Naisasiat

  • 7 487 247
  • 26 542

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitääkö appiukolta kysässä teidän mielestä ns ”kosintalupaa”? Kuuluuko vielä perinteisiin

No, tietenkin pitää, jos appiukko on kuvioissa mukana. Vaikka en muuten ole kovin perinteiden perään, tämä on musta ihana traditio. Kertoo myös naiselle, että sinä kunnioitat häntä ja hänen vanhempiaan. Plus, että jos tulevat appivanhemmat odottavat sinulta tyttärensä ”käden pyytämistä” eikä sitä tulekaan, se voi joskus tulla sun silmillesi.

Mun yksi suosikkimuistoni on se, että mieheni aikoinaan pyysi nyt jo edesmenneeltä isältäni minun kättäni. Voin kuvitella, että oli kuumottava tilanne, vaikka suht paljon olivatkin tekemisissä. Olisinpa vain itse saanut olla kärpäsenä katossa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Riippuu täysin ihmisistä kannattaako ”kosintalupa” kysyä isältä. Jotkut naiset ja heidän vanhempansa kaiketi tykkäävät kovasti tällaisista jutuista. Minusta tuo on jäänne ajalta, joilloin nainen oli isänsä tai jonkun muun henkilön holhouksessa.

Tärkeämpää kuin mitkään näennäisen rituaalit on kuitenkin muistaa, että appivanhempien kanssa kannattaa pysyä niin hyvissä väleissä kuin suinkin, koska se helpottaa ja mukavoittaa elämää melkoisesti.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tuli nyt pistettyä piste nykyiselle hieman yli vuoden kestäneelle seurustelusuhteelle. Päällimmäinen tunne on pettymys omaan itseeni, en omasta mielestäni saanut missään vaiheessa tyydyttävästi sovitettua omaa vanhaa elämääni (lapsia) yhteen uuden elämäni (kumppani odotukset syventyvästä parisuhteesta) kanssa vaan koin olevani puristuksissa kahden maailman välissä aina laiminlyöden jotakuta.

Kyllä tästä puhuttiin seurustelukumppanini kanssa ja aina kuitenkin päädyttiin alkupisteeseen kipuilemaan, missä joko toin lapsiani liian vähän tai liikaa mukaan yhdessä olemiseen.

Ehkäpä nyt olisi vain hyvä pitää aikaa ihan vain itseni kanssa ja unohtaa naisasiat. En halua tehdä valintoja lasteni ja seurustelukumppanin välillä ja saada siitä sitten paskaa palkaksi.

Kummallisesti naiset tuntuu muuttuvan alun ”en etsi mitään vakavaa” -ihmisistä kuitenkin parisuhde-ihmisiksi, joille kuitenkin on tärkeää saada ulkoinen status ”olen parisuhteessa” -tilaan.

Harmitus; tuskin tuollaista yksisarvista tulee enää vastaan.

Hyvä toveri. Työkaverilla on pitkä parisuhde ja se on kertonut kuinka haastavaa naisten kanssa välillä on kun tuntuu ettei mikään ole hyvin. Mä itse ymmärrän hyvin kaikkia niitä miehiä jotka eivät ole suhteessa naisen kanssa.

Itse olen todennut että vaikka naisten kanssa on hyviäkin juttuja ollut aikoinaan niin ikinä en suhteeseen alkais kun miesten kanssa on kaikki niin paljon helpompaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Hyvä toveri. Työkaverilla on pitkä parisuhde ja se on kertonut kuinka haastavaa naisten kanssa välillä on kun tuntuu ettei mikään ole hyvin. Mä itse ymmärrän hyvin kaikkia niitä miehiä jotka eivät ole suhteessa naisen kanssa.

Itse olen todennut että vaikka naisten kanssa on hyviäkin juttuja ollut aikoinaan niin ikinä en suhteeseen alkais kun miesten kanssa on kaikki niin paljon helpompaa.
Takavuosina työskentelin koululaisten iltapäiväkerhossa(kin). Siinä eräänä iltapäivänä kaksi poikaa teki läksyjä ja minä hoitelin jotain diipadaapaa tietokoneella.
Yhtäkkiä toinen kysyi minulta: mikä on homo?

Kerroin (huom. ikätaso 7v), että se on mies joka haluaa elää toisen miehen kanssa tai nainen joka haluaa elää naisen kanssa.

Kuului "Aha" ja läksyjen teko jatkui hetken. Kohta pojat lähtivät leikkimään ja jäin vielä jatkamaan omaa hommaani. Kuulin toisesta huoneesta, kun kysyjä ilmoitti toiselle ohjaajalle "alkavansa isona homoksi". Toinen ohjaaja oli tietysti ihan että " ok, mutta miksi".

Koska poikien kanssa on kivempi leikkiä.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä onko, nykyisessä vähän erikoiseksi menneeksi maailmassa, luvan kysymisellä enää mitään merkitystä. Vähän sama asia, kuin lakki päässä syöminen. Vanhempi väki arvostaa vanhempien kansalaisten hyvinä pitämiä tapoja, mutta osa nuorisosta haistattaa meille vitut.

Meillä naimalupa kysyttiin vuosituhannen vaihteen kieppeillä kohtuullisissa uudenvuodenpäivän nousuissa. Silloin tuleva vaimo oli lähtenyt suoraan yövuoron jälkeen työkavereidensa kanssa viettämään vuorotyöläisten uutta vuotta ja mutkin kutsuttiin jossain vaiheessa mukaan. Kihloissa oltiin oltu tuolloin jo pari vuotta ja silloin tosiaan rehvakkaassa nousuhumalassa päätettiin mennä naimisiin. Soitin sitten alkuiltapäivästä ravintola Apteekista tulevalle, nyt jo valitettavasti menehtyneelle appiukolle ja pyysin hänen tyttärensä kättä. Äijä naureskeli ja totes, että ota ihmeessä, jos kelpaa. Tykkäs kuitenkin, kun lupaa kysyttiin, vaikka pienessä nousussa oltiinkin.

Nykyinen vävy kysy multa naimalupaa, kun oltiin nuoren parin kanssa Thaimaassa. Oltiin parin päivän stintillä Khao Lakissa. Vaimo ja tytär lähtivät jonnekin hoitoihin ja mihinkäs muualle miehet silloin menevät ku baariin. Olin saanut vaimolta ohkaisen ennakkovaroituksen, että tänään saattaa olla se päivä. Olin silti aika otettu, kun vävykokelas tota kysy ja vastasin tietty kyllä ja varoittelin samalla, että tietäähän hän, millaisen ihmisen on nyt ottamassa elämänkumppanikseen. Tytär on rakas, mutta hyvin määrätietoinen ja aikaansaava ihminen ja vävy todellinen unelmavävy ja aivan loistava isä pojille.

Molemmat liitot ovat edelleen elossa ja voivat uskoakseni vähintään kohtalaisen hyvin. En sit tiedä, onko tolla luvan kysymisellä mitään tekemistä asian kanssa. Lisäks kaks sydämen sulattanutta poikaa on tullut matkan varrella porukkaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä naimalupa kysyttiin vuosituhannen vaihteen kieppeillä kohtuullisissa uudenvuodenpäivän nousuissa. Silloin tuleva vaimo oli lähtenyt suoraan yövuoron jälkeen työkavereidensa kanssa viettämään vuorotyöläisten uutta vuotta ja mutkin kutsuttiin jossain vaiheessa mukaan. Kihloissa oltiin oltu tuolloin jo pari vuotta ja silloin tosiaan rehvakkaassa nousuhumalassa päätettiin mennä naimisiin.

Itseäni ihmetyttää ihan huomattavan paljon, että ihmiset eivät nykyisin näytä tietävän, mitä kihloihin meno tarkoittaa. Ikään kuin kihloihin meneminen olisi joku oma juttunsa, joku välivaihe tai harkinta-aika. Tai osoitus, että ollaan tosissaan. Kihlaus on lupaus avioliitosta. Yleensä joku on jo kosinut. Ja jos ei ole, ei kai sillä kosinnalla enää mitään edes tehdä.

Ei ollut tarkoitus nostaa nyt lainaamaani kirjoittajaa tikun nokkaan, mutta kun näin tämän kohdan kirjoituksesta, mun oli pakko avautua. Olen pitänyt tätä asiaa päässäni jo aivan liian kauan. Kiitos ja anteeksi.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Itseäni ihmetyttää ihan huomattavan paljon, että ihmiset eivät nykyisin näytä tietävän, mitä kihloihin meno tarkoittaa. Ikään kuin kihloihin meneminen olisi joku oma juttunsa, joku välivaihe tai harkinta-aika. Tai osoitus, että ollaan tosissaan. Kihlaus on lupaus avioliitosta. Yleensä joku on jo kosinut. Ja jos ei ole, ei kai sillä kosinnalla enää mitään edes tehdä.

Ei ollut tarkoitus nostaa nyt lainaamaani kirjoittajaa tikun nokkaan, mutta kun näin tämän kohdan kirjoituksesta, mun oli pakko avautua. Olen pitänyt tätä asiaa päässäni jo aivan liian kauan. Kiitos ja anteeksi.
Jotkut ihmiset saattaa mennä kihloihin, mutta ei koskaan naimisiin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotkut ihmiset saattaa mennä kihloihin, mutta ei koskaan naimisiin.

Kyllä, tämä on tiedossa. Avioliittoonhan ei missään nimessä edes kannata mennä, ellei todella halua. Eikä varmaan kihloihinkaan, mutta siitä nyt pääsee irti avioliittoa vaivattomammin.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Kyllä, tämä on tiedossa. Avioliittoonhan ei missään nimessä edes kannata mennä, ellei todella halua. Eikä varmaan kihloihinkaan, mutta siitä nyt pääsee irti avioliittoa vaivattomammin.
Niin kuten vanha sanonta sanoo kännissä ja kihloissa on kiva olla
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itseäni ihmetyttää ihan huomattavan paljon, että ihmiset eivät nykyisin näytä tietävän, mitä kihloihin meno tarkoittaa. Ikään kuin kihloihin meneminen olisi joku oma juttunsa, joku välivaihe tai harkinta-aika. Tai osoitus, että ollaan tosissaan. Kihlaus on lupaus avioliitosta. Yleensä joku on jo kosinut. Ja jos ei ole, ei kai sillä kosinnalla enää mitään edes tehdä.

Ei ollut tarkoitus nostaa nyt lainaamaani kirjoittajaa tikun nokkaan, mutta kun näin tämän kohdan kirjoituksesta, mun oli pakko avautua. Olen pitänyt tätä asiaa päässäni jo aivan liian kauan. Kiitos ja anteeksi.
Tarkennetaan tähän yo. viestiin liittyen, että kyllä meillä oli jo kihloihin mennessä vakava tarkoitus mennä naimisiin. Toi nyt vaan sattui olemaan ajankohta, jolloin päätettiin se konkreettisesti tehdä. Aikaansaava vaimoni järjesti meille upeat häät saman vuoden lokakuussa. Juhlittiin niitä pari päivää. Virallisena hääpäivanä sukulaisten kanssa Börssissä ja seuraavana päivänä kavereiden kanssa Olavin Krouvissa.

Myönnän kyllä sen, että ehdin olla kerran kihloissa ennen nykyistä vaimoani. En silloin oikein tajunnut, mihin olin lupautumassa. Silloinen kihlattu oli varmaan parasta, mitä siihen aikaan kuvittelin saavani, mutta nykyisen vaimoni tavattuani ymmärsin, että elämällä on sittenkin mulle aika paljon parempaa annettavaa. Kiitos kuitenkin Piialle, olit mukava ihminen ja jaettiin sentään aika monta vuotta yhteistä elämää.

Korostetaan nyt vielä sitäkin, että vaihto tapahtui ns. lennossa. Mitään pettämistä tossa ei tapahtunu. Ajattelin tuolloin ex-kihlatun kamoja uloskantessani Reverentin poikamiesvuosien alkavan, mutta kohtalo oli päättänyt toisin. Samana päivänä, kun tosiaan kannoin exän kamat ulos, jäin esimiehen pyynnöstä ylitöihin ja tapasin siellä tulevan vaimoni.
Aika pienestä tää elämä on tosiaan kiinni. Jos en olis tuolloin jääny ylkkyyn, niin olisinkohan koskaan tavannu nykyistä vaimoani, saanu pari ihanaa muksua ja ja pari vielä ihanampaa laspsenlasta?
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä, tämä on tiedossa. Avioliittoonhan ei missään nimessä edes kannata mennä, ellei todella halua. Eikä varmaan kihloihinkaan, mutta siitä nyt pääsee irti avioliittoa vaivattomammin.
Ei sitä avioliittoa kannata pelätäkään. Joskus kun homojen vihkimiskeskustelu kävi kuumimmillaan niin mainitsin jo, että ensin pitäisi heteropareille kehittää rekisteröity parisuhde. Sillä tavalla saataisiin nämä "ikinä en naimisiin mene" parit joilla on kaksi mukulaa ja yhteinen talous viimeiset 15 vuotta yhteiskunnan kannalta kirjoihin ja kansiin ja vältyttäisiin esim. onnettomuus ja sairaustapauksissa turhalta säätämiseltä.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Tarkennetaan tähän yo. viestiin liittyen, että kyllä meillä oli jo kihloihin mennessä vakava tarkoitus mennä naimisiin. Toi nyt vaan sattui olemaan ajankohta, jolloin päätettiin se konkreettisesti tehdä. Aikaansaava vaimoni järjesti meille upeat häät saman vuoden lokakuussa. Juhlittiin niitä pari päivää. Virallisena hääpäivanä sukulaisten kanssa Börssissä ja seuraavana päivänä kavereiden kanssa Olavin Krouvissa.

Se tuossa taisi olla pointtina, että kättä kysyttiin, vaikka oltiin jo kihloissa. Se käden pyytäminen kuuluisi hoitaa ennen kihloja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
En tiedä onko, nykyisessä vähän erikoiseksi menneeksi maailmassa, luvan kysymisellä enää mitään merkitystä. Vähän sama asia, kuin lakki päässä syöminen. Vanhempi väki arvostaa vanhempien kansalaisten hyvinä pitämiä tapoja, mutta osa nuorisosta haistattaa meille vitut.

Meillä naimalupa kysyttiin vuosituhannen vaihteen kieppeillä kohtuullisissa uudenvuodenpäivän nousuissa. Silloin tuleva vaimo oli lähtenyt suoraan yövuoron jälkeen työkavereidensa kanssa viettämään vuorotyöläisten uutta vuotta ja mutkin kutsuttiin jossain vaiheessa mukaan. Kihloissa oltiin oltu tuolloin jo pari vuotta ja silloin tosiaan rehvakkaassa nousuhumalassa päätettiin mennä naimisiin. Soitin sitten alkuiltapäivästä ravintola Apteekista tulevalle, nyt jo valitettavasti menehtyneelle appiukolle ja pyysin hänen tyttärensä kättä. Äijä naureskeli ja totes, että ota ihmeessä, jos kelpaa. Tykkäs kuitenkin, kun lupaa kysyttiin, vaikka pienessä nousussa oltiinkin.

Nykyinen vävy kysy multa naimalupaa, kun oltiin nuoren parin kanssa Thaimaassa. Oltiin parin päivän stintillä Khao Lakissa. Vaimo ja tytär lähtivät jonnekin hoitoihin ja mihinkäs muualle miehet silloin menevät ku baariin. Olin saanut vaimolta ohkaisen ennakkovaroituksen, että tänään saattaa olla se päivä. Olin silti aika otettu, kun vävykokelas tota kysy ja vastasin tietty kyllä ja varoittelin samalla, että tietäähän hän, millaisen ihmisen on nyt ottamassa elämänkumppanikseen. Tytär on rakas, mutta hyvin määrätietoinen ja aikaansaava ihminen ja vävy todellinen unelmavävy ja aivan loistava isä pojille.

Molemmat liitot ovat edelleen elossa ja voivat uskoakseni vähintään kohtalaisen hyvin. En sit tiedä, onko tolla luvan kysymisellä mitään tekemistä asian kanssa. Lisäks kaks sydämen sulattanutta poikaa on tullut matkan varrella porukkaan.
Tämä viesti toi kokonaissisältönsä takia hymyn huulille, oikein huokui aito ilo ja onnellisuus hyvästä elämästä ja hyvästä parisuhteesta. Varmastikaan elo ei aina ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista mutta kaikesta on selkeästi päästy rakentavassa hengessä sopuun ja osaat arvostaa puolisoasi kaikkine piirteinen - epäilemättä myös toisin päin.

Arvostan.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se tuossa taisi olla pointtina, että kättä kysyttiin, vaikka oltiin jo kihloissa. Se käden pyytäminen kuuluisi hoitaa ennen kihloja.
Joo, sori. Onneks kuitenkaan tää törkeä etikettivirhe ei oo pilannu aika hyvää liittoa. Mistä näitä joka asiasta nillittäjiä oikein sikiää..?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei sitä avioliittoa kannata pelätäkään. Joskus kun homojen vihkimiskeskustelu kävi kuumimmillaan niin mainitsin jo, että ensin pitäisi heteropareille kehittää rekisteröity parisuhde. Sillä tavalla saataisiin nämä "ikinä en naimisiin mene" parit joilla on kaksi mukulaa ja yhteinen talous viimeiset 15 vuotta yhteiskunnan kannalta kirjoihin ja kansiin ja vältyttäisiin esim. onnettomuus ja sairaustapauksissa turhalta säätämiseltä.

Ei tietenkään kannata pelätä. Mutta on olemassa ihmisiä, jotka eivät vain halua naimisiin. Esim. jos minä nyt eroaisin pitkästä liitostani, tällä hetkellä sanoisin, että minä en tule menemään naimisiin enää ikinä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin yksin koko loppuelämäni. Nämä ovat toki tällä hetkellä vain teoreettisia mietintöjä, koska tietääkseni en ole eroamassa. Kysykää asiasta kuukauden päästä, kun lomat on lusittu :D.

Avioliitto on toisille juridinen juttu, toisille "hengellinen" ja toisille uskonnollinen ja osalle kaikkea sekaisin. Mulle ensimmäiset kaksi. Mutta olisin mä voinut olla naimisiinkin menemättäkin. Kaikkeen voi nykyisin varautua etukäteen. Testamentit kannattaa tehdä, vaikka olisi naimisissakin. Onnettomuuksia varten kannattaa tehdä edunvalvonta-asiakirjat jo valmiiksi ja kirjata muutenkin omat toiveet ylös hoidon suhteen. Ei se avioliittokaan yksistään mitään pelasta, jos vain kuvittelee, että naimisiinmenon jälkeen ei tarvitse tehdä mitään.

Mutta ei tämä keskustelu siitä alkanut vaan siitä, että kihlat-kosinta-järjestyksestä.

Joo, sori. Onneks kuitenkaan tää törkeä etikettivirhe ei oo pilannu aika hyvää liittoa. Mistä näitä joka asiasta nillittäjiä oikein sikiää..?

Kuten kirjoitin, en viitannut sinuun eikä tarkoitukseni ollut edes "tuomita". Asia, mistä marmatin oli, että ihmiset eivät tiedä, mitä kihloihin meneminen tarkoittaa. Nuoriso menee kihloihin tuosta noin vaan ja kun kysyy, että koskas on häät, niin ovat ihan, että ei olla yhtään valmiita eikä nyt vielä tiedetä, että halutaanko edes olla loppuikää yhdessä. .. WTF? Ja sitten ihmetellään, kun ihmiset ovat "tuomitsevia ja suppeita", vaikka eivät ole, vaan itse eivät tiedä eri asioiden oikeaa merkitystä.

Etiketeissä on se hyvä puoli, että kaikki tietää, miten kuuluu käyttäytyä, mitä tulee huomioida ja muutenkin monia asioita on helpompi ennustaa. En ole varmaan ikinä elämäni aikana törmännyt tilanteeseen, missä etiketti olisi oikeasti vaikeuttanut elämää/tilannetta. Sen sijaan on selkeyttänyt montakin asiaa. Ei etiketti ole mitään pelkkää turhaa pönöttämistä, vaan säännöstö, miten kuuluu eri tilanteissa toimia tai käyttäytyä. Sehän se vasta mainiota olisi, jos kaikki käyttäytyisivät joka paikassa, myös vaikka Linnan juhlissa, kuten itseä huvittaisi.
Ja minähän en ole keksinyt sitä, että kihloihin meno on lupaus avioliitosta.

Jokainen voi tehdä itselleen sopivia valintoja. Mennä naimisiin tai olla menemättä. Minun mielestäni olisi hyvä asia, jos avioliitot olisivat määräaikaisia. Kaikki päätökset tehtäisiin sitä silmällä pitäen, että sopimus päättyy päivänä X. Jos toinen osapuoli ei halua enää jatkaa, hän voi vain lähteä. Tällöin ei jäisi jälkeen reppanoita ukkoja, joille "kaikki tuli yllätyksenä" ja jotka eivät osaa mitään arjen askareita tai taloudellisesti alistettuja naisia, kun koko ajan on ollut selvää, että vaikka 5 v. päästä kaikki menee jakoon. Pakottaisi pariskunnat myös pitämään huolta parisuhteestaan, kun tietäisi jo etukäteen, että jos jatkosopparia ei tehdä, niin homma päättyy. Siinä pitäisi aina tehdä välitilinpäätöksiä säännöllisin väliajoin, että halutaanko jatkaa vai ei. Varmasti ihmiset jatkaisivat liittoa vanhasta tottumuksesta, kuten tähänkin asti, mutta niiden liittojen kohdalla, jotka päättyvät dramaattisesti toisen osapuolen syyttelyihin vähenisivät todennäköisesti radikaalisti. Pakottaisi ihmisiä panostamaan kaikella tavalla avioliiton aikaisiin asioihin ja mikä tärkeintä, huomioimaan, mitä tapahtuu, kun liitto loppuu.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Joo, sori. Onneks kuitenkaan tää törkeä etikettivirhe ei oo pilannu aika hyvää liittoa. Mistä näitä joka asiasta nillittäjiä oikein sikiää..?

Turha vetää marttyyrin viittaa ylle, jos ei osaa edes kättä pyytää oikein. Se kihlaus on jo sopimus tulevasta avioliitosta, niin eipä se käden pyytäminen enää oleellinen ole tuossa vaiheessa, kun kihlat on vaihdettu.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Yksi kaveri on ollut nyt yli 10 vuotta kihloissa, mutta eivät ole menneet naimisiin.

Kaksi lasta, yhteinen talo, pari koiraa ja kaikki, mitä nyt tavanomaiseen perheidylliin vaan kuuluu.

Ainakin omaa elämänkatsomustani kohtaan sotii aikamoisesti, että tuosta lähtisin ulkoapäin sormea heristelemään millään tavoin, että on nyt sitten vääränlainen suhde heillä. Mitä tuo nyt ylipäätänsä kenellekään muulle kuuluu, kuin heille itselleen?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi kaveri on ollut nyt yli 10 vuotta kihloissa, mutta eivät ole menneet naimisiin.

Kaksi lasta, yhteinen talo, pari koiraa ja kaikki, mitä nyt tavanomaiseen perheidylliin vaan kuuluu.

Ainakin omaa elämänkatsomustani kohtaan sotii aikamoisesti, että tuosta lähtisin ulkoapäin sormea heristelemään millään tavoin, että on nyt sitten vääränlainen suhde heillä. Mitä tuo nyt ylipäätänsä kenellekään muulle kuuluu, kuin heille itselleen?

Mitä ihmettä? Miksi kenenkään pitäisi heristellä heille tai kenellekään muullekaan sormea yhtään mistään? Eihän sellaisesta ole missään vaiheessa ollut kysymys. Eikö ihmiset ymmärrä lukemaansa?

Alkuperäinen viestini koski sitä, että ihmiset eivät vaikuta nykyisin ymmärtävän, mitä kihloihin meneminen oikeasti tarkoittaa. Moni tuntuu luulevan, että kihloihin meneminen on joku ihan oma juttunsa, eräänlainen erityinen sitoutumisen merkki. Aiemmista viesteistäni löytyy enemmän, samoin vaikkapa tästä linkistä:


Tarkoitukseni ei ole ollut missään vaiheessa paheksua ketään. Ihmettelin ainoastaan, että ihmiset eivät vaikuta ymmärtävän kihlautumisen konseptia. Mutta ehkä tämä tästä aiheesta.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä ihmettä? Miksi kenenkään pitäisi heristellä heille tai kenellekään muullekaan sormea yhtään mistään? Eihän sellaisesta ole missään vaiheessa ollut kysymys. Eikö ihmiset ymmärrä lukemaansa?

Alkuperäinen viestini koski sitä, että ihmiset eivät vaikuta nykyisin ymmärtävän, mitä kihloihin meneminen oikeasti tarkoittaa. Moni tuntuu luulevan, että kihloihin meneminen on joku ihan oma juttunsa, eräänlainen erityinen sitoutumisen merkki. Aiemmista viesteistäni löytyy enemmän, samoin vaikkapa tästä linkistä:


Tarkoitukseni ei ole ollut missään vaiheessa paheksua ketään. Ihmettelin ainoastaan, että ihmiset eivät vaikuta ymmärtävän kihlautumisen konseptia. Mutta ehkä tämä tästä aiheesta.
Näissä toisten mielipiteiden tulkinnoissa välillä sekoittuvat asiat ja ajatellaan, että joku tuomitsee ja kieltää, jos on eri mieltä jostain.

Jos esim. joku kahden lapsen vuosia avoliitossa elänyt äiti menee naimisiin ja haluaa, että hänen isänsä luovuttaa hänet hääseremoniassa hänen avopuolisolleen niin tottakai hän saa noin tehdä, jos hänestä se tuntuu hyvältä, vaikka esim. minä näen tilanteen lähinnä huvittavana, koska tytär on ”luovutettu” jo aikoja sitten puolisolleen.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Minulla exän naispuolinen serkku esitteli suvulle joka juhannus aina uuden kaverin poikaystävänään. Joka vuosi, eri kaveri. Kymmenen vuoden ajan. Siinä meni nimet ja naamat jo sekaisin.

Eräänä juhannuksena pidettiinkin sitten ihan kihlajaiset mihin piti mennä kihlajaislahjan kanssa. Ja vuotta myöhemmin tanssittiin häitä. Eri sulhasen kanssa, tietty. Uutta häälahjaa ei enää viety kun edellinen kattila kuitenkin listalta valittu. Taustalla oli tilanne, että täydellinen kirkko oli jo valittu ja varattu, mutta eron jälkeen sinne saatiin kuin saatiinkin pyydystettyä uusi sulhanen ettei kirkkoa tarvinnut perua.

Ylipäätään tämä naisihminen ei tuntunut asettuvan aloilleen sitten millään ja nyt kahta eroon päättynyttä avioliittoa myöhemmin voi vain sanoa ettei parisuhde vain ole kaikkia varten.

Vanhempansa ovat olleet 40 vuotta yhdessä, mutta naisihminen oli heidän ainokaisensa silmäterä. Tiedä sitten miten tuo vaikuttanut ”vaatimuksiin” parisuhteessa.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vanhempansa ovat olleet 40 vuotta yhdessä, mutta naisihminen oli heidän ainokaisensa silmäterä. Tiedä sitten miten tuo vaikuttanut ”vaatimuksiin” parisuhteessa.
Ehkä hän oletti, että täydellinen vastakappale on vanhemmillekin tipahtanut kuin taivaasta ja mitään ei oikeasti itse tarvitse tehdä suhteen kestämiseksi.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ei kai ihmiset, jotka menee kihloilin niin varsinkaan nykyään välttämättä edes halua mihinkään naimisiin? Ei kaikille kihloihin meneminen ole mikään kirkollinen juttu, että on annettu jumalalle lupaus jostain naimisiin menosta tai ylipäätään mitään lupauksia.
 

rpeez

Jäsen
Ei kai ihmiset, jotka menee kihloilin niin varsinkaan nykyään välttämättä edes halua mihinkään naimisiin? Ei kaikille kihloihin meneminen ole mikään kirkollinen juttu, että on annettu jumalalle lupaus jostain naimisiin menosta tai ylipäätään mitään lupauksia.
Ei sitä lupausta jumalalle anneta vaan toisilleen. @BOL in viestin linkistä voi lukea lisää, ja jos jotkut nykyään muuta ajattelevat eivät tiedä mistä siinä on kysymys.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ei sitä lupausta jumalalle anneta vaan toisilleen. @BOL in viestin linkistä voi lukea lisää, ja jos jotkut nykyään muuta ajattelevat eivät tiedä mistä siinä on kysymys.
No varmaan moni ihminen ei mene oppikirjojen mukaan, mutta ei mene monessa muussakaan asiassa tässä elämässä.

Voihan se olla et tietävät ihan hyvin mistä kysymys, mutta se alkuperäinen tarkoitus ei ole itelle niin justiin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No varmaan moni ihminen ei mene oppikirjojen mukaan, mutta ei mene monessa muussakaan asiassa tässä elämässä.

Voihan se olla et tietävät ihan hyvin mistä kysymys, mutta se alkuperäinen tarkoitus ei ole itelle niin justiin.

Tähän on vielä pakko kommentoida sen verran, että nykyaikana on monilla tapana tulkita asioita, kuten itse haluaa tai omaan narratiiviin sopii. Esimerkkinä vaikka Aleksi Valavuori, joka muistaa mainita maksavansa hirveät määrät veroja alvariinsa, vaikka piikissä on verovelkaa niin maan perkeleesti eikä hän edes asu Suomessa, jotta voisi edes niitä alveja maksaa. Toinen esimerkki, minkä olen kuullut monen mainitsevan on, että puhuvat omasta asunnostaan, vaikka asuvat vuokralla. Ei se asunto ole vuokralaisen oma, vaikka hänen kotinsa onkin.

Elämää ei tarvitse todellakaan elää muiden odotusten mukaan, vaan jokainen saa elää juuri sellaisessa parisuhteessa kuin haluaa ja kumppanille sopii. Se ei ole tässä ollut missään vaiheessa se pointti. Mutta on olemassa asioita ja käsitteitä, jotka eivät ole yksilön itsensä vapaasti tulkittavissa. Tai jos vaikka tulkitsevatkin, sitten ei pidä ihmetellä, jos ihmettelee heidän tulkintaansa, joka poikkeaa siitä yleisestä.

Sinänsä mulle on, edelleen, ihan sama, missä järjestyksessä ihmiset asioita elämässään tekevät. Ihmettelin vain, että ihmiset eivät enää tunnu tietävän, että kihlaus tarkoittaa kosinnan hyväksymistä. Onko sillä mitään merkitystä? No, eipä ole.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Eetu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös