Naisasiat

  • 7 489 208
  • 26 542

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Se, että voi suunnitella eroa pitkään ja lähteä yllättäen, ei riipu sukupuolesta tippaakaan. Näitä on molemmissa, sekä miehissä että naisissa. Enemmän se on varmasti luonnekysymys. Turha siis syyttää kumpaakaan sukupuolta.

Otan esimerkiksi oman eroni avoliitosta joitain vuosia sitten. Silloinen avovaimoni kertoi minulle, että hän muuttaa pois yhteisestä kodistamme, asunto on jo valmiina. Ei se kivalta tuntunut, mutta ei se myöskään ollut minulle yllätys. Itse kuitenkin kerroin samalla kertaa, että minulla on sivusuhde, kun toinen on kerran päätöksensä tehnyt. Lopputuloksena oli se, että exä veti tuosta paljon pahemmat kilarit kuin minä vedin hänen muuttoilmoituksestaan.

Vähän aikaa siinä nahisteltiin, mutta asialliset hommat saatiin kuitenkin hoidettua. Ja kun pöly laskeutui, kumpikin oli sitä mieltä, että lopputulos oli oikea. Alun pientä riita-aikaa lukuun ottamatta olemme olleet tuonkin jälkeen hyvissä väleissä, kuulumisia vaihdellaan aina silloin tällöin ja toiselle toivotaan hyvää. Ehkä kumpikin teki vähän katalasti toiselle, mutta sitä ei jääty muistelemaan. Halki, poikki ja pinoon.

Ymmärrän toki, jos tällaisessa tilanteessa välit menevät lopullisesti. Tämä lienee enemmän poikkeus. Ja tässäkin voisi moralisoida molempia, mutta lopputulos on tärkein. Se osoittaa sen, että eivät nämä asiat mene kaavamaisesti.
 
Tänään on ollut ensimmäinen päivä, että ei ole juurikaan ahdistanut. Toivottavasti pysyisi myös sellaisena. Kokemuksesta tiedän, että tässä tulee vielä ainakin yksi aallonpohja sitten, kun ex saa uuden kämpän ja roudaa kamansa pois. Toisaalta vaikka tilanne iskee vasten kasvoja uudestaan, niin silloin voi lohduttautua sillä, että pääsee kunnolla rakentamaan omaa elämäänsä eteenpäin.
Voit myös lohduttautua sillä faktalla, että kevätauringon paistaessa ja hankien sulaessa huomaat asuvasi erittäin hyvässä kaupungissa sinkulle. Tampereen kauppahalli on Suomen paras jne..

Huojentunut, onnellinen ja hymyilevän huoleton olemuksesi näyttäytyy siis pian, joten no worries.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@nummenkallio
Joo. Hoidan noi duunin aiheuttamat hommat hänen kanssaan minimissä ja jos sitten ei yhteydenpito lopu niin sitten alkaa muut keinot.

Joku raja se kuitenkin mullakin on. Ja joo, kyllä tuo ihan kaikki ahdistelun merkit täyttää. Ihan sama mikä sukupuoli on kyseessä.
Tälle tuli onnellinen loppu... tai vielä jää nähtäväksi, mutta edistystä.

Hänet siirrettiin yhteisestä projektista pois. Ja yhteisen työpalaverin päätteeksi esinaisensa kertoi myös jos ongelmia tulee ole yhteydessä suoraan häneen.

En sen enempää tähän aiheeseen toivottavasti joudu enää palaamaan. Noita yhteisiä projekteja ko yrityksen kanssa kuitenkin lienee jatkossakin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tälle tuli onnellinen loppu... tai vielä jää nähtäväksi, mutta edistystä.

Hänet siirrettiin yhteisestä projektista pois. Ja yhteisen työpalaverin päätteeksi esinaisensa kertoi myös jos ongelmia tulee ole yhteydessä suoraan häneen.

En sen enempää tähän aiheeseen toivottavasti joudu enää palaamaan. Noita yhteisiä projekteja ko yrityksen kanssa kuitenkin lienee jatkossakin.
Siirrettiinkö tästä syystä vai muista syistä?

Oli kummin tahansa, niin ei näin kaukaakaan katsottuna vaikuta siltä, että tuon naisen toiminta olisi mennyt ihan putkeen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Siirrettiinkö tästä syystä vai muista syistä?

Oli kummin tahansa, niin ei näin kaukaakaan katsottuna vaikuta siltä, että tuon naisen toiminta olisi mennyt ihan putkeen.
Ilmeisesti oli vaan se viimeinen naula. Ja en tosiaan itse ole hommaa edistänyt. Kaippa tuo on ihan muillekin näkynyt ettei nyt ihan putkeen mennyt.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Sehän menee juuri näin. Jostain kumman syystä sille varsinaiselle kumppanille on vaikein puhua asioista jotka oikeasti häiritsevät suhdetta. Sitä pelkää ehkä riitoja ja että kipeiden asioiden keskustelu tuo ongelmia suhteeseen, niin siksi helposti valitsee jonkun muun kelle puhuu.
Jos joskus ylipäätään haluat toimivan, avoimen ja rehellisen suhteen, ehdottaisin sinulle ensin ihan yksilöterapiaa. Sitä kautta sinulla olisi mahdollisuus oppia ja nähdä, miksi toimit niinkuin toimit. Sinusta se johtuu eikä toisesta. Ota vastuu itsestäsi, tunteita tulee ja menee eikä niihin voi vaikuttaa - ainoastaan siihen miten niihin reagoit.

Opettele puhumaan juuri sille henkilölle, joka on sinulle merkittävä. Kysy, älä tulkitse toisen sanomisia tai tekemisiä. Kysy niin kauan, ettei tulkinnan varaa jää. Opettele sanoittamaan asia tai tunne minä-muodossa.

Kuuntele, mitä sinulle sanotaan. Kun tulee tunneryöppy, pysähdy hetkeksi ja hengittele, anna sen mennä ohi.

Been there, done that. Hyvä kommunikaatio on minkä tahansa suhteen isoin palikka, kun se toimii, voi selvitä mistä vain, yhdessä tai erikseen.

Suhtaudu toiseen arvostavasti ja kunnioittavasti. Aseta itsellesi rajat, älä ylitä niitä itse äläkä anna toisenkaan rikkoa. Sama toiselle.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
”Kokemukseni” mukaan erot tapahtuvat melko usein karkeasti seuraavaa kaavaa noudattaen:

Naiselle tyypillisempää käytöstä, mutta onnistuu myös miehiltä:
- suhteen päättävä (=jättäjä) kertoo toiselle jostain ärsyttävästä ja/tai suhdetta haittaavasta asiasta. Voi olla tapa, teko, asia tai mikä muu juttu tahansa. Toinen osapuoli (=jätetty) ei joko kuuntele, ei pidä asiaa mitenkään suhteen kannalta merkittävänä tai kuvittelee, että kun puolisko on asiasta sanonut, asia on nyt loppuun käsitelty. Asiaa/asioita sivutaan uudelleen (ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen) ja jätetty toistaa aiemmin mainitut vaiheet tai kuvittelee asioiden muuttuneen. Jättäjä on edelleen ärsyyntynyt ja turhautunut. Se vaikuttaa suhteen mielekkyyteen. Jättäjällä ei ole hyvä olla. Jossain vaiheessa Jättäjä toteaa, ettei tilanne muutu, koska asiasta on puhuttu ties miten monta kertaa. Jättäjä tekee eropäätöksen ja hoitaa käytännön asiat kondikseen, koska soutaaminen ja huopaaminen ei johda mihinkään. Jättäjä ilmoittaa jätetylle erosta. Jätetty on yllättynyt. Tuli ihan puskista ilman varoitusta. Hän ei tiennyt Jättäjän fiiliksistä. Jättäjä saa tästä lisäpontta ratkaisulleen, koska onhan asioista puhuttu. Jätetty kertoo, ettei tiennyt tilanteen olleen niin vakava. Jättäjä kokee, että jätetty ei todellakaan ymmärrä. Jättäjä haluaa tasa-arvoisen suhteen, ei mitään perässä vedettävää törppöä, joka ei ilman erolla uhkailua ymmärrä, että Jättäjä ei ole ollut tyytyväinen ja Jättäjä on asiasta monta kertaa kertonutkin. Jättäjä kokee, että jätettykään ei voi olla oikeasti ihan tyytyväinen suhteeseen, koska ei ole ollut halukas tekemään muutoksia. Jättäjä kokee, että hänen fiiliksensä ovat siis jätetylle yhdentekeviä. Jättäjä saattaa myös kokea, että Jätetty ei ole valmis tekemään ratkaisua, vaan toivoo vain, että asiat jotenkin itsestään muuttuisivat. Tai sitten Jätetty vain tyytyy nykytilanteeseen. Jättäjä kykenee tekemään myös ikäviä ratkaisuja, joten hän voi myös kokea, että ratkaisun tekeminen on hänen vastuullaan.

Miehelle ominaisempaa käytöstä, mutta onnistuu myös naisilta:
- löytyy upeampi tai sopivampi uusi kumppani ja ero on ainoa mahdollisuus. Elämässä käännetään vauhdilla uusi lehti ja mennyt jää taakse nopeasti.

Ja sitten on myös ”Ero on yhteinen päätös, kumpi tahansa voi nostaa kissan pöydälle”-jengi, missä ero ei aiheuta suurta draamaa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta niin sen kuuluukin mennä. Pitää ymmärtää faktat: jos asunnon omistaa vain toinen, se on hänen asuntonsa ja eron tullen jää hänelle. Asiasta pitäisi oikeasti keskustella heti suhteen alussa ja miettiä, mikä on paras ratkaisu. Moni ihmisistä ei taida vieläkään ymmärtää, että myös itse voi sijoittaa johonkin. Hankkia joko sijoitusasunnon tai sijoittaa johonkin muuhun pahan päivän varalle. Huolimatta siitä, kuka vastaa asumiskustannuksista, yhdessä asuminen omistusasunnossa on joka tapauksessa yleensä aina taloudellisesti kannattavampaa kuin asua yksin vuokralla.

Raha-asioista puhumista parisuhteessa ei pitäisi välttää, päinvastoin. Avioehto kannattaa ehdottomasti tehdä, koska silloin tulee asioista juteltua jo etukäteen.
Tähän vielä. Suhteen alussa ei varmaan tule ensimmäiseksi juteltua näitä rahoitussysteemejä. Seksiä saa monta kertaa päivässä ja kaikki on muutenkin ihanaa ja auvoisaa. Ei siinä vaiheessa kiinnosta, kuka maksaa mitäkin. Ajan myötä tostakin tulee tietty ongelma, jos toinen osapuoli kokee maksavansa kaiken. Yhteen muuttamisessa sitten pitää noikin murheet ratkaista. Tilanteita on tietenkin miljoona erilaista, eikä niihin mitään yksiselitteistä ohjetta ole. Viimeistään samaan kämppään muuttamisen yhteydessä pitäis tehdä maksupuolikin selväks.

Oma kokemus on se, että 14 vuotta, joista 12 naimisissa, asuttiin omissa kämpissä. Käytännössä asuttiin yhdessä, aina välillä enemmän toisen kämpässä ja välillä toisen. Maksuista ei ollu silloinkaan mitään ongelmia. Nyt ollaan asuttu jo vuosia pitkään saman katon alla ja kustannuksista ollaan päästy hyvään yhteisymmärrykseen. Lainaa lyhennetään yhtä paljon ja muut kustannukset ollaan jaettu aika tasan. Avioehtoa ei ole, mutta tehtiin tossa joku aika sitten keskinäinen testamentti, jonka mukaan menehtyneen omaisuus jää leskelle.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Sitä aina välillä miettii, että mitä jos en olisi tavannut avovaimoani missään vaiheessa. Kaikkea olisi voinut tapahtua. Neljä vuotta ollaan oltu nyt yhdessä, eikä ole mitään vaikeuksia missään muodossa tai suhteessa. Alkuun riideltiin tietysti jonkin verran kun tutustuttiin toistemme sielunmaisemiin.

Joo, joidenkin mielestä tämä kokemamme on vähäinen aika yhdessä ja kyllä se siitä sitten latistuu tavanomaiseen tapaan ihan totaaliseksi perseilyksi, josta ennen pitkää erotaan. Tiedä siitä sitten, kerran tulemme toimeen erinomaisesti ja haluamme huoltaa toisiamme myös antamalla toiselle tilaa aina kun tämä sitä haluaa. Onneksi kämpässä on kaksi huonetta, joten pikaisin ensiapu yksinoloon löytyy sitäkin kautta.

Ehkä tässä oli pointti omalla kohdalla, että kun ihmiset miettii aika pintapuolisesti tykkääkö joku toisen tekemästä hernekeitosta vai ei, ja ongelmat ovat yleiselläkin tasolla tuota luokkaa, niin itse en olisi varmaan enää edes hengissä ilman tätä parisuhdetta. Antaa huomattavan erilaisen perspektiivin, kun seuraa tosiaan tuota puolisosta valittamista, että omaa napaa halaten kohdellaan toista ja tutkitaan samalla omaa tajuntaa parisuhteen tilasta. Parisuhdeasioissa tehdään kyllä tikusta asiaa ja sen homman osaavat kyllä miehetkin.

Jos käy yhtään mielessä, että kiinnostaisi olla vain olla täysin yksin hetkestä toiseen ja toinen on pelkkänä riesana, niin kannattaa miettiä kaksi kertaa miksi pysyä sellaisessa suhteessa. Mutta jos tuntuu, että toinen vain täydentää sinua, niin sitten ollaan olennaisen äärellä. Olen nyt päivän itsekseni ja kyllähän tässä on kivaa olla välillä näinkin. Toisaalta sitten kaipaan kuitenkin avovaimoani jo nyt, koska meillä on niin paljon yhteistä ja yhteisiä harrastuksia, joiden harjoittaminen yksin on hieman nuivaakin.

Mutta en valita. Omasta ajasta pitää ottaa kaikki irti.
 

Nick Neim

Jäsen
Koin elämäni selkeästi voimakkaimman ihastumisen viime vuonna, ja sen myötä sitä tuli ajateltua, että ehkä allekirjoittanutkin oikeasti voi joskus olla parisuhteessa tässä elämässä. Näin 28-vuotiaana aikamoinen AHAA -elämys, kun on lähes koko aikuisuutensa ajatellut täysin päinvastoin, vaikka olenkin hyvin sosiaalinen ja muiden kanssa ihan hyvin toimeentuleva ihminen. Olen siis muutenkin hyvin hitaasti lämpenevää sorttia, ja vaatii yleensä jonkin verran tutustumista, ennen kuin ehdin kehenkään ihastumaan. Tietynlainen sitoutumiskammo siellä on jyskyttänyt aikuisuuden ajan takaraivossa, ja jyskyttää ainakin osittain edelleenkin, mutta ei enää ehkä ainakaan ihan niin pahana. Tietyllä tapaa saatan arvata mistä tuo juontaa juurensa, mutta se olkoon eri ketjun asiaa se, kun ei varsinaisesti liity Naisasioihin mitenkään.

Jokunen kuukausi tuossa tapailtiin, mutta ei siitä sen kummempaa syntynyt. Ja parempi näin jälkikäteen ajateltuna, vaikka alkuun vituttikin suuresti, kun tuo olisi voitu toisen puolelta hoitaa ehkä hieman paremminkin. Ollaan puheväleissä, eikä siinä mitään sen kummempaa draamaa, vaikka ihan tietoisesti hänen seuraansa mahdollisimman paljon edelleen välttelenkin. Ollaan siis entuudestaankin tuttuja, mutta ei (varsinkaan enää) mitenkään päivittäin tekemisissä. Alkuun meinasi olla hankaluuksia päästä yli, mutta kun tuo ei liian vakavaksi ehtinyt menemään, niin eipä tuohon lopulta mahdotonta aikaa mennyt.

Lähinnä hauskinta tässä on se, että tuon tapauksen jälkeen naisten aktiivisuus allekirjoittanutta kohtaan on kasvanut ekspotentiaalisesti. Hyvin usein mikäli tässä on jotain tapailuja/treffejä/hengailua halunnut, niin on joutunut olemaan itse se aktiivinen osapuoli, mutta nyt viimeisen n. 1,5kk aikana treffikutsuja ja keskustelujen avauksia on naisten toimesta on tullut enemmän kuin varmaan viimeisen 8 vuoden aikana yhteensä. Eikä siis kyse ole mistään parista hassusta keskustelun avauksesta, vaan mennään pitkälti kaksinumeroisiin lukemiin, mikä tälläisellä ajanjaksolla tälläiselle hyvin tavalliselle miehelle on hyvin poikkeuksellista.

Toki sillä Tinderin profiilin päivittämiselläkin on varmasti osansa asiaan, mutta pari kutsua tullut myös Tinderin ulkopuolelta, mitä pidän myös hyvin, hyvin erikoisena ja ihmeellisenä. Ei tässä nyt ulkonäöllisesti mikään Brad Pitt olla, vaikka aika perusjamppa naamaltani ehkä olenkin. Tosin Tinderissäkin taitaa jollain tavalla erottuvalla profiililla erottautua hyvin massasta, ja sanotaanko näin, että sellaisen vitun tyhmän puujalan sain profiiliini kehiteltyä, mikä on toiminut useammankin kohdalla jäänmurtajana. Noh, onpahan ainakin omanlaisensa profiili, kun tyhmä ja huono huumori on lähellä sydäntä, ja varmaan pesee ne vanhat kuvat ja olemattoman tekstin 100-0, ainakin reaktioista päätellen. Tainnut tulla 5-6 huonoa vitsiä naisilta keskustelujen avauksina, joten ilmeisesti se toimii.

Eipä tässä mitään varsinaisesti etsi ja eräskin tapaus jäi suoraan yhteen kahvitteluun, kun ei vain natsannut, vaikka toisesta suunnasta tulikin ihan suoraan tarjousta pelkkiin päiväkahvitteluihinkin. Ja siitäkin kieltäydyin, vaikka viriilinä ja vapaana poikamiehenä tässä ollaan, mutta kun ei vain millään tasolla napannut. Jotenkin on kyllä jännä näidenkin asioiden suhteen, kun on tietynlainen "flow" päällänsä. Ei sitä siis mitään erikoisempaa tee tai mitenkään erilaisemmin käyttäydy kuin aikaisemminkaan, mutta kyllähän näissäkin on niin selkeästi omat jaksonsa/kautensa olemassa.

Eli ehkä meikäläiselläkin on vielä toivoa.
 
Lähinnä hauskinta tässä on se, että tuon tapauksen jälkeen naisten aktiivisuus allekirjoittanutta kohtaan on kasvanut ekspotentiaalisesti. Hyvin usein mikäli tässä on jotain tapailuja/treffejä/hengailua halunnut, niin on joutunut olemaan itse se aktiivinen osapuoli, mutta nyt viimeisen n. 1,5kk aikana treffikutsuja ja keskustelujen avauksia on naisten toimesta on tullut enemmän kuin varmaan viimeisen 8 vuoden aikana yhteensä. Eikä siis kyse ole mistään parista hassusta keskustelun avauksesta, vaan mennään pitkälti kaksinumeroisiin lukemiin, mikä tälläisellä ajanjaksolla tälläiselle hyvin tavalliselle miehelle on hyvin poikkeuksellista.

Eli ehkä meikäläiselläkin on vielä toivoa.

Äläpä kuule turhaan murehdi, kyllä tuo tuosta kohta taas suruksi muuttuu =D
 
Suosikkijoukkue
KK
Mie oon löytänyt jotain todella erikoista. Naisen joka jakaa aikalailla samat ajatukset, tykkää samoista asioista eikä turhaa stressaa. Tavattiin sattumalta Jouluna ja sen jälkee kytkin on luistanut aika pahasti. Piti ottaa rauhallisesti ja ns hitaasti monenkin asian takia, mut ei siitä sitten mitään tullutkaan. En oo kyllä tälleen tuntenut varmaan ikinä. Ja kun kaikki edelliset exät ja säädöt on ollut melkein kuin mun vastakohtia ja nyt on nainen joka tuntuu olevan samalla aaltopituudella.

Meillä on niin paljon yhteisiä juttuja lapsuudesta niin ku myös vartuuneemmaltakin iältä, että välillä vähä meinaa jopa pelottaa. Toki pelottaa myös aina, että tästä ku tipahtaa ni maailma romahtaa, mutta ehkä sitä on alkanut ymmärtää, et kaikella on tarkoitus ja jos tää nyt menee mönkää niin siitäkin jotain oppii.

On kyllä niin helevetin onnellinen olo, että vähän on tullut aika ajoin oksennusta suuhun.
 

444

Jäsen
Täälläkin on jokin ihmeellinen vaihe menossa. Erosta on tosiaan kulunut se kolme vuotta ja vuosirenkaita on vyötäröllä lähemmäs neljä- kuin kolmekymmentä. Syksyllä tapasin aika ihmeellisen naisen. Ei siinä mitään leiskuntaa saman tien ollut, mutta vähän molemmat tarkkailtiin. Sitten joulun alla kävin kyläilemässä luonaan ihan kaveriajatuksella. Ja siitähän se ajatus sitten lähti. Uusi vuosi vietettiin kimpassa, siitä viikko eteenpäin ja taas oltiin muutama vuorokausi kuin paita ja perse. Viime viikolla jälleen lähes koko viikko yhdessä. Ongelma tässä on lähinnä tuo välimatka, kun toinen asuu 2,5 tunnin ajomatkan päässä. Tai sitten se olen minä joka asuu. Mutta kuitenkin niin, ettei viitsi ihan päiväkäynnille lähteä. Ja kuitenkin nyt kun ei taas pariin viikkoon nähdä, niin olo kuin missäkin teinihöyryissä ja hirvittävä ikävä toisen luo.

Edellisen tapaamisen yhteydessä puhuttiin tuosta syksystä. Kävi ilmi, että molemmilla on jo silloin ollut herännyttä kiinnostusta, mutta kumpikaan ei oikein pystynyt myöntämään sitä itselleen eikä osannut sen vuoksi toimia mitenkään fiksusti. Ja nyt kun nähdään, niin tuntuu kuin oltaisiin tunnettu tyyliin aina ja yhteys on jotain käsittämätöntä. Ei tällainen keski-ikää lähestyvä maalaisjuntti oikein tahdo ymmärtää, mitä tässä tapahtuu. Normaalisti olen äärimmäisen kärsivällinen, mutta nyt jokainen tunti repii ihmistä riekaleiksi ja sitä vain haluaa sukeltaa johonkin omaan kuplaan toisen ihmisen kanssa. Ei pysy ajatukset kasassa ja uni ei maistu. Vittu, en mä halua olla näin teini enää tässä iässä. Ja silti rakastan tätä tunnetta.

Meneekö jo ällöttävän puolelle? No sitähän se nainenkin sanoi, että ei tunnista itseään siinä tunteessaan ja tuntuu kuin siirappisuus menisi todellakin överiksi. Hyvä toisaalta, että molemmat ovat samalla fiiliksellä. Enemmän vituttaisi, jos toinen olisi tyyliin ”kerää nyt ittes”, kun itse riutuu. :D

Äh. Taidanpa riipaista kovan kännin tänään. Ainakin yhden oluen juon.
 
Suosikkijoukkue
KK
Täälläkin on jokin ihmeellinen vaihe menossa. Erosta on tosiaan kulunut se kolme vuotta ja vuosirenkaita on vyötäröllä lähemmäs neljä- kuin kolmekymmentä. Syksyllä tapasin aika ihmeellisen naisen. Ei siinä mitään leiskuntaa saman tien ollut, mutta vähän molemmat tarkkailtiin. Sitten joulun alla kävin kyläilemässä luonaan ihan kaveriajatuksella. Ja siitähän se ajatus sitten lähti. Uusi vuosi vietettiin kimpassa, siitä viikko eteenpäin ja taas oltiin muutama vuorokausi kuin paita ja perse. Viime viikolla jälleen lähes koko viikko yhdessä. Ongelma tässä on lähinnä tuo välimatka, kun toinen asuu 2,5 tunnin ajomatkan päässä. Tai sitten se olen minä joka asuu. Mutta kuitenkin niin, ettei viitsi ihan päiväkäynnille lähteä. Ja kuitenkin nyt kun ei taas pariin viikkoon nähdä, niin olo kuin missäkin teinihöyryissä ja hirvittävä ikävä toisen luo.

Edellisen tapaamisen yhteydessä puhuttiin tuosta syksystä. Kävi ilmi, että molemmilla on jo silloin ollut herännyttä kiinnostusta, mutta kumpikaan ei oikein pystynyt myöntämään sitä itselleen eikä osannut sen vuoksi toimia mitenkään fiksusti. Ja nyt kun nähdään, niin tuntuu kuin oltaisiin tunnettu tyyliin aina ja yhteys on jotain käsittämätöntä. Ei tällainen keski-ikää lähestyvä maalaisjuntti oikein tahdo ymmärtää, mitä tässä tapahtuu. Normaalisti olen äärimmäisen kärsivällinen, mutta nyt jokainen tunti repii ihmistä riekaleiksi ja sitä vain haluaa sukeltaa johonkin omaan kuplaan toisen ihmisen kanssa. Ei pysy ajatukset kasassa ja uni ei maistu. Vittu, en mä halua olla näin teini enää tässä iässä. Ja silti rakastan tätä tunnetta.

Meneekö jo ällöttävän puolelle? No sitähän se nainenkin sanoi, että ei tunnista itseään siinä tunteessaan ja tuntuu kuin siirappisuus menisi todellakin överiksi. Hyvä toisaalta, että molemmat ovat samalla fiiliksellä. Enemmän vituttaisi, jos toinen olisi tyyliin ”kerää nyt ittes”, kun itse riutuu. :D

Äh. Taidanpa riipaista kovan kännin tänään. Ainakin yhden oluen juon.
Ihan sama juttu joo, paitsi ettei olla aikasemmin juurikaan kohdattu. Meillä onneksi välimatka kävellen vain noin puoli tuntia. Jotenki ku on ees päivän erossa niin oottaa vaan koska nähtäis seuraavaksi. Itsekin saman ikävin suunnilleen, kuin sinä. Ihme tunne kyllä ja kun se vielä tuntuu tosissaan olevan molemminpuolista. Ollaan myös kun ollaan niin lähes takiaisia eikä tekis mieli pitää näppei erossa toisesta. Viestittelykin on kuin teini-ikäisillä. No vittu antaa mennä nyt ku tältä tuntuu.

Se voi olla ihan hyvä ettei näe aluksi ihan koko ajan. Pysyy se uutuuden viehätys varmasti vähän pidempään. Tällä mun takaisella on lapsi (11v poika) ja se on jo nähnyt mut eikö oikee ollut moksiskaan kun olen ollut hänen luonaan yötä. Ollaa yhdessä jo viety sitä ystävälleen yms.. En ois tähän uskonut muutama viikko sitten. Onneksi tuo poika on jo tuon ikäinen eikä yhtään nuorempi. Ja toisaalta ihan hyvä ettei ole myöskään mikään äitiään vihaava aikuisiän kynnyksellä oleva angsti joka haluaa jo muuttaa pois kotoonta.

Ihmeen iisisti kyllä kaikki mennyt niin kuin omalla painollaan, mutta sitä painoa on vain aika hurjasti, kun massa tuntuu kiihtyvän hyvin. No menkööt.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Kertokaas nyt arvon jatkoaikalaiset, että mikä se on hyvä keskustelunavaus naiselle näissä netin eri deitti hommissa? Tuntuu, että kaikki omat avaukset on ns. vitun tylsiä ja turhia eikä niistä oo mitään iloa. Turha kysyä, että mitä toinen tykkää harrastaa tai minkälaisia mielenkiinnon kohteita on elämässä. Mitään suoria panohommia en osaa ehdottaa ja tuntuu, että tällä pääsis vaan estoon. Enkä halua olla katkera, mutta jos naamakerroin on kohdallaan, niin onko pelkän "pöö" sanominen hyvä avaus tai jotain. :D Toivottavasti näissä nyt ei sentäs niin naama edellä mennä.

Ps. Oishan tässä yks pitkäaikainen netistä saatu tuttava, jota taas yrittäny lämmitellä ja vähän alkais lämpeämäänkin, mutta tiedä sitten taas. :D
Parasta on tuoda se oma persoona esiin, eikä se vaadi sen kummempia. Siinä vaiheessa kun rupeat liikaa miettimään vastaanottajan reaktiota viestiisi, niin se on vähän jo game over. Omalla kokemuksella olen kyllä sitä mieltä, että ne naiset arvostavat sitä itsevarmuutta ja omaperäisyyttä. Se ei tarkota mitään pankkiirilääkärin statusta tai menestyvän koomikon uraa vaan sitä, että oot yksinkertasesti sujut ittes kanssa.
 

Jeffrey

Jäsen
Parasta on tuoda se oma persoona esiin, eikä se vaadi sen kummempia. Siinä vaiheessa kun rupeat liikaa miettimään vastaanottajan reaktiota viestiisi, niin se on vähän jo game over. Omalla kokemuksella olen kyllä sitä mieltä, että ne naiset arvostavat sitä itsevarmuutta ja omaperäisyyttä. Se ei tarkota mitään pankkiirilääkärin statusta tai menestyvän koomikon uraa vaan sitä, että oot yksinkertasesti sujut ittes kanssa.

Itsevarmuus taas on siitä jännä asia, että se on monesti hetkestä ja ympäristöstä kiinni. Itse koen olevani hyvinkin itsevarma, mutta auta armias mikäli oikeasti kiinnostunkin toisesta. Itsevarmuus on hetkellisesti tipotiessään ja sitä sortuukin miettimään mitä toinen sinusta ajattelee tms. Tässä kuitenkin se, että mikäli tämä ei ole väliaikaista jostain vaan tuleva väliaikainen tunnetila. Vaan se on toisen ihmisen sinulle aiheuttama niin jällein ollaan siinä Game Over sarakkeessa, tai vähintäänkin rosvosektorilla. Ei toimivan ihmissuhteen kuulu aiheuttaa epävarmuutta omassa itsessään.. Vaikka samalla taas hyvä tunnistaa sekin, että erilaiset väliaikaiset tunnetilat myös kuuluvat deittailuun.

Tällaiseen väliaikaiseen tunnetilaan vinkkinä vaan se, että jäitä hattuun - vaikka se pirun vaikeeta juuri siinä hetkessä onkin. Tuossa hetkessä nimittäin on äärimmäisen helppo sortua johonkin ansaan, joka päättää hyvin alkaneen deittailun.
 
Suosikkijoukkue
KK
Hieman päivitystä suhteeseeni, josta kirjoitin aiemmin. Emme ollut vielä juuri päivän polttavista puheenaiheista keskusteltu, kuten koronasta. Eilen ollessamme lasillisella tapasimme ystäväni, joka sitten halusi minun mielipiteeni koronaan. Tämä nainen on sairaanhoitaja. Meidän ajatukset eivät oikein kohdanneet, mutta olipa kiva huomata naiseni puolustavan minua ja näkemyksiäni. Olemme siis siltäkin osin samaa mieltä mikä oli taas yksi ihmettelyn aihe hänen kotonaan. Miten voi olla niin samanlainen maailmankuva ja ajatukset monestakin, jopa aika kipeistäkin asioista. Ei me sitten kovin äkkiä nukkumaan menty vaikka minulla oli herätys kello 6 aamulla ja lähtö sairaalaan hoitamaan vammaani.
 
Hieman päivitystä suhteeseeni, josta kirjoitin aiemmin. Emme ollut vielä juuri päivän polttavista puheenaiheista keskusteltu, kuten koronasta. Eilen ollessamme lasillisella tapasimme ystäväni, joka sitten halusi minun mielipiteeni koronaan. Tämä nainen on sairaanhoitaja. Meidän ajatukset eivät oikein kohdanneet, mutta olipa kiva huomata naiseni puolustavan minua ja näkemyksiäni. Olemme siis siltäkin osin samaa mieltä mikä oli taas yksi ihmettelyn aihe hänen kotonaan. Miten voi olla niin samanlainen maailmankuva ja ajatukset monestakin, jopa aika kipeistäkin asioista. Ei me sitten kovin äkkiä nukkumaan menty vaikka minulla oli herätys kello 6 aamulla ja lähtö sairaalaan hoitamaan vammaani.
Luin viestisi kuin draamaelokuvan juonta, ja ajatuksissani luin sen päättyvän: vaimoani. Ihan naurahdin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Luin viestisi kuin draamaelokuvan juonta, ja ajatuksissani luin sen päättyvän: vaimoani. Ihan naurahdin.
Perkele olisi pitänyt näin kirjoittaa. Ei vain hyvänolon tunteilta saanut mitään hassuttelu mukaan mikä meillä on päällä aina kun yhdessä olemme. Huumorintajumme on kyllä huikeaa ja sen ovat jo sivusta seuraajat saaneet totea. Olemme nyt oppineet istuutumaan esim vastakkain, kun paikalla on muita, ettei meno näytä liian siirappiselta.
Viikonlopulla kun olimme jatkoilla tästä jo kuulimmekin. Ehtiihä sitä sitten kotona peuhata, mutta vaikeaa tuntuu olevan pitää näppei erossa, jos olemme vierekkäin. On tää kyl hullu tunne hieman alta nelikymppiseltä tyypiltä.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Parisuhde toimii kyllä hyvin, mutta helvetti kun tuo avokin 18v tytär alkaa vituttamaan aika lailla. En tiedä tarttisko sitten vaan tylysti ilmoittaa että etsipä itsellesi rauhallisempi asunto, kun täällä tulee joka ilta yhdeksän jälkeen kännykällä äidille viestiä että "voitteko olla hiljaa, hän ei jaksa aina sanoa" ja siis kun me ollaan ihan hiljaa. Tuohon aikaan keskustellaan ehkä normaalilla äänellä eikä kuiskaamalla, mutta jos toinen on olkkarissa ja toinen keittiössä ei sekään kuiskaamalla suju varsinkin jos sattuu olemaan vaikka tiskikone päällä. Ja välillä käy laittamassa meidän huoneen oven kiinni kun olemme menneet nukkumaan, kun hän ei saa unta kun me kuorsaamme. Se vaan että sitten tarttee itse herätä yöllä päästämään koira juomaan ovesta, kun sillä on tapana käydä yöllä juomassa ja ryskyttää ovea niin kauan että se avataan.

Ruokahommat on myös ihan yhtä helvettiä. Ei oikein ikinä osaa ostaa oikeaa määrää ruokaa kun ei tiedä syökö tuo tänään samaa ruokaa kanssamme ja tuleeko poikaystäväkin syömään (poika on täällä kuin kotonaan aina, napsii mun buranat kaapista jne - sitten kun alkaa juomaan kaljoja tarttee laittaa stoppi). Pöydässä ei syö ikinä ja on aina ovi kiinni omassa huoneessaan. Se harmittaa että meikäläisen lapsetkin ovat alkaneet ottaa tuosta mallia, menevät omaan huoneeseen syömään ja ovat oven takana. Ja kun tuo tekee poikaystävälle ruokaa tai herkkuja eivät he ikinä tee kuin toisilleen, jos hyvin käy voi joku pieni pala jäädä mulle ja äidille. Itse olen omille lapsilleni koittanut sanoa että sitten jos tehdään tehdään kaikille.

Keskustellakaan ei pysty kun tuo ei vastaile kun parilla sanalla eikä oikeastaan ikinä ole paikalla niin että voisi jutella. Välillä saattaa olla kaksin äitinsä kanssa puhumassa, mutta kun tulen kotiin hän häipyykin nopeasti omaan huoneeseensa. Joskus tuntuu että olen ihan ulkopuolinen omassa kodissani. Ja jos hänellä on esimerkiksi ruokatoivetta tai jotain tarvetta nekin hoidetaan äidin kautta. On useammin kuin kerran käynyt niin että olen lähtenyt kauppaan ja kysynyt tarvitseeko hän jotain, vastaus on ollut "en tartte" mutta sitten äiti on laittanut mulle viestiä kauppareissulle että tyttö tarttee jotain tai sitten on itse käynyt varta vasten kaupassa hakemassa tytölle jotain.

Ja kyllähän tämä parisuhdetta syö, kun äiti luonnollisesti on usein lapsensa puolella ja tuo kyllä osaa käyttää sitä hyväkseenkin. Äiti antaa oikeastaan joka asiassa periksi. Välillä harmittaa kun itse koitan kasvattaa omia nuorimpia tyttäriäni eri tavalla ja malli mitä he saavat on joko "erilainen nuori" isosiskonsa (joka asuu jo omillaan) tai tuo avokin tytär.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koko teksti.
Varmasti rasittava tilanne. Me ollaan vaimon kanssa sovittu, että vanhemmilla on yhtenäinen linja lapsia kohtaan. Siis joskus vaikka saunassa juttelemme, miten toimitaan. Se on lopulta kaikille helpompaa. Lapset eivät pääse pompottamaan (eivät sitä juuri yritäkään, kun tietävät, että säännöt ovat samat, riippumatta kummalta vanhemmalta kysyy).

Vaikka sitä sinkkuna ja parisuhteessa ilman lapsia saatoin (-mme) syödä sohvalla TV:tä katsellen, on tämä lasten saannin jälkeen joitain tv-herkkuja, kuten pop-cornia lukuunottamatta ollut meillä kiellettyä. Myös vanhemmilta. Ruoka syödään ruokapöydässä. Piste. Mutta (tulkintani mukaan) teillä ei ole kyse tästä, vaan siitä, ettei 18-vee halua nähdä naamaasi enempää kuin on aivan pakko. Tauti on siinä, oireet vain vaihtelevat. Ratkaisut... no sepä olisikin helppoa, jos ne osaisin kertoa. En osaa. Uhkailu, lahjonta, kiristys. Niistä lahjonta, ehdottomasti, kaksi muuta vievät vain kuilua välillänne syvemmäksi. Helppohan se on täältä sanoa, että paras matka minkä voit tehdä on tulla puoliväliin (tai vähän pidemmällekin) toista vastaan. Etenkään sen jälkeen, kun paluu normaaleihin pöytätapoihin koetaan vastapuolelta negatiivisena asiana. Mutta eihän kaikessa voi joustaa. En osaa sanoa, minkälaista kauppaa voit 18-veen kanssa käydä, ehkä sieltä löytyy jotain, joka kävisi "lahjuksesta" vaihtokauppana. Tunteet käyvät tietysti joka perheessä välillä vähän kuumina, itse kyllästyin joskus huoneen oven paiskomiseen. Lopulta totesin, että jos se ei lopu, tää on mun kämppä, ja mä voin poistaa koko oven. Oven paiskominen loppui. Tiedän tapauksen, jossa nuorelta oli omasta huoneestaan poistettu ovi toviksi, kun säännöt eivät kiinnostaneet (en olisi näin omaperäistä ratkaisua/uhkausta itse edes keksinyt). Eri mieltä meilläkin saa olla, (ja lapset ovat joskus joka tapauksessa, mutta käytöstavat pitää (pitäisi!) silti olla), enkä nyt itsekään aina mikään mallioppilas ole. Lapsien mukana olen oppinut pyytämään anteeksi paljon useammin kuin ikinä ennen niitä. Jo se auttaa paljon, lapsikin ymmärtää, että myös vanhemmalla voi välillä kiehahtaa. Voimia.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@korkki , muutama taustatieto olisi paikallaan kommentoinnin helpottamiseksi:
- oletteko olleet vaimosi kanssa kauan yhdessä?
- asuvatko omat lapsesi samassa taloudessa vakituisesti, vuoroviikoin, viikonloppuisin vai harvemmin? Minkä ikäisiä omat lapsesi ovat?

Annan kuitenkin omat yleiskommenttini nyt ilman em. taustatietoja:

Teinit ovat pääsääntöisesti perseestä. Itsekkäitä, ylimielisiä, joustamattomia ja kiittämättömiä, turhasta marisijoita. Ja puhun nyt siis teineistä kotioloissa. Omani ovat kuuleman mukaan ihania, kohteliaita, muut huomioon ottavia, ystävällisiä nuoria, jotka katsovat silmiin ja ovat aina ensimmäisenä siivoamassa koko porukan jälkiä. Tällaisia henkilöitä en ikävä kyllä tunnista niiksi, jotka omaa kotiani sulostuttavat. Hyviäkin hetkiä on, tietenkin, mutta tässä elämänvaiheessa niitä seuraa yleensä aina kaksi paskaa hetkeä. Kokeneemmat ovat kertoneet, että tämä menee kyllä ohi ja sitä tässä nyt odotellaan.

Säännöt pitää tietenkin olla, mutta sääntöjenkin kanssa joutuu välillä luovimaan. Jokainen joutuu joustamaan melko usein jossain. Ja teiniperheissä joudutaan ikävän usein valitsemaan taistelut, mitä käydään. Mua ei esim. kiinnosta yhtään, missä kukakin arkisin ateriansa syö, kunhan kukaan ei huuda, riitele tai valita turhasta. Arkisin meillä on myös eri aikataulut ja jokaisella on nälkä vähän eri aikaan, joten tämä on myös arjen sujuvuuden kannalta hyvä ratkaisu. Nälkäinen teini on myös hyvin raskas henkilö. Ruoka tehdään kokkaavan henkilön aikataulujen mukaan ja jos ei ole tuolloin kotona, lämmittää ruoan sitten kotiin tultuaan. Viikonloppuisin tai muuten yhteisillä aterioilla syödään toki yhdessä, mutta ajankohta ilmoitetaan erikseen ja kaikkien odotetaan olevan paikalla. Sovitut harrastukset ja muut menot huomioidaan aikatauluissa, sillä emme ole tyranneja. Toimii meillä hyvin. Sääntöihin kuuluu myös se, että likaiset astiat tuodaan keittiöön eikä niitä jätetä lojumaan. Ei toimi käytännössä ja siitä seuraa mun nalkutustani.

Mielestäni siinäkään ei ole mitään ihmeellistä, jos teini ei kuuntele kysymyksiä esim. kauppatoiveiden suhteen. Ei heitä kiinnosta aikuisten kysymykset yhtään ja keskittyminen on usein jossain muualla. Kyse ei välttämättä ole edes mistään kunnioituksen puutteesta, vaan siitä, että juuri sillä hetkellä mielessä ei ole mitään toiveita ja mielessä on jotain muuta itselle tärkeätä. Näin käy joskus myös itselleni. Itselläni on se sääntö, että ostostoiveita voi lähettää viesteillä ja toiveet pyritään täyttämään niin pitkään, kunnes olen kassalla. Sitten on liian myöhäistä. Toki tässäkin käytetään harkintaa, mistä tuotteesta on kysymys ja toisinaan joudun vielä kassajonostakin poistumaan, jos on joku kriittinen toive.

Meillä myös kommunikoidaan paljon puhelimen välityksellä. Vähän tyhmää, mutta ei täällä kukaan kuule mitään, kun joka paikassa on joku mölyaparaatti päällä ja ihmiset ovat myös eri kerroksissa. Lisäksi, jo minun naamani näkeminenkin aiheuttaa lapsissa sellaisia ikäviä naaman vääntelyitä, että toisinaan pyrin oman jaksamiseni vuoksi minimoimaan heidän näkemisensä, varsinkin, jos kysymyksessä on asia, mihin voi vastata lyhyesti. Yleisesti ottaen keskustelemme paljon lastemme kanssa päivittäin eri asioista ja välit ovat läheiset ja hyvät, kunnes välillä ei yhtäkkiä tapahtuukin jotain, mistä teinillä keittää yli ja teini suuttuu. Näitä ei pysty ennakoimaan, eikä aikuinen vaikuttamaan.

Sanoisin, sen enempää taustoja tietämättä, että vaimosi tytär asuu enää varsin lyhyen ajan kotona. Ja on erinomaisen hyvä, että vaimollasi on tyttäreensä hyvät ja läheiset välit ja he keskustelevat asioista. Nyt nuorilla on ihan erityisen haastavat ajat ja mä näkisin itse, että ehkä meidän aikuisten tehtävä on löysätä pipoa kotona, mikäli se mitenkään vain on mahdollista ja kysymys on lopulta isossa kuvassa aika pienistä asioista. Jos sinulle on ihan absoluuttinen ei, että teini syö omassa huoneessaan, yritä kertoa kantasi hänelle ja kerro miksi näin on. Jos sillä omassa huoneessa syömisellä ei ihan oikeasti ole niin suurta merkitystä sinulle, antaisin itse olla. Tuskin siinä mitään henkilökohtaista sinua kohtaan on. Omille lapsillesi voit hyvin selittää, että olette vaimosi kanssa eri mieltä asiasta ja tässä asiassa sinä nyt joustat hänen lapsensa suhteen, mutta et omiesi, koska se on sinulle tärkeätä syystä X. Onko reilua omille lapsillesi? Ei välttämättä, mutta ei tässä nyt mitään heidän ihmisoikeuksiaan loukata. Ja jos heillä on äitinsä luona samat säännöt muutenkin, voit myös vedota siihen. Tai sitten voitte sopia yhteiset pelisäännöt kaikille: arkisin saa syödä omassa huoneessa, kunhan siivoaa jälkensä, mutta x kertaa viikossa kaikki syövät yhdessä ja se koskee kaikkia.

Tasapuolisuus on lapsiperheissä tärkeää. Minä pyrin olemaan tasapuolisesti ihan yhtä perseestä molemmille lapsilleni. Vanhemmalla lapsella on tiettyjä etuoikeuksia, mitä hän ei tietenkään huomioi missään, vaan nillittää ainoastaan lisääntyneestä vastuusta. Vanhempi itkee, että nuorempaa suositaan ja nuorempi, että vanhempaa. Olen yrittänyt opettaa, että asiat ovat hyvin usein tilannesidonnaisia eikä niillä ole iän kanssa välttämättä mitään tekemistä. Jos on vapauksia, on myös vastuuta. Lapset ovat myös erilaisia. Toisen kanssa pitää käydä hyvin varhaisessa vaiheessa tietyt keskustelut ja toisen kanssa ei välttämättä kovin syvällisesti koskaan. Lapset ovat loistavia manipuloijia ja kyllä mä ainakin tiedän, milloin mua manipuloidaan. Joskus annan mennä läpi sormien, koska ei mun tarvitse jokaista asiaa kontrolloida, vaan nuorten pitää saada tehdä omat virheensä. Rajansa toki kaikella eikä varsinaista vaaraa saa aiheutua, mutta joskus sillä, että nuori kuvittelee vievänsä vanhempaansa kuin litran mittaa, vaikka näin ei oikeasti ole, voi olla suuri merkitys heidän väliselle suhteelle ja nuorelle itselleen. Ne tietyt perusperiaatteet on tehty lapsille selväksi jo silloin, kun he ovat olleet ihan pieniä ja niitä on sitten toistettu vuosien varrella ja niistä on pidetty tiukemmin kiinni. Mitä isommaksi lapset kasvavat, sitä enemmän voi kotonakin testeilla, miten on oppi mennyt perille. Kaiken ei tarvitse olla aina niin haudanvakavaa. Esimerkiksi jälkikäteen ajateltuna, mäkin olisin voinut relata vähän enemmän, kun lapset olivat pieniä. Liian usein tuli ajateltua, että jos nyt annan tässä periksi, ne ei ikinä opi sitä ja sitä asiaa ja niistä kasvaa isoina paskapäitä. Joskus olisi voinut antaa periksi enemmänkin, ei tietenkään aina.

Ja se, että aikuiset ovat eri mieltä jostain asiasta on sekin ihan hyödyllistä oppia kotona, vaikka kaikki kasvatusoppaat sanovat, että vanhempien täytyy pitää aina yhteistä linjaa. Niin kuin toki tavallaan pitääkin, ettei toinen vanhemmista menetä kasvojaan, mutta toisinaan tilanteita tulee nopeasti eteen. Varsinkin isompien lasten kanssa ja asioita tapahtuu nopeasti ja toinen aikuinen sanoo jotain sellaista, mitä ei olisi siinä tilanteessa kannattanut sanoa ja siinä tulee löydyksi oman kantansa lukkoon ilman syytä. Kyllä mun mielestä silloin toinen aikuinen voi sanoa, että olen tästä nyt eri mieltä ja keskustellaan asiasta ja yritetään löytää joku yhteinen lopputulos. Jos lapsi ei opi kotona olemaan eri mieltä asioista ja neuvottelemaan, on vaikea osata niitä kodin ulkopuolellakaan. Kyllä meillä on ollut paljonkin tilanteita, missä on neuvoteltu ja lopputulos on ollut nuorelle epämieluisa. Mutta on niitäkin tilanteita ollut, missä ensin on sanottu johonkin ei ja lopulta nuori on saanut toiveensa läpi, koska on osannut sen järkevästi perustella. Ja sitten on niitä tilanteita, missä sanotaan suoraan ei, vaikka voitaisiin sanoa myös kyllä, koska nuori on aiemmin käyttäytynyt huonosti. Tämäkin kerrotaan ja sanotaan, että ensi kerralla vastaus voi olla kyllä ja olisi sitä ollut nytkin, mutta teoilla on seuraukset.

Tulipa pitkä vuodatus ja osin täysin ketjun ulkopuolista asiaa. Toisaalta, moni asia sopii parisuhteeseenkin. Valitse taistelusi ja jousta, jos sen voit tehdä. Kiitos ei välttämättä tule heti tai edes koskaan, mutta voi myös hyvin joskus tulla. Lapset kasvattavat eniten vanhempiaan, ei välttämättä päinvastoin. Koskaan en ole ollut henkisesti niin mankelin alla kuin omien lasten kanssa vääntäessä. Samaan aikaan haluaa sanoa viimeisen sanan ja saada kunnioitusta ja samaan aikaan on arvostettava tavallaan sitäkin, että joku oikeasti jaksaa vääntää jostain asiasta ihan tosissaan. Teinkö minä nuorena niin kuin vanhempani halusivat? Hyvin usein en todellakaan tehnyt, vaan tein, kuten itse halusin ja muistin mainita, että minua ei kukaan määräile enkä minä ole täällä toteuttamassa vanhempieni toiveita tai haaveita, vaan omiani. Ja nyt kun omat lapseni syöttävät minulle samaa, tilanne olisi jotenkin olennaisesti erilainen? Juu, ei se ole, vaan kuuluu kasvuun ja elämään. Minä tiesin aina kuitenkin, mikä on oikein ja väärin. Tyhmyyksiä tehtiin kyllä, mutta ei koskaan mitään niin tyhmää, mistä olisi aiheutunut todellista vaaraa itselle tai muille. Pakko uskoa, että omien lastenkin kohdalla se menee samalla tavalla. Eväät on kotona annettu, nyt niitä pitää osata jo itse käyttää.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erittäin hyvä kirjoitus @BOL ilta. Lisäksi muistuttaisin, että 18-vuotias on tosiaan vielä lapsi ja sellaisena epäkypsä. Aikuisen tehtävänä on olla kypsä ja johdonmukainen. Ja sitten vielä se, että oma lapsi on tietysti äidille tärkeämpi kuin mies, ja niin sen kuuluu ollakin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mulla on aina ollut selvät säännöt syömisten osalta, eli aamupala, lounas ja päivällinen/iltapala syödään pöydässä, eikä silloin räplätä puhelimia. Tosin mulla ei olekaan ylimääräisiä huoneita missä voisi lukittautua syömään tai tekemään muutakaan.

Mulla(tai siis ei mulla vaan exällä) on nuorimman kanssa pikku ongelmaa kun exä on ns. luulo/tekosairas ja teettää pojalla(18v) kaikki kotityöt kun ei itse muka pysty. Poika tulee sitten mun luokse lepäämään viikonloppuisin kun on pinna kireällä. Pojalla nyt ylioppilaskirjoitukset edessä, niin sanoin että tervetuloa koska vaan lukemaan ja ottamaan rennommin mun luokse.

Toki mun luonakin on tehtävä juttuja, mutta ehkä n. 15 minuuttia päivässä, eli esim. astiat pesukoneesta kaappiin, pyykit kuivaushuoneeseen, vie roskapussi/lehdet/pahvit roskaktokseen jne. Minä teen lounaan ja päivällisen/iltapalan, kun tykkään kokata.

Exä myös vainoharhainen koronan takia, eli poika ei ole nähnyt kavereitaan puoleen vuoteen, tai ei ainakaan ole kertonut nähneensä. Tämä kiristää hermoja eniten, koska poika on extrovertti ja halajaa kontaktia kavereihinsa. Veikkaan että poika käy tapaamassa kavereitansa, mutta ei kerro mutsillensa.

Näin se vaan menee, oli korona tai ei. Muistan omastakin nuoruudesta, ettei mutsi aina ollut ihan tietoinen missä sitä mentiin, mutta silloin ei ollutkaan luureja taskussa.
 

rpeez

Jäsen
Kannattaa muistaa myös, että 18 vuotias lähtee kohta omaan opiskelukämppään, ja tulee muutenkin muuttumaan. Toisin sanoen jos nyt on hieman hankalaa, niin asia ei tule olemaan kovin kauaa niin.

Tuo parilla sanalla vastaaminen on ihan normisettiä nuorille. Pitää vaan itse opetella tekemään avoimia kysymyksiä, mihin ei pysty vastaamaan kyllä / ei. Ei sekään kyllä paljon auta :).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös