Samantyyppistä järjestelyä vastikkeesta käytin ex-avovaimon kanssa aikanaan. Tosin maksoin vastikkeet yhtiölle itse ja puoliso tilitti niitä minulle enemmän tai vähemmän säännöllisesti.
Meidän tapauksessa juuri puoliso oli se, joka tuossa hyötyi merkittävästi, vastaavan rivarikämpän vuokra olisi ollut n. 1400€/kk ja sai asua siinä muistaakseni 260€/kk hoitovastiketta vastaan. Puoliso oli tuolloin opiskelija, eikä hänellä olisi ollut mitään mahdollisuuksia rahoittaa puolta tuosta asunnosta. Joskus keskusteltiin sopimuksesta, jossa olisi pikkuhiljaa siirretty myös omistusta osakekirja kerrallaan, mutta tuo tyssäsi siihen, ettei haluttu luopua ensiasunnon ostajan varainsiirtoverovapaudesta.
Raha-asiat ovat parisuhteissa vaikeita varsinkin jos ne ovat selvästi toispuoleiset. Omakohtaisesti on käynyt selväksi, että saamapuolella oleva kokee helposti riittämättömyyden tunnetta, vaikkei minkäänlaista vallankäyttöä esiintyisi.
Nykyisen perheen kanssa tilanne on raha-asioiden suhteen pitkälti vastaava. Asumme minun omistamassa omakotitalossa ja vaimo on lasten kanssa kotona. Olemme avoliitossa ja tuskin menemmekään naimisiin.
Vaimolla jäi aikanaan korkeakoulututkinto kesken, joten olen kannustanut opiskelemaan. Onneksi hän näkee tilanteen mahdollisuutena eikä uhkana, aika harvalla on todellinen mahdollisuus opiskella, olla lasten kanssa kotona ja samalla ylläpitää nykyisen kaltaista elintasoa. Vaimo on sen verran minua nuorempi, kuopuksen saadessamme 25v, että ehtii vielä hyvin tehdä omaa uraansa, vaikka parhaillaan kolmenkympin kriisin tyylisesti tulevaisuuttaan kipuileekin.