Keväällä tuli ero pitkäaikaisesta avovaimosta. Lopulta olin jätetty, vaikka jo viime vuoden puolella ehdotin lusikoiden jakoa. Tähän asti olen pitänyt itse radiohiljaisuutta, exä on välillä jotain viestejä laittanut joihin olen sitten vastannut platonisesti.
Viime viikolla exä haki viimeiset tavaransa pois ja jäi sitten hetkeksi pyynnöstään juttelemaan. Pyysi osaltaan tiettyjä asioita anteeksi ja kysyi onko mulla ollut sitä ikävä. Sanoin, että välillä ja sitten hän vastasi samaa. Noh hän lähti sitten pois ja halusi vielä halata lopuksi. Eilen hän soitti ja pyysi kyytiä multa yhteen paikkaan. Kieltäydyin kohteliaasti, sillä tarkoitukseni ei ole alkaa rengiksi exille (eikä jatkossa myöskään parisuhteessa ollessani.. Siperia opettaa). Sanoin, että oli ihan kiva nähdä ja hän sitten totesi, että harmi kun meillä tuli lopulta ero, kun olen kuitenkin niin hyvä tyyppi.. (ööh niin hän jätti minut?) Illalla satuin samaan baariin hetkeksi hänen kanssaan. Olin frendin kanssa eikä oikein mitään fiiliksiä tullut siitä, että hän oli siellä. Olin melko yllättynyt siitä, ettei tilanne ollut vaivaannuttava tai muutakaan. Exä vilkuili koko ajan pöytäämme ja kävi kahteen kertaan vaihtamassa kuulumiset. Huom! Tähän mennessä en siis ole eron jälkeen tehnyt mitään kontaktia häneen enkä liikauttanut evääkään minkään kommunikoinnin suhteen. Lähdin sitten kotiin ja moikkasin mennessäni.
Myöhemmin sitten ajattelin pienessä nousuhumalassa, että laitanpa viestin exälle (joo tiedetään..). Sanoin, että voi tulla istumaan iltaa jos haluaa. Noh, viesti näkyi hänellä luettuna, mutta vastaus tuli vasta myöhemmin yöllä. Oli kuulemma menossa kotiin nukkumaan ja kiitti kutsusta. Tämän jälkeen sitten ei enää viestittelyä. Toki voi hyvin olla, että oli juuri menossa jonkun miehen luo nussimaan oikein olan takaa. Mistäs näitä ikinä tietää. Eron jälkeen on tuntunut, ettei tuntenut sitä ihmistä lopulta ollenkaan.
En oikein edes tiedä, mikä mun motiivi oli laittaa sitä viestiä. Jotenkin toi exän käytös on ollut sellaista ihmeellistä tyrkkyilyä meikäläisen suuntaan ja itselle tuli joku musta hetki. Aamulla lähinnä harmitti, kun tuntuu että olen hyvin onnistunut pitämään pääni kylmänä. Nautin sinkkuna olosta verrattuna loppuajan surkeaan parisuhteeseen. Exä on 20% maailman herttaisin ihminen, mutta loput 80% on niin hyvin muistissa, ettei yhteenpaluu kiinnosta pätkääkään. Kuitenkin yritän ymmärtää naisten käyttäytymistä ottaakseni opiksi jatkoa ajatellen. Mitä ihmettä tämä nainen tarkoittaa tällä yhteydenpidolla, hyvä tyyppi-letkautuksilla, tyrkyttämisellä yms. Sitten, kun laitan viestiä niin suihku onkin kylmä? Hakeeko hän minusta egoboosteria, yrittää pitää varalla, on sekaisin tunteistaan vai mitä? Sinänsä perseestä, jos kyse on boostauksesta kun takana on suhde ja toivoisin ihmisen kunnioittavan sitä mitä on aikanaan sovittu (eli eron myötä molemmat jatkavat sitten omiin suuntiinsa ja se on siinä sitten).
En ole vielä käynyt treffeillä uusien mimmien kanssa. Katsotaan sitten syksyllä. Olen lähinnä keskittynyt käsittelemään tuon aiemman suhteen loppuun ja nauttimaan kesästä. Olen aika pirun helpottunut, että suhteemme lopulta päättyi. Löihän se alkuun kovaa, mutta kyllä sieltä noustiin ja aika parantaa.
Netti on pullollaan näitä narsismi-keskusteluja ja suhtaudun kotisohvalla tehtäviin analyyseihin melko skeptisesti. Meidän suhteessa oli kuitenkin ihan selkeästi ihailu-mitätöinti-hylkäys. Alussa nainen osti minulle älyttömiä lahjoja, teki aamupalat valmiiksi. Parin vuoden jälkeen alkoi sitten pienin askelin mitätöinti mitä ihmeellisimmistä asioista (ulkonäkö, ajatukset, halut) ja tätä jatkui kovenevalla tahdilla suhteen loppuvaiheeseen. Viimeisen vuoden olin enemmän tai vähemmän vain väline hänen tavoitteidensa ja ihanteiden saavuttamiseksi. Kaikkein tärkeintä oli, että muut ihmiset luulivat meidän suhteemme olevan kunnossa ja siihen panostettiin uskomattoman paljon. Koti oli täysi läävä, tunnelma murhaava ja meikä täysi nolla. Ulkopuolella sitten muille minut esiteltiin rakkaana avomiehenä yms. Näitä sanoja ei paljon kotona kuulunut..