Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • 71 723
  • 437

Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • Kyllä

    Ääniä: 559 80,8%
  • En

    Ääniä: 16 2,3%
  • Siviilipalvelus

    Ääniä: 37 5,3%
  • Istuin vankilassa

    Ääniä: 5 0,7%
  • Olen vapautettu asepalveluksesta

    Ääniä: 75 10,8%

  • Äänestäjiä
    692
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Omalla kohdallani valtio teki täydet 362 vuorokautta miehestään poikaa - ja hyvin onnistui.

Sotilasarvo jossakin Alex Stubbin ja Arvi Lindin välimaastossa.
 
Viimeksi muokattu:

Kalalokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omalla kohdallani valtio teki täydet 362 vuorokautta miehestään poikaa - ja hyvin onnistui.
Olen aina kummaksunut tuota pojista miehiä -sanontaa, tai ainakin nykypäivänä sen voisi osalle porukasta muuttaa muotoon pojista pellejä. Olin kerran baaritiskillä kaverin kanssa (ollaan molemmat c-miehiä joten ampukaa hätäsimmät meidät jo), ni siihe kaverin vieree tuli sitten yks molempien vanha tuttu joka oli kuulemma just viikolla hypänny ekan laskuvarjohyppynsä. Alkoi siinä meille sitten saarnaamaan kuinka pahoja isäm_maanpettureita ollaan kun ei vapaaehtoisesti edes armeijaan HALUTTU, heh. Osalla jannuista vintti kyllä pimenee lopullisesti niissä kurkkusalaateissa.

Toinen tapaus toitotti sitten kaupungilla, facebookissa tai oikeastaan ihan missä vaan kun näki, kuinka tärkeää johtajakoulutus on. Ei siinä mitään jos pitää sitä hyvänä juttuna, mutta se jatkuva jankkaus ja ylistäminen - hoh hoijakkaa sitä myötähäpeän määrää.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Armeijan tai siviilipalveluksen jättäminen väliin jättää ihmiseen paljon katkeruutta, joka alkaa ilmetä näkyvästi sitten kun armeijan tai sivarin käymisen vaiva olisi jo menneisyyttä.

Näkemykseni perustuu siihen, että vapautuksen tietoisesti hankkineet kerskailevat asiasta jopa enemmän kuin armeijan käyneet. Tässä kerskassa on kuitenkin yleensä katkera sävy, jossa on myös todistelun makua.
 

Steus

Jäsen
Vänskän nappulat Vekaran pioneereista. Olen kokenut vihreissä saamani johtajakoulutuksen (ja merkinnän papereissa) myöhemmin hyödylliseksi työelämässä ja yhdistystoiminnassa.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Palvelin 1991-92 Uudenmaan Prikaatissa Pasi-kuskina, ja kävin pari kertaa kertoausharjoituksissakin, kolmannella kerralla silloinen työnantajani oli sitä mieltä ettei minua saa päästää. En olisi halunnut Drakaan, mutta kutsuntasetä oli sitä mieltä, että kun äidinkieli on se toinen kotimainen niin sinne sitten mennään. En edes harkinnut mitään muuta vaihtoehtoa, silloin ei kai edes olisi päässytkään kovin helpolla sivariksi jos olen ymmärtänyt oikein.

En ollut kovin särmä varusmies, lähinnä sellainen komppanian klovni joka sai monta kertaa kuulla kunniansa kaiken maailman pelleilyistä ;) Mutta palvelustovereilla oli ainakin hauskaa. En olisi missään nimessä halunnut Aukkiin tai Rukkiin, paheksuin syvästi näitä paskantärkeitä kokelaita ja alikessuja jotka luulivat olevansa maailman kovimpia jätkiä kun on vinkkeleitä, ja se vihreä barettikin päässä.

Ihme kyllä en saaanut ikinä mitään pekkaa tai vastaavaa, soitin meinaan suutani skappareille ja varusmiesjohtajille aika rohkeasti ;) Mutta en kuitenkaan käynyt puntiksilla, enkä ollut koskaan ruikuttamassa vemppaa, siinähän monet oli oikeita ammattilaisia. Enkä käynyt iltavapaillakaan ryypiskelemässä, en todellakaan ollut kiinnostunut menemään Tammisaaren siihen aikaan yhden käden sormilla laskettaviin baareihin, jotka olivat lähinnä kun kaljaa myyviä sotilaskoteja joka keskiviikko.
 
Viimeksi muokattu:

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
1/09 Santahaminassa 2. jääkärikomppaniassa 270 vrk, eli spollen ja kaupunkijääkärin koulutus takana. Kivaa oli, näin jälkikäteen ajateltuna.

Onneksi komppanian kirjuri sattui olemaan tuttu vuosien takaa, niin saatiin vartionakin napsahtaessa kaartinjääkäri Haastattelija aina haluamaansa kohteeseen. Useimmiten Tolkkisiin toimittamaan tyhjää, eli istumaan 8h vuorokaudessa vankilasellin kokoiseen koppiin tuijottamaan porttia, josta ei juuri koskaan kukaan kulkenut.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Porin Prikaatissa kolme viikkoa vajaan vuoden kouluttauduin suureksi sotapäälliköksi. Nuo kolme viikkoa vierähti Lahdessa Ratsujääkäripataljoonassa josta parhaiten jäi mieleen se että pääsi pidennetyille iltavapaille jos meni Pelicansin matsiin, joten Pelsut-HPK matsi tuli nähtyä ja oli varsin eksoottinen kokemus kun ei ole koskaan lätkä niin vähää kiinnostanut.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Porin prikaatin II/01 jääkäri.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Onneksi komppanian kirjuri sattui olemaan tuttu vuosien takaa, niin saatiin vartionakin napsahtaessa kaartinjääkäri Haastattelija aina haluamaansa kohteeseen. Useimmiten Tolkkisiin toimittamaan tyhjää, eli istumaan 8h vuorokaudessa vankilasellin kokoiseen koppiin tuijottamaan porttia, josta ei juuri koskaan kukaan kulkenut.
Nää on valtionsalaisuuksia hei!

Mulla on vuotta lukuunottamatta jokainen yksityiskohta kuten nimim. Haastattelijalla. Meidän tosin tarvitsi istua kopissa vain 7h/päivä. Portinvahtimisen kohokohtia olivat portilla uukkarin tehneiden autojen rekkareiden metsästäminen ja kirjaaminen epäilyttävien ajoneuvojen listaan. Ihan varmasti olivat vakoojia.

Hyviä viikkoja oli kyllä vahtiviikot. Syötiin pizzaa, pelattiin boksia ja käskyjä ei tarvinnut ottaa keneltäkään. Kivasti rytmitti palvelusta tuollaiset viikon "lomat".
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Hyviä viikkoja oli kyllä vahtiviikot. Syötiin pizzaa, pelattiin boksia ja käskyjä ei tarvinnut ottaa keneltäkään. Kivasti rytmitti palvelusta tuollaiset viikon "lomat".

Sinä taisit olla sitten myöhempää saapumiserää? Meillä ei ainakaan ollut mitään konsolia Tolkkisissa. Vai veittekö oman? Pizza ruokana kuulostaa myöskin utopistiselta, meille tarjottiin jogurtteja ja HK:n mummon lihapullia muussilla. Kamalaa paskaa. Muuten tosiaan tuo Tolkkinen oli paras paikka viettää vartioviikko, mutta valmispöperöt alkoivat tulla korvista ulos parin päivän jälkeen. Mitä luulet, kuinka monena yönä sieltä vartiokopista on kuulunut tasaisen sotilaallinen *FapFapFap*?
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Sinä taisit olla sitten myöhempää saapumiserää? Meillä ei ainakaan ollut mitään konsolia Tolkkisissa. Vai veittekö oman? Pizza ruokana kuulostaa myöskin utopistiselta, meille tarjottiin jogurtteja ja HK:n mummon lihapullia muussilla. Kamalaa paskaa. Muuten tosiaan tuo Tolkkinen oli paras paikka viettää vartioviikko, mutta valmispöperöt alkoivat tulla korvista ulos parin päivän jälkeen. Mitä luulet, kuinka monena yönä sieltä vartiokopista on kuulunut tasaisen sotilaallinen *FapFapFap*?
Joo, tuoreempaa satoa olen. Boksi sinne on pullorahoilla hankittu ja änäristä tai muistaakseni codista sai pelinsä valita. Pizzat ja muut oheistuotteet haettiin kaupasta matkalla pelipaikalle, koska ei sitä mikrokuraa syöttäisi koirillekaan. Nykyään yöt vedetään pareittain, ja se todennäköisesti on vähentänyt yöllisiä vemputussulkeisia aika radikaalisti. Vaikka mistäs noista ikinä tietää.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
1/02 Karjalan Prikaati, puolisotilaallinen puhelinpataljoona eli ISVP:n, 1.VK. ja
viestialikessu sekä AUKin santsari. Intistä tykkäsin niin paljon, että melkein jäin töihin sinne palveluksen jälkeen, mutta päätin kuiteinkin suunnata muille aloille.

Kerran olen päässyt vapaaehtoisesti kertaamaan yhden viikonlopun verran viimeisten 10 vuoden aikana.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastataan nyt tähänkin, kun näköjään vielä ei ole tullut sitä tehtyä.

Olen suorittanut, Karjalan Prikaatin tykistörykmentissä ts. Vekaranjärvellä ensimmäisessä tuliasemapatterissa astuin palvelukseen. Vuosikertaa II / 2000 ja vuoden keikka, mittausaliupseerina sai hyrräsuuntakehä kädessä juosta kuin arokettu viimeiset kuukaudet pitkin leirimaisemia.
 
Suosikkijoukkue
Dirlandaa, kun on seikkailumieltä ja haisee hieltä
Totta mooses on käyty ja suoritettu. III/93 KarTr/KarPR 4.patteri "Tali-Ihantala" > Tuliasemalinjan AUK > Kokkola Asekoulu > takaisin Vekaralle ja olikohan se nyt Esikunta komppanian alaisuuteen siihen aikaan aseseppä-au:ksi ja 330 vuorokautta. Kertauskutsuja on muistelleeksi tullut 5 kpl ja 2 kertaa olen päässyt niihin osallistumaan. "Kuninkaallisissa" punamustissa kauluslaatoissa on jämiä kessun arvoisesti. Kyllähän se välillä v*tutti, siis varusmiesaika, kuin pientä oravaa jolla on käpy jäässä ja etuhammas poikki, mutta päivääkään en silti vaihtaisi pois. ASENTO ... Lepooo ..
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suoritettu on Pirkkalassa aikanaan muiden lusmujen urheilijoiden kanssa. Maamme ilmatorjunta on turvattu, ainut ongelma on että ne vei meidän tykit pois käytöstä.
Niin, joskus 2002, jos muistan lähellekään...
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse palvelin urheasti rankkaakin rankemman palvelusjakson merisotilaana Turun Pansiossa. Helmi mesta kyllä. Laivana toimi Miinalautta Pansio, jolla meillä oli aivan älyttömän hyvä porukka kantahenkilökuntaa myöden. Ja ne iltavapaat, joka toinen ilta pääsi himaan syömään mutsin safkoja ja tapaamaan tyttöystävää.

Nuo alun 3 kuukautta Upinniemessäkin olivat mieleeni, vaikka stadilaiset alikersantit räksyttämässä vammaisella slangilla vähän alkuun korpesi. Ja asekouluttajana oli kaveri, jonka sisko tietääkseni ampui Helsinkiläisellä ampumaradalla itselleen elinkautisen joskus taannoin 90-luvulla.
 
Sotilaspassi on kadettikoululta. Kaikkeen, paitsi työntekoon sopeutuvana armeija-aika meni melko leppoisasti, kuten koko elämä tähän asti.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ei huolittu. Ja perinteisesti on myöhemmin käymättömyys vituttanut, tosin mulla oli hyvä syy mutta olisi sen voinut kiertää.
 

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
Tietysti, ei muita vaihtoehtoja!
Aina SUOMI!
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä. Vekaralla II/96 Karjalan Prikaati, Karjalan tykistörykmentti, Viestipatteri. Ylennys myös.

Olen toki pitänyt huolen siitä, ettei tuonne tarvitse enää ikinä mennä. Rakas isäukko sai nähdä sotilaspassin ja se riitti. Nykyiselläni olen armeijasta vapaa mies.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tietysti. Minut tunnettiin varuskunnassa lempinimellä Valkoinen kuolema. Ei tulleet alakerran sissikomppanian tyypit ryppyilemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös