Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • 71 778
  • 437

Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • Kyllä

    Ääniä: 559 80,8%
  • En

    Ääniä: 16 2,3%
  • Siviilipalvelus

    Ääniä: 37 5,3%
  • Istuin vankilassa

    Ääniä: 5 0,7%
  • Olen vapautettu asepalveluksesta

    Ääniä: 75 10,8%

  • Äänestäjiä
    692
Mummoni on sen verran fiksu, toisin kuin sinä, ettei hän suostu lähtemään tuohon "ryssät jyrää meidät"-meininkiin.

Sun mummohan on kuuluisa hölmöistä mielipiteistään ja kevytkenkäisestä meinigistä sotavuosina.

Onneksi kaikki eivät ole mummosi kaltaisia. Varusmiespalvelus kaipaa uudistamista, mutta on kuitenkin tällä hetkellä kustannustehokkain tapa ylläpitää uskottavaa puolustusta. Niin , 1vs1 sodassa turpaan tulisi varmasti, mutta siitähän ei tietenkään olekaan kysymys.
 

Dängleri

Jäsen
Intissä viihtyminen on hyvin pitkälle motivaatio ja asenne kysymys. Kun itse menin inttiin niin motivaatiota ei ollut, enkä viihtynyt vaan vitutti 24/7 lomia lukuunottamatta. Nykyisessä olomuodossani jos menisin niin saattaisin jopa viihtyä pikkuisen paremmin ja saada siitä irti aika paljon enemmän.

Itsellä vähän päinvastoin; intoa ja asennetta riitti ennen varusmiespalvelusta ja sen aikana, jopa siinä määrin että vuosihan siellä lopulta vierähti, ja kaulustakin koristi kolme väkästä. Vaikka inttivuosi (etenkin ensimmäiset 6kk) pitikin sisällään myös niitä vähemmän miellyttäviä kokemuksia, jäi vuodesta enemmän positiivista puseroon.

Muutama vuosi intin jälkeen kävin vielä heittämässä keikan rauhanturvaajana, jonka myötä näin Puolustusvoimien toimintaa vielä kerran uudesta perspektiivistä. Työskentely sen kaltaisessa toimintaympäristössä ja "aidoissa" tilanteissa antoi hommaan aivan uudenlaisen luonteen, kuin mitä intin "leirikoulumaisissa" leikeissä oli tottunut. Joten eipä enää hirveästi nappaisi lähteä kertausharjoituksiin leikkimään sotaa "miekkajakivi" -aikaisilla välineillä.

Näiden kokemusten summana toteaisin varusmiespalveluksen olevan edelleen hyvä instituutio tapakasvattamaan ja koulimaan niistä nuorista äidin kultamussukoista vähintäänkin itsenäisiä miehen alkuja, mutta mitä tulee sotilaaksi kouluttamisesta, siitä en ole täysin vakuuttunut. Paljon tietysti riippuu joukko-osastoista ja -yksiköistä, millaiseen lopputulokseen niissä päästään.

Omasta mielestäni optimaalisin tilanne olisi, että varusmiespalvelukseen hakeutuisi ne, joita asia oikeasti kiinnostaa, ja koulutukseen liitettäisiin esim. 6kk palvelus ulkomailla kriisinhallintaoperaatiossa. Näin ollen paketti sisältäisi teoriaa+harjoittelua+sovellettua harjoittelua. Ja kun palveluksesta karsittaisiin kaikki vähemmän halukkaat, voitaisiin olemassa olevia resursseja hyödyntää paremmin, ja saada laadukkaampaa lopputulosta aikaan. Eli vähän saman tyyliin kuin urheilussa huippu-yksilöiden kehittäminen vs. Nuori-Suomi "kaikki pelaa".
 

Pekkis

Jäsen
Kuvailemassasi tilanteessa jokainen kynnelle kykenevä ja selkeästi ajatteleva pakenee kaikin käytettävissä olevin keinoin. Armejassahan opetetaankin käsittääkseni myös siirtymään ripeästi paikasta a paikkaan b, eli sikäli opit eivät ehkä menisikään hukkaan! :D

Minä parkkeeraisin autoni viimeisen kerran Sea Portin eteen. Jos vielä ehtisi, niin perinteiset kaksi olutta siellä ja ei kun laivaan.

Vihollinen vyöryisi sellaista vauhtia eteenpäin, että tällä risteilyllä ei sitten Långnäsissä/Maarianhaminassa pysähdytä.

Heja Sverige. Här kommer jag. Vad heter du? Jag heter Olle ock jag är en pojke. Tosta se sit lähtis rullaamaan toi kielikin.
 
Kolme päivää olin eikä siitä mitään tullut kuten arvelin. Tavarat sekaisin miten sattuu ja jokainen asia oli todella vaikea minulle. Hyvä että henkeä sai kun yritti nukkua. Onneksi pääsin pois. Ei ole tärkeää minulle.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Näinhän sitä jotkut uhoavat, mutta tosipaikan tullen tuskin kantti riittäisi pakoon pötkiä. Aika harva on oikeasti valmis nostamaan kädet pystyyn epäoikeudenmukaisuuden edessä.

No jaa-a, kyllä sitä suurempaa uhoa edelleenkin tulee siltä suunnalta, jossa vakuutellaan Suomen pulustusvoimien kykenevän jopa torjumaan suurvalta-armeijan hyökkäyksen. Joskus vuonna 1944 kävi munkki ja oli kyllä huomattavasti kovemmat jätkätkin kotitilojaan puolustamassa, kuin mitä nykyään.

Epäoikeudenmukaisuus ei tietysti kivaa ole, mutta kyllä mä omasta henkirievustani enemmän välitän, kuin tilien tasaamisesta tilanteessa, jossa "voitto" on vähintääkin epätodennäköistä. Ja vaikka kuulaa ei kroppaan iskeytyisikään, niin en olisi myöskään valmis menettämään rintamalla mielenterveyttäni. Potentiaaliset posttraumaattiset stressit, fobiat ja painajaiset joka yö eivät kuulosta nekään hyvältä diililtä.

Turha uho, miehen tuho. Ei snagarillakaan kantsi jäädä tappelemaan.
 
Oon armeijani käyny ilmavoimissa Rissalassa laivuekuljettajana, ja tykkäsin helvetisti olla siellä. Meillä tietysti oli siellä vähän rennompi meininki kun oltiin siellä periaatteessa töissä. Ja sainhan minä sieltä vuoden työkokemustakin, ihan noin niinkuin työehtosopimuksen (tai ainakin kuljetusalalla se lasketaan työkokemukseksi) mukaankin, eli ei siviilipalvelusmiehet oo ainoita jotka saa työkokemusta. Käteen jäi iso kasa hyviä muistoja ja muutama hyvä kaveri. Ja jos nyt totta puhutaan, niin sen verran siellä opinkin karistamaan suurimmat ennakkoluulot pois kaikenlaisista ihmisistä. Siellä ihminen on samanarvoinen, iästä, näöstä, sukupuolesta, ihonväristä, aattellisuudesta ja varakkuudesta huolimatta. Se on helvetin hieno asia koska se on viimeinen kerta kun kaikki yhteiskuntaluokat pistetään sekaisin.

Ei siinä, ymmärrän kyllä hyvin ettei jostain ole sinne auktoriteettien joukkoon tulemaan ja siviilipalvelus paremmalta vaihtoehdolta, mutta minun mielestä on näiden ihmisten on turha kyseenalaistaa puolustusvoimien tarpeellisuutta jos eivät siellä ole viettäneet sitä vähintään kuutta kuukautta. Ei siellä opeteta tappamaan, ketä siellä sit tapetaan kun ei julkisuuteenkaan mitä tietoja vuoda? Minä ainakin opin armeijassa sen että rauhanaikana toimimme yhteiskunnan puolesta esimerkiksi luonnonkatastrofin aikaan. Patojen tekeminen, ihmisten evakuointi jne jne. kuuluu armeijan tehtäviin koska armeijan käyneitä on helppo liikutella isoissa massoissa (sitä niissä sulkeisissa harjoitellaan), eikä kukaan rupea natisemaan, että en halua tehä tätä kun tää ei ole kivaa eikä täällä saa pelata pelejä ja leikkiä leikkejä.

Mutta sitä en ymmärrä, että jos nyt ihan aikuisten oikeasti joku tänne hyökkäisi, niin kuka ei olisi valmis suojelemaan perhettään ja omaa maataan? Selvähän se on että jos "punainen"valtio tänne hyökkäisi että alakynnessä oltaisiinkin mutta en helvetissä lähtis tästä mökistäni muuten kun buutsienkärjet kohti kattoa. Oli tehtävä sitten mikä tahansa, sairaalassa, kotirintamalla, kaukopartiossa, etulinjalla niin kyllä antaisin kaikkeni, että kukaan ei koskisi väkisin perheeseeni tai sukulaisiini. Kun lukee noita tarinoita tuolta maailmalta kun sotilaat raiskaa naisia ja lapsia, niin ihanko tosissaan jotkut ei jäisi puolustamaan vaikka omaa äitiään, siskoaan, lastaan, siskontyttöä, kummilasta? Vittu miten sairasta porukkaa.

Ja ei, en todellakaan ole mikään sotahullu, mutta ihan oikeasti joku roti nyt näitten "lähen ruotsiin"-juttujen kanssa. Eihän ne vittu osaa ees lätkää pelata.
 
en helvetissä lähtis tästä mökistäni muuten kun buutsienkärjet kohti kattoa. Oli tehtävä sitten mikä tahansa, sairaalassa, kotirintamalla, kaukopartiossa, etulinjalla niin kyllä antaisin kaikkeni, että kukaan ei koskisi väkisin perheeseeni tai sukulaisiini. Kun lukee noita tarinoita tuolta maailmalta kun sotilaat raiskaa naisia ja lapsia, niin ihanko tosissaan jotkut ei jäisi puolustamaan vaikka omaa äitiään, siskoaan, lastaan, siskontyttöä, kummilasta? Vittu miten sairasta porukkaa.

Ehkäpä joku saattaisi ottaa sen perheensä mukaan ja lähtisi porukalla turvaan sodan jaloista? Kannattaa myös muistaa, että halukkuus puolustaa omaisuuttaan ja sukuaan riippunee paljon siitä, kuinka paljon sitä omaisuutta ja sukua ihmisellä on. Itselläni ei esim. noista mainitsemistasi ole muuta kuin äiti, ja tästä maanpuolustahdosta totesi Tuntemattoman sotilaan Lahtinen mielestäni varsin mainiosti:
Ai jumalauta, että kyllä puheita keksitään. Koto, uskonto ja isänmaa. Kotoo mul ei ole, huoneet on yhtiön. Kirkosta minä olen eronnut, ja isänmaata mulla ei ole niin tilkkuakaan. Toi yks paskahousu, toi valistusupseerinkooho puhu, että tarttee vanhempia puolustaa. Ei mulla ole elossa muuta ku äite, ja jos ryssä semmosen vanhan ämmänkropsan luulee tarvittevansa, niin vieköön perkele.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kannattaa myös muistaa, että halukkuus puolustaa omaisuuttaan ja sukuaan riippunee paljon siitä, kuinka paljon sitä omaisuutta ja sukua ihmisellä on. Itselläni ei esim. noista mainitsemistasi ole muuta kuin äiti, ja tästä maanpuolustahdosta totesi Tuntemattoman sotilaan Lahtinen mielestäni varsin mainiosti:
Ai jumalauta, että kyllä puheita keksitään. Koto, uskonto ja isänmaa. Kotoo mul ei ole, huoneet on yhtiön. Kirkosta minä olen eronnut, ja isänmaata mulla ei ole niin tilkkuakaan. Toi yks paskahousu, toi valistusupseerinkooho puhu, että tarttee vanhempia puolustaa. Ei mulla ole elossa muuta ku äite, ja jos ryssä semmosen vanhan ämmänkropsan luulee tarvittevansa, niin vieköön perkele.

Lahtinen jäi kuitenkin oma-aloitteisesti yksin pidättelemään neuvostojoukkojen hyökkäystä ja siihenhän hänen matka päättyikin. Suomen sodissa kuolleiden taustoja on jonkin verran tutkittukin ja todettu, että suurimman uhrin sodassa antoivat ne sosiaaliluokat joilla oli vähiten aineellista menetettävää. Vaikka noinhan se on aina ollut ja on edelleenkin. Esim. Yhdysvaltojen armeijassa ja varsinkin se taistelevissa joukoissa köyhät ja mustat ovat suhteessa väestöpohjaan huikeasti yliedustettuna.
 
Suomen sodissa kuolleiden taustoja on jonkin verran tutkittukin ja todettu, että suurimman uhrin sodassa antoivat ne sosiaaliluokat joilla oli vähiten aineellista menetettävää. Vaikka noinhan se on aina ollut ja on edelleenkin. Esim. Yhdysvaltojen armeijassa ja varsinkin se taistelevissa joukoissa köyhät ja mustat ovat suhteessa väestöpohjaan huikeasti yliedustettuna.

Näinhän se menee, mutta nuo henkensä kaupalla eturintamassa heiluvat ovat sikäli asennevammaisia, että sieltä varmasti kuuluu paljon tuollaista lahtismaista jupinaa. Sen sijaan hienosti kalustetuissa huoneissa, joissa laaditaan komeat puheet sodan oikeuttamiseksi, on moraali korkealla ja kodin, uskonnon ja isänmaan arvostus huipussaan. Why don't presidents fight the war, why do they always send the poor.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomen sodissa kuolleiden taustoja on jonkin verran tutkittukin ja todettu, että suurimman uhrin sodassa antoivat ne sosiaaliluokat joilla oli vähiten aineellista menetettävää. Vaikka noinhan se on aina ollut ja on edelleenkin.

Lukumääräisesti toki noin, mutta suhteessa viime sodissamme eniten kaatuneita oli reservin upseereissa. Sen aikainen yhteiskuntarakenne muistaen heitä tuskin voitiin pitää yleisesti ottaen köyhimpiin sosiaaliluokkiin kuuluvina, vaan kyse oli puolustusvoimien johtamisjärjestelmästä, joka edelleenkin perustuu siihen, että taistelevia joukkoja johdetaan edestä.

Pikkuisen huvitti, kun tässä ketjussa valitetaan Lapinjärven syrjäisestä sijainnista. En halua todellakaan tehdä tästä mitään sivari vs. intin käynyt -vääntöä, mutta tuo valitus kieltämättä aiheutti itselläni "voi, hellallettas" -reaktion.
 

julle-jr

Jäsen
Minusta koulutus pitäisi tehdä Suomessa maksulliseksi. Maksun voisi välttää varusmiespalveluksen suorittamalla. Joku varmasti haluaisi maksaa, mikä sekin olisi hyvä, koska näin saataisiin kehitettyä esimerkiksi yliopistojärjestelmää jne. Maksun pitäisi olla tuntuva, esimerkiksi 50-100 k€ per lukukausi.

Asepalveluksen asemesta voisi halutessaan hakeutua jonkinlaiseen yleishyödylliseen lääkintä- ja ensiapukoulutukseen, tai miksei vaikkapa ympäristötuhojen hoitamiseen tähtäävään koulutukseen. Näin valmistauduttaisiin myös tämän ns. modernin maailman mukanaan tuomiin kriiseihin. Luonnollisesti palveluksen pitäisi koskea niin miehiä kuin naisiakin ja tietenkään mitään vakaumuksia ei otettaisi huomioon vapautuksia jaettaessa. Tai voitaisiin ottaa, jos olisi riittävästi tieteellistä näyttöä vaikkapa jehovantodistajuuden oppien faktapohjaisuudesta.

Vapaamatkustaminen täytyisi saada loppumaan. Koulutusjärjestelmäämmekin tulisi muuttaa sellaiseksi, että jokainen tutkinto tähtäisi joko suoraan tai epäsuorasti vientitulojen kasvattamiseen. Jokainen höpöhöpökulttuuri- ja taide- sekä naistutkimuskoulu pitäisi lakkauttaa, perustettakoon niitä sitten yksityisin varoin mikäli kysyntää riittäisi. Yksilöt, jotka eivät olisi suorittaneet mitään koulutusta, pitäisi pudottaa turvaverkkojen ulkopuolelle tai ainakin erittäin minimaaliselle toimeentulolle (pelkästään ruokaa ja vaatteita, ei alkoholia tai tupakkaa tms.), elleivät olisi sairaita tms. Sairaudet pitäis hoitaa kuntoon niin tehokkaasti kuin mahdollista.

Toki kansalaisille tarjottaisiin myös mahdollisuutta muuttaa pois Suomesta, mikäli tällainen järjestely ei jostain syystä kelpaisi ja jos joku toinen maa tarjoaisi paremmat edut.
 
Viimeksi muokattu:

Pekkis

Jäsen
Joskus vuonna 1944 kävi munkki ja oli kyllä huomattavasti kovemmat jätkätkin kotitilojaan puolustamassa, kuin mitä nykyään.

Munkki siinä mielessä, että jostain löytyi tarvittava määrä koneita taitavine lentäjineen. Kesällä -44 ne löytyi Saksasta, eli Seppo ei myöhempien lausuntojensa perusteella ollut historian tunneilla välttämättä skarpeimmillaan...;)

Seuraavalla kauhuskenaariolla sain kaverini (nyk everstiluutnantti) totaalisesti hiiltymään. Naapurissa menee asiat siihen malliin päin persettä, että joku Tsirinovskin kaltainen kiihkoilija saisi jollain ihmeellä kouransa vallan kahvaan kiinni. Kyseinen jannuhan sanoi joitain vuosia sitten, että ensi töikseen valtaisi Suomen. Tästä alkoi varsinaisesti meidän vääntö. Minä olin sitä mieltä, että naapuri vaan yksinkertaisesti vyöryisi yli rajan. Kaverini kiven kovaa väitti, että sellainen tilanne ei ole millään muotoa mahdollinen. Uskoi ja luotti omaan puolustukseemme, mutta muistaakseni kovasti intti sitä, että sellainen tilanne ei vaan ole mahdollinen.

Minulla on armeijasta 11 kuukauden ja kahden kertausharjoituksen kokemus, eli toki kaverini on tässä suhteessa niskan päällä. Olettiko muiden maiden olevan tulossa apuun, sitä en muista. Kreikalta ja Espanjalta ei sitten ihan ensimmäisenä kannata lähteä lisävoimia anelemaan...
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
No jaa-a, kyllä sitä suurempaa uhoa edelleenkin tulee siltä suunnalta, jossa vakuutellaan Suomen pulustusvoimien kykenevän jopa torjumaan suurvalta-armeijan hyökkäyksen.

Toisaalta USA hävisi Vietnamissa, Neuvostoliitto Afganistanissa ja vastikään suurvaltojen sotaretket niin Irakissa kuin Georgiassakin eivät olleet mitään läpihuutomarsseja. Realismia on, että jos tuon kaltaiset sisäisesti hajanaiset ja puolustustaan oraganisoimattomat maat pystyvät maitaan puolustamaan, niin Suomen kaltaisella maalla on huomattavasti paremmat edellytykset maanpuolustukseen. Tilanne ei todellakaan ole 1940-luvun kaltainen, jolloin pelkällä tankkien lukumäärällä pystyi jyräämään.

En minä tosin sitä sano, etteikö joku yksittäinen henkilö kykenisikin nostamaan kädet pystyyn ja pekenemaan, mutta suurimmasta osasta nyt pakenemista uhoavista tuskin pystyy lupaustaan lunastamaan tosipaikan tullen. Suurimmalla osalla ei kestä kantti lähteä karkuun muiden jäädessä puolustamaan. Ihminen on kuitenkin laumaeläin. Toki poikkeuksiakin aina saattaa löytyä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Saanen huomauttaa tähän väliin, että edesmennyt isoisäni, veteraani hänkin, kertoi avoimesti halveksuvansa inttiä ja asevelvollisuutta. Sangen epäkunnioittavaa siis sinulta jättää huomioimatta ansioituneen sotaveteraanin tunteet ja ajatukset.

Hiljaiseksi vetää tämä kivikautinen paasaaminen jostain veteraanien kunniasta ja verivelasta. Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että joku haluaa asein suojella tätä maaplänttiä, mutta mä en ainakaan koe olevani yhteiskunnalle yhtään enempää velkaa kuin tällä hetkellä maksan törkeiden verojen muodossa.

Saanen myös huomauttaa että edesmennyt isoisoisäni, sotiemme veteraani hänkin, kertoi avoimesti puolustavansa inttiä ja yleistä asevelvollisuutta. Se että sinun isoisäsi oli sitä mieltä, että intti on täysin turha instituutio, ei tarkoita että se olisi yleinen mielipide veteraanien keskuudessa. Vuodet vierii, mutta ihmisten mielipide-erot säilyvät. Koitetaan nyt muistaa, että ilman asevelvollisuutta täällä puhuttaisiin todennäköisesti rubuskia tällä hetkellä.

Minulle on se ja sama, jos joku haluaa suorittaa siviilipalveluksen. Olisi hauska vaan kuulla välillä joitain muita selityksiä, kun sen väsyneen "en halua opetella tappamaan". News flash! Musta ei tullut kylmäveristä murhaajaa intissä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika urpoa raukkamaista tekstiä tuntematonta henkilöä kohtaan.

Minulle on se ja sama, jos joku haluaa suorittaa siviilipalveluksen. Olisi hauska vaan kuulla välillä joitain muita selityksiä, kun sen väsyneen "en halua opetella tappamaan". News flash! Musta ei tullut kylmäveristä murhaajaa intissä.
Mitä siellä mielestäsi tehdään, ellei opetella tappamaan? Ei siellä varmasti suurimmasta osasta mitään tappajia tule, mutta yksi tärkeä osa koulutusta taitaa kuitenkin olla ihmisen tappamisen eri muotojen opettelu. Jos sitä ei koe omakseen, on tuo perustelu kai ihan ok. Toki sen voi esittää siten, että luo itsestään kuvan jotenkin säihkyvämpänä ja moraalisempana olentona, mikä on turhaa. Mun tarkoitukseni ei ole nostaa itseäni aseettomana sen korkeammalle jalustalle, mutta en sen enempää koe velvollisuudekseni selitellä kenellekään valintaani.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Saanen myös huomauttaa että edesmennyt isoisoisäni, sotiemme veteraani hänkin, kertoi avoimesti puolustavansa inttiä ja yleistä asevelvollisuutta. Se että sinun isoisäsi oli sitä mieltä, että intti on täysin turha instituutio, ei tarkoita että se olisi yleinen mielipide veteraanien keskuudessa. Vuodet vierii, mutta ihmisten mielipide-erot säilyvät.

Niin, nimenomaan. Sitähän sanoinkin, että et sinä voi puhua mistään yleisestä veteraanien kunnioittamisesta, kun kuitenkin toimillasi epäkunnioitat useiden veteraanien näkemyksiä. Sen sijaan voit esittää käyväsi intin kunnioituksesta sitä omaa veteraani-isoisääsi kohtaan, et kaikkia veteraaneja.

Kirjoittelija taisi olla kiinnostunut mun veromäärästä. Puhutaan lähes kolmasosasta tuloja, mikä ainakin musta tuntuu hieman liian suurelta määrältä.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mutta sitä en ymmärrä, että jos nyt ihan aikuisten oikeasti joku tänne hyökkäisi, niin kuka ei olisi valmis suojelemaan perhettään ja omaa maataan? Selvähän se on että jos "punainen"valtio tänne hyökkäisi että alakynnessä oltaisiinkin mutta en helvetissä lähtis tästä mökistäni muuten kun buutsienkärjet kohti kattoa. Oli tehtävä sitten mikä tahansa, sairaalassa, kotirintamalla, kaukopartiossa, etulinjalla niin kyllä antaisin kaikkeni, että kukaan ei koskisi väkisin perheeseeni tai sukulaisiini. Kun lukee noita tarinoita tuolta maailmalta kun sotilaat raiskaa naisia ja lapsia, niin ihanko tosissaan jotkut ei jäisi puolustamaan vaikka omaa äitiään, siskoaan, lastaan, siskontyttöä, kummilasta? Vittu miten sairasta porukkaa.

Ja ei, en todellakaan ole mikään sotahullu, mutta ihan oikeasti joku roti nyt näitten "lähen ruotsiin"-juttujen kanssa. Eihän ne vittu osaa ees lätkää pelata.

Kuuba?

Ja ihan tosissaan, hiihtelen 100% vittuun täältä heti sodanuhkan käydessä riittävän todennäköiseksi. Minä en ole sotilasvalaa joutunut vannomaan, joten en ole millään muotoa velvollinen jäämään heittämään veiviäni kenenkään muun puolesta. Paska hommahan se on, että sodissa raiskataan, tapetaan, kidutetaan, leikataan tissit irti ja kaikkea muutakin pimeää tapahtuu, mutta sitä suuremmalla syyllä en halua jäädä moista kattelemaan. Siinä vaiheessa kun tykit alkavat puhua, niin se on jokaisen oma päätös, että mitä tekee. Koko touhu on elämän heittämistä hukkaan ja siihen en ota ikinä osaa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Toisaalta USA hävisi Vietnamissa, Neuvostoliitto Afganistanissa ja vastikään suurvaltojen sotaretket niin Irakissa kuin Georgiassakin eivät olleet mitään läpihuutomarsseja. Realismia on, että jos tuon kaltaiset sisäisesti hajanaiset ja puolustustaan oraganisoimattomat maat pystyvät maitaan puolustamaan, niin Suomen kaltaisella maalla on huomattavasti paremmat edellytykset maanpuolustukseen. Tilanne ei todellakaan ole 1940-luvun kaltainen, jolloin pelkällä tankkien lukumäärällä pystyi jyräämään.

En minä tosin sitä sano, etteikö joku yksittäinen henkilö kykenisikin nostamaan kädet pystyyn ja pekenemaan, mutta suurimmasta osasta nyt pakenemista uhoavista tuskin pystyy lupaustaan lunastamaan tosipaikan tullen. Suurimmalla osalla ei kestä kantti lähteä karkuun muiden jäädessä puolustamaan. Ihminen on kuitenkin laumaeläin. Toki poikkeuksiakin aina saattaa löytyä.

Ehkä näin, mutta kertoimet ovat silti esimerkiksi Suomi-Venäjä matsissa mielestäni liian huonot tänne jäämisen kannalta. Itselläni ei ole täällä mitään kiinteää ja pysyvää puolustettavaa, joten aikamoista tuhlausta olisi kuolla tai invalidisoitua jossain rintamalla.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Kuuba?

Ja ihan tosissaan, hiihtelen 100% vittuun täältä heti sodanuhkan käydessä riittävän todennäköiseksi. [...] Siinä vaiheessa kun tykit alkavat puhua, niin se on jokaisen oma päätös, että mitä tekee. Koko touhu on elämän heittämistä hukkaan ja siihen en ota ikinä osaa.

Jos nyt Ruotsi siinä vaiheessa ottaa enää pakolaisia vastaan. Voihan Kille heittäytyä kettumaiseksi ja laittaa rajat kiinni jos naapurivaltion kansalaiset alkaa sankoin joukoin pyrkiä rajan yli uhkaavan sodan edessä. Kun lähimaastoissa soditaan niin silloin pakolaissopimuksilla usein pyyhitään takamusta. No, ei kai ne ruotsalaiset kuitenkaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos nyt Ruotsi siinä vaiheessa ottaa enää pakolaisia vastaan. Voihan Kille heittäytyä kettumaiseksi ja laittaa rajat kiinni jos naapurivaltion kansalaiset alkaa sankoin joukoin pyrkiä rajan yli uhkaavan sodan edessä. Kun lähimaastoissa soditaan niin silloin pakolaissopimuksilla usein pyyhitään takamusta. No, ei kai ne ruotsalaiset kuitenkaan.

Se pyyhitäänkö pakolaissopimuksilla takamusta vai ei, ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että tälläkin hetkellä suurimmassa osassa sotia suurin osa pakolaisista majoittuu juuri naapurivaltioihin tai valtioihin, jotka ovat hyvin lähellä kriisipesäkettä, joten pakosti mietin, että sulkisiko Ruotsi rajansa ja olisi tässä suhteessa kovin poikkeuksellinen valtio vai pitäisikö se rajansa avoinna pakolaisille. Toisaalta en usko, että Suomesta kriinsinkään alla, tai sodaksi muututtuaan, todella paljon niitä pakolaisia naapurimaihin siirtyisi turvaan taisteluilta. Määrä varmasti lasketaan jopa kymmenissä tuhansissa, mutta suhteellisesti määrä on kuitenkin varsin vähäinen, ja siitäkin ihmisjoukosta suurin osa lienee naisia ja lapsia.

***

Olin vielä lapsena ja varhaisteininä suhteellisen maanpuolustushenkinen ja haluni osallistua Suomen puolustamiseen oli suuri kriisin hetkellä. Luin jääkäreistä tms. ja pidin oikeutettuna sitä, että Suomesta lähti joukko nuoria miehiä jääkäreiksi, mutta nykyään olen kaikkea muuta kuin maanpuolustushenkinen ja haluni puolustaa Suomea aseellisesti tai aseetomasti (lääkintäjoukot tms.) on olematon, ja mielummin karistaisin tämän maan pölyt jaloistani hetimmiten kriisin ilmaannuttua näköpiiriin. Minulle Suomi on paikka asua ja minulle riittää se, että maksan veroni tänne - se riittää käytännössä kansalaisvelvollisuuksien täyttämiseen.

vlad.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutama vuosi intin jälkeen kävin vielä heittämässä keikan rauhanturvaajana, jonka myötä näin Puolustusvoimien toimintaa vielä kerran uudesta perspektiivistä. Työskentely sen kaltaisessa toimintaympäristössä ja "aidoissa" tilanteissa antoi hommaan aivan uudenlaisen luonteen, kuin mitä intin "leirikoulumaisissa" leikeissä oli tottunut. Joten eipä enää hirveästi nappaisi lähteä kertausharjoituksiin leikkimään sotaa "miekkajakivi" -aikaisilla välineillä.

Riippuu kai missä päin sitä rauhanturvaajana toimii. Pari kaveria oli Kosovossa ja nimittivät sitä Valtion kustantamaksi turistireissuksi. Vapaapäivät meni baareissa ja rahaa ei jäänyt edes sen kuuluisan verovapaan auton ostoon.
 
tälläkin hetkellä suurimmassa osassa sotia suurin osa pakolaisista majoittuu juuri naapurivaltioihin tai valtioihin, jotka ovat hyvin lähellä kriisipesäkettä, joten pakosti mietin, että sulkisiko Ruotsi rajansa ja olisi tässä suhteessa kovin poikkeuksellinen valtio vai pitäisikö se rajansa avoinna pakolaisille.

Kyllä mä luulen, että ruotsalaiset ottaisivat avosylin vastaan kaikki halukkaat pakolaiset, sillä he eivät ole mitään impivaaralaisia ksenofoobikkoja kuten suomalaiset. Ehkä suomalaislasten avulla voitaisiin kasata sinne muutama uusi eliittikoulukin, kun ruotsalaisilta löytyy kokemusta sellaisten organisoinnista. Eikös Rinkebyn koulu ole niittänyt ihan globaaliakin mainetta yhtenä maailman parhaista opinahjoista?
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Intistä jäi mieleen ainakin se, että suuri osa skappareista on sellaisia, joilla on vaikea nähdä mitään auktoriteettia sodan aikana. Tuskin sodassakaan auktoriteetti perustuu siihen, mitä on kauluksessa. Toki varusmieskoulutuksessa skappareilla on tietty rooli päällä, mutta eipä tuossa oikeasta johtamistilanteesta paljoa opikaan.

Eipä tuosta huono maku jäänyt, mutta kovasti oli koomista se äijäilymeininki, jota monet varusmiehet harrastivat.
 

Dängleri

Jäsen
Riippuu kai missä päin sitä rauhanturvaajana toimii. Pari kaveria oli Kosovossa ja nimittivät sitä Valtion kustantamaksi turistireissuksi. Vapaapäivät meni baareissa ja rahaa ei jäänyt edes sen kuuluisan verovapaan auton ostoon.

Oisko ollut vähän värikynää tarinassa mukana? Toki voi olla jossain määrin mahdollistakin, mutta ihmettelen siinä tapauksessa ko. henkilöiden asennetta palvelusta kohtaan. Mutta kyllähän sitä jos jonkinlaista menijää mahtui siihenkin joukkoon jossa itsekin palvelin... toisilla ainoa motivaatio oli raha, ja se näkyi sitten kaikessa tekemisessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös