Nuori Suomi ry

  • 988 088
  • 5 368

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Ormo on katkera vanha mies, uinnin Seppo Räty ja P. Sihvonen samassa persoonassa. Sinusta Ormo kertoo absoluuttisia totuuksia, minusta hän on yksi entinen valmentaja muiden joukossa. Sinulla on tapa nostaa sinua palveleva auktoriteetti muiden yläpuolelle, mikäli se palvelee sinun agendaa. Seuraan mielenkiinnolla porilaista Matias Matssonia, joka oli 17. Lontoossa. Tiedän herran harjoittelevan kovaa ja uskovan menestykseen Ormosta huolimatta.

Mikä siinä Ormon väitteessä oli sinun mielestäsi väärin ja mitä et pidä totuutena? Ormohan kertoi siitä, miten maailman huippumaat ovat nostaneet uimatasoansa samaan aikaan, kun Suomen taso on laskenut niin alas, että yksikään suomalainen uija ei päässyt alkueristä jatkoon. Mistä tiedät, että Ormo on katkera mies? Hänhän loi suomalaisen uinnin menestyssysteemin 1990-luvulla. Siitähän voi olla vain hyvillään, jopa ylpeä. Miksi Ormo ei saisi kertoa meille totuutta suomalaisesta uinnista ilman mitään katkeruuksia? Toivon myös kaikkea hyvää Matias Matssonin uintiuralle. Huipulle pääsyn ratkaisee se, miten hänen kovimmat kilpailijansa ovat harjoitelleet lapsina vuosista 3-4 lähtien. Tämän hetken ja tulevaisuuden harjoittelumäärissä ei liene suuria eroja vaan kaikkien on harjoiteltava maksimaalisen kovaa.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
...En pidä asiallisina viittauksia kiinalaisiin menetelmiin, joissa lapsista tehdään tunteettomin ja osin raaoin menetelmin huippu-urheilijoita. Näihin provosoiviin keskusteluihin en tietenkään lähde mukaan. Meillä länsimaissa on omat menelmämme ja ne perustuvat intohimoon ja rakkauteen sitä lajia kohtaan, mitä harjoitellaan. Pakottamalla ei synny läsimaisissa kulttuureissa yhtään mitään.

Eli jos Suomen perusajatus junnujärjestelmässä on se, että tuhansia ja taas tuhansia 3-4 -vuotiaita juurrutetaan vain yhteen lajiin, se perustuu rakkaudelle, leikille ja lapsen vapaaseen tahtoon? Yksittäisissä tapauksissa ehkä, mutta nyt puhutaan tuhansien lapsien junnusysteemistä, eli melko isoista prosenteista väkimäärästä. Kiinan menetelmät eivät ehkä olisi niin kovin kaukana, varsinkin kun junnujärjestelmä jatkokehittyisi pari vuosikymmentä.

Koska ansiokkaasti kyselet ihmisiltä täällä, valitsevatko he oman kantasi vai sen, mitä ovat itse jo viestitolkulla tänne kirjoittaneet, niin minä kysyn yhtä ansiokkaasti, että oletko hiljattain nähnyt suomalaista 3-4 -vuotiasta lasta?

Edit. Kannattaa pitää ystävät lähellä, mutta viholliset vielä lähempänä, eli tässä tapauksessa reaalimaailma, kuten viimeistään alla olevista kommenteista tulet huomaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Toivon myös kaikkea hyvää Matias Matssonin uintiuralle. Huipulle pääsyn ratkaisee se, miten hänen kovimmat kilpailijansa ovat harjoitelleet lapsina vuosista 3-4 lähtien. Tämän hetken ja tulevaisuuden harjoittelumäärissä ei liene suuria eroja vaan kaikkien on harjoiteltava maksimaalisen kovaa.

