Santahaminassa olin, I/02 saapumiserässä spolleilemassa ja toisinaan Tarjan kämpän edessä seisoskelemassa.
Olin hyvin todennäköisesti huonoin sotilaspoliisi mitä maailma on koskaan nähnyt, en kauhean tosissani jaksanut mitään porttivartioita ja paperien kyselyjä suorittaa, varuskunta-alueellekin päästin aina kaikki paperittomatkin joilla oli ees jonkinlainen selitys koska se oli helpointa itselleni enkä jaksanut uskoa että kukaan olisi tulossa sinne itseään räjäyttämään. 270 päivän palvelusajasta vemppasin/vuppasin varmaan semmoset 80 päivää, kikkailin monesti itseni Tilkan sairaalassa käymään koska silloin pääs syömään Mäkkäriin.
Näitä presidentinlinnan seisoskelutuokioita kehitin koko ajan itselleni mukavammaksi, aluksi oli perus tyynyliinat olkapään alla aseen hihnan hinkkaamista estämään ja asettamalla aseen olalle siten että takatähtäin osui vyöhön ja otti osan painosta sinne, lopulta sit jätin sen saatanan kuristavan vihreän kaulahuivin pois, nojailin siihen takana olevaan tolppaan ja viritin puvun sisään kasettisoittimen ja toin kuulokkeet kypärän kautta korviin jotta sai ees musiikkia kuunnella siinä jäkittäessä. Asennossa siinä pitäisi seisoskella muusta maailmasta mitään välittämättä, mutta mun mielestä oli kivempi morjestella vilkuttaville turisteille ja irvistellä kun ne otti kuvia.
Normi kaartinjääkäri jäi jostain syystä sotilasarvoksi, se ei kohonnut korpiksi edes vaikka kävin kahteen otteeseen kertaamassa ja jo kertauspäivien takia olisi ylennus pitänyt tulla. Mutta mitäpä vitun väliä sillä nyt on, tarpeeksi suuri häpeä koko Suomen armeijalle että kaltaiseni lusmun katsottiin olevan tarpeellinen osa kansakuntamme puolustusvoimia.
Jos sota syttyy niin tehtävä olisi vissiin seisoa joidenkin saatanan tutka-asemien tai muiden tärkeiden kohteiden ympärillä ja kuolla räjähdyksessä sitten kun ne pommitetaan paskaksi. Kivaa vaihtelua toisi omien sotilaskarkurien/muuten vaan vittumaisten tyyppien teloittelut, tosin mä en varmaan jaksaisi painaa sitä liipaisinta ku sit pitäis putsaa ase ja ne muut siinä teloitusrivissä kuitenkin ampuu ne vätykset. Sit ku ruumiita alettais pois roudaamaan ni menisin äkkiä hakee vemppaa koska polvi on tosi kipee.