Kuten ylempänä kirjoitin, ei NS kiellä perustamasta esim. ikäkausijoukkueen sisään Juha Ikosenkin mainitsemia eri tasoisia ryhmiä. Mutta sen toki sivuutit tyylikkäästi, koska tämän toteaminen romutti väitteenne JKL:n roolista Suomen urheilevan nuorison alennustilassa...
Olen odotellut kokemuksia lisää NS-säännöistä vuosilta 1996-n.2005. Noina vuosina JKL:n määräykset ja ohjeet olivat erilaiset, mitä ne ovat olleet sen jälkeen. Olen käynyt tämän läpi jo aiemmin, mutta kertaus on opintojen äiti.
Nuori Suomi-päällikkö Eero Lehti lähetti 2.5.1996 SJL:n mallin jääkiekkoseuroille sisäisiksi pelisäännöiksi. Eero Lehti oli käyttänyt tekstinsä pohjana lahtelaisen Kiekkoreipas ry:n työvaliokunnan vuonna 1995 seuralleen tekemiä sisäisiä pelisääntöjä. Suomen Jääkiekkoliitto teki sitten nettisivuilleen kohtaan Juniorikiekkosäännöt alaotsikoksi SJL:n malli seurojen sisäisiksi pelisäännöiksi:
Urheilutoiminta (vain olennaiset tähän keskusteluun kuuluvat kohdat):
Joukkueiden muodostaminen:.... Kaikissa kolmessa ikäryhmässä (F,E,D) kaikki muodostettavat joukkueet ovat tasavahvoja... Eri joukkueisiin sijoittamisiin liittyvät asiat ratkaisevat yhteistyössä lasten vanhemmat ja joukkueiden ohjaajat.
Kohdassa Ohjaustoiminta sanotaan mm.: Toimintavuoden aikana F-E juniorijoukkueilla voi olla viikossa enintään kolme yhteistä tapahtumaa. Tapahtumaksi katsotaan palaverit, kuiva- ja jääharjoitukset sekä koti- ja vieraspelit. Tapahtumien kestoksi suositellaan enintään 60 minuuttia. F-E- juniorijoukkueiden kolmesta viikottaisesta yhteisestä tapahtumasta jääharjoituksia saa olla vain kaksi. D-junioreilla voi toimintavuoden aikana olla viikossa enintään neljä yhteistä tapahtumaa. Tapahtuman kestoksi suositellaan enintään 90 minuuttia. D-juniorijoukkueiden neljästä yhteisestä viikottaisesta tapahtumasta jääharjoituksia saa olla enintään kolme.
Peluuttaminen: Seura sitoutuu siihen, että lapsia (F,E,D) peluutetaan sekä yhden ottelun sisällä, että koko pelikauden puitteissa tasapuoisesti. Tasapuolisuus koskee sekä sarja-, että harjoitusotteluita.
Noilla säännöillä mentiin n. 10 vuotta. Sitten ne muutettiin Jääkiekkoliiton toimesta (2005-2006). Olennainen, täällä käytyyn keskusteluun liittyvä, muutos on kirjattu kohtaan E-juniorit: Tässä vaiheessa toiminnassa alkaa monessa seurassa eriyttäminen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että eri taito- ja motivaatiotasolla olevat lapset eriytetään omiin harrastusryhmiinsä.... Alueilla järjestetään sarjatoimintaa nk. "tasosarjoissa". Tasoja voi olla alueista riippuen kahdesta neljään.
Kun kerroit olleesi juniorivalmennuksessa Nuori Suomi-seurassa myös vuosien 1996-2005 aikana, niin eikö teidän seurassa toteutettu Jääkiekkoliiton laatimia ja ohjeistamia Nuori Suomi-sääntöjä? Itse seurasin junioritoimintaan Kouvolassa nuo vuodet ja minulle jäi sellainen kuva ja käsitys, että KooKoon juniorijoukkueissa Nuori Suomi-sääntöjä toteutettiin prikulleen niinkuin ne oli laadittu ja ohjeistettu.