Mikäli asiat ovat todella näin, niin eihän yhdenkään myöhemmällä iällä lajin aloittanut voi voittaa mitään. Silti olympialaisissakin on ollut esillä useita menestyviä urheilijoita, jotka ovat aloittaneet uransa hyvinkin myöhällä iällä. Väitteesi on täysin absurdi, fyysistä kehitystä tapahtuu vielä yli 60 vuotiaillakin, kysymys on harjoittelun määrästä ja laadusta sekä urheilijan lahjakkuudesta. Mikäli Ormo on todella näin väittänyt, niin käsitys uinnin Seppo Rädystä vain vahvistuu.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Mikäli asiat ovat todella näin, niin eihän yhdenkään myöhemmällä iällä lajin aloittanut voi voittaa mitään.

Kyllä se vaan niin on siffan maailmassa, että jos Mäkelä-Nummela olisi aloittanut jo 3-4 vuotiaana, niin tänäänkin olisi tullut kultaa.

Muuten, maailman menestyneimmästä olympiaurheilijasta Michael Phelps:sta kerrotaan, että: Phelps began swimming at the age of seven, partly because of the influence of his sisters and partly to provide him with an outlet for his energy.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Viimeistään 2-vuotiaana on lapsen saatava ensimmäisen haulikkonsa!

Toisaalta jos esimerkiksi Petteri Sihvosen isä olisi aikoinaan ollut viisas ja ohjannut poikansa systemaattisen harjoittelun pariin jääkiekon osalta jo 3-4-vuotiaana, niin hänestä olisi tullut menestynyt NHL-pelaaja ja moninkertainen Stanley Cupin voittaja niin pelaajana kuin valmentajana.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Toisaalta jos esimerkiksi Petteri Sihvosen isä olisi aikoinaan ollut viisas ja ohjannut poikansa systemaattisen harjoittelun pariin jääkiekon osalta jo 3-4-vuotiaana, niin hänestä olisi tullut menestynyt NHL-pelaaja ja moninkertainen Stanley Cupin voittaja niin pelaajana kuin valmentajana.

Petteri Sihvosen isä ei siis ole "huippumaiden perussysteemin kannattaja".
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Mikäli asiat ovat todella näin, niin eihän yhdenkään myöhemmällä iällä lajin aloittanut voi voittaa mitään. Silti olympialaisissakin on ollut esillä useita menestyviä urheilijoita, jotka ovat aloittaneet uransa hyvinkin myöhällä iällä. Väitteesi on täysin absurdi, fyysistä kehitystä tapahtuu vielä yli 60 vuotiaillakin, kysymys on harjoittelun määrästä ja laadusta sekä urheilijan lahjakkuudesta. Mikäli Ormo on todella näin väittänyt, niin käsitys uinnin Seppo Rädystä vain vahvistuu.

Ormo puhui ohjelmassa uinnista. Hän puhui Lontoon olympiakisojen nuorista amerikkalaisista, kiinalaisista ja liettualaisesta olympiavoittajista, jotka ovat aloittaneet systemaattisen uintiharjoittelun 3-4 vuotiaina. Lontoon olympiakisoissa uineet suomalaiset uimarit ovat antaneet Ormon mukaan 10 vuoden harjoitteluedun näille nuorille olympiavoittajille. Tätä harjoitteluetua ei saada enää Ormon mukaan mitenkään kiinni. Ormo kertoi, että poikkeustapauksena Suomessa Tero Välimaa aloitti systemaattisen uinnin harjoittelun vasta 14-vuotiaana ja nousi Suomessa huipulle. Välimaasta ei tullut kuitenkaan EM-tason mitaliuijaa.

Minä vedin sitten muita urheilulajeja, kuten tennis, golf, jalkapallo, taitoluistelu, voimistelun eri lajit, kamppailulajit uinnin rinnalle lajeiksi, joiden systemaattinen harjoittelu ja lajivainta on tehtävä jo lapsena. Jääkiekko tulee hyvää vauhtia perässä, koska lajin vaatima taito, nopeus ja kestävyys aloitetaan hankkia kilpailijamaissa jo lapsina.

Nythän muutamat nimimerkit ovat tulleet Ormon puheista siihen viisaaseen johtopäätökseen, että mm. Satu Mäkelä-Nummelan olisi tullut aloittaa ampuminen lapsena. Minä olen tästä jyrkästi eri mieltä, vaikka en tiedä sitä, minkä ikäisenä Jessica Rossi on ampumisen aloittanut, kun jo nuorena ampui uuden maailmanennätyksen ja voitti naisten Trap-ammunnan kultaa uudella, loistavalla ME-tuloksella.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
OMinä vedin sitten muita urheilulajeja, kuten tennis, golf, jalkapallo, taitoluistelu, voimistelun eri lajit, kamppailulajit uinnin rinnalle lajeiksi, joiden systemaattinen harjoittelu ja lajivainta on tehtävä jo lapsena.

"Jo lapsena", eli minkä ikäisenä?
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Toisaalta jos esimerkiksi Petteri Sihvosen isä olisi aikoinaan ollut viisas ja ohjannut poikansa systemaattisen harjoittelun pariin jääkiekon osalta jo 3-4-vuotiaana, niin hänestä olisi tullut menestynyt NHL-pelaaja ja moninkertainen Stanley Cupin voittaja niin pelaajana kuin valmentajana.

Aloin luistella ja pelata, iskän johdolla, 4-vuotiaana. Veli aloitti vuotta nuorempana. Ylsin SM-liigatasolle. Veli pelasi kolmet MM-kisat. Ponnistimme ulkojääpaikkakunnalta Imatralta. Kausi oli hieman lyhyt. No, ammatti tuli lajista kummallekin vellokselle. Ilman Siffaa ei olisi näin. Kapasen Hannes sanoo mukavasti perheestään: "Hautaan asti vie meidät tämä laji." Hieman on sama hiki Siffan poppoolla.
Jotenkin tuntuu, että tähän keskusteluun ottavat osaa ne, jotka "eivät ole olleet siellä eivätkä tehneet sitä".
Kun hyvä ystäväni Nummelinin Timppa ja lajituttuni Koivun Jukka jäädyttivät aikoinaan yöpimeällä pojilleen jäätä kevätauringon uhatessa, siinä oli sama soundi kuin isä-Sievisellä, johon Kari Ormo puheena olevassa haastattelussa viittaa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Jotenkin tuntuu, että tähän keskusteluun ottavat osaa ne, jotka "eivät ole olleet siellä eivätkä tehneet sitä".

Tähän vahva sama ja allekirjoitan, ja laitoitkin oivan piikkin nimimerkki siffa:lle joka kirjoittaa omiaan mm tähän ketjuun.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Minä leikin ilmapallolla 4-vuotiaan kanssa tänään. Hän hädin tuskin onnistui pitämään sen ilmassa pallottelun lomassa minuuttia kauempaa, ja purskahti itkuun, kun ikätoveri nappasi ilmapallon itselleen. Onko hän tuleva tenniksen olympiavoittaja? Oliko tämä treenaushetki äärimmäisen tärkeä kehittymisen kannalta? Vai aloitimmeko liian myöhään?

Vai pitäisikö noilla hermoilla mennä golf-kentälle?
 
Viimeksi muokattu:

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Koska ansiokkaasti kyselet ihmisiltä täällä, valitsevatko he oman kantasi vai sen, mitä ovat itse jo viestitolkulla tänne kirjoittaneet, niin minä kysyn yhtä ansiokkaasti, että oletko hiljattain nähnyt suomalaista 3-4 -vuotiasta lasta?

Kiitos kysymästä, olen nähnyt heitä paljon matkan varrella ja viime aikoinakin ihan riittävästi. Asumme uudella asuinalueella ja lapsia on lähinaapureilla paljon. Vein viime viikolla läheisen ihmisen jääkiekkojunioria jääkiekkoleirille ja hain pois. Minulla jäi vähän aikaa keskustella erään 01-syntyneen isän kanssa seuran juniorityöstä. Harjoittelujäitä on pienellä seuralla paljon ja iso tekojää vielä luisteluharjoituksia varten käytössä. Tämä isä oli vienyt kaksi poikaansa 4-vuotiaina luistelemaan ja molemmat pelaavat paikkakunnan jääkiekko- ja jalkapallojoukkueissa. Tämä jo hyvin taitava 01 syntynt poika on nuorempi veljeksistä. Isä on molempien poikien kaikkien joukkueiden toiminnassa mukana. Seuraan mielenkiinnolla näiden poikien kehittymistä, koska isä kuuluu siihen harvalukuisaan isien joukkoon, joka satsaa elämästään 15 vuotta poikiensa urheiluharrastuksen eteen. Mikään ei takaa menestystä, mutta, jos Suomi-sarjatason pelaajia pojista tulee, niin hyvin on perheellä mennyt. Kaikki siitä ylöspäin on jo erittäin harvinaista, mutta, jos SM-liigaan nousevat molemmat pelaamaan, niin hieno homma.

Saanko sitten minä kysyä sinulta? Oletko harrastanut koskaan mitään urheilulajia. Jos olet, niin millä menestyksellä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Vai aloitimmeko liian myöhään?

Toisaalta joku Sihvonenkin aloitti 4-vuotiaana, ja ylsi "vain" kansalliselle tasolle (ja jonka maine on mikä on), kun taas on lukuisia esimerkkejä heistä jotka harrastivat monipuolisesti ja tasapuolisesti eri lajeja ja tekivät sen lopullisen lajivalinnan myöhemmin ja saavat miljoonia taaloja korvauksia duunistaan...

Kukin tiätty tyylillään.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Tähän vahva sama ja allekirjoitan, ja laitoitkin oivan piikkin nimimerkki siffa:lle joka kirjoittaa omiaan mm tähän ketjuun.

Maisterismieheksi (tai naiseksi) ymmärsit hämmästyttävän väärin. Tarvitaan useita Siffoja, Numppia, Jukkia, Hanneksia ja mister x:iä, että saadaan kansainväliselle huipulle muutama peluri. Yrittänyttä ei laiteta. Mutta ne, jotka katselevat rannalta, niiden puheoikeus (ja ymmärrys) on toki pienempi.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Maisterismieheksi (tai naiseksi) ymmärsit hämmästyttävän väärin. Tarvitaan useita Siffoja, Numppia, Jukkia, Hanneksia ja mister x:iä, että saadaan kansainväliselle huipulle muutama peluri. Yrittänyttä ei laiteta. Mutta ne, jotka katselevat rannalta, niiden puheoikeus (ja ymmärrys) on toki pienempi.

En todellakaan ymmärrä keneen viittaat, sillä viestini viittasi tähän viestiketjuun kirjoittaneeseen ja jatkoajan nimimerkki siffaan, enkä sinun viittaamiisi Siffoihin jne. Nimittäin aiemminhan olet antanut ymmärtää Siffan olevan isäsi, kun taas jatkoajan nimimerkki siffa olevan täysin eri asia.

p.s. Minua ei saa haukkua maisterismiehenä kiitos.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Toisaalta joku Sihvonenkin aloitti 4-vuotiaana, ja ylsi "vain" kansalliselle tasolle (ja jonka maine on mikä on), kun taas on lukuisia esimerkkejä heistä jotka harrastivat monipuolisesti ja tasapuolisesti eri lajeja ja tekivät sen lopullisen lajivalinnan myöhemmin ja saavat miljoonia taaloja korvauksia duunistaan...

Kukin tiätty tyylillään.

Tämänkin käsitit väärin. Siffan doktriinissa harrastettiin monipuolisesti: talvella lätkää, kesät yleisurheilua ja futista. Seuraus oli: kaksi ammattilaista.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tämänkin käsitit väärin. Siffan doktriinissa harrastettiin monipuolisesti: talvella lätkää, kesät yleisurheilua ja futista. Seuraus oli: kaksi ammattilaista.

En tiedä mitä nimimerkki siffa on tarkoittanut, sillä olen kysynyt häneltä suoraan lukuisia kysymyksiä ilman suoraa vastausta.

Ja tosiaalta en tiedä mitä esille tuomasi Siffa-isäsi on mieltä, sillä tietääkseni hän ei kirjoita tänne.

EDIT: Sen verran kysyn sinulta, että kun kerta sait loistavan mahdollisuuden aloittaa lajin jo 4-vuotiaan ja oli sitä kautta mahdollisuus toteuttaa "huippumaiden perussysteemiä" ja oli todennäköisesti jo silloin se tarvittava intohimo ja rakkaus lajia kohtaan, niin missä mentiin vikaan ettei sinusta tullut kansainvälisen tason huippua?
 
Viimeksi muokattu:

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
En tiedä mitä nimimerkki siffa on tarkoittanut, sillä olen kysynyt häneltä suoraan lukuisia kysymyksiä ilman suoraa vastausta.

Jos tosiaalta en tiedä mitä esille tuomasi Siffasi on mieltä, sillä tietääkseni hän ei kirjoita tänne.

Aidon keskustelun kanssani voit kiertää monin eri tavoin. Mutta ennen kuin jatkamme, saanko varovasti kysyä, mitä olet itse pelannut, mitä mahdollisesti valmentanut ja oletko isänä/äitinä vienyt lapsiasi missä iässä jonkin lajin pariin? Olen valmis keskustelemaan, mutta on hyvä tietää keskustelukumppanin kaliiberi. Ja jos olet pelkkä lätkäfani, sekin on ihan ok.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Saanko sitten minä kysyä sinulta? Oletko harrastanut koskaan mitään urheilulajia. Jos olet, niin millä menestyksellä.

Pyydän, lue oikeasti tarkkaan tämä, en halua copy-pastena edellisiä viestejäsi vastaukseesi:

Isäni on huipputason ampuja. Minä olen ampunut ilma-aseilla tosissani kilpaa muistaakseni 5-6 -vuotiaasta lähtien. Minä en ole olympiavoittaja, mutta SM-tasolta on mitaleita. Olen harrastanut sivussa myös mm. nyrkkeilyä. Ensimmäiset ampumavuodet olivat täysin turhia fysiikan, tekniikan tai hermojen kehittymisen kannalta. Minun huipputasoni alkoi löytymään vasta yli vuosikymmenenen jälkeen ja olen kehittynyt vasta ihan viime vuosien aikana sille tasolle, jossa voidaan puhua ns. normaalilla tuloksella mitalien voittamisesta SM-tasolla tai jopa Pohjoismaiden tasolla.

Mielestäni ammunnassa on täysin yhdentekevää, aloittaako tosissaan ampumisen 5-6 -vuotiaana, vai vasta 10-vuotiaana. Tunnen henkilökohtaisesti erään 15 -vuotiaana aloittaneen tripla-SM-kultamitalistin.

Tunnen myös paljon erittäin nuorena aloittaneita ampujia, jotka voittivat kaiken ennen 25-ikävuotta, mutta kaikin tavoin kyllästyivät saman lajin jatkuvaan treenaamiseen, eivätkä halunneet nousta olympiatasolle, vaan lopettivat. Toki he silloin tällöin huvikseen matkustavat SM-kisoihin hakemaan mitalin, mutta vain jos matka kilpapaikkakunnalle ei ole pitkä. Tämä "saman lajin treeniväsymys" on universaali asia, ja pätee mielestäni kaikkiin urheilulajeihin. Rakkaus ei aina kestä huipuillakaan, jos liian nuorena aloittaa.

Ammun siis riistamaaleja ilma- ja ruutiaseilla. Olen tuonut tämän esiin Jatkoajassa useaan otteeseen, ja myös sinulle suoraan, muistaakseni jopa tässä ketjussa.

P.Sihvoselle: En oleta, että koska olen urheilija, tavallaan jopa sinua menestyneempi urheilija, minulla on suurempi kikkeli puhumaan näistä asioista kuin sillä joka ei ole siellä ollut ja tätä tehnyt. Se olisi lapsellista pullistelua tässä kohtaa. Kyllä sen nyt järki luulisi itse kullakin sanovan, että organisoitua huippujuniorisysteemiä ei voi laajasti soveltaa Suomessa 3-4 -vuotiaisiin.

edit. Niin ja tuo Mäkelä-Nummelan aloittaminen haulikon kanssa 2-vuotiaana ei ollut täysin tuulesta temmattu vitsi. Ampumisen voi oikeasti aloittaa jo tuolloin; pöytätuelta, istuma-asennosta, ilma-aseella. Mutta vitsi se silti on.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Aidon keskustelun kanssani voit kiertää monin eri tavoin. Mutta ennen kuin jatkamme, saanko varovasti kysyä, mitä olet itse pelannut, mitä mahdollisesti valmentanut ja oletko isänä/äitinä vienyt lapsiasi missä iässä jonkin lajin pariin? Olen valmis keskustelemaan, mutta on hyvä tietää keskustelukumppanin kaliiberi. Ja jos olet pelkkä lätkäfani, sekin on ihan ok.

Voin myöntää ettei lapseni ole olympiavoittajia. (Toistaiseksi.) Muutoin en ala CV:täni täällä mainostamaan, sillä tiedän että minulla on sinua isompi.

Helpottaako keskustelua?

p.s. Ja jotta ymmärsin sinun pedagogista kompetenssiasi, niin kuinka monta lasta sinulla on ja kuinka vanhoja he ovat?
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Oletko sinä nyt Ormon ja maailman uinnin huippumaiden perussysteemin kannattaja? Eli systemaattinen harjoittelu on aloitettava ja lajin valinta on tehtävä 3-4 vuoden iässä, jotta päästään huippumenestykseen olympiakisoissa.

Tässäkään asiassa maailma ei ole mustavalkoinen vaikka niin kovasti haluat nähdä. Ihan turhaa haet tässäkin asiassa keinotekoista vastakkainasettelua. Ei ole yhtä tapaa jolla tulee maailman huippuja. Joillekin sopii joku juttu ja toisille taas toinen. On hienoa huomata kuinka niin monella suomalaisella huipulla on taustalla hyvin monipuolinen lajivalikoima kuten esimerkiksi Teemu Selänteellä ja Jari Litmasella. Hienoa myös, että jotkut ovat päässeet huipulle yksipuolisemmalla lajivalikoimalla. Jokaisen täytyy löytää se oma polkunsa, jolla nousta maailman huipulle jos niin haluaa. Hienoa, että syntyy myös huippujen lisäksi paljon nuoria, joilla on liikunnalliset elämäntavat vaikka huippu jäi saavuttamatta.
 

Fordél

Jäsen
Olen valmis keskustelemaan, mutta on hyvä tietää keskustelukumppanin kaliiberi. Ja jos olet pelkkä lätkäfani, sekin on ihan ok.

Ihme halu niin P.Sihvosella kuin siffalla tietää keskustelijoiden "kaliiberi". Antakaa näiden tekstien puhua puolestaan ja määritelkää sen mukaan jokaisen kaliiberi. Teksteihin täällä otetaan kantaa, ei taustoihin. Samalla kunnioitatte keskustelupalstan henkeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös