Naisasiat

  • 7 488 954
  • 26 542

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Siinä kun puoli tuntia läpsii kämmenillä naista ja ikään-kuin-huomaamattomasti hieroo etumustaan naisen pakaroihin niin kohta ollaankin jo köyrimässä ja kaikki huolet ja murheet on unohdettu.

Veijarin vinkki ei ole huono, mutta suosittelen äärimmäistä varovaisuutta sitä testatessa. Suurella todennäköisyydellä sivuunkirjoittaneen lisäksi moni muukin nainen huitaisisi ensimmäisellä käteen osuvalla esineellä, jos riidan ollessa vielä päällä mies alkaisi "tunkea jotain jonnekin" tai muuten vaan yrittäisi pöksyihin.

Eli ensin nainen rauhalliseksi ja vasta sen jälkeen kosketaan muutakin kuin käsiä tai selkää.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Sekö on sitten lähtökohtaisesti positiivista?

Niin, enhän minä voi tietää kuka on missäkin vaiheessa omassa suhteessaan ja haluaako kaikki lapsia, mutta eihän se perhe ole pelkästään lapsia, vaan voi olla kyse myös lemmikeistä, yhteen muuttamisesta jne. Itse kun en tiedä kyseisen parisuhteen kestoa, luonnetta tms.

Eli on kyllä minun mielestäni positiivinen asia ja ei, en edelleenkään puhu lapsista. Onneksi meitäkin on moneen junaan ja asemiakin on eri paikoissa. Eiks jeh...
 

Ender00

Jäsen
Avovaimo:"Voitasko me illalla vähän jutella."

Pääsin töistä paria tuntia ennen naista, joten vähän siistin paikkoja, jotta yleinen sotkuisuus ei olisi lisännyt hänen stressiään.

2,5 tuntia juteltiin. Keskustelun jälkeen ei taas voinut kuin hämmästellä, miten en vain näe mitään.

Omasta mielestäni tämä vuosi on mennyt meillä ihan hyvin, varsinkin kun vertaa viime vuoden pahoihin kriiseihin.

Naisen näkemys olikin sitten toinen. Hän kertoi miten viime vuonna kriisien aikaan hän oli vihainen. Nyt hän ei enää ole ollut vihainen, vain surullinen. Hänen mukaansa se kertoo surullista kieltään siitä, että hän on tainnut luopua toivosta, koska ei enää jaksa olla vihainen.

Me olemme kovin erilaisia luonteita. Minä hirvittävän itsenäinen ihminen, joka viihtyy yksin omassa seurassaan poikkeuksellisen hyvin, nainen sosiaalisempi, kaipaisi enemmän yhteistä aikaa.

Nainen on myös määräaikaisessa työsuhteessa ja jonkin verran olemme jutelleet, että entä sitten kun se loppuu. Hänen seuraava työpaikkansa on erittäin todennäköisesti jossain toisessa kaupungissa ja kohtuullisella todennäköisyydellä jopa jossain toisessa maassa. Hän on kysellyt minulta miten suhtaudun asiaan ja olisinko valmis muuttamaan hänen kanssaan.
En ole osannut asiaan sanoa oikein mitään, sillä minusta tilannetta pitää katsoa sitten, kun se vastaan tulee. Enhän voi tietää missä tilanteessa elämäni on siinä vaiheessa. Onko se hetki sitten sellainen, että voisin jättää työni ja ystäväni tässä kaupungissa - vai olisiko se minulta liian suuri uhraus.
Minun olisi myös hieman vaikea kuvitella itseäni vieraaseen maahan koti-isäksi (ja ei, meillä ei ole lapsia) elämään naiseni tuloilla. Jostain syystä minulle on erittäin tärkeää se oma itsenäisyyteni ja riippumattomuuteni.

En ole myöskään tällä hetkellä halukas isäksi, tosin ei nainenkaan lapsia vielä halua, mutta kysymys onkin, entä sitten jos hän haluaa? Onko mieleni muuttunut, entä jos ei ole.

