Kylläpä naurattaa nuo tyhmät tosikot, kun kinaavat schollin kanssa. Itse naureskelen schollin nerokkaille ajatuksille. Jepjep. Siinä nauramisen seassa kannattaa myös miettiä, että onko kyse vain "toisinajattelijan" vaientamisesta (eli hänen näkemyksensä kumoamisesta) vai kenties siitä, miten tämä toisinajattelija asiansa esittää. Minun oman muistikuvani mukaan tilanne on edennyt yleensä juurikin niin päin, että tämä toisinajattelija on hyvin suorasukaiseen tyyliinsä ilmaissut, että ns. tavikset ovat idiootteja, kun toimivat tietyllä tavalla vaikka tulisi kuulemma toimia eri tavalla. Hän on siis esittänyt oman mielipiteensä aika provosoivalla tavalla. Ja tästä on sitten syntynyt kinaa, koska muut ovat ajatelleet asiasta toisin. Eli kyse ei mielestäni ole ollut "toisinajattelijat kyykkyyn" -asenteesta vaan pikemminkin "valtavirta-ajattelijat kyykkyyn" -asenteesta, jota toisinajattelija on viljellyt ja johon muut ovat sitten reagoineet. Toki myös toisinajattelijan näkemys sinällään voi herättää kinaa, mutta näkisin, että iso osasyy on myös siinä tavassa, jolla hän asiansa esittää. Se kun nimenomaan on aika usein hyvinkin kapeakatseinen ja tuomitseva tapa. Sampio tästä asiasta jo mainitsikin.
Siitä olen kyllä samaa mieltä näiden taviksille naurajien kanssa, että erilaiset näkemykset ovat rikkaus. Silti niidenkin esittämisessä pätevät ihan samat "lainalaisuudet" kuin yleensäkin mielipiteiden esittämisessä: ei ole kauhean järkevää (jos ei siis tietoisesti halua provosoida) esittää ikään kuin totuutena omia mielipiteitä, jotka eivät perustu (tai edes voi perustua) faktoihin vaan subjektiivisiin mieltymyksiin, jolloin mitään totuutta ei edes oikeasti ole olemassa. On vain erilaisia makuja. Makuasioistahan ne parhaat keskustelut/väittelyt toki usein syntyvät ja siksi mielestäni onkin hyvä, että myös perinteisempää näkemystä kannattavat henkilöt ottavat osaa keskusteluun ja puolustavat näkökantojaan (en siis naura heille, kuten jotkut muut). Eihän se näkemysten esittäminen suinkaan ole mikään provosoivan toisinajattelijan yksinoikeus, johon reagoiminen olisi jonkinlainen kapeakatseisuuden tai tosikkomaisuuden osoitus. Sehän on sitä väittelyä, jota toisinajattelija on provosoinnillaan hakenut ja on hienoa, että keskustelua syntyy. Säästäkää siis ihmeessä naurunne parempiin kohteisiin.
Ai niin, on topic: omat naisasiani ovat upealla mallilla.