Ei sitä avioliittoa kannata pelätäkään. Joskus kun homojen vihkimiskeskustelu kävi kuumimmillaan niin mainitsin jo, että ensin pitäisi heteropareille kehittää rekisteröity parisuhde. Sillä tavalla saataisiin nämä "ikinä en naimisiin mene" parit joilla on kaksi mukulaa ja yhteinen talous viimeiset 15 vuotta yhteiskunnan kannalta kirjoihin ja kansiin ja vältyttäisiin esim. onnettomuus ja sairaustapauksissa turhalta säätämiseltä.
Ei tietenkään kannata pelätä. Mutta on olemassa ihmisiä, jotka eivät vain halua naimisiin. Esim. jos minä nyt eroaisin pitkästä liitostani, tällä hetkellä sanoisin, että minä en tule menemään naimisiin enää ikinä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin yksin koko loppuelämäni. Nämä ovat toki tällä hetkellä vain teoreettisia mietintöjä, koska tietääkseni en ole eroamassa. Kysykää asiasta kuukauden päästä, kun lomat on lusittu :D.
Avioliitto on toisille juridinen juttu, toisille "hengellinen" ja toisille uskonnollinen ja osalle kaikkea sekaisin. Mulle ensimmäiset kaksi. Mutta olisin mä voinut olla naimisiinkin menemättäkin. Kaikkeen voi nykyisin varautua etukäteen. Testamentit kannattaa tehdä, vaikka olisi naimisissakin. Onnettomuuksia varten kannattaa tehdä edunvalvonta-asiakirjat jo valmiiksi ja kirjata muutenkin omat toiveet ylös hoidon suhteen. Ei se avioliittokaan yksistään mitään pelasta, jos vain kuvittelee, että naimisiinmenon jälkeen ei tarvitse tehdä mitään.
Mutta ei tämä keskustelu siitä alkanut vaan siitä, että kihlat-kosinta-järjestyksestä.
Joo, sori. Onneks kuitenkaan tää törkeä etikettivirhe ei oo pilannu aika hyvää liittoa. Mistä näitä joka asiasta nillittäjiä oikein sikiää..?
Kuten kirjoitin, en viitannut sinuun eikä tarkoitukseni ollut edes "tuomita". Asia, mistä marmatin oli, että ihmiset eivät tiedä, mitä kihloihin meneminen tarkoittaa. Nuoriso menee kihloihin tuosta noin vaan ja kun kysyy, että koskas on häät, niin ovat ihan, että ei olla yhtään valmiita eikä nyt vielä tiedetä, että halutaanko edes olla loppuikää yhdessä. .. WTF? Ja sitten ihmetellään, kun ihmiset ovat "tuomitsevia ja suppeita", vaikka eivät ole, vaan itse eivät tiedä eri asioiden oikeaa merkitystä.
Etiketeissä on se hyvä puoli, että kaikki tietää, miten kuuluu käyttäytyä, mitä tulee huomioida ja muutenkin monia asioita on helpompi ennustaa. En ole varmaan ikinä elämäni aikana törmännyt tilanteeseen, missä etiketti olisi oikeasti vaikeuttanut elämää/tilannetta. Sen sijaan on selkeyttänyt montakin asiaa. Ei etiketti ole mitään pelkkää turhaa pönöttämistä, vaan säännöstö, miten kuuluu eri tilanteissa toimia tai käyttäytyä. Sehän se vasta mainiota olisi, jos kaikki käyttäytyisivät joka paikassa, myös vaikka Linnan juhlissa, kuten itseä huvittaisi.
Ja minähän en ole keksinyt sitä, että kihloihin meno on lupaus avioliitosta.
Jokainen voi tehdä itselleen sopivia valintoja. Mennä naimisiin tai olla menemättä. Minun mielestäni olisi hyvä asia, jos avioliitot olisivat määräaikaisia. Kaikki päätökset tehtäisiin sitä silmällä pitäen, että sopimus päättyy päivänä X. Jos toinen osapuoli ei halua enää jatkaa, hän voi vain lähteä. Tällöin ei jäisi jälkeen reppanoita ukkoja, joille "kaikki tuli yllätyksenä" ja jotka eivät osaa mitään arjen askareita tai taloudellisesti alistettuja naisia, kun koko ajan on ollut selvää, että vaikka 5 v. päästä kaikki menee jakoon. Pakottaisi pariskunnat myös pitämään huolta parisuhteestaan, kun tietäisi jo etukäteen, että jos jatkosopparia ei tehdä, niin homma päättyy. Siinä pitäisi aina tehdä välitilinpäätöksiä säännöllisin väliajoin, että halutaanko jatkaa vai ei. Varmasti ihmiset jatkaisivat liittoa vanhasta tottumuksesta, kuten tähänkin asti, mutta niiden liittojen kohdalla, jotka päättyvät dramaattisesti toisen osapuolen syyttelyihin vähenisivät todennäköisesti radikaalisti. Pakottaisi ihmisiä panostamaan kaikella tavalla avioliiton aikaisiin asioihin ja mikä tärkeintä, huomioimaan, mitä tapahtuu, kun liitto loppuu.