Nainen totesi heti keskustelun aluksi, että viikko sitten hänellä oli päässään vain "napsahtanut". Hän oli ruvennut ajattelemaan elämäänsä, mitä se on ollut, mitä se on, ja mitä hän haluaisi sen olevan tulevaisuudessa. Ja oli nähnyt yhteisen tulevaisuutemma synkäksi. Hän on mielestään tullut nyt vedenjakajalle. Vaikka hänellä on 30-ikävuoteen vielä useita vuosia niin hän koki, että nyt olisi aika tehdä ratkaisuja.

Hän muuttaa hetkeksi ystävänsä luokse ensi viikolla miettimään asioita, ei osannut vielä sanoa kuinka pitkäksi ajaksi. Muutamaksi päiväksi...kahdeksi viikoksi.
Tuon jälkeen katsomme tilannetta sitten uudestaan ja teemme ehkä sitten ratkaisuja.

Olo on kovin hämmentynyt, hieman surullinen. Tilanne tuli tosiaan aika puuntakaa, mutta toisaalta, jos puoliso on surullinen ja hän ei tunnu osaavan nauttia elämästään kanssani niin eihän minulla ole mitään oikeutta häntä kanssani pitää. Jokaisella tulisi olla mahdollisuus elää hyvä ja mahdollisimman nautinnollinen elämä. Jos naiseni kokee ettei se onnistu kanssani niin olkoon näin.

Yhteinen tulevaisuutemme on siis nyt hämärän peitossa ja näyttää mahdolliselta, että suhteemme 10-vuotisjuhlat jäävät kokematta.

Olen nähnyt tämän vajaan 10-vuoden aikana naiseni kasvun nuoresta epävarmasta ujosta tytöstä itsevarmaksi, osaavaksi aikuiseksi naiseksi. Jotenkin on sellainen tunne kuin olisi toiminut valmentajana ja osaltaan kasvattanut yhteiskuntaan hienon ihmisen, mutta nyt olen antanut kaiken mitä minulla on hänelle annettavaa ja on aika luopua hänestä..
 

tutzba

Jäsen
nyt olen antanut kaiken mitä minulla on hänelle annettavaa ja on aika luopua hänestä..

Todella surullinen tilanne.

Kokemuksesta voin sanoa, että silloin tällöin käy vain tuo tilanne, että on aivan tyhjä, eikä pysty antamaan toiselle enää mitään. Siltä ainakin tuntuu, mutta todellisuudessa asiaa pystyy tarkastelemaan - eron tapahtuessa - vasta kuukausien päästä.

Toivon todella, että saatte asianne selvitettyä, päädytte sitten mihin tahansa tulokseen. Muista kuitenkin se, että tärkeintä on olla onnellinen.

Tsemppiä!
 

metsänpeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Poikaystävä.

Kuules nilkki. Tehdäänpä nyt ensinnäkin niin, että jätät kaikki varatut ihmiset rauhaan. Tai voit käydä kerran panemassa, kännissä, jos et tiedä mimmin olevan varattu, mutta sen jälkeen unohdat koko homman.

Vaikka se mimmi nyt tuntuisi olevan kuinka ihastunut ja kaikki sujuisi välillänne kuin tanssi, niin hän on kuitenkin sitoutunut toiseen ihmiseen. Suhteessa oleva ihminen saattaa toisinaan ihastua johonkin ulkopuoliseen ihmiseen, mutta ei se tarkoita sitä, että joka samperin ihastuksen perään pitäisi lähteä, ja hylätä kaikki vanha. Varsinkin jos tämän varatun ihmisen voimassaolevassa suhteessa ei ole mitään pielessä. Se, että vähän ihastuu ja tulee toimeen muidenkin kuin sen oman puoliskonsa kanssa, ei vielä tarkoita, että jotain olisi pielessä.

Jos mimmi nyt kuitenkin jostain kumman syystä hylkää nykyisen miehensä, ja tulee sinun luoksesi, niin mitä sitten? Millaisella pohjalla luulet olevan suhteen, joka saa alkunsa mahdollisesti pettämisestä, ja jossa ei ole saatu käsiteltyä toisen osapuolen edellistä suhdetta pois mielestä? Miten luulet, että sinulle käy, kun mimmi taas jonain kauniina päivänä kohtaa tyypin, joka saattaakin olla vielä vähän kiinnostavampi kuin sinä, kuinkakohan sitoutuneena jaksaa pysyä? Kuinka paljon tuollainen tyyppi ylipäätään kunnioittaa toisia ihmisiä ja heidän tunteitaan, jos hyppii suhteesta toiseen tuosta vaan?

Eihän se tietysti sinun vikasi ole, jos mimmi on valmis heittämään menemään kaiken sen, mitä hänellä on, eikä pysty kantamaan vastuuta mahdollisesti tekemistään lupauksista. Ja en minä edes tiedä, miten pysyvässä tai vakaassa tai hyvässä tai kauanko kestäneessä suhteessa hän tällä hetkellä on.

Ja kyllä. Olen aivan käsittämättömän katkera ja vihainen. Luulin nimittäin, että minulla oli vihdoin parisuhde, jossa kaikki on hyvin, on suunniteltu tulevaisuudelle vaikka mitä ja eletään onnellisena yhdessä elämämme loppuun asti. Juhlapuheita olin kuullut ja lukenut, ja niin oli moni muukin. Kauniita sanoja ja hienoja lupauksia. Tuon suhteen ja onnellisuutemme eteen olisin tehnyt melkein mitä vaan, myynyt vaikka mummoni ja hakenut kuun taivaalta.

Ja mitä vielä? Ukko aloittaa uuden koulun, ja löytää sieltä uuden mimmin. Kaksi viikkoa ennen eroilmoitusta vielä kertoo ystävilleen, minun kuunnellessa onnellisena vieressä, että mepäs ollaan katseltu taloja ja aiotaan perustaa perhe ja ponit pihaan ja kissat ja koirat, siis minun kanssani. Sitten muuttuukin mieli, eikä enää haluakaan mitään tuollaista, mitä ollaan suunniteltu ja haaveiltu. Lähtee vaan menemään, ja ihan mitään tuskaa tuntematta paneskelee samantien seuraavaa mimmiä. Juttu olisi hauska, jos kyseessä olisi joku parikymppinen hormoonihirviö, mutta kun nyt puhutaan kolemkymppisestä, ihan aikuisesta ihmisestä. Ihmisestä, jonka olen potkinut yli hänen avioerostaan, hänen mumminsa kuolemasta, hänen mahdollisesta alkoholisoitumisestaan, auttanut yleensäkin laittamaan elämänsä järjestykseen, tulemaan taas toimeen perheensä kanssa ja niin edelleen. Vähän samantyyppinen fiilis kuin enderillä tuossa "Jotenkin on sellainen tunne kuin olisi toiminut valmentajana ja osaltaan kasvattanut yhteiskuntaan hienon ihmisen".

Mutta voi kuulkaa, millään tuollaisella ei ilmeisesti ole mitään merkitystä. Kiitos ja hei, eiköhän nämä hommat vaihtamalla aina parane, tosin minussa koskaan mitään vikaa ole ollutkaan.

Ai niin, sori, ehkä tämä olisi ollut ennemminkin miesasioita.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Monet ihmisetkin jo tietävät, että "olemme yhdessä".
(...)
Nyt sitten lukee, että etsii vain kavereita mutta sinkku teksti sielä vielä lukee.

... ja lukeekin niin kauan, kunnes tyttö on varma siitä, että hän on sinulle muutakin kuin vain hetkellinen pano. Siihen ei auta tykkäämisvakuuttelut tai mitkään muutkaan, vaan aika.

Ei me naisetkaan haluta hosua tai vaikuttaa siltä, että parin kuukauden sisällä on sovittava hääpäivä ja tulevien lasten nimet.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Vetää vaan tietenkin aina niin masentuneeksi kun toinen ilmoittaa olevansa sinkku.

Älä suotta masennu, vaan suhtaudu siihen perinaisellisena oikkuna - mitä se onkin. Me ollaan välillä (teidän mielestä) kummallisia, mutta sen takia te meistä niin tykkäättekin. Hymiö.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vetää vaan tietenkin aina niin masentuneeksi kun toinen ilmoittaa olevansa sinkku.

Inhorealistina olen sitä mieltä, että typy tuolla lailla viestittää, että sinä olet kyllä ihan kiva, mutta paremman saaliin osuessa kohdalle se on hei hei. Toivottavasti asia kuitenkaan ei ole noin, vaan kyseessä on se naisille yleinen jahkaaminen. Noin muuten olen sitä mieltä, että asiasta kannattaa ehkä kuitenkin kysyä suoraan eikä ottaa paineita jostakin facebook- profiilista. Kyllä tilannepäivitystä voi pyytää suoraan ja vieläpä niin, ettet vaikuta epätoivoiselta.
 

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Kolmas olettamus Villelle:
Naisesi haluaa tuon statuksensa avulla testata, että onko sinulla tarpeeksi kiinnostusta häntä kohtaan.. Eli jos et välitä sivujen sinkku-tekstistä, voi hän päätellä (jollain kierolla tavalla) ettei sinulla ole tarpeeksi/aitoja tunteita häntä kohtaan.

Erittäin selkeetä. Revi ny näistä jotai.
 

J.Petke

Jäsen
Mielenkiintoista kun jokaiselta tulee hieman erilaista tekstiä. Yrittää sitten miettiä mitä tekee ja mitä ei...

Jos ei selviä Facebookista tai Jatkoajasta niin kokeile kolmantena keinona kysyä tältä neidiltä itseltään että "missä mennään", millä mielellä hän on, millä mielellä hän haluaa että sinä olet ja että kuinka tosissaan tässä nyt ollaan.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt oon kyllä melkosen oudon tilanteen edessä.. Tässä on tullu liikuttua muutaman naikkosen seurassa, jotka on joiltain osin toistensa peilikuvia. Toinen on yliopistossa opiskeleva kaikinpuolin fiksu ja mukava neito, joka on ihan hyvännäkönen. Toinen on mua jonkin verran vanhempi, yh-äiti ja ihan uskomattoman hyvännäkönen..Tietysti luonnekin on sitten hankala, diivamaisuus paistaa jonkinverran läpi. Sellasta päätöstä tässä ei varmaan pysty tekemään, mitä ei jälkeenpäin katuis..

No niin tulihan tähänkin touhuun järkeä. Eli pyörin tän sinkkuäidin kanssa tässä jonkin aikaa.. Painostusta tuli seurusteluun vähän kokoajan. Humalassa toi nainen on vähän väliä ja harmittaakin lapsen puolesta, kun se vanhemmaksi kasvaa ja alkaa tajuamaan asioita paremmin. Täytyy sanoa, että päätös mikä tuli tehtyä on ihan oikea.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kolmas olettamus Villelle:
Naisesi haluaa tuon statuksensa avulla testata, että onko sinulla tarpeeksi kiinnostusta häntä kohtaan.. Eli jos et välitä sivujen sinkku-tekstistä, voi hän päätellä (jollain kierolla tavalla) ettei sinulla ole tarpeeksi/aitoja tunteita häntä kohtaan.

Neljäs olettamus. Jos sinua tuollainen status-asia jossain Facebookissa kiinnostaa ja avaudut siitä naiselle, on se merkki epävarmuudesta ja heikosta itsetunnosta. Nämä kaksi asiaa ovat naisille turn off. Joten kannattaa olla hermostumatta moisista pikkuasioista.

Sitä paitsi tuo status tuolla facebookissa jää hyvin monilta päivittämättä. Pari omaa kaverinaistani tuolta Fb:sta vaihtoivat statustaan hyvinkin kauan sen jälkeen kun toinen oli sinkkuuntunut ja toinen mennyt naimisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedän. Hienoa ollut kuitenkin täällä kuulla ihmisten mielipiteitä tilanteesta. Erilaisia ajatuksia tullut ilmi. Varmistelin vain, että olenko tehnyt tällaisesta mitättömästä asiasta paljon suuremman kuin se on.
Jos pystyt hienovaraisesti ilmaisemaan naisellesi, että sulla on hyvät bileet tiedossa, ja niihin bileisiin tulee myös naisia, haluaisit tietää lähdetkö bileisiin sinkkuna vai varattuna. Saattaa olla, että tällaisen mustasukkaisuuden viljeleminen auttaa toivottuun ratkaisuun. Riippuu tietysti naisesta.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Saattaa olla, että tällaisen mustasukkaisuuden viljeleminen auttaa toivottuun ratkaisuun. Riippuu tietysti naisesta.

Tai sitten ei. Äkkipikainen ja muutenkin hankala sivuunkirjoittanut vastaisi tuossa vaiheessa, että "ai mitä, eihän me seurustella, senkun menet sinkkuna vaan" ja toimisi itse samoin, ihan vaan siksi, että on "miesten hommaa" ilmoittaa olevansa vakavissaan. Muutenhan joku erehtyy luulemaan, että nainen haluaa välittömästi ne häät ja kakaratkin. Hymiö.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Jotenkin kun lukee tätä ketjua niin tulee sellainen ihmeellinen fiilis, että mitä ihmettä, mikä meitä ihmisiä vaivaa...puhutaan että suhteen pitäisi perustua luottamukseen, mutta että sitten pitää turvautua tuollaiseen pelaamiseen, testaamiseen, peittelyyn, petokseen ja tietoiseen harhaanjohtamiseen, kuten tuossa Ville#41:n tapauksessa.

Miten olisi rohkea, avoin ja rehellinen tunteiden ilmaisu? Mikä siinä on niin vaikeaa tai nössöä? Tätä mun on hyvin vaikea ymmärtää, varsinkin kun näyttää vieläpä sille, että naiset ovat usein se tunteellisesti epärehellisempi ja sekä kielteisiä että myönteisiä tunteitaan peittelevä osapuoli. Johtuneeko sitten siitä tunneälyn väärinkäytöstä vai mistä.. ;)
 

scholl

Jäsen
Eli olen vain tilanteessa, etten oikein tiedä ollaanko me virallisesti yhdessä vai ei. Täytyisi vain selvittää tilanne jotenkin niin, ettei tee itestään täyttä pelleä.

Sehän riippuu siitä, että oletteko julkistaneet tiedon, että oletteko yhdessä vai ette. Itse en esim. ole koskaan vielä mennyt tuon rajan yli. On helppo tapailla ihmistä ja digatakin siitä, mutta jos aletaan luopua sinkkuudesta ja julkistetaan seurustelu niin silloin pitää olla aivan varma siitä, että se on ns. kaikin puolin oikea henkilö. Ja ennenkaikkea samalla tasolla.

Riippuu tietysti kuinka kauan on tuntenut. Kyllä siinä pari vuotta voi mennä ihan hyvin sinkkuna ennenkuin haluaa julkistaa suhteen vaikka olisi kuinka vakavissaan ja alkaa virallisesti seurustelemaan.
 

scholl

Jäsen
suhteen pitäisi perustua luottamukseen, mutta että sitten pitää turvautua tuollaiseen pelaamiseen, testaamiseen, peittelyyn, petokseen ja tietoiseen harhaanjohtamiseen

Osa kansalaisista on huithapeleita tai muuten vain kusettajia.
Kyllä jos on tarpeeksi laadukas henkilö kyseessä niin voi toimia luottamuksella.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jotenkin kun lukee tätä ketjua niin tulee sellainen ihmeellinen fiilis, että mitä ihmettä, mikä meitä ihmisiä vaivaa...puhutaan että suhteen pitäisi perustua luottamukseen, mutta että sitten pitää turvautua tuollaiseen pelaamiseen, testaamiseen, peittelyyn, petokseen ja tietoiseen harhaanjohtamiseen, kuten tuossa Ville#41:n tapauksessa.

En tiedä, liittyykö aiheeseen, mutta minä en ainakaan häpeile yhtään, että olen pelannut, testannut, peitellyt ja harhaanjohtanut useita naisia. Nimittäin minä kun en harrasta parisuhteita, niin yhden yön panon saadakseen on pakko antaa naisen ymmärtää, että olen valmis suhteeseen. Joskus kun nainen tulee baarissa tekemään tuttavuutta ja toteaa jossakin vaiheessa, että "mä en hae mitään yhden yön juttua", niin eihän siinä voi sanoa, että minäpä haen, ja ajan sinut ulos aamulla. Kyllä jäisi ilman tuheroa sinä yönä. Eli se on vain pakko johtaa harhaan, ts. valehdella päin naamaa, ja sitten aamulla häippäistä pakoon naisen luota, ennen kuin viimeisetkin promillet verestä ovat haihtuneet.

Tiedän, moraalitonta, mutta minkäs teet?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tiedän, moraalitonta, mutta minkäs teet?
Voi mieli muuttua jos joskus osuukin pilkka omaan nilkkaan. Ts. kiinnostut jostain naisesta syvemmin ja tämä jymäyttääkin ja käyttää hyväksi ja jättää kuin nallin kalliolle.

Siinä sitten ihmettelet, että kuis nyt näin kävikään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joskus kun nainen tulee baarissa tekemään tuttavuutta ja toteaa jossakin vaiheessa, että "mä en hae mitään yhden yön juttua", niin eihän siinä voi sanoa, että minäpä haen, ja ajan sinut ulos aamulla. Kyllä jäisi ilman tuheroa sinä yönä. Eli se on vain pakko johtaa harhaan, ts. valehdella päin naamaa, ja sitten aamulla häippäistä pakoon naisen luota, ennen kuin viimeisetkin promillet verestä ovat haihtuneet.

Mitähän nuo naiset sitten ovat mahtaneet hakea? Jos ensimmäisenä yönä käy humalapäissään laittelemassa, niin ei ole suhteella mikään ruusuinen tulevaisuus.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Voi mieli muuttua jos joskus osuukin pilkka omaan nilkkaan. Ts. kiinnostut jostain naisesta syvemmin ja tämä jymäyttääkin ja käyttää hyväksi ja jättää kuin nallin kalliolle.

Siinä sitten ihmettelet, että kuis nyt näin kävikään.

Niinpä. Pitää vain toivoa, että näin ei koskaan käy (siis että ihastuisin johonkin naiseen tosissani). Enpä pidä kovin todennäköisenä, että näin pääsisi käymään. Yhden yön peuhaamiset ovat riittäneet tyydyttämään minun läheisyydentarpeeni, ja eiköhän asia ole näin vastaisuudessakin.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mitähän nuo naiset sitten ovat mahtaneet hakea? Jos ensimmäisenä yönä käy humalapäissään laittelemassa, niin ei ole suhteella mikään ruusuinen tulevaisuus.

Niin, en tiedä, onko jotenkin tilastoitu, että suhde, joka alkaa ensimmäisen yön humalapanolla, on todennäköisesti tuomittu epäonnistumaan. Väitän kuitenkin, että aika moni elinvoimainenkin suhde on näin käynnistynyt, suomalaisen kansanluonteen tuntien.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kyllä jos on tarpeeksi laadukas henkilö kyseessä niin voi toimia luottamuksella.

*reps* Scholl the man. Se on scholl juuri tämä äijämäinen rehellisyytesi, jota allekirjoittanut arvostaa tällä palstalla.

Tässä päästiin kiertelemättä ehkäpä siihen ytimeen. Säästyttäisiin ainakin paljon turhalta pelaamiselta, kun todettaisiin "Sun laatu ei riitä, niin siks" tai "Eiks mun laatu riitä sulle kun noin teet!?".
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös