieluummin maksoin niistä jumppahetkistä fyssan kanssa kuin lääkkeestä, jolla saa lähinnä oireet helpottamaan.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Tänään pitää lähteä lääkärille näyttää yhtä luomea. Puoliso on asiasta jo huomautellut muutaman kerran. Että tuo luomi oli syytä käydä näyttää tohtorilla. Eilen soitin lääkärille niin sanoi että tule ihmeessä tänään näyttää.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Tämähän mukavaa, reiluna nelikymppisenä (tähän Fingerpori) mulla ilmeisesti on kihti, tai ainakin sen kaltaisia oireita. Sukurasitetta on kyllä. Kun oireet kävi tosi pahaksi noin kuukausi sitten niin sain työterveydestä viikon lääkekuurin joka teki kyllä ihmeitä, sittemmin olen yrittänyt ruokavaliolla pitää hommaa hanskassa.

Virallista diagnoosia en ole vielä saanut ja menen toki tutkimuksiin jos äityy kipu taas sietämättömäksi, mutta kysymys kuuluu: jos on sellaista pientä oireilua (oikea pottuvarvas itsellä suurin syypää toistaiseksi), niin onko hyötyä/haittaa yrittää hieroa/venyttää niveliä takaisin normitilaan? Jotenkin refleksinä sitä tulee tehtyä, mutta ehkä ei kannattaisi.
 

Jeffrey

Jäsen
Mulla on hengitysvaikeuksia ollut nyt sen kolmisen vuotta ja yrittänyt etsiä vastauksia kaikkialta paitsi tietenkään lääkärissä en ole mennyt käymään. Jos nyt yritän selittää tämän vaivan mahdollisimman yksinkertaisesti niin mun on välillä todella vaikeaa saada hengitettyä syvään ja täytyy tehdä tekohaukotuksia jotta saa sen hyvän tunteen että se ilma kulkee loppuun asti ja saa keuhkot täyteen. Hengitän kuitenkin normaaliin tahtiin ja kyllä sitä ilmaa kulkee koska hengissä ollaan mutta se tunne että keuhkot eivät pääse tarpeeksi laajenemaan on välillä todella ahdistavaa ja tuntuu että koko keskivartalo olisi painunut kasaan ja välillä on rintalasta sekä vatsan lihakset jännittyneet.

Myönnän ihan suoraan että liikun aivan liian vähän ja istumista tulee myöskin ihan liikaa eikä ryhti aina ole paras jos koneella jotain tekee. Tupakkaa olen polttanut noin 15 vuotta ja ylipainoa on myös jonkin verran.


Paljon on tullut jo hyviä vinkkejä ja tuskinpa kokonaisvaltaisesta terveysprojektista haittaa olisi.

Yksi asia kuitenkin mikä nykymaailmassa on yllättävän aliarvostettua on ihan itse hengittämisen harjoittelu. Joidenkin tutkimusten mukaan jopa 90% ihmisistä hengittää väärin ja tämä saattaa aiheuttaa kuvailemiasi oireita. Väärin hengittäminen voi olla joko liian pinnallista, tai sitten liian syvää. Omalla kohdalla tähän yhdistyy myös ahtaat hengityskäytävät. Myös ahtaat hengityskäytävät ovat yleistyneet hurjasti ja sinun kohdallasi tupakointi varmasti hankaloittaa tätä asiaa.

Omalla kohdalla tämä ahtaat hengityskäytävät ja puuttellinen hengitystekniikka on aiheuttanut juurikin kuvailemasi kaltaisia ongelmia. Pinnallinen hengitys, eli väärin hengittäminen ja ahtaiden hengitysteiden johdosta ns. väkisin hengittäminen aiheuttaa ainakin itselläni toissijaisten hengityslihasten ylikuormitusta. Eli esimerkiksi kaula, niska, rinta, hartia -alueiden lihaksien ylikuormitusta, kramppeja ja kuvailemaasi ahdistusta.

Minulla ahtaita hengityskäytäviä korjattiin kirurgisesti. Tämä helpotti näitä oireita heti alkuun. Lisäksi ihan perinteinen lihasten venyttely ja etenkin yin jooga ovat tehneet oikein hyvää koko keholle. Hengitykseen keskittyminen kokoajan on hankalaa, mutta tämän harjoittelu on tärkeää. Hengitysharjoituksia löytyy netistä ja niitä voi harjoitella muutaman minuutin kerrallaan, ja niitä tehdään vaikkapa juuri joogassa ja mahdollisesti muissa harjoitusmuodoissa. Muistetaan se, että hengityksen tulisi lähteä "vatsasta" eli palleasta ja toki jos ne toissijaiset hengityslihakset ovat ylikuormittuneet niin niiden käyttäminen "väärin" hengittämiseen voi olla yllättävänkin raskasta.

