Kyllä. Kuusi kuukautta kului hyvin Vekaranjärvellä Kymen jääkäripataljoonassa vuonna 2009. Panssarijääkärin titteli ja panssaritorjuntakoulutus. Kokemuksena ehdottomasti hieno ja käteen jäi paljon tarinoita. Ei kuitenkaan niin paljoa kiinnostanut, että olisin halunnut viettää vuotta palveluksessa ja piti päästä lukemaan pääsykoetta varten.
Parasta oli P-kauden tuvan porukka, josta yhtä lukuunottamatta kaikki olivat motivoituneita suorittamaan palveluksen vähintäänkin hyvin, joten meininki oli hyvä. Aika olisi kulunut hitaammin ja asenteeni olisi varmasti kärsinyt, jos tuossa vaiheessa tupa olisi ollut täynnä lusmuja. Pääosin tuonne yksikköön hakeutui hieman paremman motivaation omaavia, joskin kummajaisia löytyi myös tästä joukosta. E- ja J-kaudella jouduin eri porukkaan, koska olin ainoana valinnut PST-linjan ja suurin osa tupalaisistani meni muutenkin aukkiin tai rukkiin. E- ja J-kausilla oli huonompi jengi kasassa eikä ollut sellaista yritystä ja yhteishenkeä, vaikka olikin hauskoja tyyppejä.
Ikävin asia oli yksi alikersantti, joka tuntui olevan tahallaan vittumainen ja vaikkei se käyttänyt valtaansa väärin tai mitään, niin lievät koulukiusaaja vibat jäivät. Olin tyytyväinen, kun kerran yksi kouluttajista ojensi tätä yhdestä aika turhasta asiasta, mutta saipa kerrankin omaa lääkettään. Kyllä se rauhoittui ajan myötä ja taisi joku toinen alikki myös huomattaa hänen käytöksestään, mikä edesauttoi rauhoittumisessa.
Ainoa mitä tekisin toisin olisi varmaan se, että en movettaisi paria päivää yhdestä leiristä. Silloin ei vain kiinnostanut ja olihan se nyt kiva, kun muut menivät metsään ja katsottiin parin muun movettajan kanssa DVD:tä, pelattiin korttia ja maattiin sängyissä. Minä ja yksi toinen mentiin viimeiseksi yöksi sinne leirille, kun ei tullut tarpeeksi vapautusta. Jälkikäteen vähän kehno fiilis tuosta tempauksesta, vaikka ei se movettaminen harvinaista ole, mutta olisi pitänyt löytyä hieman enemmän henkistä kanttia tuossa vaiheessa.
Intissä pääsi tekemään ja kokemaan kaikenlaista, mitä ei muuten pääsisi. Välillä hieman koeteltiin, mutta se kuului asiaan.