Toki myös hengitysteiden hoitaminen on tärkeää. Tupakoijilla varmasti on kaikenlaista skeidaa siellä rööreissä ja muutenkin ihmiset kärsivät kuivista ilmateistä jotka vaikeuttavat hengittämistä. Tämä korostuu varsinkin kylmemmällä ilmalla. Ihmisen pitäisi hengittää nenän kautta, nenän lämmittäessä ilman keuhkoille sopivaksi. Mikäli hengittää liiaksi suun kautta ei ilma pääse lämpiämään ja keuhkot ovat taas kahta kauheammin kovilla. Ainakin omalla kohdalla tämä aiheutti myös viiltävää tunnetta ja ihan verestystä keuhkoihin silloin kun nenä oli käytännössä poissa käytössä hengitystarkoituksiin.

Enivei, lääkäriin kannattaa ehdottomasti mennä, mutta samalla kiinnittää huomiota myös sellaisiin asioihin mitä pidetään itsestään selvyytenä. Taustalla voi huvin olla jotain vakavampaa, tai sitten jotain huomattavasti arkisempaa. Löytyisikö mahdollisesti hengityslihaksistoon perehtynyttä osteopaattia ja mahdollisuutta opetella parempaa hengitystekniikkaa. Samalla kannattaa ehdottomasti käydä hakemassa apteekista nenää puhdistava ja samalla kosteuttava suihkepullo - tämän pitäisi mielestäni olla lähes pakollinen kaikille ihmisille, niin suuren hyödyn koen siitä itse saavani.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tämähän mukavaa, reiluna nelikymppisenä (tähän Fingerpori) mulla ilmeisesti on kihti, tai ainakin sen kaltaisia oireita. Sukurasitetta on kyllä. Kun oireet kävi tosi pahaksi noin kuukausi sitten niin sain työterveydestä viikon lääkekuurin joka teki kyllä ihmeitä, sittemmin olen yrittänyt ruokavaliolla pitää hommaa hanskassa.

Virallista diagnoosia en ole vielä saanut ja menen toki tutkimuksiin jos äityy kipu taas sietämättömäksi, mutta kysymys kuuluu: jos on sellaista pientä oireilua (oikea pottuvarvas itsellä suurin syypää toistaiseksi), niin onko hyötyä/haittaa yrittää hieroa/venyttää niveliä takaisin normitilaan? Jotenkin refleksinä sitä tulee tehtyä, mutta ehkä ei kannattaisi.
Mä oon vasta vajaa nelikymppinen ja oli samanlainen oire tossa pari vuotta sitten. Tuli tosin intensiivisen parin viikon patikoinnin jälkeen ja mulla on muutenkin noi isovarpaan luut aivan viturallaan. Mutta aivan käsittämätön kipu, joka ei särkylääkkeillä juuri hellittänyt ja testeissä sitten ilmeni kihtiepäily. Sain siihen lääkkeet, mutta ei auttanut yhtään ja menin uudestaan lekurille, joka katsoi arvot uusiksi ja uraattiarvot oli normirajoissa - myös silloin ekalla kerralla - mutta tulehdusarvot aivan katossa. Tulehduskipulääkkeillä vaiva hellittikin, eikä ole sittemmin toistunut. Vähän ihmettelin sitä kihtiepäilyä, kun tosiaan ne arvot olivat normit, mutta mikäpä minä olen lääkäriä kyseenalaistamaan.

Kysymykseesi en osaa siis suoraan vastata, mutta kannattanee kaiketi varmistaa ettei siellä nivelessä tai luissa ole jotain muuta ns. paskana, joka aiheuttaa tulehdustilan tai muun kipureaktion. Varsinkin jos se kipu on ihan selvästi paikallista. Tietty jos ne uraatit oli tapissa ja lääkkeet skulasi, niin diagnoosi lie ollut oikea.

Edit. Diureetit -> uraatit
 
Viimeksi muokattu:

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Tänään pitää lähteä lääkärille näyttää yhtä luomea. Puoliso on asiasta jo huomautellut muutaman kerran. Että tuo luomi oli syytä käydä näyttää tohtorilla. Eilen soitin lääkärille niin sanoi että tule ihmeessä tänään näyttää.
Lääkäri pikkaisen katsoi luomea ja sanoi että 2 vaihtoehtoa
A leikataan koko luomi pois. Tästä jäisi ikävä arpi rintaan.
B leikataan pieni pala pois. Lähetään se patologille tutkittavaksi ja mennään sen mukaan.

Vaihtoehto B vei voiton.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Lääkäri pikkaisen katsoi luomea ja sanoi että 2 vaihtoehtoa
A leikataan koko luomi pois. Tästä jäisi ikävä arpi rintaan.
B leikataan pieni pala pois. Lähetään se patologille tutkittavaksi ja mennään sen mukaan.

Vaihtoehto B vei voiton.

Lääkäri soitteli tuossa maanantaina tuloksista. Patologi oli löytänyt näytteestä ( en muista tätä minkä niminen) muutoksen. Sanoi että siinä olisi 10% mahdollisuus että tuosta myöhemmin tulisi ihosyöpää. Joten tänään leikattiin loput luomesta pois ja laitettiin pikkaisen enemmän tikkiä rintaan. Pari päivää sairaslomaa joten ehtii katsoa YLE Areenasta muutaman dokumentin
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Huomasin Omakannasta puolivahingossa, että Tyksistä on lähtenyt lähete Meilahden Gastroenterologian kirurgian osasto K5A:lle. Kyseessä ilmeisesti joku TIPS-operaatio. Mistähän oikeen on kyse?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tämä on nyt vähän hölmö juttu, ehkä siksi haenkin helpotusta täältä palstalta.

Syötiin tuossa illalla tortilloja. Siinä kun oli ruokaa suussa niin tuli naurahdettua ja rykäistyä reilusti ruokaa nenään/poskionteloihin/ties minne. Salsakastikkeet luonnollisesti kirveli ihan saatanasti. Koitin nenäsarvella kaataa vettä läpi ja niistellä ja toistakymmentä jauhelihamurua sekä kosolti nesteitä sain ammuttua nenästä pihalle. Mutta oli tuossa nyt sen verran kaikenlaista vihannesta ja kastiketta ruuassa, että noinkohan sinne poskionteloihin jotain jäi.

Se nyt lähinnä kiinnostaa, että onko tässä ns. varma poskiontelotulehdus edessä? Joskus ennenkin mennyt kyllä jotain juomaa/oksennusta nenään, mutta tämä nyt oli ihan kiinteää ja ainakin nenän limakalvoille tulista ruokaa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tein joskus sellaista Super tulista lihapataa ja kun olen tyhmä, niin join sitten sitä lientä. Mietin siinä ryystäessä, että tätä ei kannata vetää henkeen ja saman tien vedin all in moodilla. Varmaan silmistäkin valui tuota lientä ja sattumia.

Monesti tuota sattunut erilaisten syömisten yhteydessä ja ikävältä tuntuu, mutta kyllä se siitä.
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
Tuli kaatuiltua viikonloppuna kotiintullessa ja päähän tuli vekki. Onko vain lepoa sitten? vähän semmonen oudohko olo, mutta muuten ihan ok. Tuli oltua vähän tuhdimmassa humalassa kaverin häissä. Vähän epäilen semi aivotärähdystä.
 

Bianconeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Juventus
Kysellääs täältä että onko väki "rikkonut" polvea ja kauanko siinä toipumisessa kestää? Itse väänsin polvea kaksi kuukautta sitten salibandyssa, mitään poksahdusta ei kuulunut mutta sattui ihan saatanasti ja pelit loppui samantien. Seuraavana päivänä lääkärille joka oli sitä mieltä että olisi sekä polven nivelsiteet että myöskin nilkan venähtäny.

Tämän jälkeen sit fyssarilta hakemaan ohjeet jumppaamiseen ja pitkään tuntuikin että homma etenee hyvin, mutta nyt tuntuu että 2 viimeistä viikkoa ei ole mitään kehitystä tullut ja polvea myös särkee useammin. Tällä hetkellä polven kunto on mallia pääsen kyykkyyn ja olen vähän juossut juoksumatollakin mutta meinaa usko loppua. Varsinkin kun erehdyin viikko sitten pojan kanssa riehuessa hyppäämään ja alas tullessa tuntui että polvi ei jousta yhtään ja alastulo teki erittäin kipeää.

Joten onko täällä väkeä jotka olisi särkenyt polven edellä mainitulla tavalla (nivelsiteiden venähdys arviona) ja jos on niin kauanko kesti polven kuntoutuksessa että alkoi homma toimia.

Toisaalta olen kyllä pohtinut että marssin uusiksi lääkäri ja vaadin että kuvataan polvi, jotta voidaan todeta että polvi ei ole leikkaus kunnossa.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Bruksismiin apua? Joka päivä särkee päätä, hammaskiskot myös löytyy ja niitä käytetään.

Osahan käy botuliinipistoksissa n. 6kk välein, pitänee varmaan sekin ottaa testiin jos sillä saisi oireet kuriin.
 

Jeffrey

Jäsen
Bruksismiin apua? Joka päivä särkee päätä, hammaskiskot myös löytyy ja niitä käytetään.

Osahan käy botuliinipistoksissa n. 6kk välein, pitänee varmaan sekin ottaa testiin jos sillä saisi oireet kuriin.

Henkilökohtaisesti kokemusta ei ole, mutta kaverin muistelen kehuskelleen akupunktion tekoa vastaavaan vaivaan - eikä minulla ole tarve häntä tässä epäillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös